Socialt självmord (Social suicide).

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav RSD555 » 2018-03-26 19:26:17

En kollega på jobbet berättade att hennes 13-åriga dotter skulle på utflykt med klassen. Dom skulle ha med sig mellanmål och kollegan frågade dottern vad hon ville ha med.

-Jag bryr mig inte, nån yoghurt eller nåt, bara det inte står ica eller coop på det eller något sånt, det vore socialt självmord komma med nåt sånt, sa dottern.

-Men du älskar ju ICAs yoghurt och den är ju nyttigare? Hade min kollega frågat.

- Men fattar du inte!? Det är ju social suicide! Är vi uteliggare eller? Vill du förstöra mitt liv!? Hade dottern sagt.

Jag undrar hur dottern kunde veta och förstå det. Jag hade ingen aning om att något "social suicide" ens fanns när jag var 13. Trodde det som var gott och nyttigt var smart köpa. Speciellt om det var billigare.

Hur kan 13-åriga tjejen förstå så mycket mer än sin mamma?

Jag är inte ironisk eller sarkastisk utan nyfiken. Har det något med flockdjur att göra kanske? Eller mode? Är det theory of mind eller annan iq?

Mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Alien » 2018-03-26 20:30:38

Tonåringar är extremt beroende av modet och sin grupp.

Men jag undrar vad din kollega svarade sin dotter. Hade min dotter sagt något så idiotisk till mig, så hade jag svarat att jag inte tänkte bry mig om vad hennes snobbiga kamrater tyckte. Aldrig att jag skulle gått till någon extra dyr affär för den skull. I så fall fick dottern göra det själv för sina egna pengar.

Tycker också att den dottern behöver en lektion i att tänka och handla självständigt och om verkligheten. Tror hon att det bara är uteliggare som handlar på Ica el Coop?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav RSD555 » 2018-03-26 20:50:52

Alien skrev:Tonåringar är extremt beroende av modet och sin grupp.

Men jag undrar vad din kollega svarade sin dotter. Hade min dotter sagt något så idiotisk till mig, så hade jag svarat att jag inte tänkte bry mig om vad hennes snobbiga kamrater tyckte. Aldrig att jag skulle gått till någon extra dyr affär för den skull. I så fall fick dottern göra det själv för sina egna pengar.

Tycker också att den dottern behöver en lektion i att tänka och handla självständigt och om verkligheten. Tror hon att det bara är uteliggare som handlar på Ica el Coop?


Dottern menade att det fick vara yoghurt från ica eller coop men att det inte skulle vara deras egna märken. Hon menade inte att mamman skulle gå till någon annan affär.

Typ findus eller arla yoghurt. Dom som ses i reklam på tv4.

Om man kommer med coops eller icas egna yoghurt får man sitta bland töntarna och blir dömd för livet. Det är dittern som har rätt och kunskapen här.

mvh L
Senast redigerad av RSD555 2018-03-26 20:56:09, redigerad totalt 1 gång.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Huggorm » 2018-03-26 20:53:37

Då borde hon bli nöjd om hon får euroshopper eller garant yoghurt, billighetsgrejer men det står inte ica eller konsum på burken :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Alien » 2018-03-26 20:58:04

Samma sak, vill hon ha en dyrare yoghurt än den vanliga så får hon köpa den för egna pengar och göra sig besväret att själv gå till affären.

Låter ju urlöjligt att mobba någon för vilket yoghurtmärke den köper! Då letar man verkligen efter orsaker att mobba. Vore väl bara att skratta åt.

Vad själva uttrycket "socialt självmord" beträffar så är det inget jag stött på förut men det är ju lätt att förstå, att man blir utfryst av sin grupp. Inget är folk så rädda för som det.

Sedan kan jag tänka mig att det är mycket som är "socialt självmord" i de åren. Men det här var verkligen lamt.

Frågade du vad kollegan gjorde? Lydde hon helt mesigt sin dotter?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav RSD555 » 2018-03-26 21:12:20

Alien skrev:Samma sak, vill hon ha en dyrare yoghurt än den vanliga så får hon köpa den för egna pengar och göra sig besväret att själv gå till affären.

Låter ju urlöjligt att mobba någon för vilket yoghurtmärke den köper! Då letar man verkligen efter orsaker att mobba. Vore väl bara att skratta åt.

Vad själva uttrycket "socialt självmord" beträffar så är det inget jag stött på förut men det är ju lätt att förstå, att man blir utfryst av sin grupp. Inget är folk så rädda för som det.

Sedan kan jag tänka mig att det är mycket som är "socialt självmord" i de åren. Men det här var verkligen lamt.

Frågade du vad kollegan gjorde? Lydde hon helt mesigt sin dotter?


Fick aldrig tillfälle fråga. Men jag antar att kollegan förstod att hon dödar sin dotter om hon köper den yoghurt dottern älskar. Att hon blir mobbad om alla får veta. Och dömd för all framtid.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav nallen » 2018-03-26 21:20:03

Huggorm skrev:euroshopper

Euroshopper är väl ICA Basic numera? Det gick visst sådär att sminka den grisen.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav blitzen » 2018-03-27 9:59:13

Socialt självmord? Då har flickan en svag ställning i gruppen om hon oroas över att bli utmobbad för fel val av yoghurtförpackning :-)018 har man hög rang så spelar sånt ingen roll, då kan töntyoghurten plötsligt bli i ropet. Men herregud, barnen behöver få perspektiv på saker och ting! När jag var barn var det bara att äta sina medhavda mackor i urdiskad gb-glasslåda. Barn svälter världen över pga brist på mat, i Venezuela jagar de sopbilarna i jakt på kastad (skämd) mat. Vet hut vill jag säga till dagens västerländska ungar som snackar om sociala självmord för att de får mat (!) av sina hårt arbetande föräldrar. Sedan ska man inte förakta uteliggare, få är så starka att de klarar ett liv på gatan under en längre tid!
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav antonius » 2018-03-27 10:26:53

nallen skrev:Det gick visst sådär att sminka den grisen.


Underbart gammalt fint uttryck.

Förövrigt fanns det knappt yoghurt utan bara fil föritin, och om man tilltalade sin mor på det visset fick man en örfil, som är en annan typ av fil och inget man förtär... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav DIProgan » 2018-03-27 11:43:36

Hon ska lära sig att människor som fryser ut andra pga. vilket märke de handlar inte är värda att umgås med.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Liljan » 2018-03-27 12:13:22

Alien skrev:Samma sak, vill hon ha en dyrare yoghurt än den vanliga så får hon köpa den för egna pengar och göra sig besväret att själv gå till affären.

Låter ju urlöjligt att mobba någon för vilket yoghurtmärke den köper! Då letar man verkligen efter orsaker att mobba. Vore väl bara att skratta åt.

Vad själva uttrycket "socialt självmord" beträffar så är det inget jag stött på förut men det är ju lätt att förstå, att man blir utfryst av sin grupp. Inget är folk så rädda för som det.

Sedan kan jag tänka mig att det är mycket som är "socialt självmord" i de åren. Men det här var verkligen lamt.

Frågade du vad kollegan gjorde? Lydde hon helt mesigt sin dotter?

Jag tycker inte t.ex Arlas yoghurt är någon lyxyogurt eller något ovanligt, det är 2-3 kronor dyrare än ICAs så jag tycker inte det är något att bråka om, mamman måste gå till affären om hon ska handla ICAs yoghurt också. Hade jag haft barn hade de fått välja vad de ville inom rimlighetens gränser och utefter vad min ekonomi tillät. Hon är lite överdrsmatisk som alla tonåringar men märken är viktigt i den åldern och jag tycker man ska respektera hennes känslor, det är varken mesigt eller lamt att göra det. Det handlar bara om en yoghurt och det är så lätt att gå dottern tillmötes. Vill man ta fighten mot märkessnobbar tycker jag man får göra det själv man ska inte tvinga någon annan.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Alien » 2018-03-27 12:26:14

Det är just den inställningen, att föräldrar måste tillmötesgå sina tonåringars märkessnobberi som gör att den kan fortgå. Det är det som jag kallar för mesighet. Föräldrar ska stå upp för sina principer och inte ständigt vika sig.

Aldrig att jag skulle köpt en dyrare yoghurt, även om det bara kostade 3 kr extra. Om dottern är så feg när det gäller en bagatell, då skulle hon säkert själv vara beredd att mobba andra av samma orsak. Snobberi och mobbning ska bekämpas, det är inget att vika sig för. Det handlar inte "bara om en yoghurt", det handlar om att stå upp för sig själv.

Och om märket är så viktigt, kan dottern själv ta besväret. Och kostnaden, när det gäller kläder.

Vad du förordar är just att föräldrarna ska tvingas spela med i märkeshysterin. Är det föräldrarna som ska uppfostra sina barn el tvärtom?

I en klass brukar det finnas flera olika grupper, man måste inte välja "snobbgruppen". Annars får man tåla några retsamma ord el ge svar på tal. Någon varaktig utfrysning kan det knappast vara tala om, i så fall är det verkligen usla "vänner" som hon snarast borde byta ut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav geocache » 2018-03-27 14:48:20

Alien skrev:Det är just den inställningen, att föräldrar måste tillmötesgå sina tonåringars märkessnobberi som gör att den kan fortgå. Det är det som jag kallar för mesighet. Föräldrar ska stå upp för sina principer och inte ständigt vika sig.

Aldrig att jag skulle köpt en dyrare yoghurt, även om det bara kostade 3 kr extra. Om dottern är så feg när det gäller en bagatell, då skulle hon säkert själv vara beredd att mobba andra av samma orsak. Snobberi och mobbning ska bekämpas, det är inget att vika sig för. Det handlar inte "bara om en yoghurt", det handlar om att stå upp för sig själv.

Och om märket är så viktigt, kan dottern själv ta besväret. Och kostnaden, när det gäller kläder.

Vad du förordar är just att föräldrarna ska tvingas spela med i märkeshysterin. Är det föräldrarna som ska uppfostra sina barn el tvärtom?

I en klass brukar det finnas flera olika grupper, man måste inte välja "snobbgruppen". Annars får man tåla några retsamma ord el ge svar på tal. Någon varaktig utfrysning kan det knappast vara tala om, i så fall är det verkligen usla "vänner" som hon snarast borde byta ut.


Bra skrivet, tycker jag.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Fabela » 2018-03-27 15:01:13

Rent principiellt är jag också 100% med Alien. Och blitzen.

Men det måste vara jobbigt att vara förälder idag, tänker jag. Ungarna överöses med all möjlig smörja från alla håll. Det är ju lätt som vuxen att säga att sånt bara är trams, men det är annat för barn som är mer formbara och umgås med sina kompisar hela dagarna.

Och all denna drama, som ungar idag håller på med :lol: Jag skulle nog ge efter bara för att slippa det...
Spekulerar jag, alltså. Har ju inte barn.


Det här är så intressant, tycker jag.
För jag fattar det inte.

Jag var aldrig sån i den åldern, utan gick min egen väg redan då.

Är det AS som gör det kanske, att man är svårmanipulerad?

För jag påverkas inte av reklam heller.
Har aldrig nånsin köpt nånting för att det gått reklam.
Och ändå kan jag titta på reklamfilmer, och jag förstår mycket väl syftet med dem. Men liksom betygsätter dem utifrån idé och genomförande, istället för att påverkas att handla produkten.


Hur var/är ni andra?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav blitzen » 2018-03-27 15:16:18

Alien skrev:Det är just den inställningen, att föräldrar måste tillmötesgå sina tonåringars märkessnobberi som gör att den kan fortgå. Det är det som jag kallar för mesighet. Föräldrar ska stå upp för sina principer och inte ständigt vika sig.

Aldrig att jag skulle köpt en dyrare yoghurt, även om det bara kostade 3 kr extra. Om dottern är så feg när det gäller en bagatell, då skulle hon säkert själv vara beredd att mobba andra av samma orsak. Snobberi och mobbning ska bekämpas, det är inget att vika sig för. Det handlar inte "bara om en yoghurt", det handlar om att stå upp för sig själv.

Och om märket är så viktigt, kan dottern själv ta besväret. Och kostnaden, när det gäller kläder.

Vad du förordar är just att föräldrarna ska tvingas spela med i märkeshysterin. Är det föräldrarna som ska uppfostra sina barn el tvärtom?

I en klass brukar det finnas flera olika grupper, man måste inte välja "snobbgruppen". Annars får man tåla några retsamma ord el ge svar på tal. Någon varaktig utfrysning kan det knappast vara tala om, i så fall är det verkligen usla "vänner" som hon snarast borde byta ut.


Väl talat! När jag var barn och det var utflykter åt jag smörgåsar ur urdiskad gb-glacelåda och drack vatten ur urdiskade sirapsflaskor. Det var genant vill jag lova men jag gjorde ingen scen av det och min ställning i gruppen var inte hotad av en sån struntsak.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav blitzen » 2018-03-27 15:19:20

Fabela skrev:Rent principiellt är jag också 100% med Alien. Och blitzen.

Men det måste vara jobbigt att vara förälder idag, tänker jag. Ungarna överöses med all möjlig smörja från alla håll. Det är ju lätt som vuxen att säga att sånt bara är trams, men det är annat för barn som är mer formbara och umgås med sina kompisar hela dagarna.

Och all denna drama, som ungar idag håller på med :lol: Jag skulle nog ge efter bara för att slippa det...
Spekulerar jag, alltså. Har ju inte barn.


Det här är så intressant, tycker jag.
För jag fattar det inte.

Jag var aldrig sån i den åldern, utan gick min egen väg redan då.

Är det AS som gör det kanske, att man är svårmanipulerad?

För jag påverkas inte av reklam heller.
Har aldrig nånsin köpt nånting för att det gått reklam.
Och ändå kan jag titta på reklamfilmer, och jag förstår mycket väl syftet med dem. Men liksom betygsätter dem utifrån idé och genomförande, istället för att påverkas att handla produkten.


Hur var/är ni andra?


Vill aldrig ha barn! Kravmaskiner! :-)006
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav LordNelson » 2018-03-27 15:33:48

Som aspergare begår man ju sånt socialt självmord ideligen men jag hade ändå tänkt lika som flickan.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav DIProgan » 2018-03-27 18:30:05

Alien skrev:Det är just den inställningen, att föräldrar måste tillmötesgå sina tonåringars märkessnobberi som gör att den kan fortgå. Det är det som jag kallar för mesighet. Föräldrar ska stå upp för sina principer och inte ständigt vika sig.

Aldrig att jag skulle köpt en dyrare yoghurt, även om det bara kostade 3 kr extra. Om dottern är så feg när det gäller en bagatell, då skulle hon säkert själv vara beredd att mobba andra av samma orsak. Snobberi och mobbning ska bekämpas, det är inget att vika sig för. Det handlar inte "bara om en yoghurt", det handlar om att stå upp för sig själv.

Och om märket är så viktigt, kan dottern själv ta besväret. Och kostnaden, när det gäller kläder.

Vad du förordar är just att föräldrarna ska tvingas spela med i märkeshysterin. Är det föräldrarna som ska uppfostra sina barn el tvärtom?

I en klass brukar det finnas flera olika grupper, man måste inte välja "snobbgruppen". Annars får man tåla några retsamma ord el ge svar på tal. Någon varaktig utfrysning kan det knappast vara tala om, i så fall är det verkligen usla "vänner" som hon snarast borde byta ut.
:-)049

Föräldrar ska inte göra sina barns liv lätt, de ska bygga riktiga individer. Blir förbannad på mesigheten i den här tråden som talar tonvis om rådande klimat helt oavsett om ni vill kalla er för en minoritet utan inverkan i det stora hela.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav LordNelson » 2018-03-27 18:36:07

Men jag tänker att dom flesta lever och tänker som tjejen gör och är det så fel då?
Senast redigerad av LordNelson 2018-03-27 18:41:57, redigerad totalt 2 gånger.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Huggorm » 2018-03-27 18:36:20

Om det skiljer 3kr i pris på yoghurten hade i alla fall jag gärna betalat det och låtit tjejen få lite lugn och ro åtminstone den stunden...
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav antonius » 2018-03-27 19:51:23

Tycker ungarna kan äta fil istället, sådan där jugort är bara snobberi... :-)196
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav kiddie » 2018-03-27 20:00:06

Tyvärr är det inte bara socialt känsliga tonåringar som är sådana. När man blir tonåring slår automatiskt ett program in då man blir mycket känsligare för hur gruppen mår och vad folk tycker. Hur man än tvingar dem, är de socialt överkänsliga under denna period. Så är det bara. Man får bestämma sig för hur man ska hantera det, men att tro att tonåringar blir sådana på pin kiv är fel. Så i vilka fall man ska trampa på deras känslighet måste man ju som förälder bestämma. Och i vilka fall det kanske inte är nödvändigt.

Det är värre när det sträcker sig över vuxentiden och detta program borde slutat, det ska sluta runt 17-20. Då ska man istället söka sin egen identitet.

Jag hade ju en boendestödjare som var så förundrad över hur billig min mat blev. Jag hade bara köpt vanlig mat och valt billiga märken (i flera fall vet jag att två märken med olika namn är identiska eftersom de kommer från samma produktionslinje och samma fabrik), så det är inte ens alltid de billiga är annorlunda. De kan vara annorlunda. Det beror på.

Boendestödjaren utbrister att hon också skulle vilja handla sådan mat men hon törs inte. För vad ska folk tänka om hon inte lägger upp märkesvaror på bandet som Findus och Felix, det förstår jag väl att det gååår inte!!! Hela affären skulle fördöma henne så fort hon la en Eldorado eller liknande i vagnen, och sedan upp på bandet, vilken fasa!

Är fan jobbigare när vuxna är så tramsiga.

Har alltid funnits konstiga tecken utåt på att man har pengar som tonåringarna vill visa upp. Telefoner, kläder och även nu matvaror. Tror inte detta är den enda familjen med dessa problem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav Huggorm » 2018-03-27 20:12:11

Jo, det blir ju jobbigare när ungarna kräver iphone och canada goose som kostar åtskilliga tusen mer än andra alternativ
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Socialt självmord (Social suicide).

Inläggav DIProgan » 2018-03-27 20:32:50

kiddie skrev:Boendestödjaren utbrister att hon också skulle vilja handla sådan mat men hon törs inte. För vad ska folk tänka om hon inte lägger upp märkesvaror på bandet som Findus och Felix, det förstår jag väl att det gååår inte!!! Hela affären skulle fördöma henne så fort hon la en Eldorado eller liknande i vagnen, och sedan upp på bandet, vilken fasa!

Bild
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in