Är antidepressiva mediciner farliga?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 18:15:02

manne skrev:
BellaBelle skrev: antidepressiva mediciner farliga?


antidepressiva mediciner bör inte vara farliga är ju så många som äter dem ju. :-)063 :?


Många gör självmordsförsök också, och det anses rätt farligt. ;) Så att många gör något är inte nödvändigtvis något tecken på att det är ofarligt. :)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-03-15 18:28:38

Man kan självklart få massa otrevliga saker av antidepp. Som nämnts psykos men man kan också få ökad ångest, manier och depression. Själv fick jag depression efter tre år på SSRI. Folk har olika gener och olika neurologi så det är olika vad som händer. Jag tycker egentligen man ska läggas in när man börjar med SSRI men det finns det inte resurser till. Det är inte jätteovanligt att man försöker skada sig själv efter ca 3-6 veckor efter man börjar ta. Och det vet de om. Fick även hypomani på min första SSRI. Tyckte själv det var skitkul men i efterhand så inser jag att jag gjorde flera livsfarliga saker. Jag har alltid tagit på mig dem som att det bara var en tillfällighet att det var under medicininsättningen. Men det hängde ihop med hypomanin när jag tänker efter.

På frågan om fler mediciner, äter medicin för hypotyreos, tar ibland naproxen, och dagligen en SSRI och en benso. Har haft sömnmedicin till och från också. I många år fick jag välja medicin, de sa att alla patienter ska behandlas med monoterapi, så det tog ett tag att få bra medicinering. Nu när jag anses vara kroniker så är de inte så noga med att de är fler än en.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-15 18:35:19

kiddie skrev:Man kan självklart få massa otrevliga saker av antidepp. Som nämnts psykos men man kan också få ökad ångest, manier och depression. Själv fick jag depression efter tre år på SSRI. Folk har olika gener och olika neurologi så det är olika vad som händer. Jag tycker egentligen man ska läggas in när man börjar med SSRI men det finns det inte resurser till. Det är inte jätteovanligt att man försöker skada sig själv efter ca 3-6 veckor efter man börjar ta. Och det vet de om. Fick även hypomani på min första SSRI. Tyckte själv det var skitkul men i efterhand så inser jag att jag gjorde flera livsfarliga saker. Jag har alltid tagit på mig dem som att det bara var en tillfällighet att det var under medicininsättningen. Men det hängde ihop med hypomanin när jag tänker efter.

På frågan om fler mediciner, äter medicin för hypotyreos, tar ibland naproxen, och dagligen en SSRI och en benso. Har haft sömnmedicin till och från också. I många år fick jag välja medicin, de sa att alla patienter ska behandlas med monoterapi, så det tog ett tag att få bra medicinering. Nu när jag anses vara kroniker så är de inte så noga med att de är fler än en.


men min erfarenhet säger att det är bra att käka piller än att vara utan.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Liljan » 2018-03-15 18:35:50

RSD555 skrev:Nej, Heroin skrivs ju inte ut längre som läkemedel eftersom det missbrukades. Har väl kommit och försvunnit flera andra liknande läkemedel i takt med att det blir känt att dom missbrukas.

För två år sen var det senaste ett Heroin-liknande morfinläkemedel i plåsterform. Missbrukare gillade dom plåstren eftersom dom var lätta att freebasa. Blev kraftigare och snabbare effekt än av att injicera Heroinet, i alla fall lättare att överdosera till dödlig mängd. Kundes dras in snabbare till hjärnan.

Om morfin och heroin har några biverkningar kan diskuteras. Att något är beroendeframkallande betyder ju snarare att det saknar biverkningar. Att något känns skönt på alla sätt och är svårt att låta bli är ingen biverkning i sig. Har inga fler biverkningar än morötter i alla fall.

Man vet att både heroin och morfin har biverkningar. Jag bifogar källor i slutet av inlägget. Varför tror du att något saknar biverkningar för att det är beroendeframkallande? Det är inte säkert att ett beroendeframkallande medel känns skönt alls första gången (särskilt inte om man tar förskriven dos) och skulle man få ett ordentligt rus som man inte kan vara utan betyder det bara att välbefinnandet är större än biverkningarna, biverkningarna kan alltså ändå finnas där. Tycker man att biverkningarna är hemska är sannolikheten stor att man inte fortsätter ta medlet och då blir man inte beroende heller.

Receptbelagt morfin (hoppa till biverkningar i listan) https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 1022000070

Biverkningar heroin: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Heroin
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Liljan » 2018-03-15 18:42:47

Smoyy skrev:
Liljan skrev:Ja, naturligtvis men nu pratar jag/vi om förskriven mängd vid receptbelagda mediciner och högst maxdosen vid receptfria. Många tror att SSRI är rena giftet titta på Smoyys svar t.ex (jag pratar om föreskriven dos) de säger att det är svårare att sluta med än många droger och så vidare, det stämmer helt enkelt inte.


Det finns mängder av människor som fått sina liv förstörda av SSRI. Nu pratar jag inte om gift som gift utan som att det är en kraftig medicin som orsakar permanenta skador hos människor. Jag själv har symptom 2 år efter utsättning. Utsättningen tog ett år för att bli av med de värsta symptomen. De flesta börjar igen för att de inte klarar av det.

Sedan vill jag även lägga till att tricykliska antidepressiva faktiskt är mycket giftiga för kroppen vid högre doser.

Har du kontaktat Läkemedelsverket och vad säger de? Alla biverkningar som inte står med i FASS ska anmälas till Läkemedelsverket. Jag har inte sett en enda forskningsstudie som stödjer det du säger heller. SSRI är ett förhållandevis mild medicin det är därför det oftast är ett förstahandsalternativ.

SSRI (om det fungerar) ska ta bort symtomen på depressionen, sätter man ut det utan att ha blivit frisk får man tillbaka depressionssymtomen, det är inte biverkningar utan ens egen sjukdom.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-15 19:13:50

Liljan skrev:
Smoyy skrev:
Liljan skrev:Ja, naturligtvis men nu pratar jag/vi om förskriven mängd vid receptbelagda mediciner och högst maxdosen vid receptfria. Många tror att SSRI är rena giftet titta på Smoyys svar t.ex (jag pratar om föreskriven dos) de säger att det är svårare att sluta med än många droger och så vidare, det stämmer helt enkelt inte.


Det finns mängder av människor som fått sina liv förstörda av SSRI. Nu pratar jag inte om gift som gift utan som att det är en kraftig medicin som orsakar permanenta skador hos människor. Jag själv har symptom 2 år efter utsättning. Utsättningen tog ett år för att bli av med de värsta symptomen. De flesta börjar igen för att de inte klarar av det.

Sedan vill jag även lägga till att tricykliska antidepressiva faktiskt är mycket giftiga för kroppen vid högre doser.

Har du kontaktat Läkemedelsverket och vad säger de? Alla biverkningar som inte står med i FASS ska anmälas till Läkemedelsverket. Jag har inte sett en enda forskningsstudie som stödjer det du säger heller. SSRI är ett förhållandevis mild medicin det är därför det oftast är ett förstahandsalternativ.

SSRI (om det fungerar) ska ta bort symtomen på depressionen, sätter man ut det utan att ha blivit frisk får man tillbaka depressionssymtomen, det är inte biverkningar utan ens egen sjukdom.


ja helt rätt det är en bra medicin och jag skall inte sluta att äta den heller.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-03-15 19:20:25

Liljan skrev:SSRI (om det fungerar) ska ta bort symtomen på depressionen, sätter man ut det utan att ha blivit frisk får man tillbaka depressionssymtomen, det är inte biverkningar utan ens egen sjukdom.


Jag hade aldrig haft någon depression och skulle det vara ett sammanträffande att det kom en djup depression när jag satte ut medicinen? Jag medicinerades för ångestproblematik. Innan man körde genmanipulerade möss att testa antidepp på, så gjorde man dem deprimerade genom att ge dem höga doser antidepressiva när de var små. Så man vet även att denna medicin faktiskt skapar depression. De gav mig nog för hög dos, de bara öste på för de trodde när SSRI var nya att det är bra att ta maxdos. De ansågs ofarliga på alla vis då. Jag hade ingen aning om vad medicinkänslighet var, så jag trodde självklart att alla var ungefär lika känsliga och att dosen var rätt. Enda jag hade var att kolla i FASS, fanns inget internet då.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 20:00:34

kiddie skrev:
Liljan skrev:SSRI (om det fungerar) ska ta bort symtomen på depressionen, sätter man ut det utan att ha blivit frisk får man tillbaka depressionssymtomen, det är inte biverkningar utan ens egen sjukdom.


Jag hade aldrig haft någon depression och skulle det vara ett sammanträffande att det kom en djup depression när jag satte ut medicinen? Jag medicinerades för ångestproblematik. Innan man körde genmanipulerade möss att testa antidepp på, så gjorde man dem deprimerade genom att ge dem höga doser antidepressiva när de var små. Så man vet även att denna medicin faktiskt skapar depression. De gav mig nog för hög dos, de bara öste på för de trodde när SSRI var nya att det är bra att ta maxdos. De ansågs ofarliga på alla vis då. Jag hade ingen aning om vad medicinkänslighet var, så jag trodde självklart att alla var ungefär lika känsliga och att dosen var rätt. Enda jag hade var att kolla i FASS, fanns inget internet då.


Åt du "bara" SSRI under den perioden då?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-03-15 20:21:55

Ja, bara SSRI.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 20:31:51

kiddie skrev:Ja, bara SSRI.


Ajdå...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Kahlokatt » 2018-03-15 21:30:53

Allt är ju farligt i en viss mängd. Man kan dö av stora mängder saffran eller lakrits.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-03-15 23:00:09

Kahlokatt skrev:Allt är ju farligt i en viss mängd. Man kan dö av stora mängder saffran eller lakrits.


Precis. Blir trött på svartvita uttalanden som att SSRI är helt ofarliga eller SSRI är skitfarliga. Mediciner ska hanteras varsamt och vissa mer varsamt än andra. De säger att alla mediciner som kan hjälpa kan skada, och jag tror det är väldigt sant. Vi har inga genetiskt modifierade mediciner som är ultraperfekta för oss. Man proppar i sig kemiska substanser och hoppas på det bästa och läkarna får försöka med kvalificerade gissningar vad man behöver och kanske mår bättre av.

Sedan var det ju ett tag som alla SSRI var lika dåliga som placebo också, pga en jävligt dåligt gjord undersökning som fick extremt genomslag. Och fick läkare att i vissa fall ta bort medicin som fungerade för att sätta in schizofrenimediciner istället för depression.

Kan ingen försöka vara lite nyanserad undrar man.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-03-16 0:34:05

Liljan skrev:
Smoyy skrev:
Liljan skrev:Ja, naturligtvis men nu pratar jag/vi om förskriven mängd vid receptbelagda mediciner och högst maxdosen vid receptfria. Många tror att SSRI är rena giftet titta på Smoyys svar t.ex (jag pratar om föreskriven dos) de säger att det är svårare att sluta med än många droger och så vidare, det stämmer helt enkelt inte.


Det finns mängder av människor som fått sina liv förstörda av SSRI. Nu pratar jag inte om gift som gift utan som att det är en kraftig medicin som orsakar permanenta skador hos människor. Jag själv har symptom 2 år efter utsättning. Utsättningen tog ett år för att bli av med de värsta symptomen. De flesta börjar igen för att de inte klarar av det.

Sedan vill jag även lägga till att tricykliska antidepressiva faktiskt är mycket giftiga för kroppen vid högre doser.

Har du kontaktat Läkemedelsverket och vad säger de? Alla biverkningar som inte står med i FASS ska anmälas till Läkemedelsverket. Jag har inte sett en enda forskningsstudie som stödjer det du säger heller. SSRI är ett förhållandevis mild medicin det är därför det oftast är ett förstahandsalternativ.

SSRI (om det fungerar) ska ta bort symtomen på depressionen, sätter man ut det utan att ha blivit frisk får man tillbaka depressionssymtomen, det är inte biverkningar utan ens egen sjukdom.


Det handlar om helt andra symptom är de man hade från början med nedstämdhet och ångest. Detta är inte speciellt uppmärksammat än.
Men här får du lite: https://www.google.se/amp/s/www.news-me ... nline.aspx

https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... vTPN38ye2L

Finns inget att vinna ekonomiskt på att forska kring detta så det görs inte det.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-16 3:54:33

Att man inte alltid skriver "döden" rent ut betyder inte att man inte kan dö. Vad det gäller morfin kan man bland annat drabbas av "andningssepression vilket kan leda till andningsstillestånd vilket är ett livshotande tillstånd.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-16 4:10:40

RSD555 skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Man kan få psykos. Det vet jag en som blev.


Är du 100% säker på att den personen tog det lugnt, åt bra och inte fick psykos på grund av stress eller depression? Är du helt säker person mådde 100% bra och inte tog något annat läkemedel eller drog? Inget koffein t ex? Inget problem med sömnen?

Var du med personen på toaletten eller kan personen ha tagit något där? Hur kan du veta?


Nej det kan jag givetvis inte garantera men det ska enligt uppgift ha varit personens läkares bedömning att psykosen utlöstes av den antidepressiva medicineringen. Det var inte SSRI utan SNRI (Venlafaxin) och hallucinationer och overklighetskänslor är kända om än inte så vanliga biverkningar av det läkemedlet.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-16 13:54:35

nej antidepressiva är inte farliga alls. :!: :-)049
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23


Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-16 16:49:21

manne skrev:nej antidepressiva är inte farliga alls. :!: :-)049


Kul bild! :)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-16 16:51:06

Kahlokatt skrev:Allt är ju farligt i en viss mängd. Man kan dö av stora mängder saffran eller lakrits.


Och nånting kommer man till slut att dö av. Lakrits är gott, men vet inte hur det är att dö lakritsförgiftad.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-16 17:42:30

BellaBelle skrev:
Kahlokatt skrev:Allt är ju farligt i en viss mängd. Man kan dö av stora mängder saffran eller lakrits.


Och nånting kommer man till slut att dö av. Lakrits är gott, men vet inte hur det är att dö lakritsförgiftad.


det är när man slutar att ssri som man blir sjuk ju.man måste ta det hela tiden. :cry: :oops:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-16 17:43:36

antidepressiva är inte farliga det har jag kollat med läkaren nu. :!:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-17 3:10:56

manne skrev:antidepressiva är inte farliga det har jag kollat med läkaren nu. :!:


Om du vill lita på att någon har rätt bara för att denne säger det till dig så är det upp till dig.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-17 9:57:47

Bjäbbmonstret skrev:
manne skrev:antidepressiva är inte farliga det har jag kollat med läkaren nu. :!:


Om du vill lita på att någon har rätt bara för att denne säger det till dig så är det upp till dig.


de har ju lång utbildning på området ju. :-)049
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-03-17 17:13:41

manne skrev:antidepressiva är inte farliga det har jag kollat med läkaren nu. :!:
de har ju lång utbildning på området ju. :-)049


Det är uppmärksammat att läkare bjuds in till mötet med läkemedelsbolagen och "köps" för att tala för läkemedel. Det finns mängder med pengar inblandat och patientens hälsa struntas i. Psykiatrin är korrupt och styrs av pengar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/je ... -mediciner

Jag litar inte på alla psykiatriker.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Aspergare och vården



Logga in