Straff för sina funktionshinder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Straff för sina funktionshinder

Inläggav kiddie » 2018-03-11 9:22:45

CP hade ju förmodligen en hjärnskada sedan ungdomstiden som förvärrat hans beteende. Får man skador på vissa områden kan man drabbas av personlighetsförändringar, beteendestörningar och få svårt med impulskontrollen.

Tycker det känns galet att man i svenska anstalter inte bryr sig om psykisk sjukdom eller psykiska funktionshinder. Det verkar som man är bakåtsträvande på pin kiv. Själv skulle jag inte heller kunna komma upp på morgonen, inte ens med väckningshjälp. Jag kanske skulle orka slänga på mig kläder och sätta mig i ett hörn och somna om. Arbete hade varit uteslutet.

Dvs jag hade ansetts arbetsvägra och aldrig fått strafflindring hur bra jag ändå lyckades uppföra mig. Och vissa aspergare kan faktiskt inte uppföra sig. Asså tuff info, men vi är inte alla högfungerande på alla punkter. Vissa är jättelättriggade om de känner sig hotade eller felbehandlade. Jag har fortfarande kvar lite av det där med hot i mig. Blir jag hotad eller någon hotar mina vänner går jag direkt in i en position där jag är beredd att använda våld. Det betyder inte att jag kommer att använda våld, men jag har ett annat reaktionsmönster än de flesta. När jag var ung tonåring och mina föräldrar hotade mig, dvs de tjatade och jag upplevde det hotfullt fast det inte var det, så backade jag istället och satte mig mot en vägg och höll för öronen och i värsta fall ylade jag mer eller mindre som en varg, helt jävla sjukt. Men jag är ju inte normal.

Jag är OK om jag inte blir pressad. Fängelse kan nog bli ganska pressande. Jag försöker av den anledningen att inte begå brott. Jag tror inte ens jag skulle palla att bli visiterad. T ex kommer jag aldrig att flyga till USA för där kroppsvisiterar de mer än här på flygplatsen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Huggorm » 2018-03-11 12:11:01

kiddie skrev:Jag är OK om jag inte blir pressad. Fängelse kan nog bli ganska pressande. Jag försöker av den anledningen att inte begå brott. Jag tror inte ens jag skulle palla att bli visiterad. T ex kommer jag aldrig att flyga till USA för där kroppsvisiterar de mer än här på flygplatsen.
Jag har blivit kroppsvisiterad när jag kört in i Sverige från Norge, så den risken finns på närmare håll än så. Inte så att de tog på gummihandsken men man fick stå bredbent och med armarna utsträckt så de kunde känna att man inte gömt något under kläderna. En ganska obehaglig upplevelse men det är över på några sekunder.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-03-11 17:57:35

kiddie skrev:CP hade ju förmodligen en hjärnskada sedan ungdomstiden som förvärrat hans beteende. Får man skador på vissa områden kan man drabbas av personlighetsförändringar, beteendestörningar och få svårt med impulskontrollen.


Jo missbruk brukar ju leda till den typen utav beteende.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav xty3457 » 2018-03-12 1:40:42

Du tar faktiskt upp en mycket intressant juridisk fråga!

Iofs tror jag att många av arbetsuppgifterna passar oss med npf som asperger och adhd på
kåken ganska bra :), men det är en annan sak.

Frågan är intressant, som funktionshindrad får du ju extra rättigheter.

Skulle det kunna räknas som en kränkning av dina mänskliga rättigheter om
du tvingas sitta ett längre tid i fängelse på grund av att du på grund av
ett funktionshinder inte kunnat arbeta i samma omfattning som andra?

Nu är det förvisso så att vissa av dina rättigheter försvinner när man blir
fängslad, men naturligtvis inte alla.

Hur som helst hade varit ett intressant fall att pröva rättsligt!

Tänker mig dock att förstå åtgärden i så fall vore att anpassa dina arbetsuppgifter utifrån ditt funktionshinder, om det inte går, borde man kunna bli arbetsbefrida av humanitära skäl tänker jag mig :)

/Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-12 2:03:50

xty3457 skrev:Du tar faktiskt upp en mycket intressant juridisk fråga!

Iofs tror jag att många av arbetsuppgifterna passar oss med npf som asperger och adhd på
kåken ganska bra :), men det är en annan sak.

Frågan är intressant, som funktionshindrad får du ju extra rättigheter.

Skulle det kunna räknas som en kränkning av dina mänskliga rättigheter om
du tvingas sitta ett längre tid i fängelse på grund av att du på grund av
ett funktionshinder inte kunnat arbeta i samma omfattning som andra?

Nu är det förvisso så att vissa av dina rättigheter försvinner när man blir
fängslad, men naturligtvis inte alla.

Hur som helst hade varit ett intressant fall att pröva rättsligt!

Tänker mig dock att förstå åtgärden i så fall vore att anpassa dina arbetsuppgifter utifrån ditt funktionshinder, om det inte går, borde man kunna bli arbetsbefrida av humanitära skäl tänker jag mig :)

/Rikard

Hur skulle man anmäla det menar du?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-03-12 8:42:27

Karamell skrev:
xty3457 skrev:Du tar faktiskt upp en mycket intressant juridisk fråga!

Iofs tror jag att många av arbetsuppgifterna passar oss med npf som asperger och adhd på
kåken ganska bra :), men det är en annan sak.

Frågan är intressant, som funktionshindrad får du ju extra rättigheter.

Skulle det kunna räknas som en kränkning av dina mänskliga rättigheter om
du tvingas sitta ett längre tid i fängelse på grund av att du på grund av
ett funktionshinder inte kunnat arbeta i samma omfattning som andra?

Nu är det förvisso så att vissa av dina rättigheter försvinner när man blir
fängslad, men naturligtvis inte alla.

Hur som helst hade varit ett intressant fall att pröva rättsligt!

Tänker mig dock att förstå åtgärden i så fall vore att anpassa dina arbetsuppgifter utifrån ditt funktionshinder, om det inte går, borde man kunna bli arbetsbefrida av humanitära skäl tänker jag mig :)

/Rikard

Hur skulle man anmäla det menar du?


DO skulle jag tro.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav kiddie » 2018-03-12 12:10:36

Hur är det om man sitter i rullstol och det bara finns trappor i fängelset?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Huggorm » 2018-03-12 19:23:12

kiddie skrev:Hur är det om man sitter i rullstol och det bara finns trappor i fängelset?
Då är det bara att skärpa sig och lära sig att gå.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Straff för sina funktionshinder

Inläggav marxisten » 2018-03-12 21:16:22

Huggorm skrev:Jag har blivit kroppsvisiterad när jag kört in i Sverige från Norge, så den risken finns på närmare håll än så. Inte så att de tog på gummihandsken men man fick stå bredbent och med armarna utsträckt så de kunde känna att man inte gömt något under kläderna. En ganska obehaglig upplevelse men det är över på några sekunder.


Varje gång man är på bortastå i SHL är det visitering, de kollar t.o.m snusdosor...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Huggorm » 2018-03-12 21:26:27

marxisten skrev:
Huggorm skrev:Jag har blivit kroppsvisiterad när jag kört in i Sverige från Norge, så den risken finns på närmare håll än så. Inte så att de tog på gummihandsken men man fick stå bredbent och med armarna utsträckt så de kunde känna att man inte gömt något under kläderna. En ganska obehaglig upplevelse men det är över på några sekunder.


Varje gång man är på bortastå i SHL är det visitering, de kollar t.o.m snusdosor...
Huliganer är en risk :wink:
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Furienna » 2018-03-13 1:27:50

Karamell skrev:I fängelse måste alla jobba 100% förutom ålderspensionärer. Men varför måste sjukpensionärer göra det? Gör du inte det får du varningar som kan leda till att du måste stanna längre i fängelse. I Sverige kan man få eller få köpa något som heter boendestöd genom Socialtjänsten om man har en diagnos, den rätten finns inte i fängelserna. Så då kan du få straff för det du inte klarar av, så kallad misskötsamhet.

http://brottochstraff.simplesite.com

Tycker ni detta är rimligt?

Spoiler: visa
Ingen förståelse för min autism

På Ljustadalen hade dom till slut förståelse för att jag inte jobbade på förmiddagen eftersom jag är sjukpensionär och jag fick inte straff för det. Även om det egentligen bara är ålderspensionärer som inte behöver jobba. Men på Ystad anstalt var det inte så. Dock är det så pass lätta jobb i fängelse så det är inte att jobba 100 procent som är problemet för mig utan att komma upp på morgonen. Har haft problem det hela livet. Jag sa till dom på Ystadanstalten att jag är autistisk (Aspergers syndrom) och har svårt med stress. Att jag genom Socialtjänsten har Boendestöd i form av assistans med väckning och matlagning. Vakterna på anstalten låser upp ens rum kl 07.00, säger god morgon och man måste svara god morgon för att visa att man lever. Jag frågar om dom kunde väcka mig en extra gång någon minut senare genom att knacka på dörren så jag måste gå upp och öppna dörren. Det är så vi gör hemma (i min lägenhet). Men det ingår inte i deras arbetsuppgifter. Dock säger några att dom ska försöka.

Men jag försover mig i princip varje dag och då blir det förhör med 2-3 vakter senare samma eller nästa dag. Eftersom vakterna jobbar i skift så måste jag svara på samma frågor varje gång. Ja, jag ställer väckarklockan. Ja, jag har provat att ha väckarklockan längre bort. Ja, jag hör väckarklockan, men jag snoozar bara. Jag är ibland som i koma och vet inte var jag är, vad jag heter eller nåt... Detta är något jag aldrig riktigt förstått mig på själv. Har alltid haft dåligt samvete för att jag är sån så det är väldigt jobbigt att behöva försvara det varje dag i tre månader.

Alla autister är olika, men jag har alltid svårt att komma igång med saker och ting. Bad förresten om att få göra en utredning om jag även har ADD, men på öppen anstalt görs inte sådant och på denna slutna anstalt skulle jag inte sitta tillräckligt länge för att dom skulle hinna det. Men eftersom personalen på fängelset är så slöa ser jag det som att vi båda jobbar deltid. Dom kanske är på jobbet 8 timmar, men det dom gör motsvarar 4 timmar. Så på det sättet är vi ju väldigt lika. : ) Man får självförtroende av att jämföra sig med deras kompetens.

Flera misskötsamhetsrapporter leder till varning och flera varningar leder till att man måste stanna längre i fängelse. Man sitter av två tredjedelar av sitt straff, så eftersom jag dömdes till nio månader hade jag tre månader till dom kunde hålla mig kvar. Jag frågade flera gånger ungefär hur hårt straff tror dom jag får, två veckor eller två månader? Det är ju en viss skillnad. Men dom säger att det bestämmer huvudkontoret och det är så olika så det är omöjligt att gissa. Några vakter väcker mig en extra gång men ingen av dom knackar på dörren som jag bett om flera gånger i förhören, dom säger något i dörren eller går in i rummet och säger att jag ska gå upp. Till slut säger jag att dom behöver inte väcka mig extra. Dom gör ju inte som jag sagt och efter alla otrevliga förhör ger jag upp.

Tvi, vilken situation! Jag skulle nog självskada mig själv så illa som möjligt, så att jag kom på ett sjukhus i stället. Eller förresten, jag har ingen aning om vad jag skulle göra. Men jag skulle inte kunna kliva upp samma tid varje morgon (jag har skenande dygnsrytm) eller ens arbeta mer än korta stunder åt gången (p.g.a. ryggvärk och nackvärk). Vilken mardröm!
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-13 14:53:08

Jag anmälde både till JO och DO men dom brydde sig inte.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Furienna » 2018-03-14 19:47:14

Karamell skrev:Jag anmälde både till JO och DO men dom brydde sig inte.

Och det är helt enkelt fel. Du borde ha samma rätt att slippa arbeta som en ålderspensionär. Visserligen verkar du ha fått komma till en bättre anstalt nu, men det här verkar vara en viktig fråga att driva vidare.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-14 20:27:20

Furienna skrev:
Karamell skrev:Jag anmälde både till JO och DO men dom brydde sig inte.

Och det är helt enkelt fel. Du borde ha samma rätt att slippa arbeta som en ålderspensionär. Visserligen verkar du ha fått komma till en bättre anstalt nu, men det här verkar vara en viktig fråga att driva vidare.

Jag är fri nu. Du tror väl inte man får ha internet i fängelse? ;)
Jag tycker staten får bestämma sig, antingen ska vi få hjälp, straff eller ingetdera. Detta är dubbelmoral.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Vildsvin » 2018-03-15 0:18:00

xty3457 skrev:Skulle det kunna räknas som en kränkning av dina mänskliga rättigheter om
du tvingas sitta ett längre tid i fängelse på grund av att du på grund av
ett funktionshinder inte kunnat arbeta i samma omfattning som andra?
Troligen inte om en fängelsedömd har ett psykiskt funktionshinder som täcks av LSS. För då skriver domstolen något om att brottet normalt medför ett visst straff, men att det mildrats eftersom personen saknar förmåga att inse allvaret i handlingen. Då har man redan fått straffrabatt en gång.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Furienna » 2018-03-15 0:29:56

Karamell skrev:Jag är fri nu. Du tror väl inte man får ha internet i fängelse? ;)

Då missförstod jag visst, för jag trodde att du fortfarande satt av ditt straff (fast på ett bättre ställe än det första). Även om jag faktiskt funderade lite över dina internetmöjligheter i så fall. Men då vill jag gratulera dig för att du har återfått friheten!

Karamell skrev:Jag tycker staten får bestämma sig, antingen ska vi få hjälp, straff eller ingetdera. Detta är dubbelmoral.

Det verkar som att många i världen inte fattar vilka svårigheter vi med AS kan ha i vardagen. Inte ens folk som arbetar med funktionshindrade förstår sig alltid på oss. Och då blir det lätt antingen så att vi förväntas vara som normala vuxna, eller så blir vi behandlade som småbarn. Få lyckas med att hitta den rätta balansen.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Furienna » 2018-03-15 0:38:07

Vildsvin skrev:
xty3457 skrev:Skulle det kunna räknas som en kränkning av dina mänskliga rättigheter om
du tvingas sitta ett längre tid i fängelse på grund av att du på grund av
ett funktionshinder inte kunnat arbeta i samma omfattning som andra?
Troligen inte om en fängelsedömd har ett psykiskt funktionshinder som täcks av LSS. För då skriver domstolen något om att brottet normalt medför ett visst straff, men att det mildrats eftersom personen saknar förmåga att inse allvaret i handlingen. Då har man redan fått straffrabatt en gång.

Så trodde jag att det var, ja. Men nu vet jag inte vad jag ska tro. Jag hoppas ju bara att jag inte behöver hamna i Karamells situation. :-)006
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-03-15 1:03:49

Furienna skrev: Jag hoppas ju bara att jag inte behöver hamna i Karamells situation. :-)006


Då får du se till att inte begå någon brottslig handling för det är den enda orsaken till att TS blev dömd till fängelse, för annars ser inte jag någon risk att du skulle hamna i den situationen
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-15 1:11:33

slackern skrev:Då får du se till att inte begå någon brottslig handling för det är den enda orsaken till att TS blev dömd till fängelse, för annars ser inte jag någon risk att du skulle hamna i den situationen


Såvida man inte råkar bli dömd för något som någon annan har gjort.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-03-15 1:28:50

Bjäbbmonstret skrev:
slackern skrev:Då får du se till att inte begå någon brottslig handling för det är den enda orsaken till att TS blev dömd till fängelse, för annars ser inte jag någon risk att du skulle hamna i den situationen


Såvida man inte råkar bli dömd för något som någon annan har gjort.


Hur stor är den risken i Sverige?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-15 11:28:13

Vildsvin skrev:
xty3457 skrev:Skulle det kunna räknas som en kränkning av dina mänskliga rättigheter om
du tvingas sitta ett längre tid i fängelse på grund av att du på grund av
ett funktionshinder inte kunnat arbeta i samma omfattning som andra?
Troligen inte om en fängelsedömd har ett psykiskt funktionshinder som täcks av LSS. För då skriver domstolen något om att brottet normalt medför ett visst straff, men att det mildrats eftersom personen saknar förmåga att inse allvaret i handlingen. Då har man redan fått straffrabatt en gång.

Vad får du det ifrån?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Vildsvin » 2018-03-15 14:04:31

Karamell skrev:
Vildsvin skrev:
xty3457 skrev:Skulle det kunna räknas som en kränkning av dina mänskliga rättigheter om
du tvingas sitta ett längre tid i fängelse på grund av att du på grund av
ett funktionshinder inte kunnat arbeta i samma omfattning som andra?
Troligen inte om en fängelsedömd har ett psykiskt funktionshinder som täcks av LSS. För då skriver domstolen något om att brottet normalt medför ett visst straff, men att det mildrats eftersom personen saknar förmåga att inse allvaret i handlingen. Då har man redan fått straffrabatt en gång.

Vad får du det ifrån?

Brottsbalken 29 kapitlet:

"3 § Som förmildrande omständigheter vid bedömningen av straffvärdet ska, vid sidan av vad som är föreskrivet för vissa fall, särskilt beaktas
1. om brottet föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende,
2. om den tilltalade till följd av en allvarlig psykisk störning haft nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt eller annars till följd av en psykisk störning, sinnesrörelse eller av någon annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande,
3. om den tilltalades handlande stått i samband med hans eller hennes bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga
...
"

Täcks man av LSS pga ett mentalt funktionshinder så har man nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter insikten. Man är också efter i utveckling och omdömesförmåga.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Straff för sina funktionshinder

Inläggav kiddie » 2018-03-15 14:47:30

slackern skrev:Då får du se till att inte begå någon brottslig handling för det är den enda orsaken till att TS blev dömd till fängelse, för annars ser inte jag någon risk att du skulle hamna i den situationen


Men så kan man väl inte resonera. Att vara lika inför lagen är väl en av de viktigaste sakerna vi har? Ska man bara skylla sig själv så kan man likagärna ha dödsstraff på alla brott.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-15 17:16:56

Vildsvin skrev:
Karamell skrev:
Vildsvin skrev: Troligen inte om en fängelsedömd har ett psykiskt funktionshinder som täcks av LSS. För då skriver domstolen något om att brottet normalt medför ett visst straff, men att det mildrats eftersom personen saknar förmåga att inse allvaret i handlingen. Då har man redan fått straffrabatt en gång.

Vad får du det ifrån?

Brottsbalken 29 kapitlet:

"3 § Som förmildrande omständigheter vid bedömningen av straffvärdet ska, vid sidan av vad som är föreskrivet för vissa fall, särskilt beaktas
1. om brottet föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende,
2. om den tilltalade till följd av en allvarlig psykisk störning haft nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt eller annars till följd av en psykisk störning, sinnesrörelse eller av någon annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande,
3. om den tilltalades handlande stått i samband med hans eller hennes bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga
...
"

Täcks man av LSS pga ett mentalt funktionshinder så har man nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter insikten. Man är också efter i utveckling och omdömesförmåga.

Tror inte det gäller mig. Men man får ju inte veta. Verkar som dom mest går på såna som haft psykoser när dom begått brott eller är utvecklingsstörda.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in