Är antidepressiva mediciner farliga?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav vofff » 2018-03-14 22:06:26

Dom är farliga om man kombinera det med alkohol.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Huggorm » 2018-03-14 22:13:39

Liljan skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Liljan skrev:Om de var farliga hade de inte fått säljas.


Det finns massor av mediciner som får säljas fast man kan dö av dem.

Nej, det finns inte massor av mediciner som har döden som biverkning. Av ett fåtal mediciner kan man få vissa sjukdomar som man KAN dö av men det är ytterst sällsynt och patienten ska informeras väldigt noga i så fall. Döden är inte en acceptabel biverkan, skulle folk gå och dö av mediciner skulle det bli en himla uppståndelse och läkemedlet skulle dras in direkt.
Vid överdosering kan nog de flesta mediciner döda, även om de inte har döden som biverkning vid normal användning
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav truthseeker » 2018-03-14 22:30:32

vofff skrev:Dom är farliga om man kombinera det med alkohol.


gäller det alla mediciner verkligen?
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-14 22:47:41

truthseeker skrev:
vofff skrev:Dom är farliga om man kombinera det med alkohol.


gäller det alla mediciner verkligen?


nej med ssri.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav truthseeker » 2018-03-14 22:51:19

manne skrev:nej med ssri.


Alla med ssri var det jag menade. jag var otydlig

jag ska börja med ssri till helgen. men har nyligen börjat prova olika whiskeysorter och det vill jag inte sluta med så får se hur det går
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-03-15 0:50:15

manne skrev:
Smoyy skrev:
manne skrev:jag tänker i alla fall inte sluta ta dem.
slutade att ta dem för många år sedan och så blev jag sjuk. :cry: :oops:


Det blev jag också. Det kallas utsättningssymptom och är inte ett tecken på att depression kommer tillbaka. Man måste ge det minst 6 veckor.


det tar ca 2 veckors tid innan ssri medicinen verkar.


Yes. Och ca 4-52 veckor tills man är återställd när man slutar. Ibland blir man dock aldrig återställd. Jag har fortfarande besvär från dessa gift.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-15 0:53:41

Liljan skrev: Döden är inte en acceptabel biverkan skulle folk gå och dö av mediciner, skulle det bli en himla uppståndelse och läkemedlet skulle dras in direkt.


Det beror väl på hur viktig medicin det är. Morfin är inte direkt ofarligt. Inte narkosmedlen man söver folk med heller.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav slackern » 2018-03-15 1:34:04

Bjäbbmonstret skrev:
Liljan skrev: Döden är inte en acceptabel biverkan, skulle folk gå och dö av mediciner skulle det bli en himla uppståndelse och läkemedlet skulle dras in direkt.


Det beror väl på hur viktig medicin det är. Morfin är inte direkt ofarligt. Inte narkosmedlen man söver folk med heller.


På flera utav mina mediciner mot AD/HD står plötslig död med som biverkning.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav RSD555 » 2018-03-15 3:48:17

Bjäbbmonstret skrev:
RSD555 skrev:Om man bryr sig om biverkningar behöver man inte antidepp tycker jag. Inget illa menat.

Vad kan man få, klåda?


Man kan få psykos. Det vet jag en som blev.


Jag har fått två psykoser när jag ätit antidepressiva. Säger inte att du har fel eller rätt i att det berodde på dom antidepressiva men vill ge mina tankar om det. Inte för att säga emot men för att det kanske kan hjälpa någon att undvika psykos.

1. Jag hade inte drabbats av psykos om jag inte ätit depressiva. Utan antidepressiva hade jag legat hemma eller lidit på jobbet. På grund av antidepressiva körde jag på tills jag blev helt utbränd.

För mig är det som att säga att sömn, husmanskost, vitaminer, alvedon eller en kaffe till frukost kan ge psykoser. Om man behöver dessa för att hålla sig frisk.

2. Innan psykosen blev ett faktum hade jag förutom antidepressiva även fått lugnande tabletter som lugnade min stress men även tog bort en del av mitt omdömme.

3. När jag efter ett tag, trots antidepressiva och lugnande, ändå kände mig otillräcklig fick jag amfetamin utskrivet.

4. Till slut kändes det som att jag höll på vridas ut och in och jag kunde varken äta eller sova. På grund av fysiska och psykiska smärtor, och på grund av bristande omdöme, la jag till alkohol på listan över droger.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav RSD555 » 2018-03-15 4:03:47

Huggorm skrev:
Liljan skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Det finns massor av mediciner som får säljas fast man kan dö av dem.

Nej, det finns inte massor av mediciner som har döden som biverkning. Av ett fåtal mediciner kan man få vissa sjukdomar som man KAN dö av men det är ytterst sällsynt och patienten ska informeras väldigt noga i så fall. Döden är inte en acceptabel biverkan, skulle folk gå och dö av mediciner skulle det bli en himla uppståndelse och läkemedlet skulle dras in direkt.
Vid överdosering kan nog de flesta mediciner döda, även om de inte har döden som biverkning vid normal användning


Det är många som dött av vattenförgiftning. Vid hård ansträngning i hetta dricker många för mycket.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Liljan » 2018-03-15 12:48:46

Huggorm skrev:Vid överdosering kan nog de flesta mediciner döda, även om de inte har döden som biverkning vid normal användning

Ja, naturligtvis men nu pratar jag/vi om förskriven mängd vid receptbelagda mediciner och högst maxdosen vid receptfria. Många tror att SSRI är rena giftet titta på Smoyys svar t.ex (jag pratar om föreskriven dos) de säger att det är svårare att sluta med än många droger och så vidare, det stämmer helt enkelt inte.
Bjäbbmonstret skrev:
Liljan skrev: Döden är inte en acceptabel biverkan, skulle folk gå och dö av mediciner skulle det bli en himla uppståndelse och läkemedlet skulle dras in direkt.


Det beror väl på hur viktig medicin det är. Morfin är inte direkt ofarligt. Inte narkosmedlen man söver folk med heller.

Det finns alltid en risk vid narkos, 1 av 100 000 som sövs dör, men ofta är det andra sjukdomar som förhöjer dödlighetsrisken. Jag fick Googla morfin och jag hittade inte döden som biverkan på det jag kollade på.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav RSD555 » 2018-03-15 13:43:48

Liljan skrev:
Huggorm skrev:Vid överdosering kan nog de flesta mediciner döda, även om de inte har döden som biverkning vid normal användning

Ja, naturligtvis men nu pratar jag/vi om förskriven mängd vid receptbelagda mediciner och högst maxdosen vid receptfria. Många tror att SSRI är rena giftet titta på Smoyys svar t.ex (jag pratar om föreskriven dos) de säger att det är svårare att sluta med än många droger och så vidare, det stämmer helt enkelt inte.
Bjäbbmonstret skrev:
Liljan skrev: Döden är inte en acceptabel biverkan, skulle folk gå och dö av mediciner skulle det bli en himla uppståndelse och läkemedlet skulle dras in direkt.


Det beror väl på hur viktig medicin det är. Morfin är inte direkt ofarligt. Inte narkosmedlen man söver folk med heller.

Det finns alltid en risk vid narkos, 1 av 100 000 som sövs dör, men ofta är det andra sjukdomar som förhöjer dödlighetsrisken. Jag fick Googla morfin och jag hittade inte döden som biverkan på det jag kollade på.


Morfin och Heroin har inga biverkningar. Jag skojar inte och är inte ironisk. Heroin var från början morfin-läkemedel. Medicin för avvänjning av morfin.

Allt är farligt vid missbruk men inte ssri i sig. Under ett varmt maratonlopp dog många av vattenförgiftning. Hög press och stress och för mycket vatten för att dämpa hettan gjorde att folk dog.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Toblerone » 2018-03-15 13:50:58

slackern skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
Liljan skrev: Döden är inte en acceptabel biverkan, skulle folk gå och dö av mediciner skulle det bli en himla uppståndelse och läkemedlet skulle dras in direkt.


Det beror väl på hur viktig medicin det är. Morfin är inte direkt ofarligt. Inte narkosmedlen man söver folk med heller.


På flera utav mina mediciner mot AD/HD står plötslig död med som biverkning.


Antagligen för att EN eller högst två personer dog och man inte helt och hållet kan utesluta att det har med medicinen att göra. Jag tycker dock, det verkar osannolikt att det skulle ha med medicinen att göra. Då hade det väl hänt till fler personer.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav RSD555 » 2018-03-15 13:53:48

Bjäbbmonstret skrev:
RSD555 skrev:Om man bryr sig om biverkningar behöver man inte antidepp tycker jag. Inget illa menat.

Vad kan man få, klåda?


Man kan få psykos. Det vet jag en som blev.


Är du 100% säker på att den personen tog det lugnt, åt bra och inte fick psykos på grund av stress eller depression? Är du helt säker person mådde 100% bra och inte tog något annat läkemedel eller drog? Inget koffein t ex? Inget problem med sömnen?

Var du med personen på toaletten eller kan personen ha tagit något där? Hur kan du veta?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Liljan » 2018-03-15 16:25:27

RSD555 skrev:Morfin och Heroin har inga biverkningar. Jag skojar inte och är inte ironisk. Heroin var från början morfin-läkemedel. Medicin för avvänjning av morfin.

Allt är farligt vid missbruk men inte ssri i sig. Under ett varmt maratonlopp dog många av vattenförgiftning. Hög press och stress och för mycket vatten för att dämpa hettan gjorde att folk dog.

Biverkningar av morfin är förstoppning, illamående, svårigheter att kissa, kräkningar, försämrad andningsförmåga, klåda, yrsel mm. Heroin skrivs inte ut som läkemedel och det är ju det vi pratar om, så det är är lite OT men många biverkningar är samma som morfin, det är starkt beroendeframkallande och svåra abstinens symtom kommer väldigt fort (även vid måttlig användning). Så visst finns det biverkningar av morfin och heroin också.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 16:49:56

Jag äter flera mediciner, ingen annan här som gör det? Tyvärr blir det ju då också svårare att veta vilken medicin en eventuell biverkan kommer från.

Antidepressiva har jag testat att ta bort igen - under en tillräckligt lång period för att se hur jag fungerade utan nu, så att det inte "bara" var utsättningsbesvär som uppstod. Jag har svårt klara livet utan just nu, för jag blir väldigt väldigt gråtmild - typ sitter och gråter på bussen ute bland folk för "ingenting" - utan antidepressiva. Och det känns väldigt pinsamt och besvärande.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav RSD555 » 2018-03-15 16:51:48

Liljan skrev:
RSD555 skrev:Morfin och Heroin har inga biverkningar. Jag skojar inte och är inte ironisk. Heroin var från början morfin-läkemedel. Medicin för avvänjning av morfin.

Allt är farligt vid missbruk men inte ssri i sig. Under ett varmt maratonlopp dog många av vattenförgiftning. Hög press och stress och för mycket vatten för att dämpa hettan gjorde att folk dog.

Biverkningar av morfin är förstoppning, illamående, svårigheter att kissa, kräkningar, försämrad andningsförmåga, klåda, yrsel mm. Heroin skrivs inte ut som läkemedel och det är ju det vi pratar om, så det är är lite OT men många biverkningar är samma som morfin, det är starkt beroendeframkallande och svåra abstinens symtom kommer väldigt fort (även vid måttlig användning). Så visst finns det biverkningar av morfin och heroin också.


Nej, Heroin skrivs ju inte ut längre som läkemedel eftersom det missbrukades. Har väl kommit och försvunnit flera andra liknande läkemedel i takt med att det blir känt att dom missbrukas.

För två år sen var det senaste ett Heroin-liknande morfinläkemedel i plåsterform. Missbrukare gillade dom plåstren eftersom dom var lätta att freebasa. Blev kraftigare och snabbare effekt än av att injicera Heroinet, i alla fall lättare att överdosera till dödlig mängd. Kundes dras in snabbare till hjärnan.

Om morfin och heroin har några biverkningar kan diskuteras. Att något är beroendeframkallande betyder ju snarare att det saknar biverkningar. Att något känns skönt på alla sätt och är svårt att låta bli är ingen biverkning i sig. Har inga fler biverkningar än morötter i alla fall.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 16:54:33

kiddie skrev:Inget man ska ta om man inte behöver. Behöver man så får man stå ut med att det finns risker. Dvs man ska inte ta dem om man bara har lätt depression, absolut inte!


Jag är glad att jag började med antidepressiv medicin igen, gör i alla fall att jag mår LITE bättre. Gråter inte längre över precis allting.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-15 17:08:31

BellaBelle skrev:
kiddie skrev:Inget man ska ta om man inte behöver. Behöver man så får man stå ut med att det finns risker. Dvs man ska inte ta dem om man bara har lätt depression, absolut inte!


Jag är glad att jag började med antidepressiv medicin igen, gör i alla fall att jag mår LITE bättre. Gråter inte längre över precis allting.


ja det är en bra medicin det ju äter också dem i dag. :!:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-03-15 17:12:37

Liljan skrev:Ja, naturligtvis men nu pratar jag/vi om förskriven mängd vid receptbelagda mediciner och högst maxdosen vid receptfria. Många tror att SSRI är rena giftet titta på Smoyys svar t.ex (jag pratar om föreskriven dos) de säger att det är svårare att sluta med än många droger och så vidare, det stämmer helt enkelt inte.


Det finns mängder av människor som fått sina liv förstörda av SSRI. Nu pratar jag inte om gift som gift utan som att det är en kraftig medicin som orsakar permanenta skador hos människor. Jag själv har symptom 2 år efter utsättning. Utsättningen tog ett år för att bli av med de värsta symptomen. De flesta börjar igen för att de inte klarar av det.

Sedan vill jag även lägga till att tricykliska antidepressiva faktiskt är mycket giftiga för kroppen vid högre doser.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 17:18:44

Smoyy skrev:
Liljan skrev:Ja, naturligtvis men nu pratar jag/vi om förskriven mängd vid receptbelagda mediciner och högst maxdosen vid receptfria. Många tror att SSRI är rena giftet titta på Smoyys svar t.ex (jag pratar om föreskriven dos) de säger att det är svårare att sluta med än många droger och så vidare, det stämmer helt enkelt inte.


Det finns mängder av människor som fått sina liv förstörda av SSRI. Nu pratar jag inte om gift som gift utan som att det är en kraftig medicin som orsakar permanenta skador hos människor. Jag själv har symptom 2 år efter utsättning. Utsättningen tog ett år för att bli av med de värsta symptomen. De flesta börjar igen för att de inte klarar av det.

Sedan vill jag även lägga till att tricykliska antidepressiva faktiskt är mycket giftiga för kroppen vid högre doser.


oj! :shock:
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 17:20:10

Smoyy skrev:
Liljan skrev:Ja, naturligtvis men nu pratar jag/vi om förskriven mängd vid receptbelagda mediciner och högst maxdosen vid receptfria. Många tror att SSRI är rena giftet titta på Smoyys svar t.ex (jag pratar om föreskriven dos) de säger att det är svårare att sluta med än många droger och så vidare, det stämmer helt enkelt inte.


Det finns mängder av människor som fått sina liv förstörda av SSRI. Nu pratar jag inte om gift som gift utan som att det är en kraftig medicin som orsakar permanenta skador hos människor. Jag själv har symptom 2 år efter utsättning. Utsättningen tog ett år för att bli av med de värsta symptomen. De flesta börjar igen för att de inte klarar av det.

Sedan vill jag även lägga till att tricykliska antidepressiva faktiskt är mycket giftiga för kroppen vid högre doser.


Hur vet du/man att det är just SSRI som skadat? Är det personer som "bara" ätit SSRI då? Låter förstås läskigt i alla fall.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 17:26:39

Hm, jag mådde i alla fall inte bra INNAN jag började med mediciner. Nu tror jag en del av "dåligt-måendet" är utmattning etc också.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-15 17:47:25

BellaBelle skrev: antidepressiva mediciner farliga?


antidepressiva mediciner bör inte vara farliga är ju så många som äter dem ju. :-)063 :?
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in