Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Humla » 2018-02-22 23:54:57

Har alltid varit i behov av ”igångsättning” när det gäller vardagliga uppgifter så som att städa, sköta hygien och laga/äta mat.

Min man har gett mig mycket stöd sedan vi blev ett par men har ibland svårt att förstå mina svårigheter.

Nu är jag dessutom gravid och allt känns tio gånger svårare men även mycket mera vikrigt eftersom jag verkligen vill bli en bra och effektiv förälder.

Men jag känner mig helt vilsen och otillräcklig.

Har försök göra dagschema många gånger om men det brukar oftast bara hålla i ett par veckor som mest...

Vad har ni för strategier? Några bra tips om hur man orkar och kommer ihåg att följa ett schema till exempel?

Jag vill verkligen bli bättre! Snälla hjälp!
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Alyana » 2018-02-23 0:22:03

Måste du följa ett schema då?
Kan du inte se ungefär när det måste fixas mat, diskas osv?
Och gör när du inte är helt slut.
Ta många pauser. :-)Happy Små pauser.
Tror du kommer kanske lättare få saker gjorda som förälder då du måste det då, det går inte att skjuta upp t ex flaska till babyn, om du inte vill få öronen avskrikta. :mrgreen:
Nu är du väl tröttare också, men tror du kommer tvingas bli mer disciplinerad sen.
Det gjorde jag. :roll:
Oroa dig inte nu. :-)Hug
"Var dag har nog av sin egen börda."
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Fretshi » 2018-02-25 18:14:26

Har du boendestöd?
De kan ju avlasta en del med struktur i hemmet man kan få hjälp med ganska mycket.
Jag har boendestöd 3 ggr i veckan och skulle inte klara mig utan de, blir för mycket med allt som ska skötas.

Sen är det bra att få tid till träning då kommer du orka mer.

Speciellt när man har mycket att göra är det extra viktigt att hitta tid till träning för det kommer göra dig piggare, gladare och orka mer.

Nu har jag aldrig haft barn så vet inte hur mycket arbete det är med de, men det lär ju vara ganska mycket, men tror att det är bra att träna 3 ggr i veckan ändå, allra minst 30 minuters promenad.

Sen är det säkert bra att planera in tid för avkoplling och vila också.

Jag har haft sjuka problem med att ta hand om mig själv, men börjar bli bättre nu med all hjälp jag får.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Karamell » 2018-02-25 19:53:45

Är att ha svårt med igångsättning en del av AS? Trodde det bara var ADD.
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav blitzen » 2018-02-27 21:26:54

Prioritera det viktigaste. Nöj dig med lite och undvik perfektionism :). Mat hade varit prio 1 här, hygien 2 och städning 3. Straffa dig inte om du brister i disciplinen. Hoppas din man inte är petig eller pedantisk då kan det bli svårt.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Sparrissoppa » 2018-03-04 10:39:45

Jag har svårt att hålla rutiner i vardagen. Jag har framförallt svårt med städ, disk och tvätt.
I perioder går det bra, jag gör allt men det skiter sig med jämna mellanrum.
Oftast då för jag inte har ett schema att gå efter.

Jag har nu börjat om på nytt, har precis fått min diagnos och jag ska försöka att skapa ett så optimalt schema som möjligt.
Jag kommer starta ett grundschema som jag skapat i excel som jag skriver ut och sätter upp.
Det innehåller i grova drag : frukost, lunch, middag, träning, promenad, mediciner, möten, tvättdag, städdag, handlingsdag och jobb.
Sen kommer jag ha separata scheman för jobb, träning, handling och städning.
Att skapa scheman tycker jag är roligt och har inga bekymmer med. Det är dock att hålla i dem. Jag kommer att få boendestöd 2 gånger i veckan och de ska se till att jag följer mina scheman. Så om du inte har boendestöd så rekommenderar jag det.

En annan grej kan vara att införskaffa "google home speaker". Det är en röstassistent som kan underlätta vardagen enormt! Kostar 650 kr.
Den kan man säga till t.ex: Kom ihåg, jag lägger mina vinetrkläder på vinden och julbelysning i garderoben i hallen. Behövs 2 nya lampor till ljusstaken.

Man kan skapa olika inhandlingslistor som skickas till telefonen. Man kan ha en lista som heter IKEA, en matlista osv.
Boka möten, skicka sms, ringa, googla, alarm, spela musik, släcka lampor.
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav nomemorytoday » 2018-03-04 10:51:50

:-)Happy
Sparrissoppa skrev:Jag har svårt att hålla rutiner i vardagen. Jag har framförallt svårt med städ, disk och tvätt.
I perioder går det bra, jag gör allt men det skiter sig med jämna mellanrum.
Oftast då för jag inte har ett schema att gå efter.

Jag har nu börjat om på nytt, har precis fått min diagnos och jag ska försöka att skapa ett så optimalt schema som möjligt.
Jag kommer starta ett grundschema som jag skapat i excel som jag skriver ut och sätter upp.
Det innehåller i grova drag : frukost, lunch, middag, träning, promenad, mediciner, möten, tvättdag, städdag, handlingsdag och jobb.
Sen kommer jag ha separata scheman för jobb, träning, handling och städning.
Att skapa scheman tycker jag är roligt och har inga bekymmer med. Det är dock att hålla i dem. Jag kommer att få boendestöd 2 gånger i veckan och de ska se till att jag följer mina scheman. Så om du inte har boendestöd så rekommenderar jag det.

En annan grej kan vara att införskaffa "google home speaker". Det är en röstassistent som kan underlätta vardagen enormt! Kostar 650 kr.
Den kan man säga till t.ex: Kom ihåg, jag lägger mina vinetrkläder på vinden och julbelysning i garderoben i hallen. Behövs 2 nya lampor till ljusstaken.

Man kan skapa olika inhandlingslistor som skickas till telefonen. Man kan ha en lista som heter IKEA, en matlista osv.
Boka möten, skicka sms, ringa, googla, alarm, spela musik, släcka lampor.


Jag skall spara ditt inlägg som schema :-)Happy
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Dagobert » 2018-03-04 14:42:22

Jag har AS och ADD. Har gett upp försöken att följa scheman.
Istället har jag en lista på allting jag behöver göra i mobilen, sorterad i angelägenhets-ordning.

Om jag inte har lust att göra det högst upp så gör jag något längre ner som känns lättare. På så vis blir alltid något gjort.
Så småningom känns det ok att ta itu med nåt motigare göromål.

Sånt som är särskilt svårt att ta itu med gör jag när boendestödet är här.

Listan sorterar jag om efter omständigheterna.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Clara » 2018-03-04 18:39:05

Många bra tips. Jag ska få hjälp av habiliteringen med struktur och scheman.
Clara
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2017-06-12

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Humla » 2018-03-14 17:06:28

Tack så mycket allihopa, ni ger jätte bra råd och tips.

Ber om ursäkt att det tog mig så lång tid att svara, har fortfarande väldigt svårt att få saker gjorda ( även kolla forumet ).

Jag har inget boendestöd förutom min man då, men önskar ibland att jag hade mer så att han slipper ta allt.

Men tror inte jag skulle få något mer beviljat.
Eller så mister han sin lön, vilket vi inte skulle klara, är totalt panka som det är ( måste låna pengar av Mamma för att täcka räkningarna ).

Så Google Home Speaker är nog bara att glömma :(
Humla
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2013-09-17

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Sparrissoppa » 2018-03-14 19:30:10

Du kan få hjälp av vårdcentralen med struktur på vardagen.
Jag har ganska nyligen fått min diagnos och har fått remiss till "habiliteringen" och de ska hjälpa mig med att få ett bra och hållbart schema. Jag har en tendens att snöa in på schema så jag schemalägger alldeles för mycket och det orkar jag inte i längden.
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Flinta » 2018-03-14 19:56:26

Varför tror du att du inte kommer kunna få boendestöd beviljat?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-14 23:15:07

Kolla gärna upp det där med "Bullet journal". Det hjälper en del att få struktur (om man inte fastnar i det i stället). Har du Facebook rekommenderar jag gruppen Bara gör't. https://www.facebook.com/groups/1723861841210978/
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Solblomma » 2018-03-21 23:13:10

Humla skrev:
Nu är jag dessutom gravid och allt känns tio gånger svårare men även mycket mera vikrigt eftersom jag verkligen vill bli en bra och effektiv förälder.

Men jag känner mig helt vilsen och otillräcklig.


Att känna sig vilsen när man är gravid är helt normalt, man har ju ingen aning om hur livet som mamma kommer bli. Min första tid som mamma känns helt dimmig. Nu har jag tränat i 15 år och tycker det går ganska bra. :-)Happy
Några tips: om du blir stressad av att vakna en massa gånger på natten, göm klockan/mobilen så du inte vet hur lång tid du är vaken.
Sov när barnet sover, oavsett om det är dag eller natt.
Ha en kort lista på saker du behöver göra. Det viktigaste/mest akuta ska stå överst. Om du får någon kraft över någon gång under dagen: titta på listan och gör det som står överst.
Om du är helt slut och inte orkar någonting en dag, ha inte dåligt samvete. Snabbmat och dammråttor är inte livsfarligt! :wink:
Använd öronproppar. Barnet mår inte bättre av att du blir galen av skriket. Du kommer garanterat höra att barnet skriker ändå så att du kan möta behoven.
Kärlek är det viktigaste vi kan ge våra barn! Jag måste fortfarande tänka på att se mina barn i ögonen, det är ett sätt som NT personer förstår att de är älskade. (Bra att tänka på om man har "avvikande" ögonkontakt. )

Lycka till, du kommer säkert bli en bra mamma! :-)154
Solblomma
 
Inlägg: 1238
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Karamell » 2018-03-22 0:40:17

Just nu finns det bara plats för mig på min DV 2 ggr i veckan, träffpunktens lunch serveras kl 12 och stänger kl 15. Det blir att jag sover för länge på morgonen dom dagarna jag är ledig och då blir det inte av varken gymmet eller träffpunkt eller nåt nästan. Jag väntar på att få någon mer DV eller praktik men förstår att det kommer ta sån tid innan dom hittar något för det gjorde det förra gången.

Jag är fan besviken på kommunen som inte bryr sig om oss sjukpensionärer. Jag behöver tider att passa och mer att göra så jag inte blir så seg och lat. Det är en ond cirkel, håller fan på att bli koko. Allt ska man behöver göra själv tydligen. Man måste vara frisk för att vara sjuk. Det är nästan så jag undrar om man måste ha BST och kontaktperson igen. Tänkte jag skulle prova utan eftersom jag bara vill "jobba" på eftermiddagar. :-)004
Karamell
 
Inlägg: 3127
Anslöt: 2016-03-28

Behöver hjälp med struktur på vardagen!

Inläggav Flinta » 2018-04-29 16:53:18

Karamell skrev:
Jag är fan besviken på kommunen som inte bryr sig om oss sjukpensionärer. Jag behöver tider att passa och mer att göra så jag inte blir så seg och lat. Det är en ond cirkel, håller fan på att bli koko. Allt ska man behöver göra själv tydligen. Man måste vara frisk för att vara sjuk. Det är nästan så jag undrar om man måste ha BST och kontaktperson igen. Tänkte jag skulle prova utan eftersom jag bara vill "jobba" på eftermiddagar. :-)004


Kanske kan du gå med i olika föreningar och delta i deras verksamheter om du vill bli mer aktiv? Jag vet inte vad du är intresserad av så svårt att föreslå.

Hittar man två personer utöver en själv som delar ett intresse det inte finns ngn förening eller sammanslutning för kan man få hjälp från studieförbund att starta.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in