Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav Leibniz » 2018-02-27 17:28:47

Någon här som har erfarenhet av aktivitetsstöd från Arbetsförmedlingen?

I Arbetsförmedlingens broschyr står det

Du kan få aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller etableringsersättning om du deltar i förberedande insatser (arbetslivsinriktad rehabilitering, vägledning eller platsförmedling, förberedande insatser eller orienterande utbildning).

Jag ansökte om aktivitetsstöd eftersom AF skickat mig till deras arbetspsykolog och det är just vägledande och förberedelser inför arbete som samtalen handlar om. Ändå menar AF att detta inte berättigar till aktivitetsstöd.

Helt sanslöst att man förväntas leva på luft. Kan ju tilläggas att jag aldrig fått en krona i bidrag förutom studiemedel.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Re: Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav tahlia » 2018-02-27 18:43:01

Leibniz skrev:Jag ansökte om aktivitetsstöd eftersom AF skickat mig till deras arbetspsykolog och det är just vägledande och förberedelser inför arbete som samtalen handlar om. Ändå menar AF att detta inte berättigar till aktivitetsstöd.

Helt sanslöst att man förväntas leva på luft. Kan ju tilläggas att jag aldrig fått en krona i bidrag förutom studiemedel.


Mnja..
Aktivitetsstöd och utvecklingsersättning är ersättningar för personer som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program. 
Om man uppfyller villkoren för att få ersättning från en a-kassa eller är över 25 år får man aktivitetsstöd. Om man inte har fyllt 25 år och heller inte uppfyller villkoren för att få ersättning från en a-kassa får man i regel utvecklingsersättning istället. 


https://www.forsakringskassan.se/myndig ... vitetsstod

Luft behöver du inte leva på, du kan söka socialbidrag.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav Leibniz » 2018-02-27 20:42:14

tahlia skrev:
Leibniz skrev:Jag ansökte om aktivitetsstöd eftersom AF skickat mig till deras arbetspsykolog och det är just vägledande och förberedelser inför arbete som samtalen handlar om. Ändå menar AF att detta inte berättigar till aktivitetsstöd.

Helt sanslöst att man förväntas leva på luft. Kan ju tilläggas att jag aldrig fått en krona i bidrag förutom studiemedel.


Mnja..
Aktivitetsstöd och utvecklingsersättning är ersättningar för personer som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.
Om man uppfyller villkoren för att få ersättning från en a-kassa eller är över 25 år får man aktivitetsstöd. Om man inte har fyllt 25 år och heller inte uppfyller villkoren för att få ersättning från en a-kassa får man i regel utvecklingsersättning istället.


https://www.forsakringskassan.se/myndig ... vitetsstod

Luft behöver du inte leva på, du kan söka socialbidrag.


Det behöver inte vara ett arbetsmarknadspolitiskt program.
Du kan få aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller etableringsersättning om du deltar i

jobb- och utvecklingsgarantin
en arbetsmarknadsutbildning
arbetspraktik (prova på-plats, yrkeskompetensbedömning eller praktisk kompetensutveckling)
stöd till start av näringsverksamhet
jobbgarantin för ungdomar
projekt med arbetsmarknadspolitisk inriktning
etableringsprogrammet
etableringsuppdraget och har en etableringsplan
validering
förberedande insatser (arbetslivsinriktad rehabilitering, vägledning eller platsförmedling, förberedande insatser eller orienterande utbildning)

Vad är förberedande insatser?
kartläggning, vägledning och rehabilitering


Arbetspsykologsamtalen handlar om kartläggning av arbetsförmåga och vägledning, så i min mening borde det berättiga till aktivitetsstöd.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Re: Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav tahlia » 2018-02-27 20:50:15

Alltså, aktiviteten ska ju vara på heltid. Tror inte direkt att du kan söka den som timersättning för någon timme här och där.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav Leibniz » 2018-02-27 21:09:11

tahlia skrev:Alltså, aktiviteten ska ju vara på heltid. Tror inte direkt att du kan söka den som timersättning för någon timme här och där.


Var står det att den ska vara på heltid? Förberedande insatser som rehabilitering och vägledning är ju t.ex. inte på heltid. Sedan får man aktivitetsstöd för arbetsmarknadsutbildningar som inte går på heltid om man har nedsatt arbetsförmåga.

Socialbidrag sket sig eftersom jag har ett bosparkonto på hsb där jag stått i bostadskö i 20 år och skulle jag ta ut pengarna, som är ett litet belopp, skulle jag bli av med min köplats.

Tanken var att få aktivitetsstöd och påbörja en utbildning så snart som möjligt för att sedan arbeta.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Re: Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav tahlia » 2018-02-27 23:29:31

Med heltid menar jag något som pågår ett flertal sammanhängande timmar dagligen. Rehab är vanligtvis att arbeta, prova på nya uppgifter eller nytt jobb exempelvis.
Jag tror att du tolkar ordet "vägledning" alldeles för brett.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Bidrag pga sin diagnos (aktivitetsersättning m m)

Inläggav Leibniz » 2018-02-28 2:50:33

tahlia skrev:Med heltid menar jag något som pågår ett flertal sammanhängande timmar dagligen. Rehab är vanligtvis att arbeta, prova på nya uppgifter eller nytt jobb exempelvis.
Jag tror att du tolkar ordet "vägledning" alldeles för brett.


Jo det gör jag förmodligen. Å andra sidan är det inte väldefinierat. Här är broschyrerna.

https://www.arbetsformedlingen.se/downl ... ts_sok.pdf

https://www.arbetsformedlingen.se/downl ... orbins.pdf

Det är en uppenbar ovilja från samhällets sida att erbjuda det individuella stöd som fodras för personer med funktionsnedsättningar och behov av anpassningar. Jag tröttnade på Arbetsförmedlingen och tog bort mitt konto. Det är tur man har kvar sina kriminella kontakter från förr.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in