Att välja master arbete...

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att välja master arbete...

Inläggav Fourier » 2018-02-25 18:19:43

Hej.

Jag brukar alltid ha problem att välja, och nu är det dags för mig att välja master arbete i min utbildning. Tidsmässigt är det på en och en halv termin, så jag kommer få arbeta över sommaren. Problemet är bara att jag inte är säker på vad jag vill och vad jag gillar (har svårt att förutsäga sådant i förväg). Har någon här några tips om hur man kan väja? Hur avgör man vad som passar en bäst?

Vet att frågan är kanske lite konstig, men det är viktigt att det blir rätt och jag vet inte hur jag annars ska ställa den.

Bästa hälsningar,
Fourier.
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Att välja master arbete...

Inläggav nomemorytoday » 2018-02-25 18:32:21

Vad har du läst hitintills?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Att välja master arbete...

Inläggav nomemorytoday » 2018-02-25 18:39:19

Välj något område inom det du läser som du tycker är mest intressant. Nyfikenheten är en mycket bra motor.

Kolla även hur tidigare forskning inom det området ser ut idag, hur långt den kommit. Fall du anser att det finns bra saker du funderat på som inte finns vedertaget, kan du skriva om det.

Du kan även ta kontakt med någon organisation/verksamhet som pysslar inom samma område du studerar och kolla med dem fall de anser att det behövs vedertagen kunskap inom något område. Då kan du efter arbetet även kanske kan få jobb där.

Det var några tankar bara.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Att välja master arbete...

Inläggav Fourier » 2018-02-25 19:43:29

nomemorytoday skrev:Vad har du läst hitintills?


Har läst lite allt möjligt. Några exempel är atom fysik, gas dynamik (i astronomisk kontext, vilket är ganska annorlunda), allmän relativitets teori och supraledning. Har haft svårt att välja inriktning, så jag läste lite allt möjligt. Blandade teoretiska kurser och mer praktiska kurser. Det är en master i experimentell fysik. Kommer förmodligen handla om att hjälpa till med någon aspekt av något experiment, som att hålla på med hårdvaran eller att analysera data.

nomemorytoday skrev:Välj något område inom det du läser som du tycker är mest intressant. Nyfikenheten är en mycket bra motor.

Kolla även hur tidigare forskning inom det området ser ut idag, hur långt den kommit. Fall du anser att det finns bra saker du funderat på som inte finns vedertaget, kan du skriva om det.

Du kan även ta kontakt med någon organisation/verksamhet som pysslar inom samma område du studerar och kolla med dem fall de anser att det behövs vedertagen kunskap inom något område. Då kan du efter arbetet även kanske kan få jobb där.

Det var några tankar bara.


Jag har tagit kontakt med några personer (vi ska kontakta forskare och fråga dem) och jag har fått en del alternativ, men jag har svårt att välja. De har alla för och nackdelar, men jag har svårt att avgöra vad jag egentligen är mest intresserad av. Tycker för mycket är intressant, min nyfikenhet är för stor helt enkelt. Och jag vet av erfarenhet att även om jag tror att något kommer bli tråkigt, så kan det bli intressant ändå.

Dessutom har jag dåligt självförtroende och vissa av de potentiella arbeterna jag fått känns ganska skrämmande för jag vet inte vad jag klarar och inte.
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in