Samband NPF - 22q11.2 deletion syndrome

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Samband NPF - 22q11.2 deletion syndrome

Inläggav Toblerone » 2018-02-23 21:34:45

Uppenbarligen kan ADHD eller Asperger i en del fall bero på 22q11.2 deletion syndrome och man håller på att utveckla en ny medicin mot det.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5770454/
https://ghr.nlm.nih.gov/condition/22q11 ... n-syndrome
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Samband NPF - 22q11.2 deletion syndrome

Inläggav Vildsvin » 2018-02-23 23:38:20

Beteckningen Q kommer av att man på ett möte i Paris 1971 kallade kromosomers korta arm "Petit" och de långa för "Queue". 11.2 är numreringen på kromosomens band räknat från mitten. Numera när man inte är beroende av mikroskop utan kan sekvensera delar man in band 11.2 i tre mindre band, 11.21, 11.22 och 11.23.

Att inte bara enstaka gener är förändrade utan att kromosom 22 synligt saknar delar innebär omfattande hälsoproblem. Från din undre länk:
Most people with 22q11.2 deletion syndrome are missing a sequence of about 3 million DNA building blocks (base pairs) on one copy of chromosome 22 in each cell. This region contains 30 to 40 genes, many of which have not been well characterized. A small percentage of affected individuals have shorter deletions in the same region.
Dvs personerna saknar alla kroppsfunktioner som kodas av de tre miljoner basparen och har betydligt värre problem än den vanlige NPF-aren:
Flera missbildningar kan förekomma, som hjärtfel, gomspalt och underutveckling av brässen och bisköldkörtlarna. Vanliga symtom är matningssvårigheter, tal- och språkavvikelser, täta luftvägsinfektioner, inlärningssvårigheter och neuropsykiatriska problem, som svårigheter med uppmärksamhet och socialt samspel. Även tänder, hörsel, syn och tillväxt kan påverkas. Svårighetsgraden av de olika symtomen kan variera från mycket lindriga till svåra.

Syndromet är även känt som VCFS (velokardiofacialt syndrom), DiGeorges syndrom och tidigare även under bokstavskombinationen CATCH 22, men 22q11-deletionssyndromet är den benämning som numera används och som bäst sammanfattar orsaken.

DiGeorges syndrom beskrevs först 1965 av barnläkaren Angelo DiGeorge från Philadelphia. Det kännetecknades av avsaknad av brässen (tymus), låg kalkhalt i blodet på grund av nedsatt funktion av bisköldkörtlarna, hjärtfel och ett karaktäristiskt utseende. Syndromet delades upp i komplett DiGeorges syndrom med en svår immunbrist eller partiellt DiGeorges syndrom med lätt till måttlig immunbrist. Numera används benämningen DiGeorges syndrom i första hand när en svår immunbrist ingår, vilket är sällsynt.

Robert Shprintzen, logoped i New York, beskrev 1978 ett syndrom med bristande gomfunktion, med eller utan gomspalt, som kännetecknades av öppet nasalt tal, inlärningssvårigheter, karaktäristiskt utseende samt ofta medfött hjärtfel. Han kallade syndromet velokardiofacialt syndrom (velum=gomsegel, kardio=hjärt-, facies=ansikte).

I början av 90-talet fann man att båda syndromen orsakades av en och samma kromosomavvikelse, och en engelsk forskargrupp föreslog därför i stället namnet CATCH 22. Det är en initialförkortning, där C står för cardiac anomaly (hjärtfel), A för anomalous face (karaktäristiskt ansikte), T för thymic hypoplasia (underutveckling av brässen), C för cleft palate (gomspalt), H för hypocalcemia (låg kalknivå i blodet) och 22 för kromosom nummer 22.

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligad ... ssyndromet
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Samband NPF - 22q11.2 deletion syndrome

Inläggav Batte » 2018-02-24 1:22:21

Jeg tror ikke jeg har overskudd til å lese alt i kildene nå, men jeg ble nysgjerrig. Hva eksakt er det man holder på å utvikle en medisin for? ADHD, AS, konkret 22q11.2 deletion syndrome etc.?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Samband NPF - 22q11.2 deletion syndrome

Inläggav Alien » 2018-02-24 2:06:14

En tidigare tråd om kromosomavvikelser och autismliknande tillstånd: autismliknande-tillstand-och-kromosomavvikelser-t50967.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Samband NPF - 22q11.2 deletion syndrome

Inläggav Toblerone » 2018-02-24 9:56:07

Vildsvin skrev:Beteckningen Q kommer av att man på ett möte i Paris 1971 kallade kromosomers korta arm "Petit" och de långa för "Queue". 11.2 är numreringen på kromosomens band räknat från mitten. Numera när man inte är beroende av mikroskop utan kan sekvensera delar man in band 11.2 i tre mindre band, 11.21, 11.22 och 11.23.

Att inte bara enstaka gener är förändrade utan att kromosom 22 synligt saknar delar innebär omfattande hälsoproblem. Från din undre länk:
Most people with 22q11.2 deletion syndrome are missing a sequence of about 3 million DNA building blocks (base pairs) on one copy of chromosome 22 in each cell. This region contains 30 to 40 genes, many of which have not been well characterized. A small percentage of affected individuals have shorter deletions in the same region.
Dvs personerna saknar alla kroppsfunktioner som kodas av de tre miljoner basparen och har betydligt värre problem än den vanlige NPF-aren:
Flera missbildningar kan förekomma, som hjärtfel, gomspalt och underutveckling av brässen och bisköldkörtlarna. Vanliga symtom är matningssvårigheter, tal- och språkavvikelser, täta luftvägsinfektioner, inlärningssvårigheter och neuropsykiatriska problem, som svårigheter med uppmärksamhet och socialt samspel. Även tänder, hörsel, syn och tillväxt kan påverkas. Svårighetsgraden av de olika symtomen kan variera från mycket lindriga till svåra.

Syndromet är även känt som VCFS (velokardiofacialt syndrom), DiGeorges syndrom och tidigare även under bokstavskombinationen CATCH 22, men 22q11-deletionssyndromet är den benämning som numera används och som bäst sammanfattar orsaken.

DiGeorges syndrom beskrevs först 1965 av barnläkaren Angelo DiGeorge från Philadelphia. Det kännetecknades av avsaknad av brässen (tymus), låg kalkhalt i blodet på grund av nedsatt funktion av bisköldkörtlarna, hjärtfel och ett karaktäristiskt utseende. Syndromet delades upp i komplett DiGeorges syndrom med en svår immunbrist eller partiellt DiGeorges syndrom med lätt till måttlig immunbrist. Numera används benämningen DiGeorges syndrom i första hand när en svår immunbrist ingår, vilket är sällsynt.

Robert Shprintzen, logoped i New York, beskrev 1978 ett syndrom med bristande gomfunktion, med eller utan gomspalt, som kännetecknades av öppet nasalt tal, inlärningssvårigheter, karaktäristiskt utseende samt ofta medfött hjärtfel. Han kallade syndromet velokardiofacialt syndrom (velum=gomsegel, kardio=hjärt-, facies=ansikte).

I början av 90-talet fann man att båda syndromen orsakades av en och samma kromosomavvikelse, och en engelsk forskargrupp föreslog därför i stället namnet CATCH 22. Det är en initialförkortning, där C står för cardiac anomaly (hjärtfel), A för anomalous face (karaktäristiskt ansikte), T för thymic hypoplasia (underutveckling av brässen), C för cleft palate (gomspalt), H för hypocalcemia (låg kalknivå i blodet) och 22 för kromosom nummer 22.

http://www.socialstyrelsen.se/ovanligad ... ssyndromet


Så enkelt är det ju inte heller. Det finns lindriga former av dem flesta syndromen, uppenbarligen är det vanligt här att det kan vara väldigt olika, ibland lindrig, ibland svår. Och det är inte heller omöjligt att det finns lindrigare versioner/varianter av det hela. Nu kommer jag inte på vad det heter när det är bara vissa celler som har ett genfel?

Nej, jag tror inte heller att det är en lösning för dem flesta. Det kommer säkert att gälla en liten grupp av folk, inte de flesta.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Samband NPF - 22q11.2 deletion syndrome

Inläggav Toblerone » 2018-02-24 9:57:59

Batte skrev:Jeg tror ikke jeg har overskudd til å lese alt i kildene nå, men jeg ble nysgjerrig. Hva eksakt er det man holder på å utvikle en medisin for? ADHD, AS, konkret 22q11.2 deletion syndrome etc.?


Jag såg det i ett tyskt TV-program som handlade om ADHD. Först när jag kollade upp lite märkte jag att det inte var så specifikt bara ADHD. Men jag har fortfarande inte så mycket koll på det. Så jag är nog inte rätt person att fråga. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Samband NPF - 22q11.2 deletion syndrome

Inläggav Toblerone » 2018-02-24 10:07:07

Alien skrev:En tidigare tråd om kromosomavvikelser och autismliknande tillstånd: autismliknande-tillstand-och-kromosomavvikelser-t50967.html


Tack. Som du skrev i den tråden kallas det syndromet också för catch 22 eller DiGeorge syndrom
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Samband NPF - 22q11.2 deletion syndrome

Inläggav Batte » 2018-02-24 11:06:34

Toblerone skrev:
Batte skrev:Jeg tror ikke jeg har overskudd til å lese alt i kildene nå, men jeg ble nysgjerrig. Hva eksakt er det man holder på å utvikle en medisin for? ADHD, AS, konkret 22q11.2 deletion syndrome etc.?


Jag såg det i ett tyskt TV-program som handlade om ADHD. Först när jag kollade upp lite märkte jag att det inte var så specifikt bara ADHD. Men jag har fortfarande inte så mycket koll på det. Så jag är nog inte rätt person att fråga. :)
Åja. :-)Happy De snakket om sammenheng med DiGeorge i programmet, men ikke om andre sammenhenger, hvis jeg forstår deg riktig? Altså ikke om andre kromosomavvik?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Samband NPF - 22q11.2 deletion syndrome

Inläggav Toblerone » 2018-02-24 15:14:13

Batte skrev:
Toblerone skrev:
Batte skrev:Jeg tror ikke jeg har overskudd til å lese alt i kildene nå, men jeg ble nysgjerrig. Hva eksakt er det man holder på å utvikle en medisin for? ADHD, AS, konkret 22q11.2 deletion syndrome etc.?


Jag såg det i ett tyskt TV-program som handlade om ADHD. Först när jag kollade upp lite märkte jag att det inte var så specifikt bara ADHD. Men jag har fortfarande inte så mycket koll på det. Så jag är nog inte rätt person att fråga. :)
Åja. :-)Happy De snakket om sammenheng med DiGeorge i programmet, men ikke om andre sammenhenger, hvis jeg forstår deg riktig? Altså ikke om andre kromosomavvik?


De pratade rent konkret om en medicin som är på gång, som skulle kunna ersätta centralstimulerande eller framför allt hjälpa dem som inte har nytta av centralstimulerande. Men det är vilseledande för att de flesta med ADHD säkert inte har DiGeorge syndrom. Eller om de förväntar sig att ganska många har någon slags lindrig form av det - det vet jag inte. NFC-1 heter medicinen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in