Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2018-02-14 23:24:49

kiddie skrev:
Toblerone skrev:VAR har du hört det där? Att det går till så i USA? Personligen har jag inte hört det. Så jag skulle verkligen uppskatta en källa där. Även i USA gäller samma diagnoskriterier och samma etiska regler (ungefär) som i Sverige.


Av folk som bor i landet. Via internet. Dessutom har de kompisar i USA jag känner med autism aldrig genomgått en sådan utredning vi är vana vid. De har typ gått hos någon psykolog och från en dag till en annan säger psykologen att de har autism och då är det den nya diagnosen. Etiska regler och medicin i USA, jojo... "förlorat" en vän i USA därför att hans doktor övermedicinerar, 32 olika preparat varje dag... Det finns säkert tillfällen då allt går bra till i USA men deras vård är väldigt ojämn i kvalitet.

Vill man snacka med folk i andra länder så finns alla möjliga forum och chattar som är internationella. Jag är glad att jag inte bor där. Med så lite sjukersättning om man inte jobbat är enda chansen till bostad man har råd med ett Section 8, på min kompis sådant var det bara jättetrasiga människor, utvecklingsstörda, autister, mentalt sjuka och tunga missbrukare blandat. Våld och inbrott mycket vanligt. :( Lite OT.


Det kan dock inte stämma. En lärare kan inte ställa en diagnos. HELT omöjligt. Även i USA. Kanske har läraren bara utgått ifrån att barnet har ADHD för att anpassa pedagogiken?

Jag har också chattat med folk i andra länder förstås, och jag har inte hört om något land i världen där det skulle gå till så. Att man däremot tar för många mediciner i USA, det kan mycket väl vara så.

Jag vet att många barn med NPF får Risperdal. Har haft elever som ätit det. Och jag har hört att det fungerar bra i svåra fall. Dels barn som har ADHD och Tourette. Det hjälper mot tics. Och dels när det gäller barn som har svåra beteendestörningar. Alltså här pratar vi om barn som antigen slår alla andra barn eller som på något annat sätt beter sig så illa att ingen vill komma i närheten av dem. Så det kan vara en bra idé för vissa. Jag har också haft två elever som faktiskt hade hallucinationer (bara Asperger-diagnos hos båda).
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2018-02-14 23:33:47

kiddie skrev:
Toblerone skrev:Hmm... men ska det inte vara värre med antidepressiva då? Vår läkare bad mig kolla upp om det fanns bipolaritet i hans pappas släkt när han ville ha antidepressiva förutom stimulantia. Hon frågade inte det när han fick stimulantia. Och det är det jag har hört förut också att just antidepressiva kan utlösa mani och sätta igång manodepressivitet (som förstås ändå skulle bryta ut). Jag har hört att barn som har anlag för manodepp också kan reagera negativt på stimulantia, men jag har för mig att det då är mer att de blir aggressiva av det. Om det också innebär att manodepp bryter ut, vet jag inte säkert.


Fel medicin är aldrig bra, bara olika effekter. Som du säger kan antidepp utlösa mani hos bipolära, men långtidsmedicin med sänkande antipsykotika på ett barn har ju andra negativa effekter, det är ju mediciner som är mot psykos men blivit en slags uppförandemedicin i USA. Sedan kan man ju undra lite hur det blir när man har en medicin som gör mer dopamin och en som tar bort det... Vilka doshöjningar man kan råka ut för.

En sak jag inte tycker man verkar ta hänsyn till när man skriver om historier där stimulantia gjort barnet värre och barnet har lidit länge, där är det ändå barn som är så stora att de kan formulera sina tankar. Har de glömt bort att fråga själva barnet i denna situation eller vad har hänt? Jag kan bara gissa men tror man faktiskt pratar med själva patienten.


Jag är själv försiktig och skeptisk mot neuroleptika, alltså psykosmedicin. Samtidigt finns det "tunga fall", som beter sig väldigt illa, så att de blir helt utanför redan som ganska små. Och då kan det vara bra att få de med i någon slags gemenskap med jämnåriga, annars lär det vara körd för resten av livet.

När du läser historier om barn som har blivit dåliga av någon psyk-medicin, då får du verkligen kolla noga att det inte är en av scientologernas skrämsel-propaganda-historier. Där brukar det visa sig att det inte stämmer. De påstod ju också att en av dem två pojkarna som sköt alla dessa barn på Columbine High school hade gjort det för att elaka psykiatrer har gett honom hemska psykmediciner. Det visade sig att han hade slutat med dem före massakern.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav cirkusfreak » 2018-02-14 23:50:49

Toblerone skrev:
kiddie skrev:
Toblerone skrev:VAR har du hört det där? Att det går till så i USA? Personligen har jag inte hört det. Så jag skulle verkligen uppskatta en källa där. Även i USA gäller samma diagnoskriterier och samma etiska regler (ungefär) som i Sverige.


Av folk som bor i landet. Via internet. Dessutom har de kompisar i USA jag känner med autism aldrig genomgått en sådan utredning vi är vana vid. De har typ gått hos någon psykolog och från en dag till en annan säger psykologen att de har autism och då är det den nya diagnosen. Etiska regler och medicin i USA, jojo... "förlorat" en vän i USA därför att hans doktor övermedicinerar, 32 olika preparat varje dag... Det finns säkert tillfällen då allt går bra till i USA men deras vård är väldigt ojämn i kvalitet.

Vill man snacka med folk i andra länder så finns alla möjliga forum och chattar som är internationella. Jag är glad att jag inte bor där. Med så lite sjukersättning om man inte jobbat är enda chansen till bostad man har råd med ett Section 8, på min kompis sådant var det bara jättetrasiga människor, utvecklingsstörda, autister, mentalt sjuka och tunga missbrukare blandat. Våld och inbrott mycket vanligt. :( Lite OT.


Det kan dock inte stämma. En lärare kan inte ställa en diagnos. HELT omöjligt. Även i USA. Kanske har läraren bara utgått ifrån att barnet har ADHD för att anpassa pedagogiken?


En lärare ställer absolut inte diagnos i USA. Däremot så kan en lärare sjukt nog "kräva" av föräldrar att dom går till en läkare som diagnosticerar och medicinerar barnen - annars blir barnen avstängda från skolan. Dom har ju inte samma form av skolplikt som vi har, så det går väl lättare att göra så antar jag.

Nu ska jag väl säga som så att jag inte tror att detta är praxis, men hänt har det.

Googlade även en snabbis och hittade denna t.ex:
https://www.understood.org/en/learning- ... -to-attend

Bara att en sån sida finns där folk ställer frågan säger nog en del...

Så med andra ord får dom inte kräva det MEN:
There’s nothing in the law that prohibits teachers from suggesting medication, either. But it’s very bad practice, and they should avoid doing it.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2018-02-15 0:33:48

Toblerone skrev:De påstod ju också att en av dem två pojkarna som sköt alla dessa barn på Columbine High school hade gjort det för att elaka psykiatrer har gett honom hemska psykmediciner. Det visade sig att han hade slutat med dem före massakern.


Det lär vara Eric Harris där det blivit offentligt, den andre killen har hemliga dokument. Eric gick under hela planeringsfasen på Zoloft, och när det närmade sig dådet så blev han istället medicinerad ett kort tag med Luvox (Fevarin i Sverige).

Även om han mestadels fick Zoloft blev det Luvox som blivit demoniserat. Företaget som gjorde medicinen slutade med den för ingen ville få den utskriven eller skriva ut den mer. Ett annat företag tog över tillverkningen och efter det har det bytt en gång till. Jag tar själv denna medicin och den ingår inte i högkostnadsskyddet eftersom den har tappat popularitet och det berodde på Columbine.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2018-02-15 0:36:14

Jag tycker naturligtvis inte att alla ska sluta med mediciner för de fall där mediciner använts felaktigt. Vill vara tydlig med detta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2018-02-15 10:23:47

kiddie skrev:
Toblerone skrev:De påstod ju också att en av dem två pojkarna som sköt alla dessa barn på Columbine High school hade gjort det för att elaka psykiatrer har gett honom hemska psykmediciner. Det visade sig att han hade slutat med dem före massakern.


Det lär vara Eric Harris där det blivit offentligt, den andre killen har hemliga dokument. Eric gick under hela planeringsfasen på Zoloft, och när det närmade sig dådet så blev han istället medicinerad ett kort tag med Luvox (Fevarin i Sverige).

Även om han mestadels fick Zoloft blev det Luvox som blivit demoniserat. Företaget som gjorde medicinen slutade med den för ingen ville få den utskriven eller skriva ut den mer. Ett annat företag tog över tillverkningen och efter det har det bytt en gång till. Jag tar själv denna medicin och den ingår inte i högkostnadsskyddet eftersom den har tappat popularitet och det berodde på Columbine.



Jag känner inte till Fevarin, det står bara att det är ett äldre antidepressivum. Zoloft är ju Sertralin och det är det som ungdomar brukar få vid depression. Min dotter fick det, och sonen har det nu. Jäkla hysteri - allt det leder till är att folk inte får mediciner som kan hjälpa dem. :-)051 Och tro det eller ej, men det är scientologerna som sätter igång dessa rykten. Jag har sett hur det började för över 20 år sedan. Då gjorde de det mer öppet och inte lika skickligt. Numera med alla sociala medier sprider det sig på nolltid och ingen vet sedan var det kom ifrån (och därmed inte heller om det stämmer). Jag känner igen det, dels utifrån deras vanliga tänk, men också genom att man sprider "catchy phrases", uttryck som fastnar hos folk, så som det där med "barnen har inte brist på ADHD-medicin". Det hade jag läst någonstans - fast inte på svenska. Det var antigen på en tysk eller på en amerikansk hemsida av en scientolog. Och hela artikeln var i den stilen, alltså hånfull.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2018-02-15 10:32:05

cirkusfreak skrev:
Toblerone skrev:
kiddie skrev:
Av folk som bor i landet. Via internet. Dessutom har de kompisar i USA jag känner med autism aldrig genomgått en sådan utredning vi är vana vid. De har typ gått hos någon psykolog och från en dag till en annan säger psykologen att de har autism och då är det den nya diagnosen. Etiska regler och medicin i USA, jojo... "förlorat" en vän i USA därför att hans doktor övermedicinerar, 32 olika preparat varje dag... Det finns säkert tillfällen då allt går bra till i USA men deras vård är väldigt ojämn i kvalitet.

Vill man snacka med folk i andra länder så finns alla möjliga forum och chattar som är internationella. Jag är glad att jag inte bor där. Med så lite sjukersättning om man inte jobbat är enda chansen till bostad man har råd med ett Section 8, på min kompis sådant var det bara jättetrasiga människor, utvecklingsstörda, autister, mentalt sjuka och tunga missbrukare blandat. Våld och inbrott mycket vanligt. :( Lite OT.


Det kan dock inte stämma. En lärare kan inte ställa en diagnos. HELT omöjligt. Även i USA. Kanske har läraren bara utgått ifrån att barnet har ADHD för att anpassa pedagogiken?


En lärare ställer absolut inte diagnos i USA. Däremot så kan en lärare sjukt nog "kräva" av föräldrar att dom går till en läkare som diagnosticerar och medicinerar barnen - annars blir barnen avstängda från skolan. Dom har ju inte samma form av skolplikt som vi har, så det går väl lättare att göra så antar jag.

Nu ska jag väl säga som så att jag inte tror att detta är praxis, men hänt har det.

Googlade även en snabbis och hittade denna t.ex:
https://www.understood.org/en/learning- ... -to-attend

Bara att en sån sida finns där folk ställer frågan säger nog en del...

Så med andra ord får dom inte kräva det MEN:
There’s nothing in the law that prohibits teachers from suggesting medication, either. But it’s very bad practice, and they should avoid doing it.


Precis. Och jag tror det är så som det sägs i länken, att skolan INTE kan kräva att barn medicineras (och förstås absolut inte ställa någon diagnos), men de kan förstås säga att de inte kan hantera barnet på den skolan. Och det är ju precis som i Sverige, även om jag tror att det är känsligare i Sverige och att man inte lika lätt kan skicka barn till en annan instans genom att säga "vi har inte möjlighet här".

Eftersom amerikaner brukar vara mer direkta än svenskar är det också fullt möjligt att vissa lärare eller rektorer säger till föräldrarna att det inte kommer att funka utan medicin. Personligen tycker jag det är bättre att få veta realistisk hur det går och hur det antagligen kommer att gå. Jag har aldrig varit en av dem föräldrar som kör något igenom trots att lärarna säger att det inte kommer att funka. De brukar veta sånt. När min sons lärare sa att det inte kommer att fungera för honom nästa läsår med det här upplägget, så tog jag det på allvar och frågade henne vad hon rekommenderar istället.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in