Straff för sina funktionshinder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-02-10 20:29:01

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
Du träffar ju faktiskt en sjuksyster inne på anstalten och vederbörande kan ju faktiskt sjukskriva dig så det är inte så svart och vitt som TS beskriver det.

Sjukskriva sig kan man nog bara om man har nån tillfällig sjukdom, inte funktionshinder eller liknande.


Om du hade försökt och pratat med SSK ska du nog se att det hade kunnat löst sig, du blir stressad utav situationen, stress i sin tur kan leda till ångest och depressions problematik så man kan bli sjukskriven i förebyggande syfte.

Jag gjorde det, pratade även med massa vakter och några chefer, men dom menade att det inte begärs mycket av mig och att jag bara skiter i att jobba och att det inte har något med autism att göra. Det är som att prata med en vägg.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Huggorm » 2018-02-10 20:49:40

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Sjukskriva sig kan man nog bara om man har nån tillfällig sjukdom, inte funktionshinder eller liknande.


Om du hade försökt och pratat med SSK ska du nog se att det hade kunnat löst sig, du blir stressad utav situationen, stress i sin tur kan leda till ångest och depressions problematik så man kan bli sjukskriven i förebyggande syfte.

Jag gjorde det, pratade även med massa vakter och några chefer, men dom menade att det inte begärs mycket av mig och att jag bara skiter i att jobba och att det inte har något med autism att göra. Det är som att prata med en vägg.
Men om du alltså upplevt detta själv, hur gick det för dig? Tvingade du dig till jobbet trots att du egentligen inte orkade, eller lät du bli och fick sitta av hela straffet?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-02-10 20:49:53

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Sjukskriva sig kan man nog bara om man har nån tillfällig sjukdom, inte funktionshinder eller liknande.


Om du hade försökt och pratat med SSK ska du nog se att det hade kunnat löst sig, du blir stressad utav situationen, stress i sin tur kan leda till ångest och depressions problematik så man kan bli sjukskriven i förebyggande syfte.

Jag gjorde det, pratade även med massa vakter och några chefer, men dom menade att det inte begärs mycket av mig och att jag bara skiter i att jobba och att det inte har något med autism att göra. Det är som att prata med en vägg.


Ja du vi har ju faktiskt arbetsplikt i svenska fängelser så det skulle du ha tänkt på innan du begick dina brott.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-02-10 20:52:41

Huggorm skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
Om du hade försökt och pratat med SSK ska du nog se att det hade kunnat löst sig, du blir stressad utav situationen, stress i sin tur kan leda till ångest och depressions problematik så man kan bli sjukskriven i förebyggande syfte.

Jag gjorde det, pratade även med massa vakter och några chefer, men dom menade att det inte begärs mycket av mig och att jag bara skiter i att jobba och att det inte har något med autism att göra. Det är som att prata med en vägg.
Men om du alltså upplevt detta själv, hur gick det för dig? Tvingade du dig till jobbet trots att du egentligen inte orkade, eller lät du bli och fick sitta av hela straffet?


Det lär ju knappast ha blivit fotboja efter 3 månader som TS var så bergsäker på att hon skulle få.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-02-10 21:02:18

Huggorm skrev:Men om du alltså upplevt detta själv, hur gick det för dig? Tvingade du dig till jobbet trots att du egentligen inte orkade, eller lät du bli och fick sitta av hela straffet?

Fotboja och permission

Under hela min fängelsetid fick jag 27 varningar, det är ovanligt mycket. Två fall av våld mot tjänsteman, två fall av skadegörelse, olämpligt uppträdande och en massa arbetsvägran. Men det visar sig att jag bara får 16 dagar extra. Så jag tyckte det lönade sig att misssköta sig (även om jag inte ville). Skadegörelsen var att jag bröt sönder ett par plastbestick och att jag ritade på en av mina dörrar på Ljustadalen, jag var ju som sagt så frustrerad. Man ska avtjäna 2/3 av sitt straff, i mitt fall blir det då 6 mån. Jag ansökte om att få ha fotboja vilket man kan få ha efter 2/3 av det man ska avtjäna, det vill säga 4½ månad, så jag har fotboja 1½ månad. Men eftersom jag misstött mig så fick jag varken ha fotboja (utökad frigång) eller permissioner. Det gjorde mig inte så mycket, fotboja verkar bara krångligt och permissioner kändes inte så viktigt. Så sammanlagt satt jag 6½ månad.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-02-10 21:17:06

Karamell skrev:
Huggorm skrev:Men om du alltså upplevt detta själv, hur gick det för dig? Tvingade du dig till jobbet trots att du egentligen inte orkade, eller lät du bli och fick sitta av hela straffet?

Fotboja och permission

Under hela min fängelsetid fick jag 27 varningar, det är ovanligt mycket. Två fall av våld mot tjänsteman, två fall av skadegörelse, olämpligt uppträdande och en massa arbetsvägran. Men det visar sig att jag bara får 16 dagar extra. Så jag tyckte det lönade sig att misssköta sig (även om jag inte ville). Skadegörelsen var att jag bröt sönder ett par plastbestick och att jag ritade på en av mina dörrar på Ljustadalen, jag var ju som sagt så frustrerad. Man ska avtjäna 2/3 av sitt straff, i mitt fall blir det då 6 mån. Jag ansökte om att få ha fotboja vilket man kan få ha efter 2/3 av det man ska avtjäna, det vill säga 4½ månad, så jag har fotboja 1½ månad. Men eftersom jag misstött mig så fick jag varken ha fotboja (utökad frigång) eller permissioner. Det gjorde mig inte så mycket, fotboja verkar bara krångligt och permissioner kändes inte så viktigt. Så sammanlagt satt jag 6½ månad.


Så koniskvensen blev att du fick jobba 2 månader längre? Fast man får väl inte fotboja om man inte har en sysselsättning att återgå till? Så du hade inte fått fotboja hur som helst?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Huggorm » 2018-02-10 21:28:12

Karamell skrev:
Huggorm skrev:Men om du alltså upplevt detta själv, hur gick det för dig? Tvingade du dig till jobbet trots att du egentligen inte orkade, eller lät du bli och fick sitta av hela straffet?

Fotboja och permission

Under hela min fängelsetid fick jag 27 varningar, det är ovanligt mycket. Två fall av våld mot tjänsteman, två fall av skadegörelse, olämpligt uppträdande och en massa arbetsvägran. Men det visar sig att jag bara får 16 dagar extra. Så jag tyckte det lönade sig att misssköta sig (även om jag inte ville). Skadegörelsen var att jag bröt sönder ett par plastbestick och att jag ritade på en av mina dörrar på Ljustadalen, jag var ju som sagt så frustrerad. Man ska avtjäna 2/3 av sitt straff, i mitt fall blir det då 6 mån. Jag ansökte om att få ha fotboja vilket man kan få ha efter 2/3 av det man ska avtjäna, det vill säga 4½ månad, så jag har fotboja 1½ månad. Men eftersom jag misstött mig så fick jag varken ha fotboja (utökad frigång) eller permissioner. Det gjorde mig inte så mycket, fotboja verkar bara krångligt och permissioner kändes inte så viktigt. Så sammanlagt satt jag 6½ månad.
Intressant att det bara blev 16 dagar. Arbetsvägran och rita på dörren spelar väl ingen roll men två fall av våld mot tjänsteman borde kanske ha gett lite mer
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-02-10 21:29:29

slackern skrev:Så koniskvensen blev att du fick jobba 2 månader längre? Fast man får väl inte fotboja om man inte har en sysselsättning att återgå till? Så du hade inte fått fotboja hur som helst?

16 dagar extra. Jag hade sysselsättning.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-02-10 21:41:38

(Off topic: Kolla TV6 ikväll kl 21.30.) :lol:
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav kiddie » 2018-02-10 23:18:26

slackern skrev:Vad är det för orättvist med att ha blivit dömd till fängelse? Se mitt tidigare svar till dig i föregående inlägg där jag skriver hur fängelset rutiner kring sjukskrivning ser ut.


Om man blir dömd för ett brott man begått är det ju inget fel. Jag säger inte att begå brott är rätt. Men samhället måste ju också vara rättvist så att straffen inte blir för grymma.

T ex skulle man nog inte tvinga en helt blind fånge att sortera något efter färg som arbete. Alla skulle nog skrika av förskräckelse om man krävde detta och att man inte fick chans till förkortat straff för att man inte "skött sig" och arbetat bra. Samma är det ju med mentala funktionshinder. Vissa jobba klarar inte vissa människor. Ställs det bara rimliga krav så visst.

Nu har jag ju bara dig och TS att tala med så om det nu är så att man inte kan långtidssjukskriva sig under straffet är det ju förfärligt. Men vettigt om man kan det.

Vad gäller annan anpassning så borde den ske efter mentala funktionshinder på samma sätt som man kanske inte skriker åt en döv och pekar åt en blind och sedan går igång när de inte "lyder". Men jag misstänker att man behandlar alla lika och har noll kunskap om NPF i fängelser. Man ska naturligtvis inte bli straffad extra för att man är född med ett syndrom.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Straff för sina funktionshinder

Inläggav kiddie » 2018-02-10 23:20:48

En härlig twist skulle det bli om man först tvingades jobba på fängelset och sedan fråntogs sjukpension när man släpps ut för att man har bevisat att man kan jobba.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-02-11 0:28:48

kiddie skrev:En härlig twist skulle det bli om man först tvingades jobba på fängelset och sedan fråntogs sjukpension när man släpps ut för att man har bevisat att man kan jobba.

Det har jag ju bevisat att jag inte kan nu då. :wink: Inget jag är stolt över, hemskt egentligen.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-02-11 0:33:20

Tycker det är lite konstigt att i Sverige får man hjälp med sina funktionshinder/sjukdomar, men i fängelse får man straff för dom. Sverige får liksom bestämma sig, ska vi få hjälp, bli straffade eller något neutralt. Fängelserna är som ett annat land. Värre än USA. Fängelselagar kallas det.
"Vi behandlar alla som vuxna människor här." som dom säger. Så säger inte FK. Men det börjar väl luta åt det hållet...
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-02-11 14:30:39

Karamell skrev:Tycker det är lite konstigt att i Sverige får man hjälp med sina funktionshinder/sjukdomar, men i fängelse får man straff för dom. Sverige får liksom bestämma sig, ska vi få hjälp, bli straffade eller något neutralt. Fängelserna är som ett annat land. Värre än USA. Fängelselagar kallas det.
"Vi behandlar alla som vuxna människor här." som dom säger. Så säger inte FK. Men det börjar väl luta åt det hållet...


Tydligen väldigt vanligt att kvinnor i svenska fängelser har ADHD.

I en studie av alla kvinnliga intagna på anstalt i Sverige uppskattades prevalensen av ADHD till 29 %

https://www.kriminalvarden.se/globalass ... apport.pdf
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav nallen » 2018-02-11 16:55:58

kiddie skrev:En härlig twist skulle det bli om man först tvingades jobba på fängelset och sedan fråntogs sjukpension när man släpps ut för att man har bevisat att man kan jobba.

Det vore att betrakta som en mycket lyckosam utgång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Huggorm » 2018-02-11 17:28:31

slackern skrev:
Karamell skrev:Tycker det är lite konstigt att i Sverige får man hjälp med sina funktionshinder/sjukdomar, men i fängelse får man straff för dom. Sverige får liksom bestämma sig, ska vi få hjälp, bli straffade eller något neutralt. Fängelserna är som ett annat land. Värre än USA. Fängelselagar kallas det.
"Vi behandlar alla som vuxna människor här." som dom säger. Så säger inte FK. Men det börjar väl luta åt det hållet...


Tydligen väldigt vanligt att kvinnor i svenska fängelser har ADHD.

I en studie av alla kvinnliga intagna på anstalt i Sverige uppskattades prevalensen av ADHD till 29 %

https://www.kriminalvarden.se/globalass ... apport.pdf
Hur stor andel av männen? Borde vara ganska många av de också.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-02-11 21:09:44

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Tycker det är lite konstigt att i Sverige får man hjälp med sina funktionshinder/sjukdomar, men i fängelse får man straff för dom. Sverige får liksom bestämma sig, ska vi få hjälp, bli straffade eller något neutralt. Fängelserna är som ett annat land. Värre än USA. Fängelselagar kallas det.
"Vi behandlar alla som vuxna människor här." som dom säger. Så säger inte FK. Men det börjar väl luta åt det hållet...


Tydligen väldigt vanligt att kvinnor i svenska fängelser har ADHD.

I en studie av alla kvinnliga intagna på anstalt i Sverige uppskattades prevalensen av ADHD till 29 %

https://www.kriminalvarden.se/globalass ... apport.pdf
Hur stor andel av männen? Borde vara ganska många av de också.


Jag kan slå vad om att det även står med i rapporten jag länkade till. Men jag tyckte att det kunde vara intressant angående kvinnor i och med att TS är det.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-02-11 22:30:24

Tack för länken.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-07 15:34:57

kiddie skrev:T ex skulle man nog inte tvinga en helt blind fånge att sortera något efter färg som arbete.

Precis. Det är svårt det där med osynliga handikapp, man blir inte trodd. Jag är förvånad att inte fler blir upprörda över det här. Jag har mått väldigt dåligt över hela fängelsetiden och hur mycket jag var tvungen att kämpa för att bli trodd. Snacka om kränkande.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Smoyy » 2018-03-07 18:03:55

Har man begått ett såpass grovt straff att man måste sitta inspärrad i fängelse tycker jag att man inte har några rättigheter överhuvudtaget. Man får en säng och mat. Det borde till och med vara mycket hårdare.
Som någon skrev tidigare, man är inte där på semester, det är ett straff oavsett om man har handikapp eller inte.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-07 21:11:31

Smoyy skrev:Har man begått ett såpass grovt straff att man måste sitta inspärrad i fängelse tycker jag att man inte har några rättigheter överhuvudtaget. Man får en säng och mat. Det borde till och med vara mycket hårdare.
Som någon skrev tidigare, man är inte där på semester, det är ett straff oavsett om man har handikapp eller inte.

Så det är ok att strunta i att en som sitter i rullstol inte kan ta sig till fängelsejobbet för att det är trappor i vägen t.ex?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-03-07 21:36:39

Karamell skrev:
Smoyy skrev:Har man begått ett såpass grovt straff att man måste sitta inspärrad i fängelse tycker jag att man inte har några rättigheter överhuvudtaget. Man får en säng och mat. Det borde till och med vara mycket hårdare.
Som någon skrev tidigare, man är inte där på semester, det är ett straff oavsett om man har handikapp eller inte.

Så det är ok att strunta i att en som sitter i rullstol inte kan ta sig till fängelsejobbet för att det är trappor i vägen t.ex?


En extremt dålig jämförelse.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-07 21:51:42

slackern skrev:
Karamell skrev:
Smoyy skrev:Har man begått ett såpass grovt straff att man måste sitta inspärrad i fängelse tycker jag att man inte har några rättigheter överhuvudtaget. Man får en säng och mat. Det borde till och med vara mycket hårdare.
Som någon skrev tidigare, man är inte där på semester, det är ett straff oavsett om man har handikapp eller inte.

Så det är ok att strunta i att en som sitter i rullstol inte kan ta sig till fängelsejobbet för att det är trappor i vägen t.ex?


En extremt dålig jämförelse.

Varför? Menar du att NPF inte är ett handikapp?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-03-08 2:05:40

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Så det är ok att strunta i att en som sitter i rullstol inte kan ta sig till fängelsejobbet för att det är trappor i vägen t.ex?


En extremt dålig jämförelse.

Varför? Menar du att NPF inte är ett handikapp?


Jag har själv 2 NPF diagnoser och upplever dom definitivt som funktionsnedsättningar. Har själv suttit inne pga värnpliktsbrott och kan intyga att det inte är någon dans på rosor på en öppenanstalt.

Det kan inte ha varit så att personalen uppfattade dig som en simulant som försökte att maska och slippa sin arbetsplikt? För jag kan tänka mig att dom stöter på det dagligen att folk försöker att lura dom för att få förmåner och slacka under sin tid i fängelset.

Kunde du inte träffa en läkare eller psykolog inne på fängelset och förklarat din situation? Pratade du med sjuksyrran och vad sa den personen angående din problematik?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in