Behöver tips på hur jag överklagar Försäkringskassans beslut

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behöver tips på hur jag överklagar Försäkringskassans beslut

Inläggav Surkatt » 2018-02-07 13:30:39

Jag tappade precis kontrollen när jag pratade med min (än en gång) nya handläggare på Försäkringskassan.

Jag har ett jobb som jag trivs med någorlunda och har fram tills nu lyckats med att bli beviljad 25% sjukpenning på grund av att mina dignoser ställer till det för mig när jag försöker jobba heltid. Men jag har haft sjukpenning i 180 dagar och ska nu, enligt reglerna, matchas mot hela arbetsmarknaden.

Mitt senaste läkarintyg är väldigt bra skrivet av en erfaren läkare. Han skriver ordagrant att jag inte ska arbeta med något arbete mer än 75%, varför jag inte ska det och hänvisar till mina diagnoser (aspergers och bipolär sjukdom).

Det verkar vara så att handläggaren är ganska korkad. Men är det rent allmänt näst intill omöjligt att få sjukpenning efter 180 dagar?

Ett uttrag ur samtalet (återgivet på ett ungefär):

Handläggaren: Vad är det som gör att du kan arbeta 6h/dag, men inte 6h 15 min?

Jag: Ni har ju fått utredningen som Arbetsförmedlingen gjort, det är väl kartlagt där (gjord under mitt år med utvecklingsanställning)

Handläggaren: Den har jag inte läst

Jag: Nä, men den hänvisar ju läkaren till, kan du läsa den då?

Handläggaren: Jag utgår från det senaste läkarintyget bara. Han skriver inte varför du inte kan jobba heltid.

Jag: Jo, han skriver faktiskt ganska tydligt att jag inte ska ha något arbete mer än 75% (jag refererar läkarens text)

Handläggaren : (först tyst) Ja, men han skriver inte hur stressen yttrar sig.

Jag: Jo, han skriver en hel del om det. Att jag får ökad ångest och att stress leder in mig i hypomani perioder eller depressioner.

Handläggaren: (tyst länge) Jaha, men jag står fast vid mitt beslut. Vill du komplettera med något?



Jag funderar på vad jag ska göra nu. Jag kan ju överklaga handläggarens beslut, men man överklagar ju till Försäkringskassan själva. Jag kan försöka få A-kassa för två timmar per dag, men det finns ju inte några jobb som inte innebär någon social interaktion, någon form av stress, ljud eller annan intensiv stimuli och det är det jag är sjukskriven för. Dessutom, om jag anmäler mig till Arbetsförmedlingen, har jag då inte accepterat Försäkringskassans beslut, vad händer då om jag överklagar?
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Behöver tips på hur jag överklagar Försäkringskassans beslut

Inläggav Liljan » 2018-02-07 14:23:11

Som jag har uppfattat det har du sjukpenning nu men har ansökt om sjukersättning, utredningen från Arbetsförmedlingen och ett läkarintyg har du skickat för att få sjukersättning så har du skickat ett annat läkarintyg för att få sjukpenning under utredningen, stämmer det?

Det absolut lättaste är att bara strunta i alltihop och leva på den lönen du har, så har jag gjort och jag har aldrig haft ett högbetalt jobb. Har du inte möjlighet till det behöver du ett nytt läkarintyg för sjukpenningen, min erfarenhet är att sjukpenningshandläggaren varken läser eller tar hänsyn till om något står på ett annat ställe än läkarintyget för sjukpenningen, en lång utredning från Arbetsförmedlingen betyder alltså inte ett skit. Försäkringskassan är en fyrkantig byråkratisk organisation som styrs stenhårt av politiker får man en korkad handläggare blir allt ännu svårare.

Hoppas det löser sig för dig!
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Behöver tips på hur jag överklagar Försäkringskassans beslut

Inläggav Zirre » 2018-02-07 15:17:03

Försäkringskassan har för vana att kräva fler och fler intyg när man söker sjukersättning, iaf har det varit så för mig.
Man tycker ju att man skickat in allt redan :x icon
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Behöver tips på hur jag överklagar Försäkringskassans beslut

Inläggav RSD555 » 2018-02-07 15:32:49

Du får gå tillbaka till läkaren och säga att handläggaren inte förstår vad som står i intyget. Att det från handledarens sida är för knapphändigt.

Det är väldigt vanligt att handledare utgår från att alla överdriver så du behöver nog exempel på vad som kan hända om du tvingas jobba heltid.

Handlägarens paus i slutet tolkar jag som att det inte behövs så mycket mer. Handläggaren vill nog godkänna men behöver något mer konkret för att kunna försvara sitt beslut inför sina chefer.

Borde finnas någon generell information om hur mani kan yttra sig och varför såna
episoder inte gagnar varken individen eller samhället. Mina erfarenheter är att det
kostar mer än det smakar att tvinga in bipolära(som jag) i skov och det verkar dom
flesta läkare vara medvetna om. Be läkaren skriva något åt det hållet.


Mvh L

----------------
Jag blev omhändertagen av polisen för att jag delade ut presenter till uteliggare och
betedde mig allmänt virrigt åt. Hittade inte hem t ex. Hade varken ätit eller sovit på
en vecka och var uttorkad. Men vägrade att prata med läkare då jag var manisk och
trodde att jag var jesus typ och att alla var ute efter att låsa in mig och kasta bort
nyckeln. Fick gömma mig bland buskar på dagarna och åka buss på nätterna. Klippte
sönder alla mina identitetshandlingar och köpte nya kläder och färgade håret så ingen
skulle känna igen mig. Köpte en bil av en skum handlare och körde mot Norge men
gav upp när jag hamnade i uppsala. Lämnade bilen i skogen och gick till dyraste
hotellet för att sova ut. Dom tyckte jag såg för skum ut men jag lyckades ge en
trovärdig förklaring till varför jag var smutsig och trött. Kunde inte sova eller äta
där heller så jag tömde minibaren och gick sen ner och handlade presenter i den
lyxiga presentshopen för tusentals pengar och gick sen runt som en jultomte och
knackade på alla dörrar och sa god jul. När jag såg polisbilar samlas utanför hotellet
anade jag oråd och barrikerade mig på rummet. Polisen kunde inte bryta sig in då
jag inte gjort något brottsligt men dom höll span utanför och när jag tänkte lämna
hotellet blev jag fångad av sex(!) poliser som i en piketbuss transporterade mig till
sankt Görans tvångsvård 5 mil bort.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Behöver tips på hur jag överklagar Försäkringskassans beslut

Inläggav alixha » 2018-02-07 18:31:29

Var får alla sjukersättning ifrån? Det har ju inget med det att göra från vad jag kan se.

Det är inte omöjligt att få sjukpenning efter 180 dagar men FK har blivit mycket hårdare med det
År 2016 nekade Försäkringskassan sjukpenning för ungefär dubbelt så många personer som året innan och detta utan att någon regelförändring skett.


Be din läkare att skriva ett nytt intyg som är ännu mer specifikt.
Tänk på att FK bedömer din arbetsförmåga.
Om din doktor skriver att du blir stressad så tänker FK att du kan vila när du kommer hem eller gå undan en stund. Din doktor måste skriva mer utförligt HUR stressen påverkar dig. Samma med allt annat.
Tänk på att FK inte vill ge dig ersättning, du och din doktor måste motbevisa dom.

Be om en ny handläggare. Det finns faktiskt bra handläggare som lyssnar och faktiskt läser det man har skickat in. Det låter lite som att din handläggaren har skummat igenom det du har skickat in baserat på vad du har skrivit ovan.

Här är någon som har liknande funderingar, står lite om hur man gör med Arbetsförmedlingen också: https://www.ka.se/vad-gora-nar-jag-blir ... jukpenning
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Behöver tips på hur jag överklagar Försäkringskassans beslut

Inläggav vofff » 2018-02-07 19:55:28

Det låter som att söka ett nytt jobb, att övertala chefen att man är den rätta person att anställa.

Och gissa varför och vem? Jo det är vår regering som styr på spakarna och den där dumma löfven!

Jag har fortfarande sjukpenning, har tagit sen jag fick min diagnos och det var för 2,5år sen.
Jag är också i samma båt som dig fast sjukpenning till sjukersättning. Ja jag fick en omprövning på 12 veckor minst! Asså det känns omöjligt!

Har nån fått godkänd efter skandalen från FK?
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Behöver tips på hur jag överklagar Försäkringskassans beslut

Inläggav Leibniz » 2018-02-08 1:07:44

Om handläggaren har frågor angående läkarintyget är det väl bättre att den indolenta jäveln ringer läkaren.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Behöver tips på hur jag överklagar Försäkringskassans beslut

Inläggav RSD555 » 2018-02-08 2:14:44

Leibniz skrev:Om handläggaren har frågor angående läkarintyget är det väl bättre att den indolenta jäveln ringer läkaren.


NT personer är inte så bra på att kommunicera, i betydelsen "överföra information". NT kommunicerar förstås väldigt bra men dom kommunicerar mest på ett annat plan.

Man måste hjälpa läkaren formulera sig och sen hjälpa handläggaren tyda det som står. Det är min erfarenhet.

För mig har det aldrig fungerat att ett NT berättar för ett annat NT vad jag behöver. Senaste exemplet är när jag fått en inflammation i sesambenet pga mina klackskor. En läkare diagnosticerade och vi var överens om att jag behövde en sula som avlastade sesam. Läkaren pratade med sulexperterna och nån vecka senare var sulorna klara. Varken jag eller läkaren förstod någonting av det verkstan skapat. "Det här är inte alls vad jag beställt!" Utbrast läkaren. Det var tredje gången jag fått sulor och det har varit samma sak varje gång.

Ännu svårare blir det med relationen läkare-handläggare. Dom kan inte överföra information.

Mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Behöver tips på hur jag överklagar Försäkringskassans beslut

Inläggav RSD555 » 2018-02-08 2:31:17

Jag menar på inget sätt att NT är dumma. Men dom talar inte det där "klarspråket".

Deras sätt att komminicera är kanske mycket mer avancerat men det är varken bokstavligt eller ordligt. Det är väldigt öppet för tolkande och tyckande.

Säger inte att alla aspergare alltid uttrycker sig begripligt. Det är en helt annan sak.

Mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Behöver tips på hur jag överklagar Försäkringskassans beslut

Inläggav Surkatt » 2018-02-12 14:29:20

Tack för att ni tar er tid och hjälper mig med det här. Jag har hamnat i en depression, mycket förmodligen på grund av allt det här, och har inte orkat ta tag i något.

Ett av problemen är också att jag får träffa nya läkare varje gång jag går till öppenpsyk (som är den vårdinstans jag ska ha kontakt med). När jag ringde för att få hjälp att komplettera intyget fick jag reda på att läkaren jag träffat senast inte jobbade kvar och att det inte finns några läkartider än på länge (att jag får vänta eftersom jag fick chansen att träffa en läkare ganska nyligen).

Är det någon som har erfarenhet av att gå till en privatläkare för att få ett intyg? Det verkar kosta runt 700, men om jag får ett bra intyg är det ju värt det.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in