Den stora tråden om pressar!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Den stora tråden om pressar!

Inläggav Richard » 2018-01-29 21:25:02

Postade detta på Flashback, men här kanske också finns de som är intresserade!

Jag har själv arbetat mycket med stora hydraulpressar. Med stora menar jag upp till typ 5 meter höga maskiner, med varierande krafter. Tycker dom är väldigt imponerande! Visst var man sugen på att testa o pressa olika saker i dom, men det skulle totalförstöra det verktyg som var monterat i pressen. Men jag tycker vi kan ha en tråd om pressar, där vi kan diskutera dem!

Här är dock några som provar att pressa en massa saker med en 500-tons press!




På kanalen, The Crusher, testar de att pressa en massa saker!



Se vad som händer om man pressar en diamant:




Jag fick dock kicken 2004, inte av personliga skäl, men p.g.a. att de sparade genom att avskeda 30 personer.


Nu googlade jag lite på företaget o får upp detta:
30 augusti 2012, företaget satsar stort med en ny presshall.

Jag undrar om man som f.d. anställd får komma och titta på de nya pressarna?

Den nya VD'n om de nya pressarna:
-Jag har sett många produktionsprocesser under mitt yrkesliv, men det här är något av det mest imponerande, säger företagets VD vid invigningen av nya presshallen!


Jag hade ansvar för 8 st pressar. 3 var manuella, som folk stod o la in en plåt, pressa, ta ut o lägga in en ny. Ganska monotont arbete, men man hade lurar med radio i. De såg ungefär ut så här!

Det var ganska små pressar som pressade med en kraft på mellan 80 och 160 ton. De fem övriga var automatiserade och de flesta var större än de manuella, en linje kunde se ut så här! Den blåvita är själva pressen, jämför med människorna till höger!

Den största pressen vi hade var på 450 ton, men den var på väg att skrotas, eller säljas. Tyvärr för stor för att ha i en lägenhet... ;)

Här är en stor press: Hydraulpress: "Siempelkamp”, helautomatiserad. Presskraft upp till 1 250 ton
En till stor press: Hydraulpress: APT, ”Tranemo”. Helautomatiserad med presskraft upp till 1 200 ton.
En sista stor press: Hydraulpress: ”Hydraulico”. Riktverk med en presskraft upp till 1200 ton

APT och Hydraulico är tillverkare jag känner till, den första hade jag inte hört talas om. Jag arbetade mest med att byta pressverktyg, det är ett ganska stort ansvar, särskilt vid de manuella pressarna. Ett fel kan leda till en typ krossad hand. En på företaget fick båda händerna krossade i en press en gång, men det var innan min tid. Det var dock en excenterpress och det var fel på den, inte den som ställde om den hade gjort något fel. En excenterpress kan gå mycket snabbare än en hydraulpress.

Vill man sätta sig in exakt i hur pressarna fungerar kan man börja titta på Hydraulik på Wikipedia, ska man satsa på att vidareutbilda sig så kan man läsa t.ex. Ove Isaksson's bok "Grundläggande hydraulik".

För mig har gymnasiefysiken räckt för det mesta, annars fick man hämta en produktionstekniker med akademisk utbildning. Vet vad hydraulik är i.a.f. En normal press innehåller normalt 3-4 cylindrar, huvudcylindern är givetvis den som pressar ner allt, mothållarcylindern, som pressar tillbaka underifrån, trippelcylindern, som sitter i huvudcylindern som kan användas som utstötare om den pressade produkten fastnar uppe i huvudcylindern, men kan även användas för bearbetning av pressmaterialet. En fjärdecylinder finns i vissa pressar också, som används vid mer avancerad pressning.

Det var rätt trevligt att jobba med att ställa om de. Verktygen måste skruvas exakt på mikrometern rätt, annars havererar de. Jag har råkat haverera ett verktyg en gång (inte medvetet, som det finns folk som påstår), det var när jag bara sommarjobbade på företaget, och råkade lägga in dubbla plåtar i en manuell press. Sådana verktyg är inte billiga! De är precisions-byggda i nått wolfram-titan, eller annat svindyrt material.

Vissa på jobbet gav mig smeknamnet "The Destroyer", för jag råkade kvadda småsaker ofta. Men stod bara för ett dyrt haveri. Detektorn som kollar dubbelplåt på automatpressarna kunde ge fel signal, så det hände att de havererade, men det var inte mitt fel. Nåja, nog om mig...

Hittade en till intressant kanal på YouTube: Hydraulic Press Channel, där de testar att pressa en massa saker!

Eftersom jag numera spelar bowling, så var det intressant att se ett bowlingklot bli pressat i en 100-tons press.

Är det fler som jobbat med pressar o tycker dom är intressanta? Eller bara tycker det är coolt att pressa saker? Nått jag höll hemligt för min chef o teknikerna när jag jobbade på fabriken, var att jag hade fått tag i speciella säkerhetsnycklar som var mycket reglerade på företaget, som man kunde koppla ur säkerhetssystemen på pressarna så att de blev livsfarliga... O jo, jag tänkte tanken några gånger, när jag led av svår depression o medicinen inte funkade... :cry:

Vi diskuterar allt om pressar här! :-)050
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Den stora tråden om pressar!

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-29 21:31:58

Praktiserade på Bofors ett tag. Där körde de med riktigt maffiga pressar, fast nu börjar de mer och mer använda 3d skrivare som skriver ut metall.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Den stora tråden om pressar!

Inläggav Richard » 2018-01-30 15:13:13

Dreamtrance skrev:Praktiserade på Bofors ett tag. Där körde de med riktigt maffiga pressar, fast nu börjar de mer och mer använda 3d skrivare som skriver ut metall.

Det kan jag tänka mig. Vad pressades där?

När jag hör Bofors tänker jag på kanoner o sånt. Men, de gjuts väl?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Den stora tråden om pressar!

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-30 16:42:40

Är vissa detaljer till vapensystem som körs i pressar. Att gjuta en del saker blir för skört, tål inte påfrestningarna.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Den stora tråden om pressar!

Inläggav Richard » 2018-01-30 20:31:52

Dreamtrance skrev:Är vissa detaljer till vapensystem som körs i pressar. Att gjuta en del saker blir för skört, tål inte påfrestningarna.

Ok, då förstår jag. Har inget erfarenhet alls av 3D-skrivare. Har kanske sett nått som skrivits ut på sin höjd... Men professionella 3D-skrivare kan nog ersätta mycket!


Men hittade lite annat intressant...

En 20 tons-press på Biltema, för 3 799 SEK.

En 50 tons-press på Verktygsboden, för 14 995 SEK.

Den är ju ändå överkomliga priser, (jag har i.o.f inte råd med 15 000), men gemene man köper knappast sådana här: HPM 1500 ton Deep Draw Hydraulic Press

Det typ sådana vi hade på jobbet. Det rör sig nog om priser i miljonklassen! Nu har jag inte tänkt köpa någon press alls, jag fick bara upp intresset igen. Annars kolla in de här:

Okänd styrka, men den ser ut som nått från Star Wars
Den här är nog kraftig också
Står 165 MN, för meganewton?

Men priset går till denna, 50 000 ton!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Den stora tråden om pressar!

Inläggav slackern » 2018-01-30 21:26:21

Richard skrev:
Dreamtrance skrev:Är vissa detaljer till vapensystem som körs i pressar. Att gjuta en del saker blir för skört, tål inte påfrestningarna.

Ok, då förstår jag. Har inget erfarenhet alls av 3D-skrivare. Har kanske sett nått som skrivits ut på sin höjd... Men professionella 3D-skrivare kan nog ersätta mycket!


Men hittade lite annat intressant...

En 20 tons-press på Biltema, för 3 799 SEK.

En 50 tons-press på Verktygsboden, för 14 995 SEK.

Den är ju ändå överkomliga priser, (jag har i.o.f inte råd med 15 000), men gemene man köper knappast sådana här: HPM 1500 ton Deep Draw Hydraulic Press

Det typ sådana vi hade på jobbet. Det rör sig nog om priser i miljonklassen! Nu har jag inte tänkt köpa någon press alls, jag fick bara upp intresset igen. Annars kolla in de här:

Okänd styrka, men den ser ut som nått från Star Wars
Den här är nog kraftig också
Står 165 MN, för meganewton?

Men priset går till denna, 50 000 ton!


Ja du kanske kan pressa dig själv en AKM?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den stora tråden om pressar!

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-31 0:52:41

Var några år sen jag gjorde praktik på Bofors. Var inget för mig. Pressarna var ganska intressanta dock. Sen fick jag väl inte se de maffigaste maskinerna de hade. Finns olika säkerhetsnivåer, fick bara tillgång till lägsta.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Den stora tråden om pressar!

Inläggav slackern » 2018-01-31 1:30:00

Dreamtrance skrev:Var några år sen jag gjorde praktik på Bofors. Var inget för mig. Pressarna var ganska intressanta dock. Sen fick jag väl inte se de maffigaste maskinerna de hade. Finns olika säkerhetsnivåer, fick bara tillgång till lägsta.


Fick du gå in i fabrikerna i bergrummet? Eller har dom lagt ner dom?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den stora tråden om pressar!

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-31 1:54:43

Ligger inte i ett berg, en stor del av anläggningen ligger under jord. Fast vet inte så mycket om vad de sysslar med.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Den stora tråden om pressar!

Inläggav slackern » 2018-01-31 15:17:07

Dreamtrance skrev:Ligger inte i ett berg, en stor del av anläggningen ligger under jord. Fast vet inte så mycket om vad de sysslar med.


Verkar vara nedlagt det jag tänkte på.

http://www.skymningslage.se/bofors-bergverkstad/
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den stora tråden om pressar!

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-31 16:57:46

Är en del av den här verksamheten. Nuförtiden skulle jag inte ens kunna närma mig området utan att riskera att bli skjuten.

https://www.fmv.se/sv/Verksamhet/Test-o ... e-stories/
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in