Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav Toblerone » 2018-01-30 14:21:10

Vilken hemsk historia: En 15-årig tjej (som dessutom har Asperger) blir överfallen på vägen hem, blir våldtagen. Hon känner gärningsmannen som är 25 år, hon vågar inte säga något först, berättar bara för sin pojkvän. Pojkvännen informerar hennes föräldrar, de anmäler. Tjejen blir undersökt, har typiska skador. Hon berättar allt för polisen, men när de vill att hon visar hur det gick till, på plats, genom att lägga sig på marken där igen och spela igenom vad som hände, så får hon panik och springer därifrån. Inte konstigt!  

Av någon underlig anledning blev det nedlagt, han blev aldrig dömt. Senare var hon ihop med en kille som var kompis med gärningsmannen och när hon gjorde slut med den killen anmäler han henne till polisen, säger att hon har hittat på våldtäkten. Han visar några skärmdump av SMS och chat på Facebook. Polisen har misskött det hela, de hade kunnat kolla hans Facebook-konto och hans mobil. Från hennes mobil och Facebook kommer det inte alls, han verkar ha fejkat det hela. Den killen är numera också dömt för ett 30-tal bedrägerier.

Ändå så dömdes tjejen till att betala skadestånd till våldtäktsmannen. Och dessutom blev hon hotat många gånger och vågar inte vara utomhus. Det är bara för djävligt! Det måste man ju kunna göra något åt! 

https://www.tv4play.se/program/kalla-fakta/3953986
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kalla fakta, våldtäkt 15-åring

Inläggav Alien » 2018-01-30 18:44:37

Ja, jag såg slutet på programmet.

1. Polisen gjorde en dålig utredning av våldtäkten. T ex hade flickan tagit fel på tiden, och det räckte för att de skulle avfärda henne, trots intyg från läkare om att hennes skador överensstämde med vad hon uppgivit om våldtäkten.

2. Polisen gjorde också en dålig utredning av anklagelsen mot tjejen för falsk tillgivelse. T ex gjorde den ingen ordentligt teknisk undersökning av vittnets dator. Och hur kunde en välkänd bedragare vara mer trovärdig än flickan?

När det gällde våldtäkten var det tydligen hellre fria än fälla, när det gällde "falsk tillgivelse" så var det tydligen hellre fälla än fria. Ska den som anmäler en våldtäkt inte bara riskera att inte bli trodd utan också att bli fälld för falsk tillgivelse och tvingas betala skadestånd till våldtäktsmannen?

3. Flickans advokat var lat enligt den enda nämndeman som trodde på flickan. Advokaten orkade inte ens hjälpa flickan att överklaga domen. Så nu har domen vunnit laga kraft och hon måste betala skadeståndet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kalla fakta, våldtäkt 15-åring

Inläggav DIProgan » 2018-01-30 18:48:48

Vill rättsväsendet tillverka fler människor som vänder sig mot dem så är det precis så här man gör. Ta ansvar för era jävla jobb någon gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Kalla fakta, våldtäkt 15-åring

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-30 18:57:44

Men fy för he...! :-)Raging
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kalla fakta, våldtäkt 15-åring

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-30 19:13:02

Var det en billig advokat hon hade? Tyvärr brukar ju social status och förmågan att hosta upp resurser till dyra advokater vara en fördel i domstolar.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Kalla fakta, våldtäkt 15-åring

Inläggav Huggorm » 2018-01-30 19:40:18

Det var väl den advokat som samhället ställer upp med, antar jag. De är nog inte lika bra som de som man betalar själv.

Vi på aspergerforum skulle nästan samla ihop till skadeståndet åt henne så hon slipper betala det i alla fall
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kalla fakta, våldtäkt 15-åring

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-30 19:46:13

Går väl att överklaga?
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Kalla fakta, våldtäkt 15-åring

Inläggav Huggorm » 2018-01-30 19:47:55

Dreamtrance skrev:Går väl att överklaga?
För sent, om jag förstår rätt
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kalla fakta, våldtäkt 15-åring

Inläggav ankhh » 2018-01-30 19:50:50

För jäkligt.

Jo, det är för sent att överklaga om domen hunnit få laga kraft. Men man kan ansöka om resning. Jag tycker ju att det låter som att det skulle vara värt det i det här fallet. Det lär behövas nya uppgifter, men det finns ju om det kan visas att skärmdumparna inte var från hennes dator eller telefon.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Kalla fakta, våldtäkt 15-åring

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-30 19:53:55

Advokaten har ju misskött sin uppgift att företräda flickan. Är inte helt säker på att sista ordet är sagt. Kan finnas möjlighet till ny prövning.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Kalla fakta, våldtäkt 15-åring

Inläggav Toblerone » 2018-01-30 20:20:49

Alien skrev:Ja, jag såg slutet på programmet.

1. Polisen gjorde en dålig utredning av våldtäkten. T ex hade flickan tagit fel på tiden, och det räckte för att de skulle avfärda henne, trots intyg från läkare om att hennes skador överensstämde med vad hon uppgivit om våldtäkten.

2. Polisen gjorde också en dålig utredning av anklagelsen mot tjejen för falsk tillgivelse. T ex gjorde den ingen ordentligt teknisk undersökning av vittnets dator. Och hur kunde en välkänd bedragare vara mer trovärdig än flickan?

När det gällde våldtäkten var det tydligen hellre fria än fälla, när det gällde "falsk tillgivelse" så var det tydligen hellre fälla än fria. Ska den som anmäler en våldtäkt inte bara riskera att inte bli trodd utan också att bli fälld för falsk tillgivelse och tvingas betala skadestånd till våldtäktsmannen?

3. Flickans advokat var lat enligt den enda nämndeman som trodde på flickan. Advokaten orkade inte ens hjälpa flickan att överklaga domen. Så nu har domen vunnit laga kraft och hon måste betala skadeståndet.


Japp. Du har sammanfattat dem viktigaste punkterna.

Men jag undrar om det inte finns något annat man kan göra. När OJ Simpson inte blev dömd, då körde man en civil rättegång, dvs han blev dömd till skadestånd. Kan man inte göra något liknande enligt svensk lag?

Eller så skulle det vara intressant vad som händer om tjejen helt enkelt vägrar betala och om man samlar in underskrifter, demonstrerar, om föreningar så som Attention och Förening Autism skulle engagera sig.....
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav Toblerone » 2018-01-30 20:21:51

Eller kan man maila till "Veckans brott"? Det kommer idag, kanske tar de upp det? Leif G.W. Person blandar sig ju i det mesta, varför inte i det här?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav Toblerone » 2018-01-30 20:23:08

ankhat skrev:För jäkligt.

Jo, det är för sent att överklaga om domen hunnit få laga kraft. Men man kan ansöka om resning. Jag tycker ju att det låter som att det skulle vara värt det i det här fallet. Det lär behövas nya uppgifter, men det finns ju om det kan visas att skärmdumparna inte var från hennes dator eller telefon.


Precis vad jag tänkte! Kanske behöver den här tjejen bara en riktigt bra advokat och allmänt stöd från många människor?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav ankhh » 2018-01-30 20:23:16

Toblerone skrev:(...) Men jag undrar om det inte finns något annat man kan göra.(...)

Resning, som sagt,

Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Resning

Edit: Skickat samtidigt som Toblerones inlägg som citerar mig ovan - redigerar inte för då blir det ännu konstigare. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav Toblerone » 2018-01-30 20:27:32

Huggorm skrev:Det var väl den advokat som samhället ställer upp med, antar jag. De är nog inte lika bra som de som man betalar själv.

Vi på aspergerforum skulle nästan samla ihop till skadeståndet åt henne så hon slipper betala det i alla fall


Det verkar vara slump vem man får. Du kan få värsta stjärnadvokaten också, den turen hade vi en gång.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav Huggorm » 2018-01-30 20:28:42

Toblerone skrev:Det verkar vara slump vem man får. Du kan få värsta stjärnadvokaten också, den turen hade vi en gång.
Är det därför du är ute i friheten? :wink:
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav alixha » 2018-01-30 21:08:08

Jag är inte ett dugg förvånad.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav Toblerone » 2018-01-30 21:21:25

Huggorm skrev:
Toblerone skrev:Det verkar vara slump vem man får. Du kan få värsta stjärnadvokaten också, den turen hade vi en gång.
Är det därför du är ute i friheten? :wink:


Som OFFER förstås. Och det var inte jag personligen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav Toblerone » 2018-01-30 21:23:48

alixha skrev:Jag är inte ett dugg förvånad.


Och det är hemskt i sig. Polisen ska ju åtminstone göra sitt jobb!

Och jag hittar ingen mail-adress till "veckans brott"! Men idag ska det ändå mest handla om terroristen, och det vore ändå lite sent för dagen sändning. Men kanske nästa gång....Nån som hittar en mail-adress? Eller så säger de det kanske under sändningen?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav ankhh » 2018-01-30 21:44:13

Toblerone skrev:
alixha skrev:Jag är inte ett dugg förvånad.


Och det är hemskt i sig. Polisen ska ju åtminstone göra sitt jobb!

Och jag hittar ingen mail-adress till "veckans brott"! Men idag ska det ändå mest handla om terroristen, och det vore ändå lite sent för dagen sändning. Men kanske nästa gång....Nån som hittar en mail-adress? Eller så säger de det kanske under sändningen?

Här är kontaktuppgifterna: https://www.svt.se/veckans-brott/fraga- ... daktionen/
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav Toblerone » 2018-01-30 21:54:46

ankhat skrev:
Toblerone skrev:
alixha skrev:Jag är inte ett dugg förvånad.


Och det är hemskt i sig. Polisen ska ju åtminstone göra sitt jobb!

Och jag hittar ingen mail-adress till "veckans brott"! Men idag ska det ändå mest handla om terroristen, och det vore ändå lite sent för dagen sändning. Men kanske nästa gång....Nån som hittar en mail-adress? Eller så säger de det kanske under sändningen?

Här är kontaktuppgifterna: https://www.svt.se/veckans-brott/fraga- ... daktionen/


TACK! Ska maila honom!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav HGJ » 2018-02-25 13:24:00

Toblerone skrev:Vilken hemsk historia: En 15-årig tjej (som dessutom har Asperger) blir överfallen på vägen hem, blir våldtagen.

Enligt domskälen lider hon av den svåra sjukdomen "aspbergers" syndrom:

Värmlands tingsrätt skrev:Vid bedömningen ska dock vägas in att [den för falsk tillvitelse tilltalade tjejen] bara var 15 år då brottet begicks och att hon lider av aspbergers syndrom som är en svår sjukdom.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav Toblerone » 2018-02-25 13:55:52

HGJ skrev:
Toblerone skrev:Vilken hemsk historia: En 15-årig tjej (som dessutom har Asperger) blir överfallen på vägen hem, blir våldtagen.

Enligt domskälen lider hon av den svåra sjukdomen "aspbergers" syndrom:

Värmlands tingsrätt skrev:Vid bedömningen ska dock vägas in att [den för falsk tillvitelse tilltalade tjejen] bara var 15 år då brottet begicks och att hon lider av aspbergers syndrom som är en svår sjukdom.


Nu blir jag förbannad igen! Jag vet av fall där barn i dagisåldern har gett bra vittnesmål så att gärningsmannen kunde bli dömd. Varför skulle en 15-åring vara ett opålitligt vittne? Nu står det inte exakt så, men hur ska man annars tolka att de tycker hennes ålder är en faktor? Att hon är för ung, eller att hon som tonåring är lite hormonstyrd? Jag fattar inte det faktiskt!

Och varför skulle det vara mer sannolikt att hon skulle ljuga och hitta på en historia, för att hon har Asperger? Och OM det skulle vara mer sannolikt att hon t.ex. inte ser allvaret med att inte riktigt hålla sig till sanningen - hur kan hon då dömas till att betala skadestånd, om hon nu inte riktigt vet vad hon gör??? Och "bara" är 15 år? Helt vansinnigt!

Var hittar du domen? Var hittar man såna domar överhuvudtaget?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kalla fakta: Våldtagen, 15 år, döms betala till förövaren

Inläggav HGJ » 2018-02-25 15:12:27

Toblerone skrev:
HGJ skrev:
Toblerone skrev:Vilken hemsk historia: En 15-årig tjej (som dessutom har Asperger) blir överfallen på vägen hem, blir våldtagen.

Enligt domskälen lider hon av den svåra sjukdomen "aspbergers" syndrom:

Värmlands tingsrätt skrev:Vid bedömningen ska dock vägas in att [den för falsk tillvitelse tilltalade tjejen] bara var 15 år då brottet begicks och att hon lider av aspbergers syndrom som är en svår sjukdom.


Nu blir jag förbannad igen! Jag vet av fall där barn i dagisåldern har gett bra vittnesmål så att gärningsmannen kunde bli dömd. Varför skulle en 15-åring vara ett opålitligt vittne? Nu står det inte exakt så, men hur ska man annars tolka att de tycker hennes ålder är en faktor? Att hon är för ung, eller att hon som tonåring är lite hormonstyrd? Jag fattar inte det faktiskt!

Och varför skulle det vara mer sannolikt att hon skulle ljuga och hitta på en historia, för att hon har Asperger? Och OM det skulle vara mer sannolikt att hon t.ex. inte ser allvaret med att inte riktigt hålla sig till sanningen - hur kan hon då dömas till att betala skadestånd, om hon nu inte riktigt vet vad hon gör??? Och "bara" är 15 år? Helt vansinnigt!

Hela stycket lyder:

Skadestånd

[Den utpekade mannen] har fått ersättning från Justitiekanslern för den tid som han suttit frihetsberövad. Då denna ersättning bestämdes togs även i beaktande den publicitet som fallet ådragit sig. Han får därför till viss del anses vara tillgodosedd genom den ersättning han erhållit från Justitiekanslern. I förevarande bedömning ligger dock att fristående bedöma den kränkning det ligger i att falskeligen beskylla någon för något så allvarligt som en våldtäkt. Vid bedömningen ska dock vägas in att [den för falsk tillvitelse tilltalade flickan] bara var 15 år då brottet begicks och att hon lider av aspbergers syndrom som är en svår sjukdom. Vid en samlad bedömning finner tingsrätten att hon ska utge skadestånd med 10 000 kr till [den utpekade mannen] jämte ränta från brottsdatumet.

Toblerone skrev:Var hittar du domen?

Se PM.

Toblerone skrev:Var hittar man såna domar överhuvudtaget?

Man kan själv begära ut domar från domstolarna. Man kan också kolla om någon annan har lagt ut domen ifråga på nätet.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in