Erfarenheter av CBD-olja

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Erfarenheter av CBD-olja

Inläggav Aceber » 2018-01-19 13:20:05

Hej! Jag har under 10 månader förra året testat 6 olika läkemedel för att lindra vissa delar av min aspergers för att kunna leva med min sambo samt svåra ångestproblem. Inget fungerade och vid jul slutade jag med lyrica. Jag ska nu testa cbd-olja vilket min läkare psykiatrin var väldigt positiv till och gärna vill ha uppdatering på vilka doser jag har och effekt osv.

Någon som testat detta? Och vad fick ni för effekter? Vilken dos ligger ni på? :)



Moderator atoms - modifierade rubriken.
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

CBD-olja

Inläggav Smoyy » 2018-01-19 13:21:36

Din läkare stödjer att du testar en illegal drog på egen hand?
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

CBD-olja

Inläggav Savanten Svante » 2018-01-19 19:39:10

Smoyy skrev:Din läkare stödjer att du testar en illegal drog på egen hand?


Inte helt säkert att det är olagligt.

http://lawline.se/answers/ar-cbd-olja-lagligt
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

CBD-olja

Inläggav ankhh » 2018-01-19 20:32:29

Jag kollade också upp, och fick fram att det inte är olagligt - än. Om det utreds och slutsatsen är att det är läkemedel, då få ju bara de med tillstånd att sälja läkemedel sälja. Och då ska det vara testat för eventuella goda effekter och eventuella biverkningar...

Jag ska medge att jag själv är misstänksam till CBD-olja. Det framställs (genom användarkommentarer) som att det skulle vara bra mot allt, från skavsår till schizofreni och cancer.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

CBD-olja

Inläggav Aceber » 2018-01-20 21:53:02

Smoyy skrev:Din läkare stödjer att du testar en illegal drog på egen hand?


I hampa finns 2 ämnen.. thc som man bli hög av och cdb som man inte blir hög av. Det är alltså ingen drog. Det är helt lagligt. Det diskuteras starkt om att det ska bli läkemedelsbaseeat. Det är dessutom min mamma som hittade detta till mig som är strikt emot droger samt läkemedel generellt och hellre ser att jag tar ett naturligt läkemedel framför ett konstgjort. Cbd-olja har gissat väldigt bra effekt på ångest och neurologiska diagnoser som adhd, toretts och autism.

Läs gärna på lite innan du slänger ur dig om att min läkare som är väldigt duktig och har lång erfarenhet skulle vara positiv till att jag går på droger. Tror en sån läkare hade varit högst opassande på en psykiatri och inte jobbat kvar länge. :)
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

CBD-olja

Inläggav KrigarSjäl » 2018-01-20 22:30:57

Aceber skrev:Det är dessutom min mamma som hittade detta till mig som är strikt emot droger samt läkemedel generellt och hellre ser att jag tar ett naturligt läkemedel framför ett konstgjort.

Så hon ger dig hellre flugsvamp än Alvedon?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

CBD-olja

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-20 22:57:46

Jag tycker inte att man skall ge sig på att äta något man inte har fått utskrivet av en legitimerad läkare och som inte är fullt vetenskapligt bevisat bra. CBD-olja kan säkert ha bra egenskaper, men det kan kanske lika gärna få dig att reagera jättekonstigt. Så jag skulle råda dig att vara försiktig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

CBD-olja

Inläggav Aceber » 2018-01-20 23:46:19

Kahlokatt skrev:Jag tycker inte att man skall ge sig på att äta något man inte har fått utskrivet av en legitimerad läkare och som inte är fullt vetenskapligt bevisat bra. CBD-olja kan säkert ha bra egenskaper, men det kan kanske lika gärna få dig att reagera jättekonstigt. Så jag skulle råda dig att vara försiktig.


Förstår vad du menar men efter att ha testat 6 olika läkemedel på 10 månader börjar man kolla på alternativ. Och det känns som om det bara är en fråga innan det blir olagligt och istället blir läkemedel för att det ger goda effekter men bör tas och framställas kontrollerat. Tänkte testa oljan någon månad och se hur det känns annars får jag väll börja ta läkemedel igen. Fått så fruktansvärt mycket biverkningar av allt bara så finns det bättre alternativ så tar jag självklart det i första hand. :)
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

CBD-olja

Inläggav Aceber » 2018-01-20 23:52:07

ankhat skrev:Jag kollade också upp, och fick fram att det inte är olagligt - än. Om det utreds och slutsatsen är att det är läkemedel, då få ju bara de med tillstånd att sälja läkemedel sälja. Och då ska det vara testat för eventuella goda effekter och eventuella biverkningar...
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

CBD-olja

Inläggav Aceber » 2018-01-20 23:56:19

KrigarSjäl skrev:
Aceber skrev:Det är dessutom min mamma som hittade detta till mig som är strikt emot droger samt läkemedel generellt och hellre ser att jag tar ett naturligt läkemedel framför ett konstgjort.

Så hon ger dig hellre flugsvamp än Alvedon?


Jag har testat 6 mediciner utskrivet av läkare under 10 månader. Det har blivit värre och jag är i ett läge där jag verkligen inte förstår varför man ens lever när det bara är ett helvete. Så ja, jag är verkligen öppen för förslag. Varför är det flugsvamp? Tror ärligt talat lyrica skadar min kropp mer än dessa droppar. Det är inte heller något thc i.
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

CBD-olja

Inläggav Aceber » 2018-01-20 23:59:19

Vill bara förtydliga att jag med detta inlägg sökte folk som testat detta eller har erfarenhet. Inte folk som inte testat det utan bara har åsikter om det. Det ger mig ingenting i detta sammanhang. Ville ha information inte en disskution om vad folk tycker. Ber om ursäkt att jag inte var tydlig med detta från början :)
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Re: Erfarenheter av CBD-olja

Inläggav Heliora » 2018-01-22 0:57:52

Jag har prövat CBD-olja för diverse besvär, men tyvärr ingen effekt på mig. Men jag har läst om många som det har varit bra för. Finns en facebookgrupp om CBD-olja där man kan diskutera med andra.

Ibland har jag funderat på att skaffa olja med en mer koncentrerad mängd CBD (men fortfarande under 0,2 % THC förstås som är det lagliga) då jag läst att det kan ge bättre effekt om inte vanlig olja hjälper, men de är ju också mycket dyrare, så inget man köper bara så där. Det är dyra chansningar.

Jag pratade med läkare om CBD förut och denne kunde förstås inte rekommendera då det är ett naturpreparat, men han hade läst om CBD och avrådde mig iallafall inte.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Erfarenheter av CBD-olja

Inläggav Aceber » 2018-01-22 1:15:52

Heliora skrev:Jag har prövat CBD-olja för diverse besvär, men tyvärr ingen effekt på mig. Men jag har läst om många som det har varit bra för. Finns en facebookgrupp om CBD-olja där man kan diskutera med andra.

Ibland har jag funderat på att skaffa olja med en mer koncentrerad mängd CBD (men fortfarande under 0,2 % THC förstås som är det lagliga) då jag läst att det kan ge bättre effekt om inte vanlig olja hjälper, men de är ju också mycket dyrare, så inget man köper bara så där. Det är dyra chansningar.

Jag pratade med läkare om CBD förut och denne kunde förstås inte rekommendera då det är ett naturpreparat, men han hade läst om CBD och avrådde mig iallafall inte.


Min olja är på 2% har testat 3 dar nu och kan väll känna lite lite att jag blir lite mer tålmodig med planeringsdelen. Men ytterst lite. Sen är 3 dar inget man direkt kan bedömma något på... ska ju trappas upp med och svårt att hitta rätt inviduella dos har jag läst. Hade varit överlycklig om det fungerar. Slippa alla konstgjorda rävgift läkare skriver ut som bara ger bieffekter och känna att livet är något man faktiskt kan tänka sig att stå ut med. :)
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Erfarenheter av CBD-olja

Inläggav mondo beyondo » 2018-01-23 12:24:48

Aceber skrev:Min olja är på 2% har testat 3 dar nu och kan väll känna lite lite att jag blir lite mer tålmodig med planeringsdelen. Men ytterst lite. Sen är 3 dar inget man direkt kan bedömma något på... ska ju trappas upp med och svårt att hitta rätt inviduella dos har jag läst. Hade varit överlycklig om det fungerar. Slippa alla konstgjorda rävgift läkare skriver ut som bara ger bieffekter och känna att livet är något man faktiskt kan tänka sig att stå ut med. :)


Aceber, hur är smaken, lukten? Lätt att få i sig? Vilken tid på dygnet, hur många gånger per dag? Vill du berätta om såna detaljer?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Erfarenheter av CBD-olja

Inläggav Aceber » 2018-01-23 21:11:31

mondo beyondo skrev:
Aceber skrev:Min olja är på 2% har testat 3 dar nu och kan väll känna lite lite att jag blir lite mer tålmodig med planeringsdelen. Men ytterst lite. Sen är 3 dar inget man direkt kan bedömma något på... ska ju trappas upp med och svårt att hitta rätt inviduella dos har jag läst. Hade varit överlycklig om det fungerar. Slippa alla konstgjorda rävgift läkare skriver ut som bara ger bieffekter och känna att livet är något man faktiskt kan tänka sig att stå ut med. :)


Aceber, hur är smaken, lukten? Lätt att få i sig? Vilken tid på dygnet, hur många gånger per dag? Vill du berätta om såna detaljer?


Har citrussmak vilket det luktar men smakmässigt går det snabbt över i en väldigt fettig smak.. Jag gillar det inte men är ganska känslig för udda smaker. Tar det när jag stiger upp och innan jag går och lägger mig. Man ska trappa upp sakta och har tagit i 5 dar så just nu är det 5 varje morgon och kväll. Ska dock testa att ta lite mer ikv då det kunde vara bra mot sömnproblem. Den slutgiltiga dosen är dock högst inviduella och man får känna av själv när det blir för lite/ för mycket. Jag har under dessa dagarna mått sämre och är fruktansvärt trött. Men det är vanligt att det blir så innan kroppen stabiliseras. Oljan stabiliserar vårt system där vi psykiskt/fysiskt har obalans. Därför det hjälper på så många åkommor. Men hoppas det fungerar. :)
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Erfarenheter av CBD-olja

Inläggav Flinta » 2018-01-23 22:41:15

Aceber skrev: Slippa alla konstgjorda rävgift läkare skriver ut som bara ger bieffekter och känna att livet är något man faktiskt kan tänka sig att stå ut med. :)


Vissa symptom (som du vill lindra/bota med oljan och tidigare mediciner) kanske hänger ihop med att du inte är gjord för att leva det liv du lever just nu? Vilka symptom på AS är det du vill lindra? Har du någon bra psykolog?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Erfarenheter av CBD-olja

Inläggav Aceber » 2018-01-23 23:01:10

Flinta skrev:
Aceber skrev: Slippa alla konstgjorda rävgift läkare skriver ut som bara ger bieffekter och känna att livet är något man faktiskt kan tänka sig att stå ut med. :)


Vissa symptom (som du vill lindra/bota med oljan och tidigare mediciner) kanske hänger ihop med att du inte är gjord för att leva det liv du lever just nu? Vilka symptom på AS är det du vill lindra? Har du någon bra psykolog?


Jag har en psykolog och läkare jag träffar regelbundet. Har kontakt med finsam som ger stöd inför sysselsättning med funktionsnedsättning.

Försöker få hjälp men det är inte lätt. Har varit deprimerad med väldigt mycket ångest och självskadebetende i 9 år. Om ångesten släpper är jag ganska säker på att mitt kontrollbehov och tvångstänk kring grejer släpper med samt min extremt låga energinivå :)
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Erfarenheter av CBD-olja

Inläggav mondo beyondo » 2018-01-24 10:15:36

Tack Aceber för ditt svar! Jag hoppas du kan få hjälp av CBDn.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Erfarenheter av CBD-olja

Inläggav Pieohpah » 2018-03-09 22:32:26

Jag har testat cdb-olja, och det är inte olagligt!

Det fungerar bättre för mig än något annat jag testat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Erfarenheter av CBD-olja

Inläggav kapuni » 2018-03-12 19:48:20

Jag har provat CBD-olja. Hittills har jag inte märkt någon skillnad, möjligen något lugnande. Har dock inte tagit det regelbundet, så jag kan inte svara för om det skulle ha hjälpt mig långsiktigt. Anledningen till varför jag provade var för att se om det hjälpte mot depression, ångest och gav förbättrad matlust.

Jag har ätit många olika antidepressiva mediciner för det här, senast var jag ordinerad mirtazapin, zoloft och bupropion. Nu har jag slutat med alla mediciner efter eget bevåg eftersom jag inte tyckte de hjälpte tillräckligt. Kan ju inte påstå att jag mår bättre utan dem, men jag blev åtminstone av med biverkningarna.

Jag tycker nog det är värt att prova oljan, tycks inte ge några biverkningar. För min man har det däremot hjälpt med hans sömnproblem.

Själv fortsätter jag att leta efter något som kan hjälpa mig.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in