Vad äta som singel i egen lägenhet?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav mendelssohn » 2018-01-19 12:27:36

Hej, jag undrar vad man ska äta när man bor själv i lägenhet. Egentligen saknar jag lust till matlagning och är inte stor i maten. Ofta brukar jag ta flingor och fil på eftermiddagen men blir sugen lite senare på kvällen och då tar jag en chipspåse och äter.

Jag har extremt svårt att veta vad människor som är singlar äter så det blir en ganska varierad kost utan att behöva slänga hälften av all mat man köper.
mendelssohn
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2011-12-25

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav Karamell » 2018-01-19 12:34:23

Det finns inte nån träffpunkt för personer med psykiska problem/NPF i närheten där man kan äta billigt?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav Toblerone » 2018-01-19 12:36:21

Det finns ju ganska bra färdigrätter numera i affärerna.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav ankhh » 2018-01-19 14:43:02

Jag brukar göra mycket av pasta/ris-såser och grytor på en gång, äta en portion direkt och så frysa in resten i portionsburkar. Då finns det middagar att plocka fram utan att behöva laga mat (förutom att koka ris/pasta/potatis/grönsaker, beroende på vad som passar och jag har lust med).

Men exakt vad du (eventuellt) ska laga till beror ju på vad du gillar, om du har vissa saker du inte äter, etc.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav earlydayminer » 2018-01-19 14:48:55

Nötter, frön, grönsaker, frukt, kyckling, torsk, lax, potatis, fullkornsris.

Jag siktar på näringspsykiatri nu när jag är fri från alla mediciner som pajat min mage och strupe. Jag strunar i om det är äckligt då det gäller att ha en färgrik och mycket varierad kost. Glad mage, glad hjärna.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav Huggorm » 2018-01-19 15:13:16

ankhat skrev:Jag brukar göra mycket av pasta/ris-såser och grytor på en gång, äta en portion direkt och så frysa in resten i portionsburkar. Då finns det middagar att plocka fram utan att behöva laga mat (förutom att koka ris/pasta/potatis/grönsaker, beroende på vad som passar och jag har lust med).

Men exakt vad du (eventuellt) ska laga till beror ju på vad du gillar, om du har vissa saker du inte äter, etc.
Så gör jag också. 3-4 portioner görs på en gång och sedan klarar man sig ett par dagar.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-19 15:18:32

Byt ut chipsen emot ostbågar för en mer varierad kost.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav Huggorm » 2018-01-19 15:24:30

Chipsen ja, sluta genast med att äta sånt när du blir hungrig, annars ser du snart ut som barbapappa utan att förstå hur det gick till. Ät mat istället.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav kiddie » 2018-01-19 19:08:38

Tror att första steget är att återinföra mat. Om matlagning känns jobbig så helt klart kör färdigrätter. De är kanske inte jättenyttiga men det är iallafall mat. Får du rutin på att äta mat kanske det inspirerar till lite enklare rätter som du gör själv i framtiden.

Ibland finns 3 frysrätter för 50 kronor. Känns helt överkomligt. Sedan en frukt på det.

Till kvällsmat kan man äta fil eller macka, typ samma som till frukost.

Snacks är högst en gång i veckan som gäller.

Det finns en tråd om enkel matlagning, någon kanske kan leta upp den. Ibland är det föreställningarna om vad en hel måltid är som kommer ivägen. Man kan gott äta enklare mat med få beståndsdelar om man inte äter samma rätt dag efter dag utan varierar på så vis att man tar något annat en annan dag.

Kommer man in i en rutin så tror jag att man kanske kommer vilja fortsätta ha lagad mat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav Liljan » 2018-01-19 19:16:07

Jag brukar göra storkok så äter jag det till det är slut, det blir samma mat till både lunch och middag några dagar, jag föredrar att ha det så. Jag gör samma storkok varje vecka också så det är lätt att veta vad man ska äta. :wink: Man kan se till att det storkoket är näringsrikt med mycket grönsaker, men oavsett om det är det kommer det bli nyttigare än chips.

Som Toblerone säger finns det bra färdigmat också både mikrorätter, färdiga soppor och saker som fiskbullar och bruna bönor. Att göra sallad är väldigt tacksamt, man tar en burk blandade bönor, ett valfritt protein, sallad och lite matigare grönsaker. Har du Facebook finns det en hel del matgrupper där du kan få inspiration.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav mendelssohn » 2018-01-19 19:45:59

Karamell skrev:Det finns inte nån träffpunkt för personer med psykiska problem/NPF i närheten där man kan äta billigt?

Jag försöker äta vegetariskt förutom fisk som jag fortfarande äter.
Därför är gemensamma måltider uteslutet då kött verkar vara basmaten i gruppboenden.
mendelssohn
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2011-12-25

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav Baba Jaga » 2018-01-19 20:03:54

Coop har börjat med frysta veggie-produkter som är ganska justa och utan en massa tillsatser: bönpuckar med tomat, broccolibollar med ost, och det var visst några morotsbollar också. Ärtpuckarna med mynta gillade jag inte, men de andra är goda och går snabbt att slänga i stekpannan några minuter, medan man gör sallad till och kanske ris eller potatis.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav ankhh » 2018-01-19 20:35:45

Sen finns ju smörgåsar också. Det är inte så dålig mat som ryktet påstår, om man väljer fullkkorn och lägger lite goda nyttigheter på. Som ett steg mellan chipsen och orken att fixa med lagad mat, kanske? Och snabblösning vid behov, förstås.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav Fretshi » 2018-01-19 20:41:05

Jag bor själv och har boendestöd de hjälper mig med en del matlagning.
Annars skulle nog mitt råd vara ät det du vill bara det inte blir för mycket skräpmat som kan göra en trött och slö.
Finns ju mängder med kokböcker med olika recept om man vill variera sig lite.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav ankhh » 2018-01-19 20:48:05

Och så har vi tråden som Kiddie nämnde, och jag just postade i: Väldigt förenklad matlagning
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav vofff » 2018-02-08 22:32:48

Drick välling med fullkorn, det tar 3min att laga. Och dricka tar ca 10 sek sen är du mätt fram till lunch värmer du upp en färdiglagad GI måltid som man kan beställa på nätet. Mellanmål en frukt eller ett ägg. Kvällsmiddag sötpotatis och vatten. Lätt och billigt och man mår bättre.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav truthseeker » 2018-02-08 22:49:53

1 till 2 hamburgare om dagen funkar bra
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-02-08 23:05:08

Tillverka ditt eget hundfoder av slaktavfall.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav Frankenstein » 2018-02-09 0:58:10

Skippa färdigrätterna, inte för att dessa behöver vara ett dåligt alternativ men smaken är inte alltid den bästa. Ägg är en bra råvara som man kan variera med enkelhet. Steka, koka eller äta råa. Vidare är det alltid bra att ha t.ex nötfärs i frysen. Det brukar finnas förpackningar på cirka två kilo som du kan dela upp i fyra - fem fryspåsar och frysa in. Sen tar du en och steker på när du känner för det. Det går att variera likt ägg och det står sig flera dagar i kylen efter tillagning. Pasta och ris håller sig länge. Grönsaker står sig också ett tag och det är inga svårigheter att äta mycket av det om det håller på att gå ut.

Skippa flingorna skulle jag säga. Det är inte mat.
Frankenstein
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2018-02-09

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav InkMagic » 2018-02-09 2:35:59

Bra tips med ägg där Frankenstein, om mendelssohn fortfarande äter det. Jag uppfann (antagligen inte som första upptäckare?) nyligen ägg-gröten. Inte näringsexpert, men gott och mättande, och jag känner inte behov för socker på vilket jag brukar ha annars, och socker finns det ju en del som talar illa om.

Man gör det som vanlig gröt men har ägg i i början när vattnet är kallt, det var väl 1 ägg per 2 dl havregryn jag brukar ta. Se till att röra ut det ordentligt innan det blir för varmt för annars blir det ägg-klumpar. Se till att inte ha för lite salt för ägget drar lite också, brukar dubbla saltet men då blir det ganska salt.

Nu kanske man inte ska leva bara på detta, men kan nog vara bra nån gång om man vill bli lite mer mättad än att äta tex. müsli. Äta ordentliga måltider verkar bra för mig, annars blir jag lätt hungrig, och det här kanske är lite på gränsen om man inte äter massor då kanske. Sen kan man ju göra mycket gröt och steka resten senare i massa olja och sockra så det blir lite som munkar, men det är det kanske ingen dietist som rekommenderar, supergott dock.
InkMagic
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2018-01-18
Ort: Eskilstuna

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav dd105 » 2018-02-09 14:45:59

Jag går ut och äter nästan varje dag. Försöker ändra på det nu, men det funkar.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav nescio » 2018-02-09 15:44:10

Fiskbullar och potatis.
Pölsa och potatis.
Bullens pilsnerkorv och makaroner.
Skinka(burk) och makaroner.
Spagetti med köttfärssås(burk).
Pommes frites och köttbullar.
Pannkakor.
Müsli och mjölk.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav alixha » 2018-02-09 16:01:44

Shit vad alla krånglar till det ...

Gillar inte att laga mat, brukar varva dessa:

Steka/koka:
Korv och mos
Köttbullar och makaroner
Korv Stroganoff med makaroner/ris
Köttfärssås och spaghetti
Kokt fisk med potatis

Ugn/steka:
Sprödbakad fisk med rösti/pommes/potatiskroketter
Kyckling med rösti/pommes/potatiskroketter alt. ris
Korv med rösti/pommes/potatiskroketter
Köttbullar rösti/pommes/potatiskroketter
Ugnsstekt falukorv
Pyttipanna

Mikro:
Pannkakor (Kungsängens är goda)
Färdigrätter. Man blir dock trött på dom efter ett tag och så innehåller dom äckligt mycket salt. Nödfallsmat.

Grönsaker:
Morötter. Så jävla enkelt.
Ärtor till fisk.
Stuvad spenat ibland (färdig).

Såser:
För avancerat.
Köp Créme Fraiche, funkar till det mesta och om du vill kan du alltid smaksätta med olika saker t.ex citron, lime, honung och blablabla. Jag kör naturell.

Jag rekommenderar inte ägg för att dom har så kort hållbarhet och är dyra.
Såvida du inte älskar ägg såklart och äter upp alla på en gång :wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vad äta som singel i egen lägenhet?

Inläggav antonius » 2018-02-09 16:22:52

Man anmäler sig till Findus som smakråd och erbjuder sig att provsmaka allt de vill skicka...
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in