Vad äter du absolut inte?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2017-12-31 20:44:47

Äter ogärna sött och salt blandat, typ köttfärs med lingon eller fläsk med äpple.
Det tar ut eller tar över varandra.
Värsta kombon jag tvingats prova var lax och mango, allt behöll sin konsistens men tog över varandras smaker fullständigt.
Undantag finns säkert men kommer inte på något just nu.

Ang. fejkat kött så tror jag att man som köttätare har taskig koll på hur substituten smakar och därför lätt tar fel.
Blev ilurad sojafärs av ett gäng hippies en gång, trodde först det var annorlunda kryddat nöt- eller viltkött och de sa bara "köttfärssås" först, sen frågade de mig vad jag trodde det var för kött och avslöjade sig själva så det var no hard feelings från min sida.
Tycker annars det är rätt lågt att lura i folk saker oavsett vad.
Hörde en anekdot av min gamla lärare som varit sjöman som ung om ett tillfälle då en muslim blivit ilurad gris, han spydde som en kalv när han fick reda på det, snacka om taskmörtar som gjorde det.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad äter du absolut inte?

Inläggav rapchic » 2017-12-31 23:58:18

Ang att bjuda blandkostare på vegetarisk så ser jag inget fel på det om blandkostaren faktiskt äter blandad kost.

Det är faktiskt skillnad om man gjort ett val pga etiska, religiösa eller liknande skäl.

Men har blandkostaren av någon anledning gjort ett liknande val fast att inte äta vegetabilier så är det ju lika illa att bjuda på vegetariskt som att bjuda en vegetarian på kött.

De jag har bjudit på vegetarisk har däremot inte haft sån specialkost (däremot allergier men såklart lagar jag mat som folk tål bara dom berättar om det)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2018-01-01 14:20:46

Ser heller inget fel med att testa vegetarisk mat, har gjort det förut och kommer säkerligen göra det igen.
En del är riktigt gott, men ofta infinner sig ändå känslan att någonting saknas.
Undantaget är pizza quattro formaggio, allt ost och fett gör att man blir proppmätt ändå.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2018-01-01 14:28:28

Sen kan jag tycka det är ganska komiskt att många vegetarianer uppger sitt kostval med att det är "mer naturligt och hälsosamt" för att sedan vräka i sig en massa helt konstgjorda substitut till kött och ost m.m. och dra i sig en massa öl eller vin till det.
Green wave-köret som var praxis för alla dietister och lärde inom kost för typ tio år sedan körde stenhårt på den metoden.
Neeej inte entrecote, det är för fett, men helt kemiskt processad veganfärsbiff är jättebra och så en halv flaska rödvin till det för hjärtats skull.
Jo tjena, dubbelmoral de luxe.
Men dristar man sig till att nämna detta blir det extremt känsligt.

Btw testade jag "faux gras", alltså falsk gåslever, igår hos frugan.
Smakade apa och var mycket riktigt ett sådant där vegosubstitut som omhuldas av företrädarna för denna kosthållning som så hälsosamt.

Sen har jag inga problem med om man av t.ex. etiska eller religiösa skäl inte vill käka döda djur.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2018-01-02 0:56:33

Som sagt äter "allt" men kom på en mindre god sak... knödel. Urk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2018-01-02 0:58:53

Kostymhippie skrev:Sen kan jag tycka det är ganska komiskt att många vegetarianer uppger sitt kostval med att det är "mer naturligt och hälsosamt" för att sedan vräka i sig en massa helt konstgjorda substitut till kött och ost m.m. och dra i sig en massa öl eller vin till det.


Har tänkt samma sak. De kan vara överlyckliga för de kan baka saker som finns substitut till allt. Ägg som mjölk.

Det verkar MYCKET enklare att vara lakto-ovovegetarian och då kan man använda naturliga råvaror.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-02 1:00:59

KrigarSjäl skrev:Jag tycker inte någon form av quorn funkar. Till någonting. I alla avseenden.

Det är liksom
Jaa vi tillverkar nåt av svamp som vi kallar quorn och så låtsas vi att det är riktigt kött vi äter!

Snus är snus och strunt är strunt, som Olof Palme sa.

Det är inte svamp utan snarare möggel.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2018-01-02 1:02:58

Quornpaj är OK för det är annat jox i.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2018-01-02 11:30:33

Knödel är ju svingott.
Besökte ofta en tysk kvarterskrog i Sthlms gamla stad för snart tio år sen och stående beställning var schweinehaxe med knödel, surkål och skysås.
Jo, lacto-ovo-vego eller flexitarian verkar enklare, har en släkting som typ är det och hon lagar jättegod och naturlig mat.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2018-01-02 11:31:47

Hmm, med tanke på mina tidigare rants i denna tråd...

Undviker burkmat, färdigmat eller alltför processad/kemisk mat.
Smakar oftast apdrav och är inte nyttigt i längden.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad äter du absolut inte?

Inläggav rapchic » 2018-01-02 12:49:13

kiddie skrev:
Kostymhippie skrev:Sen kan jag tycka det är ganska komiskt att många vegetarianer uppger sitt kostval med att det är "mer naturligt och hälsosamt" för att sedan vräka i sig en massa helt konstgjorda substitut till kött och ost m.m. och dra i sig en massa öl eller vin till det.


Har tänkt samma sak. De kan vara överlyckliga för de kan baka saker som finns substitut till allt. Ägg som mjölk.

Det verkar MYCKET enklare att vara lakto-ovovegetarian och då kan man använda naturliga råvaror.

Jag var förvisso laktovegetarian men jag åt mycket helvegetariskt och jag använde i princip bara naturliga råvaror. frön, nötter, ärter och linser var mina främsta köttsubstitut, det är ju naturligt. Förmodligen mer naturligt än ost osv
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad äter du absolut inte?

Inläggav elle » 2018-01-04 9:42:28

Kostymhippie skrev:Sen kan jag tycka det är ganska komiskt att många vegetarianer uppger sitt kostval med att det är "mer naturligt och hälsosamt" för att sedan vräka i sig en massa helt konstgjorda substitut till kött och ost m.m

De kan väl inte motstå frestelsen ;)

Det kommer hela tiden nya substitut i lockande förpackningar och livsmedelsindustrin vill också tjäna pengar på vegetarianer som vill äta "mer naturligt och hälsosamt".

Själv undviker jag vegansk färdigmat i alla former med kemiska tillsatser (fryst, kyld, på burk). Den är inte bättre än Findus frysta kötträtter.
Senast redigerad av elle 2018-01-04 9:51:47, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad äter du absolut inte?

Inläggav elle » 2018-01-04 9:51:17

Matprodukter där det står på förpackningen :

"Rik på protein"

"Med extra protein".
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2018-01-06 17:19:30

Att svampprotein (quorn) används som köttsubstitut är egentligen inte så konstigt. Svamp är mycket närmare släkt med djur än med växter.

Honungsmelon och rödmögelost är inte gott. Alltså var för sig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav antonius » 2018-01-06 21:20:31

svalbon, blähhh

honung, bi kräks, urkhh

sådant där kaffe som kor skitit ut, fy dong
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2018-01-06 21:37:16

Sådan där extrem mat känns inte så konstig för mig. Fast jag drar gränsen vid casu marzu, det vill jag inte testa. Googla inte det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Huggorm » 2018-01-06 21:52:03

kiddie skrev:Sådan där extrem mat känns inte så konstig för mig. Fast jag drar gränsen vid casu marzu, det vill jag inte testa. Googla inte det.
Okej, jag motstår min drift och lyder ditt råd :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2018-01-06 23:48:31

Mja, nog för att jag gärna testar extrema saker men casu marzu kan ju inte vara hälsosamt....
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Sparrissoppa » 2018-01-07 2:22:49

Jag tror inte att jag är speciellt kräsen men det finns vissa saker som jag absolut inte tänker stoppa i min mun.
Äggsås, den värsta styggelsen på jorden.
Bruna bönor, fettslamsor på kött, får inte finnas något vitt på julskinkan.
Kaviar, uhh fiskägg på tub!
Julkort, potatiskorv. Korv ska ej kokas ( undantag på vanlig varmkorv).
Falukorv i ugn.
Mat som är grå.

Äter bara kycklingfilé, ej vingar eller klubbor eller hel kyckling.

Hemgjord potatismos
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Dagobert » 2018-01-07 17:46:17

kiddie skrev:Fast jag drar gränsen vid casu marzu, det vill jag inte testa. Googla inte det.

Jag googlade det. Jag skulle inte kalla det ost utan f.d. ost. Att äta casu marzu är närmast koprofagi.

Verkar inte finnas med i Monty Pythons "Cheese Shop Sketch".
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Vad äter du absolut inte?

Inläggav antonius » 2018-01-07 19:56:26

äter alla bär utom konkel-bär
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad äter du absolut inte?

Inläggav tvilling99 » 2018-01-08 12:26:25

Surströmming är något av det äckligaste jag har smakat.
Lever har jag väldigt svårt för och bruna bönor luktar och smakar väldigt illa.
tvilling99
 
Inlägg: 8401
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Vad äter du absolut inte?

Inläggav antonius » 2018-01-08 14:10:07

har svårt för att äta det mesta, men sådant som är trådigt eller överkokt, blir det så klart svårare med och då är det ju tillagningen det är fel på och inte kanske råvaran i sig. en dålig kock kan sabba vad som helst... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-08 14:59:14

kiddie skrev:casu marzu


Intentional introduction of Piophila casei larvae into pecorino cheese produces the famous, but illegally-produced, Italian cheese known as "casu marzu," a delicacy desired for the famous pungent taste left behind when the larvae digest and ferment the cheese (Overstreet 2003). Individuals eat the goo-like paste as well as the living maggots.



Medical Importance (Back to Top)
Cheese skippers are commonly cited as a cause of enteric (intestinal) myiasis in humans (MacGregor 1918). Once a female oviposits (lays eggs) on meats, cheese, and other surfaces, the larvae hatch and penetrate deeply into the substrate (White et al. 2006). Unintentional human ingestion of cheese skipper larvae causes the maggots to pass through the human digestive system, often leading to serious intestinal lesions that result in diarrhea, pain, nausea, and other gastric symptoms. Cheese skippers are cited as one of the most problematic fly species associated with accidental myiasis (White et al. 2006).

When myiasis occurs, Piophila casei larvae are usually found in the intestines, but larvae sometimes infest the chests and nasal passages of human patients. Because of their filth-feeding lifestyles, the adults are believed to be able to act as mechanical vectors of disease pathogens, similar to house flies (Smith and Whitman 2000

http://entnemdept.ufl.edu/creatures/urb ... kipper.htm
Mums.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in