Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 1:10:19

BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Jo, det är väl DV-deltagarna som DV-företagen tjänar sina pengar på? Manne med flera DV-isar är väl själva affärsidén ?!? :-)063


Vad tror du skolor tjänar sina pengar på? På eleverna förstås. Eller sjukhus? På sina patienter. Och det var - precis som skolor eller sjukhus - inte alls någon affärsidé från början, utan det var något som fanns i Sverige, men inte i dem flesta andra länderna. Det är inte alls självklart att det erbjuds sånt för t.ex. folk med autism-spektrum. Ta och hör lite med folk i andra länder!

Och det är ju ändå frivilligt och kostnadsfritt. De som inte vill kan ju jobba, eller plugga. Eller vara hemma om de är för sjuka. Hur kan man klaga över att man i Sverige har fler möjligheter än annansstans?? :-)051


Alla som vill jobba och/eller studera kan inte jobba och/eller studera.

En del människor blir sjuka. Är det för att de vill bli sjuka?


Nej, det är inte ens fel om man blir sjuk. Men även om man är sjuk får man ställa lite lagom med krav. Och man bör inte gå och klaga allt för mycket för att det inte är 100 % anpassad till det som man personligen vill. Det är ju ganska självklart att det inte kan vara det - det ska ju passa många olika människor.

Nu säger du att folk inte kan jobba - menar du då också pga funktionshinder eller sjukdom? Allmänt svårt att få jobb tycker jag är inget argument nämligen.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 1:13:19

BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
manne skrev:https://nytida.se/verksamheter/smedjan/

dessa här jobbade jag förut under 2 års tid och jag fick inte en krona för det. :cry:


Hur många dussin gånger måste man då förklara för dig att daglig verksamhet inte är jobb, att man inte får betalt för det? Du kanske skulle behöva prova att vara på ett vanligt jobb. Bara en dag, så att du skulle förstå skillnaden!


Var vänlig håll god ton! #jagärhär

Alltså, nu skämtade jag först, men allvarligt talat tycker jag du är taskig. Manne skulle kanske hellre vara frisk nog att klara ett vanligt arbete?


Men han har ju hållit med flera gånger om att han själv har valt att gå till den där dagliga verksamheten. Och strax därpå skyller han på alla andra igen och säger att han har blivit tvungen. Jag har ändå gjort mig besväret att förklara för honom exakt varför det var han själv som har valt det och att han då inte kan skylla på andra. Jag har aldrig sagt att han ska jobba. Tvärtom, jag har sagt, man kan inte tjäna pengar med sånt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-30 1:21:08

Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
Hur många dussin gånger måste man då förklara för dig att daglig verksamhet inte är jobb, att man inte får betalt för det? Du kanske skulle behöva prova att vara på ett vanligt jobb. Bara en dag, så att du skulle förstå skillnaden!


Var vänlig håll god ton! #jagärhär

Alltså, nu skämtade jag först, men allvarligt talat tycker jag du är taskig. Manne skulle kanske hellre vara frisk nog att klara ett vanligt arbete?


Men han har ju hållit med flera gånger om att han själv har valt att gå till den där dagliga verksamheten. Och strax därpå skyller han på alla andra igen och säger att han har blivit tvungen. Jag har ändå gjort mig besväret att förklara för honom exakt varför det var han själv som har valt det och att han då inte kan skylla på andra. Jag har aldrig sagt att han ska jobba. Tvärtom, jag har sagt, man kan inte tjäna pengar med sånt.


Svårt veta vad som hänt tidigare. MEN personalen på boendet kan väl ha tyckt det var bekvämast om alla boenden var någon annanstans under dagen. Bekvämast för dem.

Arbeta på DV är det ju folk som tjänar pengar på. De som kallas PERSONAL gör väl det? Eller är de där och utövar någon form av hobbyverksamhet?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 1:22:49

BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Nope, har du permanent sjukersättning behöver du inte arbetsträna.

Vet inte riktigt hur döende cancersjuka kom in bland autisterna. Självmordsbenägna döende autister?


Jag blandade in cancersjuka, för att jag faktiskt tycker att det är orimligt att de måste plågas så. När jag tänker på det, känns det lite bortskämt hur vissa här klagar över att de har varit "tvungna" att jobba, när de faktiskt inte har varit tvungna.


"Tvingas" du själv arbeta heltid? Du kanske kan sänka arbetstiden/lönen och bli volontär en del av tiden? Eller testa att tigga? Eller är du tvungen att arbeta?

Tillagt: Och finns psykiskt lidande av något slag eller enbart fysiskt?


Jag HAR sänkt arbetstid till 6 timmar, det skrev jag ju. Jo, jag tycker det är klart att man som vuxen människa - OM man kan - måste försörja sig själv. Jag klandrar inte alls de som verkligen inte klarar det, men jag jag tycker att det är lite väl bortskämt om folk klagar över allt som de "måste" göra i livet. Alla vuxna som jobbar och lever ett vanligt, självständigt liv, "måste" ju göra en del saker som vi inte alltid har lust till. T.ex. att gå till jobbet varje dag, även om man inte alltid har lust.

Och det är inte verkligen ett alternativ att tigga eller göra andra ovanliga saker. Det är klart att man hellre jobbar. Men då måste man ibland också göra saker som man inte gillar, inte känner för just nu. Och varför ska folk som INTE jobbar (för att de är sjuka, psykiskt eller fysiskt) ha det bättre på alla sätt? De kan väl också ibland behöva göra något som de inte har lust till? Inte i onödan, missförstå mig inte nu, men när det känns nödvändigt OCH om de inte är för sjuka. Att det finns folk som mår jättedåligt och som inte fixar att anpassa sig på något sätt - det finns såna också helt klart. Och där kan man inte ställa dem kraven. Men annars finns det säkert många som inte klarar att jobba heltid vanligt, men som visst klarar att ställa lite lagom krav och att bidra lite med sånt som de faktiskt klarar.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-30 1:25:48

Toblerone, så här skulle jag kunna skriva om dig i tredje person: Jag har GJORT MIG BESVÄRET att försöka förklara ett flertal gånger för Toblerone vad jag menar.

Jag uppfattar det som en lite nedlåtande ton, men det är nog inte så du menar att låta?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-30 1:30:47

Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
Jag blandade in cancersjuka, för att jag faktiskt tycker att det är orimligt att de måste plågas så. När jag tänker på det, känns det lite bortskämt hur vissa här klagar över att de har varit "tvungna" att jobba, när de faktiskt inte har varit tvungna.


"Tvingas" du själv arbeta heltid? Du kanske kan sänka arbetstiden/lönen och bli volontär en del av tiden? Eller testa att tigga? Eller är du tvungen att arbeta?

Tillagt: Och finns psykiskt lidande av något slag eller enbart fysiskt?


Jag HAR sänkt arbetstid till 6 timmar, det skrev jag ju. Jo, jag tycker det är klart att man som vuxen människa - OM man kan - måste försörja sig själv. Jag klandrar inte alls de som verkligen inte klarar det, men jag jag tycker att det är lite väl bortskämt om folk klagar över allt som de "måste" göra i livet. Alla vuxna som jobbar och lever ett vanligt, självständigt liv, "måste" ju göra en del saker som vi inte alltid har lust till. T.ex. att gå till jobbet varje dag, även om man inte alltid har lust.

Och det är inte verkligen ett alternativ att tigga eller göra andra ovanliga saker. Det är klart att man hellre jobbar. Men då måste man ibland också göra saker som man inte gillar, inte känner för just nu. Och varför ska folk som INTE jobbar (för att de är sjuka, psykiskt eller fysiskt) ha det bättre på alla sätt? De kan väl också ibland behöva göra något som de inte har lust till? Inte i onödan, missförstå mig inte nu, men när det känns nödvändigt OCH om de inte är för sjuka. Att det finns folk som mår jättedåligt och som inte fixar att anpassa sig på något sätt - det finns såna också helt klart. Och där kan man inte ställa dem kraven. Men annars finns det säkert många som inte klarar att jobba heltid vanligt, men som visst klarar att ställa lite lagom krav och att bidra lite med sånt som de faktiskt klarar.


Ber om ursäkt, missade det med sänkt arbetstid.

Du skriver: "Och varför ska folk som inte jobbar [...] ha det bättre på alla sätt?

Tror du att folk som inte jobbar har det bättre på alla sätt än de som jobbar?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 1:30:59

BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Var vänlig håll god ton! #jagärhär

Alltså, nu skämtade jag först, men allvarligt talat tycker jag du är taskig. Manne skulle kanske hellre vara frisk nog att klara ett vanligt arbete?


Men han har ju hållit med flera gånger om att han själv har valt att gå till den där dagliga verksamheten. Och strax därpå skyller han på alla andra igen och säger att han har blivit tvungen. Jag har ändå gjort mig besväret att förklara för honom exakt varför det var han själv som har valt det och att han då inte kan skylla på andra. Jag har aldrig sagt att han ska jobba. Tvärtom, jag har sagt, man kan inte tjäna pengar med sånt.


Svårt veta vad som hänt tidigare. MEN personalen på boendet kan väl ha tyckt det var bekvämast om alla boenden var någon annanstans under dagen. Bekvämast för dem.

Arbeta på DV är det ju folk som tjänar pengar på. De som kallas PERSONAL gör väl det? Eller är de där och utövar någon form av hobbyverksamhet?


Nej, det är INTE därför man skickar folk på DV. Det är inte vilka som helst som jobbar på DV utan det brukar vara socionomer som är vana vid att jobba med att hjälpa människor att utvecklas. Och det är väl inte folk på boendet som avgör om någon går på DV? Att det är de som PÅMINNER - det är ju en helt annan sak. Jag antar att man gör någon slags utvecklingsplan på psyk eller på soc och bestämmer där med psykiater/psykolog/kurator om man ska gå på DV?

Och personal på DV, socionomer i regel, får sin lön, helt oavsett hur många som kommer dit. De gör sitt jobb, och de får sin lön. Den som kammar hem en vinst - eller betalar förlusten - är ju ägaren av företaget. Stor skillnad.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 1:35:16

BellaBelle skrev:Toblerone, så här skulle jag kunna skriva om dig i tredje person: Jag har GJORT MIG BESVÄRET att försöka förklara ett flertal gånger för Toblerone vad jag menar.

Jag uppfattar det som en lite nedlåtande ton, men det är nog inte så du menar att låta?


Självklart var det så jag menade det, eftersom jag var lite less på att upprepa enkel fakta så många gånger. Det är inte första tråden om det här heller, förstår du. :roll:

Att förklara för en person vad man menar är en helt annan sak - där kan man missförstå varandra. Men här var det så här att det har gått fram och tillbaka säkert 10 gånger:

- "Manne, du har väl valt själv att gå på DV?"
- "Jo, det har jag förstås, jag har gått med på det."

och strax därpå:

- "Jag mår så dåligt för att de TVINGADE mig att gå på DV!" :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:


Nä, jag går och lägger mig nu.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-30 1:35:47

Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
Men han har ju hållit med flera gånger om att han själv har valt att gå till den där dagliga verksamheten. Och strax därpå skyller han på alla andra igen och säger att han har blivit tvungen. Jag har ändå gjort mig besväret att förklara för honom exakt varför det var han själv som har valt det och att han då inte kan skylla på andra. Jag har aldrig sagt att han ska jobba. Tvärtom, jag har sagt, man kan inte tjäna pengar med sånt.


Svårt veta vad som hänt tidigare. MEN personalen på boendet kan väl ha tyckt det var bekvämast om alla boenden var någon annanstans under dagen. Bekvämast för dem.

Arbeta på DV är det ju folk som tjänar pengar på. De som kallas PERSONAL gör väl det? Eller är de där och utövar någon form av hobbyverksamhet?


Nej, det är INTE därför man skickar folk på DV. Det är inte vilka som helst som jobbar på DV utan det brukar vara socionomer som är vana vid att jobba med att hjälpa människor att utvecklas. Och det är väl inte folk på boendet som avgör om någon går på DV? Att det är de som PÅMINNER - det är ju en helt annan sak. Jag antar att man gör någon slags utvecklingsplan på psyk eller på soc och bestämmer där med psykiater/psykolog/kurator om man ska gå på DV?

Och personal på DV, socionomer i regel, får sin lön, helt oavsett hur många som kommer dit. De gör sitt jobb, och de får sin lön. Den som kammar hem en vinst - eller betalar förlusten - är ju ägaren av företaget. Stor skillnad.


Men om det inte är några - eller väldigt få - som vill gå på ett DV så blir väl de som arbetar där arbetslösa? DV:t borde väl rimligen få lägga ner om inga brukare vill vara där?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-30 1:41:05

Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:Toblerone, så här skulle jag kunna skriva om dig i tredje person: Jag har GJORT MIG BESVÄRET att försöka förklara ett flertal gånger för Toblerone vad jag menar.

Jag uppfattar det som en lite nedlåtande ton, men det är nog inte så du menar att låta?


Självklart var det så jag menade det, eftersom jag var lite less på att upprepa enkel fakta så många gånger. Det är inte första tråden om det här heller, förstår du. :roll:

Att förklara för en person vad man menar är en helt annan sak - där kan man missförstå varandra. Men här var det så här att det har gått fram och tillbaka säkert 10 gånger:

- "Manne, du har väl valt själv att gå på DV?"
- "Jo, det har jag förstås, jag har gått med på det."

och strax därpå:

- "Jag mår så dåligt för att de TVINGADE mig att gå på DV!" :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:


Nä, jag går och lägger mig nu.


Ibland kan det ju iofs vara så att man liksom blir övertalad till något, och då är det ju inte riktigt samma sak som att man vill något fullt ut.

Kan ju vara något sådant som hänt, och att Manne därför har dubbla känslor för det inträffade?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Dagobert » 2017-12-30 2:17:06

Om man väljer att gå på DV så har man väl någon sorts skyldighet att gå dit.
Och då ska väl boendepersonalen försöka se till att man kommer iväg.

Jag vet inget om DV, men det verkar handla om två olika val som blandas ihop i tråden:

Man kan varje dag välja om man ska gå dit eller inte, men stannar man hemma ofta får man sluta på DV.

Och man kan välja att sluta på DV helt. Då slutar personalen "tvinga" en.

Skulle jag tro.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-30 3:05:52

Toblerone skrev:
manne skrev:
Toblerone skrev:
Kanske inte för varje person, men för allihopa lär det bli ett antal tusen per dag. Absolut. Och de MÅSTE tjäna lite extra, för om de inte får tillräckligt många personer som deltar så går de i minus, och om det inte alls ändrar sig, så går de i konkurs. Hyra och personal måste betalas oavsett om man får in pengar eller inte.

Min chef är chef för flera verksamheter, även en DV, och om det inte finns tillräckligt många i dessa verksamheter, så börjar han ju oroa sig och fundera på om han måste säga upp folk eller flytta till mindre lokal eller något sånt.


jag har för mig att möblerna vi renoverade gick till röda korset.
tror att röda korset fick dem men är inte säker. :-)063


Då så. Då har ni gjort donerat sakerna så att de kan användas till något bra. Om man ens hade kunnat tjäna pengar på dem är helt osäkert. Du får se det som skillnaden mellan att man är lärling, man lär sig sig något mot att man verkligen kan jobbet. T.ex. en frisörlärling klipper inte heller hår på folk, i alla fall inte för fullt pris.

Generellt är det ju så: Om du lär dig saker, går i skolan, går på nån verksamhet, gör en utbildning så KOSTAR det pengar. Att tjäna pengar - då måste du kunna producera något tillräckligt bra så att folk vill köpa det, ett föremål eller också en tjänst.

Naturligtvis vore det bra om man kunde skapa tillräckligt många anpassade jobb, så att folk med olika funktionshinder ändå kan göra ett jobb där de faktiskt kan göra ett arbete som ger pengar. Och då menar jag inte att staten skjuter till pengar, utan att det verkligen ger en vinst. Det finns såna jobb, men för få. Men jag förstår också att det inte är så lätt att anpassa det så exakt, då alla andra anställda måste göra övriga uppgifter och man måste anpassa allting.


Här har man ju dock SKAPAT jobb för de som arbetar på den dagliga verksamheten med att "ta hand om" brukarna. Det betalas väl via skattemedel?

Andra arbeten som SKAPATS är till exempel att vara genusforskare. Eller talskrivare. Staten har väl här valt att skjuta till en hel del pengar?

Väldigt många arbeten skulle väl inte finnas om det inte skjutits till pengar till dessa? Behöver vi just 349 riksdagsledamöter eller skulle det fungera med 123? Eller skulle det bli betydligt bättre med 579 pers i riksdagen? Behövs alla SVT-anställda?

(En stor samtida gåta tycks i alla fall vara bristen på resurser till barnmorskor och poliser).
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Re: Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Heliora » 2017-12-30 3:51:42

Personal på dv är knappast socionomer. Det är på sin höjd undersköterskor (man jobbar ju med att ta hand om människor, ibland folk med svåra handikapp) eller i många fall outbildade. Jag har själv jobbat som personal på dv i några år, fast för utvecklingsstörda.

Arbetshandledare är ett ganska lågt betalt yrke som man inte behöver någon yrkesutbildning för. Möjligtvis kan socionomerna vara intresserade av chefspositionerna, men inte att jobba "på golvet".
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Parvlon » 2017-12-30 10:30:56

Heliora skrev:Möjligtvis kan socionomerna vara intresserade av chefspositionerna, men inte att jobba "på golvet".
himla intressant hur man kan ha så bra koll på en viss grupps intressesfär.

vi har alltså en utbildad grupp i samhället som knappast vill arbeta så nära de handikappade som möjligt? de siktar alltså alltid på att istället bossa över de som arbetar nära handikappade?

och det de har utbildat sig i är då hur man tar hand om människor, eller hur?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 12:04:32

BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:Toblerone, så här skulle jag kunna skriva om dig i tredje person: Jag har GJORT MIG BESVÄRET att försöka förklara ett flertal gånger för Toblerone vad jag menar.

Jag uppfattar det som en lite nedlåtande ton, men det är nog inte så du menar att låta?


Självklart var det så jag menade det, eftersom jag var lite less på att upprepa enkel fakta så många gånger. Det är inte första tråden om det här heller, förstår du. :roll:

Att förklara för en person vad man menar är en helt annan sak - där kan man missförstå varandra. Men här var det så här att det har gått fram och tillbaka säkert 10 gånger:

- "Manne, du har väl valt själv att gå på DV?"
- "Jo, det har jag förstås, jag har gått med på det."

och strax därpå:

- "Jag mår så dåligt för att de TVINGADE mig att gå på DV!" :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:


Nä, jag går och lägger mig nu.


Ibland kan det ju iofs vara så att man liksom blir övertalad till något, och då är det ju inte riktigt samma sak som att man vill något fullt ut.

Kan ju vara något sådant som hänt, och att Manne därför har dubbla känslor för det inträffade?



Sorry, jag hade lite slut på tålamod just igår. Kan ju vara så att det är pga hans psykos, som han ju pratade om här, att han liksom glömmer bort hur det var (jag har ingen erfarenhet av psykos). Jag menade ändå inte riktigt att jag med flit var nedlåtande, jag var snarare lite otålig. Sorry, Manne!

Jo, dubbla känslor kan man ju ha, men här är det ju egentligen ändå att man antigen har blivit tvingad eller inte. Om man har blivit övertalad, så är ju inte det riktigt samma sak som att ha blivit tvingad (tvungen?). Och i vanlig fall så skulle man ju också förvänta sig att en vuxen person är med på det som man har kommit överens om, och om han inte är det så säger han så. Men det kan förstås vara svårt om man är så pass sjuk då att man inte klarar det då.

Sedan kan jag tycka att det inte är en bra idé att titta tillbaka, utan det vore bättre att dra lärdom av det för framtiden. Man kan ju inte göra något åt det som hände då.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 12:11:00

Heliora skrev:Personal på dv är knappast socionomer. Det är på sin höjd undersköterskor (man jobbar ju med att ta hand om människor, ibland folk med svåra handikapp) eller i många fall outbildade. Jag har själv jobbat som personal på dv i några år, fast för utvecklingsstörda.

Arbetshandledare är ett ganska lågt betalt yrke som man inte behöver någon yrkesutbildning för. Möjligtvis kan socionomerna vara intresserade av chefspositionerna, men inte att jobba "på golvet".


Som sagt, jag jobbar på ett vårdföretag, som också har daglig verksamhet och de två som brukade jobba där var inte bara socionomer utan de har utöver det gått flera fortbildningar - den ene brukar göra samtalsterapi också inom den delen av verksamheten där jag jobbar. Och jag vet att han har utbildning i det. Han har dock nyligen slutat, så just nu har de bara en fast personal nu och socionomerna från övriga verksamheter turas om där också. Men alla där är socionomer. Korttidsvikarier har någon gång hoppat in - det var då socionom-studerande som var nästan klara.

Så, jag vet inte hur det är i andra verksamheter, men jag tvivlar lite på att det skulle skilja sig så mycket. Där jag jobbar är det bara socionomer, både som chefer, som behandlare , och i dagliga verksamheten.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 12:23:48

BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
manne skrev:
jag har för mig att möblerna vi renoverade gick till röda korset.
tror att röda korset fick dem men är inte säker. :-)063


Då så. Då har ni gjort donerat sakerna så att de kan användas till något bra. Om man ens hade kunnat tjäna pengar på dem är helt osäkert. Du får se det som skillnaden mellan att man är lärling, man lär sig sig något mot att man verkligen kan jobbet. T.ex. en frisörlärling klipper inte heller hår på folk, i alla fall inte för fullt pris.

Generellt är det ju så: Om du lär dig saker, går i skolan, går på nån verksamhet, gör en utbildning så KOSTAR det pengar. Att tjäna pengar - då måste du kunna producera något tillräckligt bra så att folk vill köpa det, ett föremål eller också en tjänst.

Naturligtvis vore det bra om man kunde skapa tillräckligt många anpassade jobb, så att folk med olika funktionshinder ändå kan göra ett jobb där de faktiskt kan göra ett arbete som ger pengar. Och då menar jag inte att staten skjuter till pengar, utan att det verkligen ger en vinst. Det finns såna jobb, men för få. Men jag förstår också att det inte är så lätt att anpassa det så exakt, då alla andra anställda måste göra övriga uppgifter och man måste anpassa allting.


Här har man ju dock SKAPAT jobb för de som arbetar på den dagliga verksamheten med att "ta hand om" brukarna. Det betalas väl via skattemedel?

Andra arbeten som SKAPATS är till exempel att vara genusforskare. Eller talskrivare. Staten har väl här valt att skjuta till en hel del pengar?

Väldigt många arbeten skulle väl inte finnas om det inte skjutits till pengar till dessa? Behöver vi just 349 riksdagsledamöter eller skulle det fungera med 123? Eller skulle det bli betydligt bättre med 579 pers i riksdagen? Behövs alla SVT-anställda?

(En stor samtida gåta tycks i alla fall vara bristen på resurser till barnmorskor och poliser).


Du menar att daglig verksamhet har skapats för att folk som är arbetslösa får någon slags sysselsättning? Det tror inte jag, för det finns ändå ganska bra om jobb för socionomer (och de som jag känner som jobbar med sånt är socionomer). Visserligen så finns det många befattningar i Sverige som socionomer jobbar med som inte finns på samma sätt i andra länder. T.ex. i Tyskland så är det inte socionomer som är handläggare på sociala myndigheter, utan vanliga tjänstemän, handläggare med nån allmän kontorist-utbildning eller liknande.

Eller yrket personlig assistent som inte finns i andra länder - det finns i Sverige för att handikappade har rätt till det (inte för att man måste sätta folk i arbete som assistenter). I andra länder får familjen ta hand om sina handikappade familjemedlemmar. Hemspråksundervisning (numera modersmål) finns för att man i Sverige har rätt till det och inte för att man måste sysselsätta språklärarna. Och jag skulle säga att det är samma sak med daglig verksamhet, att det är de funktionshindrade som har rätt till det (och/eller nytta av det, så att man tycker det är en bra idé att skapa).

Det kan hända att man också funderar på hur det påverkar arbetstillfällen, men jag tror det är bara en underordnad faktor där.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 12:27:36

Heliora skrev:Personal på dv är knappast socionomer. Det är på sin höjd undersköterskor (man jobbar ju med att ta hand om människor, ibland folk med svåra handikapp) eller i många fall outbildade. Jag har själv jobbat som personal på dv i några år, fast för utvecklingsstörda.


Okej, jag antar att det fungerar när det gäller att instruera utvecklingsstörda med praktiska saker och det kanske är en större verksamhet där man också har utbildad personal. Verksamheten där jag jobbar är en kombination av daglig verksamhet och yrkespraktik, och det är som sagt bara 1 - 2 personer som jobbar med det. Så det kan ju vara därför.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2017-12-30 15:14:46

Toblerone skrev:
Heliora skrev:Personal på dv är knappast socionomer. Det är på sin höjd undersköterskor (man jobbar ju med att ta hand om människor, ibland folk med svåra handikapp) eller i många fall outbildade. Jag har själv jobbat som personal på dv i några år, fast för utvecklingsstörda.


Okej, jag antar att det fungerar när det gäller att instruera utvecklingsstörda med praktiska saker och det kanske är en större verksamhet där man också har utbildad personal. Verksamheten där jag jobbar är en kombination av daglig verksamhet och yrkespraktik, och det är som sagt bara 1 - 2 personer som jobbar med det. Så det kan ju vara därför.


hade jag inte behövt att jobba så mycket så kunde jag ju ha bott kvar dära. :cry:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2017-12-30 20:11:00

Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
Självklart var det så jag menade det, eftersom jag var lite less på att upprepa enkel fakta så många gånger. Det är inte första tråden om det här heller, förstår du. :roll:

Att förklara för en person vad man menar är en helt annan sak - där kan man missförstå varandra. Men här var det så här att det har gått fram och tillbaka säkert 10 gånger:

- "Manne, du har väl valt själv att gå på DV?"
- "Jo, det har jag förstås, jag har gått med på det."

och strax därpå:

- "Jag mår så dåligt för att de TVINGADE mig att gå på DV!" :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:


Nä, jag går och lägger mig nu.


Ibland kan det ju iofs vara så att man liksom blir övertalad till något, och då är det ju inte riktigt samma sak som att man vill något fullt ut.

Kan ju vara något sådant som hänt, och att Manne därför har dubbla känslor för det inträffade?



Sorry, jag hade lite slut på tålamod just igår. Kan ju vara så att det är pga hans psykos, som han ju pratade om här, att han liksom glömmer bort hur det var (jag har ingen erfarenhet av psykos). Jag menade ändå inte riktigt att jag med flit var nedlåtande, jag var snarare lite otålig. Sorry, Manne!

Jo, dubbla känslor kan man ju ha, men här är det ju egentligen ändå att man antigen har blivit tvingad eller inte. Om man har blivit övertalad, så är ju inte det riktigt samma sak som att ha blivit tvingad (tvungen?). Och i vanlig fall så skulle man ju också förvänta sig att en vuxen person är med på det som man har kommit överens om, och om han inte är det så säger han så. Men det kan förstås vara svårt om man är så pass sjuk då att man inte klarar det då.

Sedan kan jag tycka att det inte är en bra idé att titta tillbaka, utan det vore bättre att dra lärdom av det för framtiden. Man kan ju inte göra något åt det som hände då.


precis det var kul att arbete ett tag men inte under flera års tid hela veckan lång. :cry:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav LordNelson » 2017-12-30 22:14:30

Toblerone skrev:
LordNelson skrev:
Toblerone skrev:Och vilka pengar ska de ge Manne.

Pengarna du säger det kostar att ha honom där naturligtvis. Manne får slöa hemma + pengarna han annars skulle kostat. Alla vinner.


Det kallas för bedrägeri då. Pengarna är till för att bekosta en meningsfull verksamhet.

Tänk utanför lådan.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 23:34:17

manne skrev:
Toblerone skrev:
Heliora skrev:Personal på dv är knappast socionomer. Det är på sin höjd undersköterskor (man jobbar ju med att ta hand om människor, ibland folk med svåra handikapp) eller i många fall outbildade. Jag har själv jobbat som personal på dv i några år, fast för utvecklingsstörda.


Okej, jag antar att det fungerar när det gäller att instruera utvecklingsstörda med praktiska saker och det kanske är en större verksamhet där man också har utbildad personal. Verksamheten där jag jobbar är en kombination av daglig verksamhet och yrkespraktik, och det är som sagt bara 1 - 2 personer som jobbar med det. Så det kan ju vara därför.


hade jag inte behövt att jobba så mycket så kunde jag ju ha bott kvar dära. :cry:


Men snälla Manne, du prövar mitt tålamod! Har vi inte sagt flera gånger redan att det har absolut ingenting med det att göra? Självklart hade du kunnat bo kvar där, med eller utan daglig verksamhet. Boendet har INGET med daglig verksamhet att göra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 23:36:44

LordNelson skrev:
Toblerone skrev:
LordNelson skrev:Pengarna du säger det kostar att ha honom där naturligtvis. Manne får slöa hemma + pengarna han annars skulle kostat. Alla vinner.


Det kallas för bedrägeri då. Pengarna är till för att bekosta en meningsfull verksamhet.

Tänk utanför lådan.


Det är inte att tänka utanför lådan, utan det är kriminellt tänk, eller åtminstone egocentrisk tänk. Inte särskilt svårt att komma på men helt oacceptabelt i ett civiliserat samhälle.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav LordNelson » 2017-12-30 23:41:56

Toblerone skrev:
LordNelson skrev:
Toblerone skrev:
Det kallas för bedrägeri då. Pengarna är till för att bekosta en meningsfull verksamhet.

Tänk utanför lådan.


Det är inte att tänka utanför lådan, utan det är kriminellt tänk, eller åtminstone egocentrisk tänk. Inte särskilt svårt att komma på men helt oacceptabelt i ett civiliserat samhälle.

Jag Orkar inte med bessewissrar i längden.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in