Snuten som knäcker gängen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Snuten som knäcker gängen

Inläggav Dreamtrance » 2017-12-26 0:04:30

Polischefen i Uppsala: ”Gängbrottsligheten är jättehög prio för mig”

http://katerinamagasin.se/polischefen-u ... -prio-mig/

Han har ett lysande facit som polischef, och sa i Aftonbladet att de ska vara som en sovjetisk stridsvagn.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Snuten som knäcker gängen

Inläggav Alien » 2017-12-27 3:40:28

Han gör det väl knappast på egen hand. Men det låter ju uppmuntrande, mest läser man om hur maktlös polisen är gentemot gängen.

Uppsalapolisens arbete mot gängkriminalitet ger resultat. På drygt ett år har fler än 150 gängmedlemmar gripits, skriver Aftonbladet.
38 vapen har beslagtagits tillsammans med 20 kilo cannabis, amfetamin och kokain. Sammanlagt har 70 års fängelse dömts ut, flera personer utvisats ur landet och fyra gäng nästintill försvunnit från staden. 319 bilar som använts av kriminella har beslagtagits.
Utan specialgrupper har polisen under ledning av polischefen JalPolie Poljarevius ökat tryggheten.
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ ... 7091821.ab

I papperstidningen står mera:

"- Ett gäng bestående av marockanska gatubarn har vi fått bort helt, de blev utvisade. Två afghanska gäng har förflyttat sig längre upp i landet. Sen har vi ett lokalt gäng där de på grund av olika skjutningar, avhopp, skador och inlåsningar näst intill har blivit utplånade, säger Jale Poljarevius."

Poliserna får inte ge vika för kritik el hot:

"Det kan komma hot, angrepp, men kan anklagas för att vara rasist och allt möjligt annat. Ändå ska man ha modet att fortsätta göra det vi gör så länge vi gör allt enligt lagen."

En bil som tillhörde en chef för Uppsalapolisen har sprängts. En handgranat sprängdes nära polishuset. Men det är bevis på att polisens arbete är framgångsrikt och stör de kriminella gängen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Snuten som knäcker gängen

Inläggav Dreamtrance » 2017-12-27 8:12:26

Det har varit mycket negativt om gängkriminalitet och att polisen är maktlös i media. Men sanningen är som min kusin som är polis sa till mig. När polisen tar i med hårdhandskarna och sätter stopp för gäng så blir det ofta våldsamt först. Det är ett tecken på att de kriminella är satta under press. Malmö och andra ställen börjar polisen och rättsväsendet pressa ner brottsligheten sakta men säkert. Är bara att fortsätta i samma stil så kommer det snart att märkas.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in