Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav jojomamma » 2017-12-14 16:15:59

Vem träffade jag på? En tjänsteman av gamla sorten? En vardagspsykopat? Ett högerspöke? (Hennes ensidiga stöd för arbetsgivaren och kritik hon givit mig för att jag sa att jag kunde en hel del om kollektivavtal)? Kanske någon med djupt rotade fördomar mot NPF.

Äntligen över efter fyra år. Jag är nyfiken vad andra kan se eller känna igen i min ”elaka” arbetsförmedlare som nu är pensionerad.

Hon var runt pensionsåldern, såg yngre och trevlig ut.
Pratade glatt och uppmuntrande, hon var lätt att gilla.
Ganska slarvig, försenad med mycket.
Enkel att kontakta. Hon svarade personlig på kvällen när jag skulle lämna ett meddelande på svararen.

Så blev det problem.
Hon förvandlades, höll alla kontakter formella, pratade med formell, anklagande röst.
Hon frågade aldrig mig vad som hänt. Hon till och med sa att min version var irrelevant då hon hade ett bra samarbete med arbetsgivaren.

Nya praktiker kom, vi blev liksom vänner igen.

Så kom den stora smällen.
Hon hade fixat praktikplatsen åt mig den här gången.
Det slutade med att jag blev sjukskriven.
Trots en ganska allvarlig sjukskrivning kallade hon mig till möte där hon formellt, anklagande och överlägset tog upp det som hänt.
Jag skulle få känna på lite av AF:s ”bestraffningar”. Indragen A-kassa, ingen mer hjälp till praktikjobb.
Jag försökte rädda mina sista uns självförtroende/självrespekt med att säga. ”Det mesta har ju gått jättebra. Du kunde sagt till att jag inte borde jobba heltid. Jag ville så gärna ha jobbet, men du vet ju att jag inte orkar.” På något sätt viftade hon skickligt bort mina kommentarer.

Som sjukskriven blev jag kallat till ett möte med en läkare, en arbetsterapeut, min ”elaka” förmedlare, en bekant och mig

Jag hade sagt till de andra att jag var lite rädd för min arbetsförmedlare, att hon aldrig lyssnade till mig och att hon talade nedvärderande kring mig när det blivit problem.

Elaking öppnade med att säga saker som inte precis kunde ses som stöd inför rehabilitering. Arbetsterapeuten ifrågasatte att jag praktiserat heltid. ”Det står ju i Jojomamas papper att hon inte ska”.

Mot slutet sa ”elaking” ”Jojomamma sa så mycket konstigt på mötena på företaget X så att alla på arbetsförmedlingen, från vaktmästare och uppåt pratade om det”. Hon ville nog förlöjliga mig, på något sett bevisa att hon gjort allt rätt och att jag var en hopplöst jobbig människa. Det låg fyra år bak i tiden och jag hade säkert sagt dumheter men så får man bara inte uttrycka sig om en sökande/patient. De andra vred lite på sig och efteråt fick jag en stor kram av läkaren. Bekanting förstod äntligen att det inte bara varit mitt fel att saker gått tokigt utan att jag haft en rätt obehaglig handläggare.

Det finns massa detaljer jag hoppar över.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-12-14 17:02:50

Ptja, en tjänsteman är aldrig din kompis.

Först och främst månar dom om sin egen position.
Det är alltid viktigare vad deras chefer säger än vad deras klienter säger.
Regelverk och matriser går före individens behov.

Naturligtvis vill de ha följsamma enkla lättplacerade klienter och då har vi NPF-are fräckheten att komma med våra ojämna begåvningar och annorlunda funktionssätt!

Trevlig och förtroendegivande på ytan, det tillhör yrkesrollen.
Men rätt vad det är visar de sitt rätta jag och det är nog det du sett efter att ha haft med kärringen att göra ett tag.

Enda raka är att se tjänstemän som verktyg.
Vara saklig och koncis med dom, inte lämna ut själen för slakt på deras skrivbord.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav jojomamma » 2017-12-14 17:28:42

Tack, det var bra ord att höra :-)Happy
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-12-14 17:31:51

Lugnt.

Har själv haft att göra med riktiga stolpskott (socionomer) genom åren.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav RSD555 » 2017-12-14 17:33:38

Låter lite hårt att kalla kvinnor kärringar och att man ska behandla dom som verktyg..?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-12-14 17:43:41

RSD555 skrev:Låter lite hårt att kalla kvinnor kärringar och att man ska behandla dom som verktyg..?

Den enda jag kallat kärring är tjänstemannen i beskrivningen ovan.

Skrev heller inte att man ska behandla kvinnor som verktyg utan att man ska se tjänstemän som verktyg.

Det är helt enkelt en dålig idé att ta deras inledningsvis vänliga bemötande som tecken på vänskap, förståelse eller ömsesidigt förtroende - och det är det som är poängen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2017-12-14 17:53:33, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav Toblerone » 2017-12-14 17:47:13

Förstår att det har varit jobbigt för dig. Jag tror att de inte riktigt förstår på vilket sätt vi har problem. De ser inte problemen och tror då att man egentligen inte har några. Kan någon av dem andra personerna, t.ex. läkaren, hjälpa dig att förmedla lite mera kunskap och vad du behöver till den där personen? Eller ännu bättre vore det förstås att byta handläggare.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav jojomamma » 2017-12-14 18:07:59

jag är utskriven från AF nu och man försöker ordna rehab via stadsdelsnämnden, sjukhuset och FK. Allt verkar ta oändlig tid, men jag börjar vänja mig vid att vara ledig.... Är välkommen tillbaka till AF när jag ska ut på riktiga arbetsmarknaden igen.

Jag försökte byta handläggare men fick inte. Enda sättet var att byta arbetsförmedling helt, och det orkade jag inte då. När jag kontaktade AF fick jag till svar att om man vill klaga på en handläggare är enda möjligheten att anmäla den för JK, JO, DO. Orkade inte det heller. En jobbig process, där allt blir offentligt och antagligen svår att vinna.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav Toblerone » 2017-12-14 18:15:49

Nej, jag skulle inte heller anmäla. Chanserna att vinna är nog små.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav RSD555 » 2017-12-14 18:41:12

KrigarSjäl skrev:
RSD555 skrev:Låter lite hårt att kalla kvinnor kärringar och att man ska behandla dom som verktyg..?

Den enda jag kallat kärring är tjänstemannen i beskrivningen ovan.


Ok, så det var första och sista gången. Låter bra om du kan hålla det så. :-)Hug
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Re: Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav Heliora » 2017-12-15 0:25:44

Man kan klaga på en handläggare via dennes chef. Man ringer eller mailar (behöver inte säga vem du är) och frågar vad handläggare Xs chef heter. Sen skriver du snigelpost adresserad till denne. Det kan ta skruv. Har själv gjort det en gång och chefen ringde upp mig och bad om ursäkt för sin anställds vägnar. Stå på dig!
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav onionhttps » 2017-12-15 1:11:31

Handläggare kan till och med vara mobbare. En som var kollega till min före detta SIUS flinade åt mig när jag satt och letade annonser på Arbetsförmedlingens datorer och min far hjälpte dom inte ett skit där fast han har kompetens inom sitt tekniska område.

För att vara on-topic kan din handläggare eventuellt ha Antisocial personality disorder (ASPD), såg du någon slags 'njutning' när din handläggare var elak mot dig? Att hen gillade det?
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav Batte » 2017-12-15 15:01:11

Jeg ser ikke noe som tyder på at hun har en diagnose eller at vi skal forsøke å sette det på henne. Jeg tenker vel heller at problemet kan være at hun ikke har en autismespektertilstand og heller ikke forstår så godt hva det innebærer. Et ganske vanlig menneske med andre ord.

Jeg tror mange av disse saksbehandlerne rett og slett tror at mennesker med AS kan herdes og at det handler om innsats og vilje. At man kan herdes hvis man "rycker upp sig". På samme måte som at mennesker med depresjon og angst kan bli friskere hvis de arbeider mer. Med autisme er det ikke slik at man har det bedre selv om man lærer å skjule symptomer, jobber mer eller presser seg hardere.

Jeg tenker slik:
"Herding av autisme", det blir litt som at man stapper en og en karamell inn i munnen på en person. Jovisst kan det virke bra en stund, for man ser karamellene forsvinner inn i munnen. Som ekstern ser man ikke alltid at karamellene samles opp i munnen. Først er det kanskje vanskelig å tygge og svelge. Deretter kjenner man at panikken kommer når man innser at karamellene dyttes inn uten opphold. Man kan ikke tygge fortere, man får ikke sagt stopp, karamellene er seige og kjeven begynner og bli sliten. Etter hvert blir karamellene så mange at det nesten er umulig å tygge. Man ser hvor dette bærer. Karamellene er mange, munnen fylles og til slutt buler ansiktet ut med karamellkonturer på utsiden. Man kan ikke tygge, svelge eller snakke. Til slutt får man en karamell for mye og karamellene spruter ut over rommet. Det tar nok en stund før man prøver seg på karameller igjen.

Poenget er at man kan ikke herdes når man har autisme. Man har den kapasiteten man har og den kan i liten grad økes. Jo, hvis man har andre sykdommer, problemer, spiser usunt etc. kan man kanskje øke kapasiteten noe ved å eliminere dette. Men autismen kan ikke herdes bort. Den kan ikke herdes bort!

Man blir ikke "frisk" av autisme av å arbeide mer enn autismen tillater, men man kan bli vedvarende syk. Man kan jobbe på og ofre andre ting, før man til slutt ikke kan ta inn mer. Da sprekker man helt og kan bli syk og arbeidsufør. Jeg tror mange saksbehandlere ikke forstår dette og en av årsakene kan være at autismen er usynlig. Symptomene man har kan tolkes som uvillighet og utakknemlighet.

Forresten er det uhørt og uprofesjonelt av saksbehandleren å baksnakke deg. :-)Hug



PS: Man kan få plass til flere karameller i munnen av å trekke ut alle tenner. De vil jo uansett råtne av alle karamellene når man ikke får mulighet til å pusse tenner. :roll:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav RSD555 » 2017-12-15 15:16:36

Det var bra skrivet Batte! Krigaren skrev också bra, jag bara undrade om ord som kärring och verktyg var dom bästa eller om dom kan ge motsatt effekt. Jag vet inte. Jag menade inget elakt.

Mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav HGJ » 2017-12-15 22:59:14

jojomamma skrev:Mot slutet sa ”elaking” ”Jojomamma sa så mycket konstigt på mötena på företaget X så att alla på arbetsförmedlingen, från vaktmästare och uppåt pratade om det”.

Medgav hon alltså att hon startat ett rykte på AF om vad du sagt på mötena på din praktikplats?
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav Liljan » 2017-12-16 7:14:41

Jag förstår att det blir problem då du tänker och uttrycker dig på det där viset, du är vuxen nu inte ett småbarn. Det låter också som att du borde be om ursäkt till din arbetsförmedlare. En tjänsteman är inte din kompis. Eftersom du inte har skött dig på praktikplatserna är det rätt och riktigt att du blir av med A-kassan och inte kan få mer hjälp, det är inget straff utan så det fungerar. Det är inte alla som får hjälp med praktikplats, du har haft tur. Jag tycker du ska ägna den här sjukskrivningen åt att fundera på vad du själv har gjort fel och hur du bäst ska jobba på dina brister, första steget är att inte skylla ifrån sig utan inse att du själv är ansvarig för ditt eget liv.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav jojomamma » 2017-12-16 12:40:31

jojomamma skrev:
HGJ skrev:Medgav hon alltså att hon startat ett rykte på AF om vad du sagt på mötena på din praktikplats?

Ja det gjorde hon, Inför tre vittnen + mej.

jojomamma skrev:
Heliora skrev:Man kan klaga på en handläggare via dennes chef.

Jag både ringde ochmejlade hennes chef. Blev kallt avvisad och fick reda på att jag inte fick byta handläggare om jag inte bytte arbetsförmedling helt.

jojomamma skrev:
onionhttps skrev:Handläggare kan till och med vara mobbare. , såg du någon slags 'njutning' när din handläggare var elak mot dig? Att hen gillade det?

Hon var en dr Jekyll och mr Hyde. När det blev problem visade hon tydligt att jag var mindre värd. Försökte jag berätta om det som gott bra, vände hon på det och fick det låta dåligt eller osant. Kanske kulturen på AF är sådan, eller så var hon en riktig rugguggla.


Liljan skrev:Jag förstår att det blir problem då du tänker och uttrycker dig på det där viset, du är vuxen nu inte ett småbarn. Det låter också som att du borde be om ursäkt till din arbetsförmedlare. En tjänsteman är inte din kompis.

Nej tjänstemannen är inte min kompis men går de utanför reglerna för myndigheten en lagarna för riket är det inte jag som ska be om ursäkt. Berättar man inte om det, kommer fördomar och diskrimineringen öka. Både för människor med psykisk ohälsa eller höra til andra grupper som blir nedvärderade/diskriminerade. Jag tror inte att det är så stor ide att diskutera med dig Liljan, du förstår nog inte att man kan ge dåliga besked på ett empatiskt vis, eller välja att spela översittare och få en redan utsatt människa att må riktigt dåligt. Jag har mött handläggare på andra myndigheter som varit proffesionella med en dos empati och trevlighet.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav Batte » 2017-12-16 13:44:37

Liljan skrev:Jag förstår att det blir problem då du tänker och uttrycker dig på det där viset, du är vuxen nu inte ett småbarn. Det låter också som att du borde be om ursäkt till din arbetsförmedlare. En tjänsteman är inte din kompis. Eftersom du inte har skött dig på praktikplatserna är det rätt och riktigt att du blir av med A-kassan och inte kan få mer hjälp, det är inget straff utan så det fungerar. Det är inte alla som får hjälp med praktikplats, du har haft tur. Jag tycker du ska ägna den här sjukskrivningen åt att fundera på vad du själv har gjort fel och hur du bäst ska jobba på dina brister, första steget är att inte skylla ifrån sig utan inse att du själv är ansvarig för ditt eget liv.
Jeg er nysgjerrig på hvilke(t) perspektiv du har, Liljan. Jobber du i, eller har du jobbet i, eller har du en nær relasjon til noen som jobber med saksbehandling i det offentlige?

Ok, vi har bare fått ett perspektiv her. Brukerens perspektiv. Men... Jeg forstår det slik: jojomamma skal ha tilrettelagt praksis som innebærer redusert arbeidstid. Dette står i jojomammas papirer. Likevel gir saksbehandleren en praksis som ikke er tilrettelagt som den skal være. Manglende tilrettelegging fører til at jojomamma ikke kan håndtere alt sammen på en tilfredsstillende måte og blir sykemeldt. Disse konsekvensene av manglende tilrettelegging fører til at saksbehandleren inndrar hennes rettigheter isteden for å dokumentere og rette opp i feilen hun har gjort.

Dessuten starter hun et rykte på sin arbeidsplass om hva jojomamma har sagt på sin arbeidsplass. Et rykte som fire år senere fortsatt er aktivt ved at saksbehandleren forteller at hele AF har baksnakket henne. Når hun påstås å ha sagt noe merkelig vet vi ikke hva det er. Kanskje det var noe som ble oppfattet som merkelig fordi de andre på møtet er NT. Kanskje jojomamma gjorde noe barnslig eller feil på grunn av sin diagnose. Det spiller absolutt ingen rolle om det er sannhet i ryktet. Det skal ikke gå et rykte.

Ansatte på AF får bare gjøre jobben sin eller finne en annen. Jobben deres innebærer blant annet:
-Følge planer og etterleve vedtak.
-Levere tilrettelegging og andre tiltak som er innvilget.
-Rette opp i feil som oppstår.
-Overholde taushetsplikten, personvernet og ikke baksnakke brukere.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav jojomamma » 2017-12-16 15:23:12

Fint skrivet Batte! :-)Happy
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav HGJ » 2017-12-16 17:44:16

HGJ skrev:
jojomamma skrev:Mot slutet sa ”elaking” ”Jojomamma sa så mycket konstigt på mötena på företaget X så att alla på arbetsförmedlingen, från vaktmästare och uppåt pratade om det”.

Medgav hon alltså att hon startat ett rykte på AF om vad du sagt på mötena på din praktikplats?

jojomamma skrev:Ja det gjorde hon, Inför tre vittnen + mej.

Märkligt agerande av en tjänsteman. De har väl tystnadsplikt av något slag? Att hon kan ha behövt diskutera ditt ärende med exempelvis någon överordnad kan man möjligen förstå, men någon anledning att dra in AF:s vaktmästare i vad som hänt på din praktikplats kan väl ändå inte ha funnits.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav jojomamma » 2017-12-17 19:40:13

Ja det var märkligt. Perioden låg ju fyra år tillbaka i tiden, under en kort anställning med lönbidrag. Hon blev min handläggare direkt efter det jobbet, där jag blivit av med SIUS (ja, ja, jag är lite jobbig, jag säger ifrån när jag upplever något är allvarligt fel). Jag blev ledsen på SIUS människan som kom in på ett möte och sa saker jag inte gillade. Hon hade inte haft tid att träffa mig, det var första gången vi sågs på själva mötet och vi hade inte pratats vid tidigare.

Kanske jag sagt något i diskussionerna med SIUS som sedan gått i korridorerna. SIUS och handläggaren satt fysiskt nära varandra då. Jag har aldrig fått reda på vad det var frågan om, kanske är det lögner och överdrifter, kanske jag sagt något ofattbart dumt, men då hade det väl varit i sin ordning att prata med mig, så hade jag lärt mig något? Jag har undrat varför SIUS bara försvann utan någon diskuterat med mig.

Varför handläggaren tog upp korridorsnacket fyra år senare på ett möte som handlade om rehabilitering efter en lång sjukskrivning vet jag inte. Hon hade bara några veckor kvar innan pensionen. Hon hade mycket lite possitivt att säga om mig trots att jag klarat flera praktiker med beröm och en ettårs utbildning. Det gav större förståelse hos läkare och arbetsteurapeuft, vilken nog inte var hennes mening.

Någon som känner AF väl säger att jag haft extrem otur. Jag hoppas det är så, att andra får bra hjälp.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav Dreamtrance » 2017-12-17 20:48:23

Kan man på något vis styrka att en förmedlare uttryckt sig kränkande så sitter man med trumf på hand. Jag slog på inspelning på mobilen när en förmedlare hävde ur sig en massa saker en gång. Mejlade ljudklippet till hennes chef och skrev att jag tänkte lämna över det till media om inte jag fick byta förmedlare. Dagen efteråt hade jag en ny arbetsförmedlare.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav jojomamma » 2017-12-18 10:23:28

:-)049 Smart!
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Elak handläggare, eller kan jag diagnostisera henne?

Inläggav jojomamma » 2018-02-12 10:15:51

Så här en månad gått sedan mitt första inlägg. Jag skrev ett brev till högsta chefen på arbetsförmedlingen kontor, ett brev granskat av flera innan det sändes. Jag började tydligt skriva att jag inte ville åt den pensionerade handläggaren meen hon skuulle bli en hell ddel av min story.

Jag fick ett neutralt, professionellt men vänligt svar jag är nöjd med. Äntligen lyssnade någon.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in