Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Sadistic » 2015-01-27 16:46:00

Tänkte jag skulle bidra med en ny tråd för att få forumet lite på rullning då det varit efterfrågat efter nya trådar

Retrospel

Jag har alltid älskat gamla spel, se utvecklingen, speltyper osv som funnits. Har själv en rätt fin samling, både gamla datorspel och TV spel. Tror jag fick min första spelmaskin då jag var 6 år gammal? en gammal Atari ( kommer inte ihåg hela namnet, den sitter iafl hos mina föräldrar. Ska se om jag kan repa den nån dag ).

Idag har jag dom flesta gamla konsoller som var populära, SEGA megadrive, SEGA mastersystem, SNES,NES, Gamecube etc. Enda som jag sålt iväg i ren ilska var WII, inte för att den var dålig utan för att min dator och DVD gick sönder så jag skaffade ett PS3 istället. Tycker WII i retro synpunkt är jättebra som emulator, dock dyr jämfört med datorn ;)

Hade tänkt tipsa om lite spel då och då och som första spel så ska jag ta ett av mina absoluta favoriter, och det är Wonderboy in monsterworld 3.

Wonderboy startade som ett arcad spel 1986, och var ett sidescrollande spel. I spelet så var du en grottman som skulle rädda sin flickvän, genom att åka skateboard och kasta yxor. Kanske låter bekant?

SEGA var nämligen med om en rätt uppkäftig stöld, Hudson tog nämligen spelet och portade om det till Nintendos konsoller under namnet ' Adventure Island '. och det fortsatte dom med resten av spelen i wonderboy serien, här är en rätt underhållande video om just detta.

http://youtu.be/Fom-TkLgS0I ( kunde inte hitta hur man lade in videos, vet att det finns en förklaring någonstans men jag kunde inte hitta via sök )

Wonderboy 3 (SEGA megadrive) ändrade dock spelstilen till ett mer medeltida fantasy action med rollspels inslag, vilket gjorde spelet mer underhållande i min mening. Du spelar som Shion, en ung man som bestämmer sig att ge sig ut och rädda världen från dom invaderande monstren. Ditt första egentliga uppdrag blir att rädda byn Alsedo från 'monster svampar'.

Spelet är väldigt lättsamt att spela, söta karaktärer, lätta kontroller, och trevlig musik.
Det som kan bli jobbigt är att det blir en del grinding, man måste samla guldmynt för att kunna köpa nya vapen och rustningar. Och om man inte är som jag och spelat wonderboy i sinne som ung, så blir det väldigt jobbigt när man ska ta sig till första bossen. Det kräver att man ska ta sig igenom ett par dörrar med hjälp av en ocarina, så om man inte har det nedskrivet sedan tidigare, eller tar hjälp av internet... Så får man snällt sitta där och försöka gissa sig fram alla kombinationer ( man har väl tur att det finns 'bara' tre knappar på dosan ).

Annars rekommenderar jag detta spel starkt! Om inte annat för den väldigt skumma tolkningen på box arten!

Bild
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Sadistic » 2015-01-27 16:47:29

Boxart från förr är generellt väldigt roligt ämne, samt maskinöversättningar från gamla spel haha. Tror det var specifikt SEGA som hade sämst översättningar
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav bittin » 2015-01-27 16:52:07

Är ett bra event för folk som gillar Retrospel i Västerås nästa Lördag: http://retrogathering.se/ kanske lite kort varsel, men lär bli ett i Sommar/Höst också :)
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Sadistic » 2015-01-27 17:23:17

bittin skrev:Är ett bra event för folk som gillar Retrospel i Västerås nästa Lördag: http://retrogathering.se/ kanske lite kort varsel, men lär bli ett i Sommar/Höst också :)


Hade varit kul men jag bor i norrland så det blir lite för långt
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Miche » 2015-01-27 17:37:24

Sadistic skrev:http://youtu.be/Fom-TkLgS0I ( kunde inte hitta hur man lade in videos, vet att det finns en förklaring någonstans men jag kunde inte hitta via sök )
youtu.be-länkar funkar inte alls men om du tar länken den går till dvs https://www.youtube.com/watch?v=Fom-TkLgS0I&feature=youtu.be så kan du sätta den inom youtube2-taggar (citera mitt inlägg så ser du hur).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Micke » 2015-01-27 18:07:11

Adventure Island på SNES hade jag en gång i tiden. Då tyckte jag det var ok, mycket för att det påminde om arkadmaskinernas Wonderboy, men idag skulle jag nog inte få för mig att spela det. Har blivit ganska kräsen när det gäller spel idag, och i synnerhet när det gäller plattformsspel. Annars kan det ju vara kul att återuppleva spel som man tyckte om när man var yngre. Intressant tråd och kul att få veta lite mer om dom där spelen. Själv har jag tyvärr inte behållit mina gamla konsoller eller datorer. Jag köpte dock ett gammalt playstation för några år sedan för en billig peng, inklusive några spel. Men den står bara och samlar damm.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav plåtmonster » 2015-01-27 18:09:27

Tråden saknar 8-bit och dess storsäljare .. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Micke » 2015-01-27 18:14:21

Min SNES var förresten en lite ovanlig variant som jag kom över begagnat, det var diskettstation till den och en massa spel på disketter varav en del egentligen inte var släppta i Sverige eller ens utanför Japan överhuvudtaget. Adventure Island tror jag var det enda originalspelet jag hade till den lustigt nog.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Sadistic » 2015-01-27 18:22:13

Tack Miche ska fixa det sedan till nästa ^^

Micke skrev:Adventure Island på SNES hade jag en gång i tiden. Då tyckte jag det var ok, mycket för att det påminde om arkadmaskinernas Wonderboy, men idag skulle jag nog inte få för mig att spela det. Har blivit ganska kräsen när det gäller spel idag, och i synnerhet när det gäller plattformsspel. Annars kan det ju vara kul att återuppleva spel som man tyckte om när man var yngre. Intressant tråd och kul att få veta lite mer om dom där spelen. Själv har jag tyvärr inte behållit mina gamla konsoller eller datorer. Jag köpte dock ett gammalt playstation för några år sedan för en billig peng, inklusive några spel. Men den står bara och samlar damm.


Jag är nog inte så annorlunda, grafik spelar inte så stor roll så länge spelet är underhållande. Det är ofta att jag upplever att grafik går före mycket av spelinnehållet idag vilket är tråkigt, ofta indie spel som har mer intressant för sig medan allt annat verkar köra ' detta har funkat förr, mer grafik! '

Läste i tidningen idag där dom påstår att 3d plattformarna är numera döda, enda som finns kvar är ju som nintendos mario (och karaktärerna runt det ).

Playstation är rätt kul det med, har ett också men jag vette tusan var den riktigt är. Ska försöka skaffa mig Drakan 2, jag var så störd då jag var yngre att den inte kom på PC, man hamnade i en riktig cliff hanger i slutet av ettan xP

plåtmonster skrev:Tråden saknar 8-bit och dess storsäljare .. :P


Dela med dig, jag spelade minst 8bit. Hade ca 3-4 spel bara. Mario, crash dummies, mario 3 och rescue rangers. - dock Metroid... jag får fortfarande rysningar av all spänning jag hade då ^^
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Sadistic » 2015-01-27 18:24:26

Micke skrev:Min SNES var förresten en lite ovanlig variant som jag kom över begagnat, det var diskettstation till den och en massa spel på disketter varav en del egentligen inte var släppta i Sverige eller ens utanför Japan överhuvudtaget. Adventure Island tror jag var det enda originalspelet jag hade till den lustigt nog.


har inte sett sådana men hört lite, har för mig det var 'dåtidens' piratkopiering haha xD
minns jag hade piratkopierade nes spel till min atari :) ingen aning hur det funkade då jag var så liten :P
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Micke » 2015-01-27 18:33:29

Sadistic skrev:Det är ofta att jag upplever att grafik går före mycket av spelinnehållet idag vilket är tråkigt, ofta indie spel som har mer intressant för sig medan allt annat verkar köra ' detta har funkat förr, mer grafik! '

Det håller jag med om. Det är mest indiespel jag spelar idag, och då ofta som betatestare där man kan ge feedback och komma med egna förslag. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Sadistic » 2015-01-27 18:40:04

Micke skrev:
Sadistic skrev:Det är ofta att jag upplever att grafik går före mycket av spelinnehållet idag vilket är tråkigt, ofta indie spel som har mer intressant för sig medan allt annat verkar köra ' detta har funkat förr, mer grafik! '

Det håller jag med om. Det är mest indiespel jag spelar idag, och då ofta som betatestare där man kan ge feedback och komma med egna förslag. :-)Happy


Börjar vara så här med, en hel del green light osv. Nackdelen med sådant är ju att dom inte alltid blir klara -

Om man vill spela ett kul spel med lite retrokänsla över sig så ska man testa Rogue Legacy -
älskar det ;D
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Xtal » 2015-01-27 20:23:50

Jag kunde nästan springa igenom Bubble Bobble på C= 64. Amiga-versionen konverterades rakt av från Atari och var en katastrof. På en accelererad Amiga fungerar inte spelet.

Buggarna i arkadspelet, som gjorde att du KUNDE klara av nivå 100 plockades bort i Atariversionen för att det skulle krävas två spelare för att klara att runda.

Ett av misstagen Bubble Bobble på amiga också hade, var att spelet tog för givet att du spelade på en A500 (eller liknande) där det kunde tvinga sig in genom trackloadern i chipmem och sen slippa använda hSync. Döda.....

Den som sett Bubble Bobble på en Amiga med 040 eller 030 är utsatt för en kort men intensiv stressig upplevelse.

Jag blev så förbannad så jag skrev om spelet, gjorde trackloadern systemvänlig (det var den INTE), och satte på hSync timing så även en 020 Amiga kunde spela spelet. Giana Sisters och Robocod var långt (milsvitt) bättre programmerade.

När ungarna ska spöa Pappa, är det fortfarande Bubble Bobble som åker fram, i MAME. Eftersom där måste du vara två och samarbeta.

/X [Edit] Vem kan skilja på H och V :-D Tydligen inte jag.
Xtal
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2009-07-01
Ort: Ja.

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Micke » 2015-01-27 22:55:47

Sadistic skrev:Börjar vara så här med, en hel del green light osv. Nackdelen med sådant är ju att dom inte alltid blir klara -

Om man vill spela ett kul spel med lite retrokänsla över sig så ska man testa Rogue Legacy -
älskar det ;D

Säkert en dum fråga, men vad menas med green light i det här sammanhanget? Själv betatestar jag genom spelsajten Kongregate (som har över 90k gratisspel), och dom spelen brukar i regel bli klara förr eller senare. Men ibland kan det ju dröja länge, vilket är fallet med det svenska betaspelet dom har där nu, det går i snigelfart. Vilket är synd för jag tycker det verkar lovande. Little Warlock heter det förresten och det har redan kammat hem en del priser. Samtidigt är det ju bra att dom inte har för brått med att släppa ut det vilket ofta är fallet med många andra betaspel. Dock beror det även på att dom i nuläget inte har så mycket tid över att jobba med spelet.


Kanske testar Rogue Legacy någon gång trots att det är ett plattformsspel. Själv vill jag rekommendera The Enchanted Cave 2 som nyligen släpptes fritt, det känns ganska retro det också. Önskar bara att det var fler än 80 floors i det. Finns tillgängligt på Kongregate.

Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav bardamu » 2015-01-27 23:01:55

Har nån något tips på liknande spel som metroid (snes) och castlevania symphony of the night (psx), indie eller retro, gärna plattform kombinerat med något form av uppgraderingssystem eller nya vapen och förmågor.. Jag fastnade inte för äldre castlevaniaspel så ingen ide att nämne de. Har kollat på en del indiespel, shuffle knight och de där, men inget som man fastnat för direkt...
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav kiddie » 2017-11-26 22:28:05

Beneath a steel sky släpptes till iOS för 8 år sedan, vad jag förstår fortfarande köpbart. Ett helt underbart spel som jag spelade 2 år efter det släpptes första gången. Det handlar om framtiden och i den framtiden finns det fortfarande videokassetter, haha.

http://www.hardcoregaming101.net/wp-con ... 1432-1.png
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Telperion » 2017-11-27 15:15:45

kiddie skrev:Beneath a steel sky släpptes till iOS för 8 år sedan, vad jag förstår fortfarande köpbart. Ett helt underbart spel som jag spelade 2 år efter det släpptes första gången. Det handlar om framtiden och i den framtiden finns det fortfarande videokassetter, haha.

http://www.hardcoregaming101.net/wp-con ... 1432-1.png


Det är helt gratis på gog.com numera.
https://www.gog.com/game/beneath_a_steel_sky
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav kiddie » 2017-11-27 15:32:08

Spelade den online på Myabandonware. Var dock den äldsta versionen. Och eftersom det var online gick det inte att spara. Hade kommit ganska långt då ett monster dödade mig. :roll: Brydde mig inte om att spela klart, var så kort kvar så kollade det sista på Youtube. Det hade varit mysigt att ha den i telefonen dock, har inte haft ett vettigt telefonspel på länge. Positivt med återanvändning av gamla spel till telefonen. Måste nästan ut och kolla vad mer retro det finns till iOS. 30 kr kostade det. Tror det kostade 400 på 90-talet. :-)006
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav kiddie » 2017-11-27 15:46:39

Den som gillar retrospel tycker jag dock ska ta den från Gog. Väldigt najs de har den gratis!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Richard » 2017-12-08 15:55:18

Här finns över 5 000 DOS-spel som ni kan spela;
https://classicreload.com/

Sen brukar jag kolla på Amiga Longplay på YouTube för att minnas min gamla Amiga 500.
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Huggorm » 2017-12-08 23:04:10

Worms Armageddon, släppt 1999 och fortfarande så bra att jag spelar det varje vecka. Finns på steam, ofta på rea, och funkar fint även på en modern dator.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav kiddie » 2017-12-09 0:24:36

Haha minns Worms. Det var charmigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav geocache » 2017-12-09 2:57:37

"Lemmings"... :-)173

geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Retrospel - Dela med er, tipsa, snacka

Inläggav Richard » 2017-12-09 15:25:09

Jag har en urgammal PC som jag länge tänkt kasta, men jag ska nog installera Windows 95 på den o spela Worms, Red Alert o Doom o Quake!
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in