Daglig verksamhet eller inte

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-04 13:03:40

rapchic skrev:
slackern skrev:
Men flytta så hittar ni jobb. Klart att ni inte hittar några jobb i Lycksele i och med att det är hög arbetslöshet där. Här hittar du fler jobb än på AMS som verkade vara en dålig sida.

http://www.usk-jobb.se/stockholm

men gode gud, vi har jobb. Vi startade eget och skapade våra egna jobb, istället för att flytta dit alla flyttar för att försöka att hitta jobb.

Vi kommer inte flytta till Stockholm. Vi mår skit i Tärnsjö för att vi har hemlängtan och det är nog betydligt mer likt Lycksele än vad Stockholm är och vi har nog med vett för att inte flytta till ett ställe som bara kommer göra oss sjul

Det jag reagerade på var att du påstod att det var garanterat jobb inom vården med mera, det är det inte


Vad bra jag ser att du äntligen förstår, rätt utbildning och villigheten att flytta=jobb.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Furienna » 2017-01-04 13:34:29

Men du menar alltså att alla ska bo i Stockholm och att småstäderna i Norrland ska dö ut?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-04 13:44:57

Vart skrev jag bara Stockholm? Vad jag menar är att flytta dit jobben finns. Om det inte finns jobb i dom Norrländska städerna så måste ju folk flytta till ställen där det finns jobb. Förtidspension i Norrland var ju förut en arbetsmarknadspolitisk åtgärd, samhället fungerar inte riktigt på det sättet längre.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-04 14:00:51

Furienna skrev:Men du menar alltså att alla ska bo i Stockholm och att småstäderna i Norrland ska dö ut?


Verkar som att politikerna vill att dom ska leva som bor i Norrland.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsl ... glesbygden
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav kiddie » 2017-01-04 19:26:49

Jag tycker fler stockholmare ska tvingas till Norrland för att jobba i gruvorna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-04 19:30:37

kiddie skrev:Jag tycker fler stockholmare ska tvingas till Norrland för att jobba i gruvorna.


Jag vet en kille som var utbildad som röris och där tyckte AMS att han skulle söka ett jobb i gruva i Kiruna som röris, tror dom hotade med att dra in hans A-Kassa om han inte sökte jobbet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Huggorm » 2017-01-04 19:49:19

kiddie skrev:Jag tycker fler stockholmare ska tvingas till Norrland för att jobba i gruvorna.
Ja, en rotationsordning där arbetslösa stockholmare reser iväg och jobbar två veckor i gruvorna och sedan reser hem och är lediga i två veckor. Men det gäller dels att de arbetslösa har rätt kompetens och att det finns ett arbetskraftsbehov i gruvorna.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Furienna » 2017-01-04 21:30:43

Först och främst skulle jag vilja att jobben gick till människor, som redan bor där i staden. Men det är ju klart att kompetens är viktigt också. :-)063

Finns det många arbetslösa i Stockholm?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav slackern » 2017-01-04 21:39:21

Furienna skrev:
Finns det många arbetslösa i Stockholm?


Här har du tabeller och diagram om du är intresserad.

http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... garna-aku/
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav rapchic » 2017-01-04 23:38:38

slackern skrev:
Vad bra jag ser att du äntligen förstår, rätt utbildning och villigheten att flytta=jobb.

Nej du missförstår, jag har inte missförstått någonting, du har missförstått vad jag skriver.

Så igen

Det jag reagerade på var att du påstod att man är garanterad jobb om man söker inom ett visst yrke och senare påstod du att det var ett visst yrke + en viss region.

Jag säger

Man är aldrig garanterad jobb bara för att man söker (och är kvalificerad) till ett visst yrke, detta gäller även om man söker i en stad med många lediga jobb utan det är massa annat som spelar in förutom det. Det är saker som lönekrav, utbildningsnivån på ens konkurrenter, fördomar hos den som anställer, etc etc.

Man är inte garanterad jobb bara för att man söker vårdjobb i Stockholm som ett exempel.

Att min man inte fick jobb då han sökte vårdjobb i Lycksele, Umeå, Skellefteå, Sundsvall/Timrå, Göteborg. Östersund etc hade flera olika anledningar varje gång han gick bet på ett jobb i princip. Men han var bara ett exempel, vi behöver inga jobbtips från dig, för vi har jobb, i Lycksele om vi vill det.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2017-01-05 15:16:26

så klart man skall vara på dv om man kan det. :-)063
Är alltid bra att ha något att göra ju, :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2017-01-14 19:25:29

manne skrev:så klart man skall vara på dv om man kan det. :-)063
Är alltid bra att ha något att göra ju, :?:


Jag orkar inte nu, mår nog tyvärr för dåligt fortfarande. men funderar på om det kan vara något längre fram. Men kanske hellre en icke-extern verksamhet då. Alltså inte någon där man går ut på praktik. Vad kallas det då? Intern?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2017-01-16 0:46:15

nisse skrev:Om jag nu skall återknyta till trådskaparens ursprungliga frågeställning så kan jag av erfarenhet berätta att daglig verksamhet kan både vara bra och dåligt. Jag har själv haft daglig verksamhet inom LSS men jag var tvungen att sluta med detta. Mitt problem bestod av att jag upplevde personalen som oflexibla. De kunde inte se att vi som var där var olika och hade olika behov och förutsättningar. Vi blev allihopa behandlade som lågfungerande och detta ledde till en omogen stämning. Nu har jag daglig verksamhet inom kommunens socialpsykiatri och där blir jag i alla fall bemött som en vuxen människa vilket är ett stort framsteg. Två dagar i veckan är jag på en kommunal förvaltning och hjälper till med praktiskt arbete. Man behöver således inte ha daglig verksamhet som full sysselsättning utan man kan ha några få timmar någon gång i veckan om man önskar detta. Jag tror att det kan finnas en mening i att utvidga sina sociala beröringsytor och att man mår bra av att träffa andra människor och då sådana som inte har betalt för att vara med. Tillvaron kan bli begränsad om man bara träffar sin kontaktperson och boendestödjare.

Som jag upplever det så finns det en generell föreställning i vårt samhälle om att vi människor som saknar förvärvsarbete inte kan göra vår tillvaro meningsfull på egen hand. Därav alla dessa åtgärder där vi sysslolösa stackare skall aktiveras och åtgärdas.


Jag försökte få en plats inom socialpsykiatrin eftersom jag hittat en verksamhet jag tyckte var intressant. Men min handläggare påstod att jag inte kunde få en plats inom socialpsykiatrin nu när jag har en Aspergerdiagnos.
Var det något du fick igenom utan "tjafs"? (Kallas det inte sysselsättning istället för daglig verksamhet om det går via SoL istället för LSS?)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav nisse » 2017-01-16 12:30:41

Fleure123 skrev:
nisse skrev:Om jag nu skall återknyta till trådskaparens ursprungliga frågeställning så kan jag av erfarenhet berätta att daglig verksamhet kan både vara bra och dåligt. Jag har själv haft daglig verksamhet inom LSS men jag var tvungen att sluta med detta. Mitt problem bestod av att jag upplevde personalen som oflexibla. De kunde inte se att vi som var där var olika och hade olika behov och förutsättningar. Vi blev allihopa behandlade som lågfungerande och detta ledde till en omogen stämning. Nu har jag daglig verksamhet inom kommunens socialpsykiatri och där blir jag i alla fall bemött som en vuxen människa vilket är ett stort framsteg. Två dagar i veckan är jag på en kommunal förvaltning och hjälper till med praktiskt arbete. Man behöver således inte ha daglig verksamhet som full sysselsättning utan man kan ha några få timmar någon gång i veckan om man önskar detta. Jag tror att det kan finnas en mening i att utvidga sina sociala beröringsytor och att man mår bra av att träffa andra människor och då sådana som inte har betalt för att vara med. Tillvaron kan bli begränsad om man bara träffar sin kontaktperson och boendestödjare.

Som jag upplever det så finns det en generell föreställning i vårt samhälle om att vi människor som saknar förvärvsarbete inte kan göra vår tillvaro meningsfull på egen hand. Därav alla dessa åtgärder där vi sysslolösa stackare skall aktiveras och åtgärdas.


Jag försökte få en plats inom socialpsykiatrin eftersom jag hittat en verksamhet jag tyckte var intressant. Men min handläggare påstod att jag inte kunde få en plats inom socialpsykiatrin nu när jag har en Aspergerdiagnos.
Var det något du fick igenom utan "tjafs"? (Kallas det inte sysselsättning istället för daglig verksamhet om det går via SoL istället för LSS?)


Jag tog kontakt med det som kallas för "personligt ombud". Jag förklarade för denne att jag ville ha någon form av stöd via kommunens socialpsykiatri istället för LSS. Mitt personliga ombud ordnade då så att jag fick träffa biståndsbedömaren som skötte ärenden inom SoL. Jag berättade för denne biståndsbedömare varför jag inte ville ha att göra med kommunens LSS-verksamhet och på så sätt fick jag min dagliga verksamhet inom socialpsykiatrin. Jag bor i en liten kommun på gott och ont. Alla känner alla och på så sätt är det kanske lättare med viss flexibilitet och personliga lösningar.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2017-01-17 1:47:31

Tack!

Vad är personligt ombud, Är det samma sak som god man??
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Alien » 2017-01-17 2:21:47

Nej, det är inte alls samma sak. En god man utses av tingsrätten. Ett personligt ombud tar man själv kontakt med och bestämmer precis vad man vill ha hjälp med. Haken är att inte alla kommuner har den servicen. En annan nackdel är att de kan påstå att aspergare inte tillhör målgruppen.

personligt-ombud-har-aspergare-ratt-till-det-t4388.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav nisse » 2017-01-17 11:47:26

Om personligt ombud kan man läsa mer om på webben: http://www.personligtombud.se/

Personligt ombud är ett stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning. Verksamheten syftar till att personer med psykisk funktionsnedsättning ska få möjlighet att leva ett mer självständigt liv, med möjlighet att ta del av samhällets utbud av vård, stöd, service, rehabilitering och sysselsättning på jämlika villkor.

Ombuden arbetar på den enskildes uppdrag.

Personligt ombud arbetar fristående från myndigheter och vårdgivare.

Personligt ombud är en frivillig och kostnadsfri verksamhet.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2017-01-17 12:42:06

Tack för de båda svaren om personligt ombud. Ska kanske kolla upp, orkar inte just nu dock.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 2:16:00

manne skrev:så klart man skall vara på dv om man kan det. :-)063
Är alltid bra att ha något att göra ju, :?:


Sedan heter tråden förstås "Daglig verksamhet eller inte" och jag tycker det är intressant med INTE-alternativet också!

Du skrev ju här eller i den närliggande tråden om annat man kan syssla med och som man kanske inte hinner med om man är på ett DV. :-)Happy Till exempel långpromenader.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav BellaBelle » 2017-11-28 17:35:16

vallesmamma skrev:När jag gjorde en funktionsutredning före diagnos sa hon att jag varken kan jobba eller studera, för jag klarar ingen stress. Nu har jag fått frågan från psyk och boendestöd om jag inte ska börja på daglig verksamhet. Jag har ju min verksamhet hemma: sköta hushållet och brodera. Det är nog för mig!

Har så svårt att förklara varför jag inte vill gå på daglig verksamhet. Jag trivs bra hemma. Min man jobbar ganska ofta kvällstid och då behöver jag orka med att ta hand om sonen själv. Det är nog!

Jag lider mycket av orostankar, "tänk om". Men det är mest på kvällarna då jag är trött. Vad tror ni, ni som går på daglig verksamhet? Hur klarar ni av hushåll och ni som har barn?

Jag trivs bra hemma, blir inte uttråkad.


Har man små barn kanske man inte orkar. Lever man i kärnfamilj får man förstås "sociala kontakter" bara av det.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav BellaBelle » 2017-12-27 3:30:58

Ok, tråden är kanske inte längre aktuell. Men själv funderar jag på en sysselsättning av någotslag. Jag vill göra något roligt. Jag har tröttnat på bara gå hemma.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav BellaBelle » 2017-12-27 3:32:18

Det närmar sig nyår. Ett nytt år börjar snart,och jag funderar intensivt på vad jag vill göra.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2017-12-27 11:24:02

DV är bra det kul att ha någon sysselsättning något att gör under dagarna jag hade en bra dv innan flytten i Danderyd men efter jag flyttade så förlorade jag den. :cry:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav BellaBelle » 2018-04-09 18:15:21

Just nu så orkar/vill jag inte ha DV. Men det är ju heller inte bara fördelar med att vara på DV. Ibland kan man sysselsätta sig bättre själv. Om man ändå inte är jätteförtjust i ytliga kontakter alltså, vilket är det som det brukar bli vad gäller ”sociala kontakter” på en DV-arbetsplats.
Och kan det inte störa ens koncentration? En massa människor, fikaraster och tider att passa. När det ändå inte är ett jobb man får betalt för så kanske det bara är onödigt??
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in