Hur börjar man prata med en tjej?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Fretshi » 2017-07-06 20:10:04

Hej!

Har en fråga då jag ofta blir nervös då jag stöter på snygga tjejer.
T.ex. om man ser en snygg tjej på gymmet eller på stan vad är lämpligt att säga då om man vill få kontakt med henne?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav antonius » 2017-07-06 20:16:28

Man tar sin klubba och donkar till henne lämpligt, sen släpar man in henne i sin mancave, roarrr!!

alt, man tar sin vita springare och enleverar henne och rider bort i solnedången med den ljuva jungfrun i famnen.

Eller frågor om hon kan tänka sig att hjälpa dig med att sopsortera efter gymmet och ev ta en te efteråt... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Batte » 2017-07-06 20:26:40

Det hadde nok vært enklere å si noe om det var personligheten du likte. :-)063

Hva med å snakke om gymmen, hvis dere er der?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Tobias » 2017-10-16 20:47:06

Släng en medicinboll på henne och skrik "Tänk snabbt!"
Tobias
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2005-10-19

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Toblerone » 2017-10-17 13:44:37

Allvarligt nu - det är nog inte lämpligt att bara börja prata med en främmande tjej på stan. Då ska du ha en bra ursäkt. Eller befinna dig på ett ställe där det finns något näraliggande att prata om. T.ex. om man är på ett museum, då har man ju lättare. Gym är också ganska svårt, tror jag. Folk kan vara andfådda, orkar inte prata då, går i skilda omklänningsrum och vill bara hem och duscha. I bästa fall kan du byta några ord vid flera tillfällen och sedan våga fråga henne om hon vill ta en fika efteråt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Julianus » 2017-10-17 15:08:55

Enkelt: Var dig själv :-)Happy
Julianus
 
Inlägg: 9358
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-10-17 15:36:47

Säj att ho' ä bredrövad å därföre lär kalve bra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav nescio » 2017-10-17 16:34:10

Julianus skrev:Enkelt: Var dig själv :-)Happy
Vara knäpptyst och titta ner i marken?
nescio
 
Inlägg: 3800
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Batte » 2017-10-17 16:54:32

nescio skrev:
Julianus skrev:Enkelt: Var dig själv :-)Happy
Vara knäpptyst och titta ner i marken?
Det er veldig sjarmerende. Men du må jo også finne en måte å vise at du ønsker kontakt da. :-)063
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Amalia24 » 2017-11-07 3:07:38

Det är alltid svårt att på ett naturligt sätt ta kontakt med en främmande person. Jag tror att det bästa sättet är att fråga om något alldagligt (”Ursäkta, vet du vad klockan är?” etc) och sen flika in något mer personligt, typ ”Jag gillar din dialekt förresten. Var kommer du ifrån?” eller liknande. Men det kräver att man kan tänka snabbt och anpassa frågan till personen och den lilla information man har. Jag tror huvudpoängen är att det kan vara klokt att inte bli för uppenbar i sitt försök att ragga på en gång och snarare treva i samtalet med anspråkslösa samtalsämnen. Då får du mer utrymme att dra dig ur om det blir obekvämt eller om du känner att ni nog inte har så mycket att prata om trots allt. Men jag är absolut själv ingen expert och är alldeles för obekväm med småprat för att själv försöka mig på något liknande. :lol:
Amalia24
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-11-04

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav habiti » 2017-11-08 4:17:20

det är svårt..

vill du vara vän med en kvinna eller skapa en romantisk relation med henne så måste man vara "normal" eller en sk cooling.

har man psykiska sjukdomar, dålig social status, ful etc så kommer ingen kvinna acceptera en.

lyssna inte på "det finns någon för alla" "någon kvinna kommer acceptera dig för den du är", det är bara bullshit.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Amalia24 » 2017-11-08 12:12:57

habiti skrev:det är svårt..

vill du vara vän med en kvinna eller skapa en romantisk relation med henne så måste man vara "normal" eller en sk cooling.

har man psykiska sjukdomar, dålig social status, ful etc så kommer ingen kvinna acceptera en.

lyssna inte på "det finns någon för alla" "någon kvinna kommer acceptera dig för den du är", det är bara bullshit.


Hur definierar du "tillräckligt normal" för att någon ska få romantiskt intresse för en? Det finns ju mängder av personer med psykiska sjukdomar och lägre social status som fortfarande har relationer. Detsamma gäller personer som inte är konventionellt attraktiva. Jag kan tänka mig att det är en skala där det är många faktorer som bidrar till hur svårt det är att hitta någon, och att inställning spelar stor roll.
Amalia24
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-11-04

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav habiti » 2017-11-09 5:12:01

Amalia24 skrev:
habiti skrev:det är svårt..

vill du vara vän med en kvinna eller skapa en romantisk relation med henne så måste man vara "normal" eller en sk cooling.

har man psykiska sjukdomar, dålig social status, ful etc så kommer ingen kvinna acceptera en.

lyssna inte på "det finns någon för alla" "någon kvinna kommer acceptera dig för den du är", det är bara bullshit.


Hur definierar du "tillräckligt normal" för att någon ska få romantiskt intresse för en? Det finns ju mängder av personer med psykiska sjukdomar och lägre social status som fortfarande har relationer. Detsamma gäller personer som inte är konventionellt attraktiva. Jag kan tänka mig att det är en skala där det är många faktorer som bidrar till hur svårt det är att hitta någon, och att inställning spelar stor roll.


Ja, är man kvinna med massa problem blir man ändå accepterad.

Men är man en kille med en massa besvär så är det helt kört.

Inställning? Jag är brutalt ful, inte bra på att prata, noll social status etc. Jag kan inte förbättra mig själv. Någon måste alltså acceptera mig för den jag är , men ingen kommer ju göra det.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Richard » 2017-11-09 14:19:31

För några år sen åkte jag tåget från Göteborg till Ängelholm. Mitt emot mig satt en så jävla snygg tjej! Jag kunde inte låta bli att titta på henne... :oops:

Men jag vågade inte säga nått...
Richard
 
Inlägg: 3335
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Amalia24 » 2017-11-09 14:49:03

Habiti, jag håller inte med om ditt påstående att man som tjej med massa problem blir accepterad medan killar inte blir det. Visst finns det beteenden som gör att relationer blir svåra att få till. Det gäller bägge könen. Jag säger inte att det finns någon för alla oavsett hur man beter sig.
Vad jag menar är att det rör sig om en skala och inte är så onyanserat som du målar upp det. Det är lätt för mig att i bara i min egen vänkrets och vardag hitta exempel som motsäger dina påståenden.

Det verkar som att du har låg självkänsla och jag förstår att det känns ledsamt att uppleva att du är ”brutalt ful” och har ”noll social status”. Jag hoppas att du kommer att kunna känna annorlunda i framtiden.
Amalia24
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-11-04

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Mammaspojke » 2017-11-09 15:12:43

Det verkar helt klart svårt nuförtiden.
antonius skrev:Man tar sin klubba och donkar till henne lämpligt, sen släpar man in henne i sin mancave, roarrr!!

alt, man tar sin vita springare och enleverar henne och rider bort i solnedången med den ljuva jungfrun i famnen.

Eller frågor om hon kan tänka sig att hjälpa dig med att sopsortera efter gymmet och ev ta en te efteråt... :-)005


Haha, den första är så talande för hur komplicerat det blivit jämfört med förr.
Hela samhället har blivit extremt komplicerat på gott och ont.
Vågar men ens titta på en tjej sen metoo:andet kom igång :P

Har liknande problem som TS kan jag säga.
Nyligen satt jag i ett stort väntrum. Säkert 4 bord, massor av stolar, 2 soffor osv. Jag var enda där och plötsligt kommer det en tjej som sätter sig exakt brevid mig av alla platser. Jag hade lixom tagit den platsen som var längst in. Blev helt handlingsförlamad. Kan inte konversera för fem öre. Man kunde jue ha sagt hej eller nått..

Massor av gånger har tjejer verkat intresserade, dom ler och tittar. Väntar på att man ska säga något..
Blir så frustrerad över hur många tillfällen man förlorat bara för att man inte kan konversera. Vet inte om det ÄR ADD:n eller Aspergern, kanske nått annat men har alltid haft problem med det. Minns tillbaks redan som typ 10åring hur frustrerande det var. Är nu medelålders..
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Amalia24 » 2017-11-09 18:15:45

”Me too”-kampanjen har handlat om sexuella trakasserier. Jag har sett flera skriva att de är rädda för att ”Me too”-kampanjen ska inbegripa vanliga beteenden som att titta på någon eller flörta, medan jag bara har läst exempel från ”Me too”-kampanjen som handlar grova övertramp och trakasserier. Att jämföra det med att titta på någon blir tyvärr att förminska vittnesmål från kampanjen till överdrifter. Och det håller inte jag med om att de är.

Om man känner sig förvirrad kring vad som är sexuella trakasserier så finns det en del att läsa om samtycke och hur man förhåller sig till det. Det finns även en video från UR för elever från särskolan som på ett tydligt sätt beskriver hur man förhåller sig till samtycke. Det är något vi alla borde bli bättre på.
Amalia24
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-11-04

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Batte » 2017-11-09 18:21:33

Amalia24 skrev:”Me too”-kampanjen har handlat om sexuella trakasserier. Jag har sett flera skriva att de är rädda för att ”Me too”-kampanjen ska inbegripa vanliga beteenden som att titta på någon eller flörta, medan jag bara har läst exempel från ”Me too”-kampanjen som handlar grova övertramp och trakasserier. Att jämföra det med att titta på någon blir tyvärr att förminska vittnesmål från kampanjen till överdrifter. Och det håller inte jag med om att de är.

Om man känner sig förvirrad kring vad som är sexuella trakasserier så finns det en del att läsa om samtycke och hur man förhåller sig till det. Det finns även en video från UR för elever från särskolan som på ett tydligt sätt beskriver hur man förhåller sig till samtycke. Det är något vi alla borde bli bättre på.
Bra skrevet! Man trenger selvsagt ikke være redd for å titte på eller snakke med andre mennesker.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Mammaspojke » 2017-11-09 19:28:55

Amalia24 skrev:”Me too”-kampanjen har handlat om sexuella trakasserier. Jag har sett flera skriva att de är rädda för att ”Me too”-kampanjen ska inbegripa vanliga beteenden som att titta på någon eller flörta, medan jag bara har läst exempel från ”Me too”-kampanjen som handlar grova övertramp och trakasserier. Att jämföra det med att titta på någon blir tyvärr att förminska vittnesmål från kampanjen till överdrifter. Och det håller inte jag med om att de är.

Om man känner sig förvirrad kring vad som är sexuella trakasserier så finns det en del att läsa om samtycke och hur man förhåller sig till det. Det finns även en video från UR för elever från särskolan som på ett tydligt sätt beskriver hur man förhåller sig till samtycke. Det är något vi alla borde bli bättre på.


Skulle egentligen raderat mitt inlägg direkt men det gick inte då det blev flera timmars fördröjning.
Är inte mig själv just nu så skriver massa skumt som egentligen inte representerar vad jag känner. Minns knappt vad jag skriver fast det bara var timmar sen.

Ska inte skriva i forum alls just nu.. Vet inte vad jag skriver riktigt.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav StefanJC » 2017-11-09 20:15:09

Om man inte vet hur ens signaler tolkas måste man självklart vara
rädd för att titta på eller prata med andra människor. Man kan inte
säga vad som helst eller följa efter och stirra på rädda tjejer t ex.

Om man vet att andra kan tolka det man säger hur som helst och
fantisera ihop något som inte har något alls med det man sagt
måste man både för sin egen och andras skull vara väldigt
försiktig.

Meddvetna övergrepp är inget jag vill förringa, tvärtom. Men det
är ju också ett exempel på att jag måste vara försiktig med vad
jag säger. Jag menar att alla övergrepp, även dom minsta, är
hemska. Men det låter som jag tycker våldtäkt är acceptabelt.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav Amalia24 » 2017-11-09 20:26:41

StefanJC skrev:Om man inte vet hur ens signaler tolkas måste man självklart vara
rädd för att titta på eller prata med andra människor. Man kan inte
säga vad som helst eller följa efter och stirra på rädda tjejer t ex.

Om man vet att andra kan tolka det man säger hur som helst och
fantisera ihop något som inte har något alls med det man sagt
måste man både för sin egen och andras skull vara väldigt
försiktig.

Meddvetna övergrepp är inget jag vill förringa, tvärtom. Men det
är ju också ett exempel på att jag måste vara försiktig med vad
jag säger. Jag menar att alla övergrepp, även dom minsta, är
hemska. Men det låter som jag tycker våldtäkt är acceptabelt.


Jag håller med om det och jag har också jobbat med personer som har både autism och utvecklingsstörning och då var det ganska vanligt med mindre övertramp i form av att någon tog en på brösten eller pussade en utan förvarning när man gav dem en kram. Jag tolkade det som genuina missförstånd och vi kunde ha bra samtal efteråt och bena ut vad som hade blivit fel. I de fallen är pedagogiska videoklipp om samtycke välbehövliga. Att någon har visat mig oönskat intresse på offentliga platser har inte heller förargat mig även om det ibland har varit obekvämt.

Jag tycker inte att man nödvändigtvis behöver klumpa ihop den här typen av beteenden med ”Me too”-kampanjen eftersom det inte är den sortens handlingar som beskrivs. Ofta handlar det om riktiga våldtäktsförsök och övergrepp av personer som vet bättre, och det bör inte förminskas. Åtminstone inte i det sammanhanget. Detta är dock ett sidospår och säkert inte vad trådstartaren ville diskutera, så vi kanske borde diskutera detta någon annanstans. :-)Happy
Amalia24
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-11-04

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav StefanJC » 2017-11-09 21:47:34

Ja, lite off topic kanske. Men det första man måste göra innan
man börjar prata med en tjej är kanske att man måste komma
över sin rädsla.

Att komma över rädslan är svårt eftersom det är lite som en
mörkrädsla, man vet inte vad som kan hända och rädslan
ligger nog mycket i den osäkerheten. Man kan komma på
många exempel på vad som kan hända och vara rädd för
det men jag tror det även finns en ogrundad rädsla, i alla
fall är det så för mig. Min rädsla är större än vad det värsta
tänkbara scenariot skulle kunna tänkas vara. Finns inget
speciellt utfall som vore så skrämmande som rädslan i sig.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav antonius » 2017-11-10 1:43:37

Det går inte längre Timell-kräket har förstört allt, om man ändå var gay... :-)Crying
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur börjar man prata med en tjej?

Inläggav habiti » 2017-11-10 4:57:41

Amalia24 skrev:Habiti, jag håller inte med om ditt påstående att man som tjej med massa problem blir accepterad medan killar inte blir det. Visst finns det beteenden som gör att relationer blir svåra att få till. Det gäller bägge könen. Jag säger inte att det finns någon för alla oavsett hur man beter sig.
Vad jag menar är att det rör sig om en skala och inte är så onyanserat som du målar upp det. Det är lätt för mig att i bara i min egen vänkrets och vardag hitta exempel som motsäger dina påståenden.

Det verkar som att du har låg självkänsla och jag förstår att det känns ledsamt att uppleva att du är ”brutalt ful” och har ”noll social status”. Jag hoppas att du kommer att kunna känna annorlunda i framtiden.



Man ser alltid kvinnor med problem med vänner/pojkvän medans män med problem är oftast ensamma (livet ut).

låg självkänsla? nej snarare realist...

jag upplever inte! jag vet att jag är brutalt ful och har noll social status. har man 100 + utseende defekter och lever på fk och inga vänner så är det ju låg social status.

det spelar ingen roll vad jag "känner" eftersom min kropp och hjärna förblir det samma.



Moderator atoms - tog bort dubblerat citat.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in