Tråden om rdos neandertalsteori.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-10-20 21:10:44

Wine skrev:Läste följande idag om NQ, (Neanderthal Quotient):

People who scored high in NQ were found to be significantly high on the dimensions of:

  • Social fear
  • Sociosexuality (promiscuity)
  • Depressive tendencies
  • Bipolar tendencies
  • Autistic tendencies


Mer läsning här:

Psychology Today - Your Neanderthal Quotient and Your Personality


Jag tror de bevisat neandertalsteorin. Alla dessa områden relaterar till neurodiversitet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-11-08 9:51:18

Nu börjar det likna något:
https://bendedreality.com/you-may-be-mo ... u-thought/

Jag har ju länge påstått att neandertal och "moderna människan" blandade sig redan för 125.000 år sedan (senaste mellanistiden), och det har man tydligen verfierat nu. Signalen på detta ser man i Aspie Quiz. Fast det betyder också att man måste flytta den ursprungliga divergensen till närmare 2 miljoner år (ditåt är man också på väg).

Sedan har man tydligen länkat neandertal arv till schizofreni. Med det är väl egentligen saken klar. Även fast psykoser och schizofreni fortfarande (felaktigt) anses som "sjukdomar".
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Batte » 2017-11-08 10:08:03

rdos skrev:Sedan har man tydligen länkat neandertal arv till schizofreni. Med det är väl egentligen saken klar. Även fast psykoser och schizofreni fortfarande (felaktigt) anses som "sjukdomar".
Hvordan reagerer folk når du sier at dette ikke er sykdommer?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-11-08 10:37:54

Batte skrev:
rdos skrev:Sedan har man tydligen länkat neandertal arv till schizofreni. Med det är väl egentligen saken klar. Även fast psykoser och schizofreni fortfarande (felaktigt) anses som "sjukdomar".
Hvordan reagerer folk når du sier at dette ikke er sykdommer?


Jag vet inte så noga, men det kanske är spännande att undersöka?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-11-08 10:53:56

Fast egentligen så är det ingen större skillnad på att idag påstå att psykoser inte är sjukdomar än det var att påstå att autism inte var en sjukdom för 20 år sedan, eller att homosexualitet inte var en sjukdom för ännu längre sedan. Om 20 år kommer kanske folk att förundra sig åt hur okunniga folk var om psykoser på 1900-talet och t.o.m. in på 2000-talet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-11-08 11:19:11

Förresten så säger evolutionsteori att en medfödd sjukdom inte kan finnas med hög prevalens då generna då skulle hamnat under negativ selektion och försvunnit. Ofta bildas en balans på kanske 1 promille prevalens eller något ditåt. Däremot så kan man aldrig ha en balans kring flera procent, eller ännu mer. Då har man helt enkelt klassat något som sjukdom på felaktiga premisser.

Länk till genetiska sjukdomar: https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_disorder
Prevalens för psykos är 3%, långt över vad en sjukdom kan ha: https://headspace.org.au/health-profess ... essionals/

Jag tror egentligen att om något är länkat till neurodiversitet så kan det inte vara en sjukdom, vilket ju psykoser är.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-11-08 11:45:58

Det här med psykoser blir ännu märkligare..

Psychotic disorders are rare before the age of 14 years, but there is a sharp increase in its prevalence between the ages of 15-17 years (4). Overall, about 50% of people who develop a psychotic disorder will do so by the time they are in their early 20s. The mean age of onset tends to be a little younger in males (18-25 years) than females (25-35 years) (4,5).


Så, psykoser börjar i puberteten samtidigt som dessa killar har sina första kärleksrelationer? Såklart att de gör. Spirituell kommunikation ÄR ju relaterat kärleksrelationer. Alla drag som ingår i schizotypal är ju också relaterade till neurodiversa relationer. Vilket ju är ytterligare bevis på att psykiatrin inte fattar det här.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Batte » 2017-11-08 11:54:58

Ja, jeg vet ikke hvordan det er med prevalens. Vet ikke hvordan det er med klassifisering som sykdommer etc. Vet ikke hva det heter eller burde hete.

Jeg opplever mye merkelig, men jeg har aldri hatt psykose eller vrangforestillinger. Jeg kan følge deg i forestillingen om at "neurodiverse" kan oppfatte og tolke i virkeligheten dypere enn andre. Sikkert også ting som av andre ville oppfattes som vrangforestilling.

Men, mener du at psykose og vrangforestillinger representerer virkelighet? Mener du at det aldrig egentlig er feiltolkinger i hjernen? Det kan jeg ikke tro på. Se f.eks. på denne saken: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/stemmene-har-plaget-henne-i-snart-30-ar.-likevel-greier-solveig-a-smile-1.13685505

Mener du at det hun ser er virkelig? Kan du forklare dette er du snill? :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-11-08 12:03:25

Intressant länk: https://weilerpsiblog.wordpress.com/201 ... psychosis/

Jag tror mycket av det som tas upp där är rimligt. Det kan ju vara så att de som har "riktig" schizofreni, och inte bara är neurodiversa med spirituella förmågor, är sjuka på riktigt. Men då gäller fortfarande att man måste kunna utesluta att det man ser är spirituella förmågor INNAN man sätter diagnos.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-11-08 12:35:56

Batte skrev:Men, mener du at psykose og vrangforestillinger representerer virkelighet? Mener du at det aldrig egentlig er feiltolkinger i hjernen? Det kan jeg ikke tro på. Se f.eks. på denne saken: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/stemmene-har-plaget-henne-i-snart-30-ar.-likevel-greier-solveig-a-smile-1.13685505

Mener du at det hun ser er virkelig? Kan du forklare dette er du snill? :wink:


Låter som ett spännande fall. En av rösterna motiverade ju henne till studier. Låter som en häftig typ. :mrgreen:

Jag gillar iaf "min röst", och vill ha kvar henne i mitt huvud för evigt. Det gör inget att hon är lite bestämmande emellanåt. Det är ok. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Batte » 2017-11-08 12:49:44

rdos skrev:
Batte skrev:Men, mener du at psykose og vrangforestillinger representerer virkelighet? Mener du at det aldrig egentlig er feiltolkinger i hjernen? Det kan jeg ikke tro på. Se f.eks. på denne saken: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/stemmene-har-plaget-henne-i-snart-30-ar.-likevel-greier-solveig-a-smile-1.13685505

Mener du at det hun ser er virkelig? Kan du forklare dette er du snill? :wink:


Låter som ett spännande fall. En av rösterna motiverade ju henne till studier. Låter som en häftig typ. :mrgreen:

Jag gillar iaf "min röst", och vill ha kvar henne i mitt huvud för evigt. Det gör inget att hon är lite bestämmande emellanåt. Det är ok. :wink:


Jeg er overbevist om at det ikke er på samme måte, rdos. Stemmen ho har i hodet har jo bedt henne ta livet av seg.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-11-08 12:57:14

Batte skrev:
rdos skrev:
Batte skrev:Men, mener du at psykose og vrangforestillinger representerer virkelighet? Mener du at det aldrig egentlig er feiltolkinger i hjernen? Det kan jeg ikke tro på. Se f.eks. på denne saken: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/stemmene-har-plaget-henne-i-snart-30-ar.-likevel-greier-solveig-a-smile-1.13685505

Mener du at det hun ser er virkelig? Kan du forklare dette er du snill? :wink:


Låter som ett spännande fall. En av rösterna motiverade ju henne till studier. Låter som en häftig typ. :mrgreen:

Jag gillar iaf "min röst", och vill ha kvar henne i mitt huvud för evigt. Det gör inget att hon är lite bestämmande emellanåt. Det är ok. :wink:


Jeg er overbevist om at det ikke er på samme måte, rdos. Stemmen ho har i hodet har jo bedt henne ta livet av seg.


Jo, fast det kan ju vara relaterat till om en person lätt blir depressiv. Min röst är ju positiv, och gillar inte ens när jag själv har negativa tankar. En negativ röst hos en depressiv person kan ju få fatala följder. Men då pratar vi ju om relaterade drag, inte psykos eller själva rösterna i sig.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Batte » 2017-11-08 12:59:58

rdos skrev:
Batte skrev:
rdos skrev:
Låter som ett spännande fall. En av rösterna motiverade ju henne till studier. Låter som en häftig typ. :mrgreen:

Jag gillar iaf "min röst", och vill ha kvar henne i mitt huvud för evigt. Det gör inget att hon är lite bestämmande emellanåt. Det är ok. :wink:


Jeg er overbevist om at det ikke er på samme måte, rdos. Stemmen ho har i hodet har jo bedt henne ta livet av seg.


Jo, fast det kan ju vara relaterat till om en person lätt blir depressiv. Min röst är ju positiv, och gillar inte ens när jag själv har negativa tankar. En negativ röst hos en depressiv person kan ju få fatala följder. Men då pratar vi ju om relaterade drag, inte psykos eller själva rösterna i sig.
Forklar på hvilken måte du hører en røst da?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-11-08 13:07:09

Batte skrev:Forklar på hvilken måte du hører en røst da?


Jag tycker hennes beskrivning är bra, och kan hålla med om en del av det. Själva rösten finns ju i huvudet, och jag vet ju att hon inte finns där fysiskt. Fast till skillnad från henne så vet jag ju att min röst finns i verkliga livet, vilket hennes kanske inte gör, eller så pratar hon med en ande ungefär som ett medium skulle kunna göra.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Batte » 2017-11-08 13:25:43

rdos skrev:
Batte skrev:Forklar på hvilken måte du hører en røst da?


Jag tycker hennes beskrivning är bra, och kan hålla med om en del av det. Själva rösten finns ju i huvudet, och jag vet ju att hon inte finns där fysiskt. Fast till skillnad från henne så vet jag ju att min röst finns i verkliga livet, vilket hennes kanske inte gör, eller så pratar hon med en ande ungefär som ett medium skulle kunna göra.
Ok. Jeg tror det ikke er spesielt bra å si at psykose og vrangforestillinger ikke kan være ekte. At man kan være telepat, empat eller ha en forsterket forbindelse til helheten, det kan man ikke utelukke. Dog tror jeg det kan være farlig om man påstår at mennesker med skadelige ulogiske virkelighetsoppfattelse ikke har vrangforestillinger.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav StefanJC » 2017-11-08 13:48:14

Batte skrev:
rdos skrev:
Batte skrev:Forklar på hvilken måte du hører en røst da?


Jag tycker hennes beskrivning är bra, och kan hålla med om en del av det. Själva rösten finns ju i huvudet, och jag vet ju att hon inte finns där fysiskt. Fast till skillnad från henne så vet jag ju att min röst finns i verkliga livet, vilket hennes kanske inte gör, eller så pratar hon med en ande ungefär som ett medium skulle kunna göra.
Ok. Jeg tror det ikke er spesielt bra å si at psykose og vrangforestillinger ikke kan være ekte. At man kan være telepat, empat eller ha en forsterket forbindelse til helheten, det kan man ikke utelukke. Dog tror jeg det kan være farlig om man påstår at mennesker med skadelige ulogiske virkelighetsoppfattelse ikke har vrangforestillinger.

Kan vara farligare säga att det är vanföreställningar och inte
ta dom på allvar. Om någon hör röster så är upplevelsen på
riktigt och inget man ska förringa.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Batte » 2017-11-08 14:00:10

StefanJC skrev:
Batte skrev:
rdos skrev:
Jag tycker hennes beskrivning är bra, och kan hålla med om en del av det. Själva rösten finns ju i huvudet, och jag vet ju att hon inte finns där fysiskt. Fast till skillnad från henne så vet jag ju att min röst finns i verkliga livet, vilket hennes kanske inte gör, eller så pratar hon med en ande ungefär som ett medium skulle kunna göra.
Ok. Jeg tror det ikke er spesielt bra å si at psykose og vrangforestillinger ikke kan være ekte. At man kan være telepat, empat eller ha en forsterket forbindelse til helheten, det kan man ikke utelukke. Dog tror jeg det kan være farlig om man påstår at mennesker med skadelige ulogiske virkelighetsoppfattelse ikke har vrangforestillinger.

Kan vara farligare säga att det är vanföreställningar och inte
ta dom på allvar. Om någon hör röster så är upplevelsen på
riktigt och inget man ska förringa.

Opplevelsen er ekte ja. Men noen trenger hjelp, og da må man jo skaffe dem det. Dersom opplevde stemmer forteller noen at de skal skade seg selv eller andre kan man ikke bare si "opplevelsen er ekte" og sende dem ut i verden. Da trenger de hjelp av helsevesenet.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-11-08 14:08:14

Jag tror man ska gå mer på ifall rösten är positiv eller destruktiv, och eventuella följder av negativa och destruktiva röster. Man behöver ju varken diagnosticera eller medicinera mot positiva röster. Det är ju helt onödigt.

Det är ju också en viktig aspekt ifall man vill ha en spirituell förbindelse med någon man gillar. Man kan bryta en vanlig relation, men jag är inte säker på att man kan bryta en spirituell förbindelse. Vilket ju gör att man bör ställa högre krav på vilka man skapar sådana med.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav StefanJC » 2017-11-08 14:09:15

Batte skrev:
StefanJC skrev:
Batte skrev: Ok. Jeg tror det ikke er spesielt bra å si at psykose og vrangforestillinger ikke kan være ekte. At man kan være telepat, empat eller ha en forsterket forbindelse til helheten, det kan man ikke utelukke. Dog tror jeg det kan være farlig om man påstår at mennesker med skadelige ulogiske virkelighetsoppfattelse ikke har vrangforestillinger.

Kan vara farligare säga att det är vanföreställningar och inte
ta dom på allvar. Om någon hör röster så är upplevelsen på
riktigt och inget man ska förringa.

Opplevelsen er ekte ja. Men noen trenger hjelp, og da må man jo skaffe dem det. Dersom opplevde stemmer forteller noen at de skal skade seg selv eller andre kan man ikke bare si "opplevelsen er ekte" og sende dem ut i verden. Da trenger de hjelp av helsevesenet.

Man kan inte säga att upplevelsen är en vanföreställning och skicka hem dom.
Man måste ta rösterna på allvar och ge personen vård.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav Batte » 2017-11-08 14:16:09

StefanJC skrev:
Batte skrev:
StefanJC skrev:Kan vara farligare säga att det är vanföreställningar och inte
ta dom på allvar. Om någon hör röster så är upplevelsen på
riktigt och inget man ska förringa.

Opplevelsen er ekte ja. Men noen trenger hjelp, og da må man jo skaffe dem det. Dersom opplevde stemmer forteller noen at de skal skade seg selv eller andre kan man ikke bare si "opplevelsen er ekte" og sende dem ut i verden. Da trenger de hjelp av helsevesenet.

Man kan inte säga att upplevelsen är en vanföreställning och skicka hem dom.
Man måste ta rösterna på allvar och ge personen vård.
Ja, jeg regner med at det er slik i dag.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav StefanJC » 2017-11-08 16:45:05

Batte skrev:
StefanJC skrev:
Batte skrev:Opplevelsen er ekte ja. Men noen trenger hjelp, og da må man jo skaffe dem det. Dersom opplevde stemmer forteller noen at de skal skade seg selv eller andre kan man ikke bare si "opplevelsen er ekte" og sende dem ut i verden. Da trenger de hjelp av helsevesenet.

Man kan inte säga att upplevelsen är en vanföreställning och skicka hem dom.
Man måste ta rösterna på allvar och ge personen vård.
Ja, jeg regner med at det er slik i dag.


Man kan säga att "upplevelsen är äkta" och ge dom vård.
Man måste inte kalla det vanföreställning.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Tråden om rdos neandertalsteori.

Inläggav rdos » 2017-11-08 16:52:47

StefanJC skrev:Man kan säga att "upplevelsen är äkta" och ge dom vård.
Man måste inte kalla det vanföreställning.


Precis, och om upplevelsen inte går ut på att man skadar sig själv eller andra så kan man ju skicka hem personen utan att ifrågasätta dennes upplevelser eller klistra på en massa märkliga stigmatiserande etiketter.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Intressanta intressen



Logga in