Aktivitetsersättning nedsatt arbetsförmåga - börja jobba?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aktivitetsersättning nedsatt arbetsförmåga - börja jobba?

Inläggav adddd » 2016-10-02 12:06:43

Jag vill börja jobba om jag kan (inte arbetsträning eller liknande) och tänkte prova på att åtminstone jobba deltid. Dock vill jag inte förlora min aktivitetsersättning eftersom det är min försörjning.

Blir inte klok på faktabladet på försäkringskassans hemsida och är livrädd för att kontakta dem med frågor eftersom jag tidigare fått problem bara av att tänka på att börja studera (förlorade en gång aktivitetsersättning för att jag hade ansökt till ett universitet i min desperation att komma framåt).

Så jag tänkte man kan höra efter här istället där det antagligen finns erfarenheter från andra som har samma ersättning.

Det står under faktan om ersättningen på försäkringskassans hemsida att det alltid ska löna sig att arbeta, men vad betyder det konkret? Det står att om man har 75% nedsatt förmåga ska man få hjälp att hitta ett jobb om man vill jobba 25% typ. Lite förvirrad där men då ska de tydligen skaffa ett jobb åt en och om det inte går garanterar dem att man får jobb på Samhall.

Någon som haft denna ersättning, den som alltså kallas "aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga" och som faktiskt jobbat och fått behålla ersättningen? Rimligtvis inte hela, men en del? Hur mycket jobbade du isåfall och hur många % fick du behålla av ersättningen? Det skulle ju alltid löna sig att arbeta säger dem, men att man ska kontakta sin handledare om man vill veta mer typ (nej tack, tack ändå!).

Sen kan man ju ha ersättningen vilande som det heter medan man arbetar, men inte riktigt det jag undrar över.

Tack

Hör inte till frågeställningen egentligen men helst vill jag jobba i butik eftersom det är mitt drömjobb att plocka, fronta och sitta i kassa. Jag söker och går runt och träffar arbetsgivare men det verkar svårt att få jobb i just butik utan att ha några kontakter eller särskild erfarenhet. Söker även andra typer av okvalificerat arbete eftersom jag saknar högre utb.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Aktivitetsersättning nedsatt arbetsförmåga - börja jobba?

Inläggav Liljan » 2016-10-02 17:06:29

Om du sökt en universitetsutbildning har du inte bara tänkt utan agerat aktivt och då är det förståligt att du blir av med bidraget. Att jobba deltid med aktivitetsersättning är nästan omöjligt, ska du jobba 50% och får aktivitetsersättning på 50% får du bara jobba 4 timmar om dagen fem dagar i veckan. Du får inte lägga upp det på något annat vis. Det är omöjligt att hitta sådana jobb. Aktivitetsersättning är nästan omöjligt att bli av med pga de rigida reglerna kring det.

Eftersom du inte verkar ha testat att jobba tycker jag ändå du ska börja med någon form av praktik. Kontakta Försäkringskassan och be dem ordna ett möte med Arbetsförmedlingen så kan ni dkiskutera dina möjligheter.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Aktivitetsersättning nedsatt arbetsförmåga - börja jobba?

Inläggav Truls » 2016-10-02 18:01:14

adddd: Mitt tips är att ringa anonymt till Försäkringskassan via deras kundtjänst och be att få prata med någon som är duktig på aktivitetsersättning.Då kan du förklara din situation och fråga allt du behöver veta. Uppge bara inte ditt namn eller personnummer överhuvudtaget, varken i nummervalen du gör på telefonen eller till någon du pratar med. Handläggaren måste svara ordentligt på alla frågor även när du är anonym.
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

Aktivitetsersättning nedsatt arbetsförmåga - börja jobba?

Inläggav Zima33 » 2016-10-02 19:27:52

När man har aktivitetsersättning kan man få ha någon aktivitet som FK betalar för. Att arbeta och ha aktivitetsersättning 100% samtidigt går inte, du får ju ersättningen pga nedsatt arbetsförmåga.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Aktivitetsersättning nedsatt arbetsförmåga - börja jobba?

Inläggav BellaBelle » 2017-11-03 4:46:33

Sök en sådan där daglig verksamhet som hjälper en med praktikplats.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in