Vad vill du ha av en praktikplats?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad vill du ha av en praktikplats?

Inläggav rapchic » 2016-04-02 22:38:37

När du praktiserar, vad vill du få ut av det? Är det ett jobb? Erfarenhet? Social stimulans? Nått annat?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad vill du ha av en praktikplats?

Inläggav BellaBelle » 2017-10-30 19:32:45

Jag skulle vilja bestämma själv i vilket yrke jag praktiserar. Jag har redan provat på så kallade enkla jobb, och vill inte hålla på med det som praktik.

För mig skulle det vara viktigast att få tillfälle bli bättre i något av mina intressen. Plus lagom socialt umgänge -dvs inte så socialt.

Frågar du av någon speciell anledning? Vill du själv praktisera eller ta emot en praktikant?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad vill du ha av en praktikplats?

Inläggav rapchic » 2017-10-30 23:25:49

Någon gång skulle jag vilja ta emot en praktikant men jag har sett att många anser att praktikplatser ska kunna leda till anställning (på samma företag) vilket jag själv inte tycker är nödvändigt (och jag förmodligen aldrig skulle kunna ge) så det är till stor del också nyfikenhet.

Själv gick jag på praktik för att lära mig något inte för att få jobb på samma ställe
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad vill du ha av en praktikplats?

Inläggav Hadraniel » 2017-10-31 17:55:41

rapchic skrev:När du praktiserar, vad vill du få ut av det? Är det ett jobb? Erfarenhet? Social stimulans? Nått annat?


För min del känner jag att en praktik huvudsakligen bör leda till ett jobb ganska snart eftersom det är min ekonomiska situation som jag vill lösa genom att delta där. Då bör det ju rimligen handla om att jag får ett jobb på samma arbetsplats, men jag skulle nog kunna vara öppen även för en praktik som var väldigt givande mentalt och kunskapsmässigt samt ger mig erfarenheter som sannolikt inom en snar framtid leder till ett jobb på en annan arbetsplats.

Den sociala stimulansen från ett jobb är jag nog helst utan då det mest brukar vara psykiskt påfrestande, väldigt energidränerande samt rent allmänt göra mitt liv sämre.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Vad vill du ha av en praktikplats?

Inläggav mondo beyondo » 2017-10-31 22:58:08

Pengar men först och främst lära mig om ngnting som jag är intresserad av, och det kan leda till pengar eller bara till mer kunskap.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Vad vill du ha av en praktikplats?

Inläggav Liljan » 2017-10-31 23:55:02

Jag anser inte att ett vinstdrivande företag ska få ta emot praktikanter om de inte har möjlighet att anställa personen (givetvis ska bara anställning ske om personen har gjort ett bra jobb) Det är allt för många företag som utnyttjar praktikanter för att slippa anställa och på så sätt försvinner arbetstillfällen från den ordinarie arbetsmarknaden och det blir svårare för alla att få jobb. Det är dessutom fel att skattepengar ska gå till gratis arbetskraft åt vinstdrivande företag. Min erfarenhet av att se andra som har praktiserat är att praktiken inte är värt något alls på CV:t.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad vill du ha av en praktikplats?

Inläggav Appollo30 » 2017-11-01 0:38:14

Liljan skrev:Jag anser inte att ett vinstdrivande företag ska få ta emot praktikanter om de inte har möjlighet att anställa personen (givetvis ska bara anställning ske om personen har gjort ett bra jobb) Det är allt för många företag som utnyttjar praktikanter för att slippa anställa och på så sätt försvinner arbetstillfällen från den ordinarie arbetsmarknaden och det blir svårare för alla att få jobb. Det är dessutom fel att skattepengar ska gå till gratis arbetskraft åt vinstdrivande företag. Min erfarenhet av att se andra som har praktiserat är att praktiken inte är värt något alls på CV:t.


Håller inte med där. Inom högre utbildning kan praktik hos ett privat företag vara en del av utbildningen och mycket väl vara positivt för CV:t. Kan givetvis leda till jobb i framtiden på företaget, men inte nödvändigtvist. Skulle själv inte säga att det råder någon konkurrens mellan praktikanter och vanliga anställda med uttagen examen inom de områdena jag har något koll på. Den främsta anledningen till detta är att praktikanten inte har samma ansvar och krav på sig som de ordinarie anställda. Praktik är en möjlighet för att skaffa erfarenhet, kontakter och referenser samt att kunna marknadsföra sig och visa vad man går för. Detta torde öka ens möjlighet att få jobb i största allmänhet.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Vad vill du ha av en praktikplats?

Inläggav Liljan » 2017-11-01 1:37:36

Appollo30 skrev: Håller inte med där. Inom högre utbildning kan praktik hos ett privat företag vara en del av utbildningen och mycket väl vara positivt för CV:t. Kan givetvis leda till jobb i framtiden på företaget, men inte nödvändigtvist. Skulle själv inte säga att det råder någon konkurrens mellan praktikanter och vanliga anställda med uttagen examen inom de områdena jag har något koll på. Den främsta anledningen till detta är att praktikanten inte har samma ansvar och krav på sig som de ordinarie anställda. Praktik är en möjlighet för att skaffa erfarenhet, kontakter och referenser samt att kunna marknadsföra sig och visa vad man går för. Detta torde öka ens möjlighet att få jobb i största allmänhet.

Naturligtvis räknar jag inte med AT läkartjänster och annat som ingår i en utbildning, det trodde jag var underförstått. De ställen som utnyttjar praktikanter istället för personal är oftast lågkvalificerade jobb där man varken behöver någon utbildning eller erfarenhet för att klara av, exempelvis butiksjobb. I många fall som jag har sett själv med egna ögon fungerar praktikanten som vilken annan anställd som helst. Att jobba i en liten privatägd skoaffär ger varken kontakter eller något annat. På CT:t kommer det stå att det är en praktik och företag vill hellre anställa någon som arbetat påriktigt, många arbetsgivare undrar nog varför de som praktiserat inte har jobbat påriktigt och är oroliga för sjukskrivningar och så vidare.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vad vill du ha av en praktikplats?

Inläggav rapchic » 2017-11-01 8:00:35

Liljan skrev:Jag anser inte att ett vinstdrivande företag ska få ta emot praktikanter om de inte har möjlighet att anställa personen (givetvis ska bara anställning ske om personen har gjort ett bra jobb) Det är allt för många företag som utnyttjar praktikanter för att slippa anställa och på så sätt försvinner arbetstillfällen från den ordinarie arbetsmarknaden och det blir svårare för alla att få jobb. Det är dessutom fel att skattepengar ska gå till gratis arbetskraft åt vinstdrivande företag. Min erfarenhet av att se andra som har praktiserat är att praktiken inte är värt något alls på CV:t.
yi håller inte med.
Det finns många erfarenheter man kan få på ett företag även om man inte kan få anställning. Ingen av de företag som jag har praktiserat på har varit med tanke på jobb efter utan för att skaffa erfarenhet till mitt framtida egna företag och att praktisera på ett eget företag som är så stort att det kan anställda alla praktikanter är missvisande!
Jag skulle förmodligen inte ha mitt egna företag utan att ha praktiserat där jag har praktiserat.

Däremot så ska det framgå innan praktik vad man kan få ut av det så att dom som enbart gör det för en senare anställning inte tar jobb där det inte leder till det
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in