Runor: Nazisterna och runorna

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav Alien » 2011-08-05 21:29:19

Jag bläddrade i en bok om runor och hoppade lite hit och dit.

Runorna ristades ursprungligen på trä. Strecken kallas stavar (huvudstavar och bistavar). Ordet “bokstav” kommer just från detta, dvs stavar (runor) ristade i bokträ. De urnordiska/samgermanska runorna var 24 till antalet, vikingarnas runor hade krympt till 16. Runorna betecknades med särskilda ord.

I urnordiskan t ex:
s-runan *solwilo som betyder sol.
S-runan.png


o-runan *othila som betyder “odal”, “arvejord”
Odalrunan.png


Ï-runan *ïhwaR som betyder “idegran”
idegransrunan.png


m-runan *mannaR som betyder “man”, “människa”
m-runan.png


t-runan *tiwaR som betyder Tyr (dvs asaguden som gett namn åt “tisdag”)
t-runan.png


h-runan *hagalaR som betyder “hagel”
h-runan.png


R-runan *algiR som betyder “älg”
R-runan.png


* betyder att ordet är konstruerat
R betyder ett bakre - ”r” (tremulant uvular), förekommer bara i slutet av ord.

Nazisterna använde runorna som symboler på sitt eget sätt. Mest kända är:

SS.png

SS (Schutzstaffel, dvs “skyddskår). S-runorna betydde enligt nazisterna Sieg (seger) och kallades segerrunan

Wehrwolf.png

Î-runan betydde Wolfangel (vargfälla) el Wehrwulfs (varulvar). Wehrwulfs var en krigarkår.

m-runan betydde Leben (livet) och kallades livsrunan

t-runan betydde Kampf (kamp, strid) och kallades stridsrunan

h-runan betydde Heil (välgång)

Både SS och Hitlerjugend använde sig av S-runan som symbol, men Hitlerjugend hade bara en s-runa och SS två på sina armbindlar.

h-runan skulle ersätta den vanliga julstjärnan i toppen på julgranen, och bakelser skulle smyckas med den, eftersom den ansågs symbolisera “Heil Hitler”.

m-runan användas av apoteken och fick också symbolisera tyskt fullkornsbröd.

m-runan och R-runan ersatte stjärnan och korset som symboler för liv och död.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav ozonet » 2012-02-25 0:24:59

Intressant. Kan dock bli jävligt irriterad att "nazisterna" har lagt beslag på runorna. Och att många av dem förknippas med nazismen.
ozonet
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2011-09-12

Re: Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav Iridia » 2012-02-25 2:31:50

+1
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav Miche » 2012-02-25 2:38:34

ozonet skrev:Kan dock bli jävligt irriterad att "nazisterna" har lagt beslag på runorna.

...och svastikan!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav Zombie » 2012-02-25 4:35:34

Hakkorset. (Det räcker som det är med amerikanisering, man behöver inte annonsera för den. Och det finns ingen betydelseskillnad, det är som att säga "mosaisk" istället för "judisk" och tro att man är respektfullare på något sätt. Oavsett vilka myter som går på nätet.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav Savanten Svante » 2012-02-25 4:36:33

Miche skrev:...och svastikan!


Ja, achtung på det, lixom!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav Fenren » 2012-02-25 23:20:27

konstigt... här har då inga nazister stulit runorna. jag har dem kvar.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav ozonet » 2012-02-26 22:24:51

Fenren skrev:konstigt... här har då inga nazister stulit runorna. jag har dem kvar.

Hehe,får jag låna några då? Nä men allvarligt talat har man själv funderat på att tatuera något/någon text som folk lätt hade trott var en "nazisttatuering". Kan man kanske skita i men jobbigt när folk direkt associerar det med saker som man själv föraktar.
ozonet
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2011-09-12

Re: Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav thefilosofer » 2012-03-18 20:29:13

Nazister har inte lagt beslag på runorna, är inte aspergare intelligenta? Det är som att säga att Iran har lagt beslag på lejon (deras flagga) eller att Japan har lagt beslag på solen. Dom använde urgermanska symboler på deras arméer, är det så konstigt? I Svenska divisioner finns också "vikinganamn" osv. Kommunisterna har ju inte lagt beslag på stjärnan och nazisterna har inte lagt beslag på runorna. Herregud, folk trodde att jag var nazist i skolan för att jag lyssnade på Rammstein bara för att dom sjunger på tyska, värsta rektormöterna osv att jag skulle sluta sjunga på nazistlåten "Ich Will".

Politisk Korrekthet = Okunskap

"Tolerans" är bara ett frikort för att själv få vara ett svin.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Re: Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav ozonet » 2012-03-20 15:06:42

Nazisterna har visst lagt beslag på runorna på ett sätt förstår du inte det? D associeras med nazismen och nynazismen använder dessa i olika sammanhang så e det bara.
ozonet
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2011-09-12

Re: Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav thefilosofer » 2012-03-26 23:53:50

ozonet skrev:Nazisterna har visst lagt beslag på runorna på ett sätt förstår du inte det? D associeras med nazismen och nynazismen använder dessa i olika sammanhang så e det bara.


Nej, när folk ser en runa tänker dom på en viking inte på Adolf Hitler och co. Däremot associerar tydligen vissa människor Runor med nazist, kanske läst för mycket på aftonbladet eller någon liknande låtsastidning.

Dom kan använda dom så mycket dom vill, vem fan bryr sig, det är inte så att du eller jag skadas av det.

När vi endå håller på så är alla 82 miljoner tyskar nazister, vadå nazisterna pratade tyska, gjorde dom inte? ..
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Re: Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav plixness » 2012-03-27 9:02:19

Detta om att runor = nazist är bara uttryck för historielöshet och okunskap. Det är förvisso intressant att se hur de gjorde för att "ta över" tidigare kulturella uttryck, men det bör inte betyda att de kulturella uttrycken är förstörda för alla framtid. Då är egentligen alla stora politiska ideologier även dem förstörda - eftersom precis varenda en har använts som dåliga ursäkter för att uppnå det som kan kallas för illegitim makt.
plixness
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2010-12-09
Ort: Karlstad

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav Alien » 2013-03-12 14:36:58

Nazisterna har då förstört solkorset/hakkorset för lång tid, iaf i Europa. Den dag man inte förknippar hakkorset med nazisterna och deras ogärningar, den dagen har verkligen historielösheten brett ut sig.

Samma sak med SS-symbolen:

Schutztafel.png


Efter kriget förknippades i Norge svart läder och schäfrar med tyskarnas ockupation. Men det försvann väl när nya generationer växte upp och tyckte att svart läder var häftigt. Och schäfern är väl nu lika populär i Norge som annorstädes.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav lejonungen » 2013-03-12 15:35:59

Jag skulle kraftigt vilja protestera mot följande påstående: "R betyder ett bakre - ”r” (tremulant uvular), förekommer bara i slutet av ord."

Tremulant uvular, tungrots-r eller skorrande r är en sentida företeelse i nordiska språk som successivt spridits norröver från det franskspråkiga området endast sedan 1700-talet.

I IPA (International Phonetic Alphabet) användes versalt R som symbol för detta fonem vilket ingalunda har någon koppling till translittereringen av yngre futharken (runraden).

Det är naturligtvis omöjligt att exakt känna till hur svenskan lät för 1000 år sedan men man kan ha en mer eller mindre underbyggd uppfattning i frågan och tungrots-r är klart mindre sannolikt än olika varinater av tungspets-r: det kan ha varit fråga om ett tonlöst r som sedan banade vägen för det senare bortfallet av r-ändelsen.
lejonungen
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2013-01-25

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav geocache » 2013-03-12 16:28:26

Jättetack till dig Alien för det i mitt tycke ytterst intressanta trådämnet!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav slackern » 2013-03-12 16:39:15

Alien skrev:m-runan och R-runan ersatte stjärnan och korset som symboler för liv och död.


Nej det är fel det är den här runan som är SS dödsruna. På samma kyrkogård i Österrike som min mormor och morfar ligger begravda finns det en grav med den runan. Så jag har sett det med egna ögon.

http://skola.expo.se/images/S_dodsruna_1.jpg

DÖDSRUNA
Dödsrunan användes under andra världskriget för att hedra stupade SS-män. Den ersatte det kristna korset i dödsannonser och ovanför improviserade gravar på slagfältet. Runans vikingatida namn yr, betyder idegran, som med sin långa livslängd och eviga grönska genom historien symboliserat odödlighet. Idegran används ofta i gravkransar. Salmefonden använder dödsrunan på tygmärken, då symbolen fortfarande används för att hedra avlidna nazister.

http://skola.expo.se/symbollexikon.html
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav geocache » 2013-03-12 17:17:13

Hallå Zombie.

Jag funderade på vilken koppling du gjorde mellan hakkorset och "amerikanisering"... berätta?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav HGJ » 2013-03-12 21:44:30

geocache skrev:Hallå Zombie.

Jag funderade på vilken koppling du gjorde mellan hakkorset och "amerikanisering"... berätta?

Det han reagerade på var väl att Miche skrev "svastikan" i stället för "hakkorset".
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav slackern » 2013-03-12 22:00:45

HGJ skrev:
geocache skrev:Hallå Zombie.

Jag funderade på vilken koppling du gjorde mellan hakkorset och "amerikanisering"... berätta?

Det han reagerade på var väl att Miche skrev "svastikan" i stället för "hakkorset".


Fast det har ju inte Amerikanskt ursprung. Alltså namnet svastika. Om han åtminstone vill ha ett rätt hade han kunnat skriva anglosaxiskt istället. Har en mycket vidare begrepp som blir mer rätt.

The word is derived from the Sanskrit "svastika" and means "good to be". In Indo-European culture it was a mark made on people or objects to give them good luck.
It has been around for thousands of years, particularly as a Hindu symbol in the holy texts, to mean luck, Brahma or samsara (rebirth).

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/4183467.stm
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav HGJ » 2013-03-12 23:38:35

slackern skrev:
HGJ skrev:
geocache skrev:Hallå Zombie.

Jag funderade på vilken koppling du gjorde mellan hakkorset och "amerikanisering"... berätta?

Det han reagerade på var väl att Miche skrev "svastikan" i stället för "hakkorset".


Fast det har ju inte Amerikanskt ursprung. Alltså namnet svastika.

Nej, men jag antar att han tänker sig att ordets användning i nutida svenska närmast beror på amerikanskt inflytande.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav Alien » 2017-09-25 1:26:27

T-runan el Tyrrunan används som symbol av Nordiska Motståndsrörelsen, dvs nazisterna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav Dreamtrance » 2017-09-27 2:00:55

Herman Wirth, SS forskare som hävdade att hällristningarna i Bohuslän var ett forntida ariskt skriftspråk. https://www.ttela.se/nyheter/regionalt/ ... -1.4284284
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Runor: Nazisterna och runorna

Inläggav Geastrum » 2017-10-11 9:23:01

Dreamtrance skrev:Herman Wirth, SS forskare som hävdade att hällristningarna i Bohuslän var ett forntida ariskt skriftspråk. https://www.ttela.se/nyheter/regionalt/ ... -1.4284284

”Varför drar vi hela världens uppmärksamhet till det faktum att vi inte har något förflutet att tala om. ” -- Adolf Hitler

Det finns en gammal teori om att en del av hällristningarna i själva verket är feniciska.

http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1

En sak är i alla fall säker, och det är att runorna, liksom de grekiska, latinska, hebreiska och de arabiska bokstäverna, härstammar från det feniciska alfabetet. Och fenicierna var ju ett semitiskt folk som stod judarna nära.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in