Hur hög maxhyra under 2018?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur hög maxhyra under 2018?

Inläggav MGA_89 » 2017-10-10 23:08:54

Liljan skrev:
MGA_89 skrev:Men innan jag överhuvudtaget kan söka något så bör jag ju veta vad jag kommer att kunna få som max i bidrag från FK och det vet jag inte idag.

Jag har skrivit det i mitt första inlägg till dig.

MGA_89 skrev:Men hyresvärden skriver ju uttryckligen att man måste ha en viss summa kvar efter att hyran är betald. Då bör de ju strunta i varifrån inkomsten kommer och hur stor den är så länge den är fast och att denna summa finns kvar efter att hyran är betald.


Varken socialen eller Försäkringskassan betalar hyran åt dig, den betalar du själv in. Socialbidrag är igen fast inkomst utan något man söker varje månad, det är sjukt lite pengar och väldigt svårt att leva på för de flesta så jag kan förstå att hyresvärden inte vill att man lever på så lite frivilligt.

Söker du via Stockholms stads bostadsförmedling är det max fem lägenheter du får söka per gång, det är inte under en begränsad tid, har du tackat nej till en lägenhet kan du söka en till och du kan när som helst tacka nej eller avanmäla intresset.


Socialbidrag/Försörjningsstöd gäller det inte i mitt fall utan det är Aktivitetsersättning plus bostadstillägg det är frågan om.

När det gäller uträkningen av hur mycket bostadstillägg jag kan få så vet jag att från och med nästa år kommer FK att räkna 96% i bidrag för en hyra på upp till 5000 kr. Om hyran ligger på mellan 5000-5600 kr per månad är jag osäker på om det räknar 70% på hela hyran eller bara på de 600 som överstiger 5000 kr.

Det är ju skillnad på om jag skulle få först 96% av 5000 och sedan 70% av 600 kr eller om jag endast får 70% av 5600 vilket i så fall är mindre.
Om de räknar 70% på hela hyresbeloppet över 5000 blir det ju 3920 i tillägg för hyran. Om det istället räknar 96% av 5000 samt 70% av 600 blir summan 5220 kr i tillägg vilket är en enorm skillnad.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Hur hög maxhyra under 2018?

Inläggav Batte » 2017-10-11 0:21:09

Såvidt jeg forstår er "existensminimum" og "riksnorm" det samme. Dette er minimumsbeløpet for en normal levestandard. I Sverige i 2017 er det satt til 3 930 kr SEK, såvidt jeg kan forstå. Hvis jeg forstår Liljan riktig kan "exsistensminimum" når det settes som krav innebære 3 930 kr + "Hushållsel" + "Hemförsäkring". Hvilken av de to de krever vet jeg ikke.

MGA_89 skrev:Om man får reda på hur mycket höjningen av aktivitetsersättningen blir för nästa år samt räknar ut vad 70 eller 95% av hyran blir samt tar reda på summan som existensminimum kommer att ligga på nästa år.
Det er nok beste å beregne ut fra dagens satser. Neste års norm er nok ikke besluttet, så det kan man nok ikke finne ut. Har du planer om å leie for 5600 hvis det er mulig? I så fall kan du jo regne ut ifra det, med dagens satser. :-)Happy

Jeg forstår det slik at dette er inntekten du vil ha:
"Aktivitetsersättningen" (etter skatt) + "96% bostadstillägg" (etter skatt) +"70% bostadstillägg" (etter skatt)

Jeg forstår det også slik at maksimalt "bostadstillägg" er 5220kr. Om man skatter av dette vet jeg ikke.

MGA_89 skrev:Men hyresvärden skriver ju uttryckligen att man måste ha en viss summa kvar efter att hyran är betald. Då bör de ju strunta i varifrån inkomsten kommer och hur stor den är så länge den är fast och att denna summa finns kvar efter att hyran är betald.
Ja, det kan sikkert stemme at værten krever et beløp som er høyere enn eksistensminimum. Ja, det står også på siden deres hvilken type inntekt de godkjenner.

Krav om hvor mye du skal ha igjen: "Hyresvärdens krav" og/eller "Försäkringskassans krav" (om det finnes).

Hvis kravet er "existensminimum", kan det kanskje være innebære enten "existensminimum" (3 930 kr) eller "existensminimum" (3 930 kr + "el + försäkring").
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur hög maxhyra under 2018?

Inläggav BellaBelle » 2018-11-09 20:49:22

MGA_89 skrev:
Liljan skrev:
MGA_89 skrev:Men innan jag överhuvudtaget kan söka något så bör jag ju veta vad jag kommer att kunna få som max i bidrag från FK och det vet jag inte idag.

Jag har skrivit det i mitt första inlägg till dig.

MGA_89 skrev:Men hyresvärden skriver ju uttryckligen att man måste ha en viss summa kvar efter att hyran är betald. Då bör de ju strunta i varifrån inkomsten kommer och hur stor den är så länge den är fast och att denna summa finns kvar efter att hyran är betald.


Varken socialen eller Försäkringskassan betalar hyran åt dig, den betalar du själv in. Socialbidrag är igen fast inkomst utan något man söker varje månad, det är sjukt lite pengar och väldigt svårt att leva på för de flesta så jag kan förstå att hyresvärden inte vill att man lever på så lite frivilligt.

Söker du via Stockholms stads bostadsförmedling är det max fem lägenheter du får söka per gång, det är inte under en begränsad tid, har du tackat nej till en lägenhet kan du söka en till och du kan när som helst tacka nej eller avanmäla intresset.


Socialbidrag/Försörjningsstöd gäller det inte i mitt fall utan det är Aktivitetsersättning plus bostadstillägg det är frågan om.

När det gäller uträkningen av hur mycket bostadstillägg jag kan få så vet jag att från och med nästa år kommer FK att räkna 96% i bidrag för en hyra på upp till 5000 kr. Om hyran ligger på mellan <a href="tel:5000-5600">5000-5600</a> kr per månad är jag osäker på om det räknar 70% på hela hyran eller bara på de 600 som överstiger 5000 kr.

Det är ju skillnad på om jag skulle få först 96% av 5000 och sedan 70% av 600 kr eller om jag endast får 70% av 5600 vilket i så fall är mindre.
Om de räknar 70% på hela hyresbeloppet över 5000 blir det ju 3920 i tillägg för hyran. Om det istället räknar 96% av 5000 samt 70% av 600 blir summan 5220 kr i tillägg vilket är en enorm skillnad.


Fast aktivitetsersättning är ju bara en tillfällig inkomst.

Är den här typen av uträkningar lite av ett specialintresse? Du borde kanske utbilda dig till konsumentrådgivare. :-)Happy
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in