Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav DIProgan » 2017-09-30 11:25:18

Magdalena Ribbing har dött efter ett fall i hemmet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xKp ... ing-ar-dod
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav Bali » 2017-10-01 11:44:01

Så här dagen efter nassarnas (försök) till marscherande i Göteborg, passar väl några riktigt kloka ord av Magdalena Ribbing in bra här:

magdalena.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav antonius » 2017-10-01 14:01:43

Borde funnits fler som Maggan som kan förklara lite folkvett, för folk beter sig mer och mer som grottmänniskor. Jag menar inte då vilket bestick man ska ha, utan hur man beter sig anständigt mot medmänniskor, för det verkar fallit i glömska... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav Flinta » 2017-10-01 17:40:27

Det stämmer verkligen, det som sades på nyheterna, att hon hade mer att ge :-)004
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav Dagobert » 2017-10-01 17:49:42

antonius skrev:Borde funnits fler som Maggan som kan förklara lite folkvett, för folk beter sig mer och mer som grottmänniskor. Jag menar inte då vilket bestick man ska ha, utan hur man beter sig anständigt mot medmänniskor, för det verkar fallit i glömska... :-)004

Säger detsamma. Jag har lärt mig en hel del om hur man uppför sig civiliserat av henne.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav Dagobert » 2017-10-01 17:56:22

Dagobert skrev:
antonius skrev:Borde funnits fler som Maggan som kan förklara lite folkvett, för folk beter sig mer och mer som grottmänniskor. Jag menar inte då vilket bestick man ska ha, utan hur man beter sig anständigt mot medmänniskor, för det verkar fallit i glömska... :-)004

Säger detsamma. Jag har lärt mig en hel del om hur man uppför sig civiliserat av henne.

En sorts praktiska övningar i intentionalitet eller Theory of mind, kan man kanske säga. Att förstå hur andra fungerar och hur andra ser på mitt beteende.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav mondo beyondo » 2020-11-13 13:17:39

Har du en uppfattning om vad som är vett och etikett med telefontider? Nu med mobiler så känns det som att det har försvunnit. Jag blev i morse uppringd av Försäkringskassan kl 8.10 och för mig känns det som att företag och organisationer kan få ringa varandra så tidigt, men att till privatpersoner ringer man tidigast efter 9-10.

Sen ringer man inte till privatpersoner efter 21 men till företag är det ok så sent som de svarar. Jag vet dock om företagare som har företagsmobilen även som sin privata mobil, och som får bokningsförfrågningar på alla tider av dygnet. Men då måste man ju själv se till att ha två telefoner och stänga av företagstelefonen när man inte arbetar.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav Teost » 2020-12-15 9:52:07

Kl 810 är tidigt
Dvs om man uppe sent på natten, eller vaknar på natten
Men efter 8 är enligt mig ok tid samtal, många börjar jobba kl 8, och skolor osv
Många börjar tidigare också, men kl 8 är vanligt så är acceptera om ringer då tänker jag
Gillar Magdalena R
Stackars att hände, usch
Har för mig hon egentligen alltid hade bra svar till folk,
Har för mig hon bekräftade folks olika förutsättningar
Etikett låter överdrivet
Det mesta är inte att alla ska bete sig överdrivet fint
Men respektera andra, inte göra folk ledsna, förklara
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Vett och etikett och speciellt Magdalena Ribbing

Inläggav Marjatta » 2020-12-15 12:47:54

mondo beyondo skrev:Har du en uppfattning om vad som är vett och etikett med telefontider? Nu med mobiler så känns det som att det har försvunnit. Jag blev i morse uppringd av Försäkringskassan kl 8.10 och för mig känns det som att företag och organisationer kan få ringa varandra så tidigt, men att till privatpersoner ringer man tidigast efter 9-10.


Hur Försäkringskassan tänker vet jag inte, men i största allmänhet verkar alltfler tycka att det är upp till var och en att göra sig oanträffbar när man vill sova, dvs. ställa in sin mobil på Stör ej eller motsvarande läge mellan de klockslag som passar en själv. Jag har haft arbetsgivare som hämningslöst - enligt min mening - ringt nio på morgonen till folk som jobbat sent kvällen innan. Hade t.o.m. en som ringde på förmiddagar till nattpersonal.

Jag har motvilligt accepterat sakernas tillstånd och är numera icke nåbar på natten. Förut tyckte jag att jag ville att mina anhöriga ska kunna nå mig även på natten om det exv. hänt nåt med nära släktingar. Iofs kan jag nog ställa in telefonen så vissa samtal skulle gå fram även mitt i natten men jag har hittills inte satt mig in i hur.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in