Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav Kostymhippie » 2017-09-09 10:23:30

Har sedan ca. 1999 uppmärksammat att unga tjejer mellan 15-30, ibland lite äldre, snackar med spetsigt I, och det har bara ökat under åren därefter.
Idag tycker jag att så många som knappt hälften av tjejerna i nämnd ålder pratar så.
Detta gäller alltså utanför de dialekter där spetsigt I förekommer naturligt (Lidingömål, Bohusmål, Dalsländska och Närkingska) där alla, oavsett ålder och könsidentitet mer eller mindre pratar med spetsigt I.
Dessa unga damer har dessutom oskicket att uttala det spetsiga I:et i de flesta andra vokaler, samt lägger sig till med ett nasalt, fisförnämt röstläge.
Några exempel på detta är att Mjölby uttalas MjIlbI, inte blir IntI m.m.
Detta blir extremt jobbigt för mig att höra på då det där I:et likt en ispik går rakt in i hjärnan.
Vad är detta för djä...oskick och var kommer det ifrån?
Notera att i de dialekter där spetsigt I förekommer naturligt uttalas de andra vokalerna korrekt, i orden Mjölby och inte är det alltså bara i:et i inte som blir spetsigt.
Som sagt, fett jobbigt att höra på och jag förstår inte vart det kommer ifrån.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav Pinghis Khan » 2017-09-09 10:32:14

joutub
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav Kostymhippie » 2017-09-09 17:14:26

Pinghis Khan skrev:joutub


Fanns ju öht inte 1999!

Det här oskicket exploderade runt 2000.
Sen har det bara blivit värre.
Brudarna som var 15-18 år då snackar så än idag många av dem, och de nya fjortisarna hakar på.
Skumt nog är det knappt några killar som gör det, skulle väl vara Daniel Paris och några till men det är inte alls lika utpräglat.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav Kostymhippie » 2017-09-09 17:16:08

Btw uttalar dessa individer youtube som yitiube.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav Alien » 2017-09-09 20:00:41

Jag har aldrig hört dessa i-ljud. Var hör du dem, på TV, youtube el bland dina bekanta?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav slackern » 2017-09-09 20:10:05

Alien skrev:Jag har aldrig hört dessa i-ljud. Var hör du dem, på TV, youtube el bland dina bekanta?


Typ såhär tror jag.

slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav Alien » 2017-09-09 21:50:39

Jag har tydligen inget språköra alls, för jag hör inte ens något särskilt I-ljud. Så då kan jag varken imitera det el irriteras av det.

Men om nu I-ljudet finns naturligt, dvs sedan länge dialektalt, så är det väl inget att störas av? Låter det värre om folk härmar det för att låta fiiina än om folk pratar det sedan födseln? I som I, tycker jag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav Huggorm » 2017-09-09 22:18:05

Greger i videoklippet hade en helt fantastisk dialekt, jag trodde inte det fanns något sådant kvar på Tjörn längre. Här i Bohuslän är det ju framför allt gamla gubbar som "iar", unga tjejer pratar göteborgska nu för tiden
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav slackern » 2017-09-09 23:19:49

Huggorm skrev:Greger i videoklippet hade en helt fantastisk dialekt, jag trodde inte det fanns något sådant kvar på Tjörn längre. Här i Bohuslän är det ju framför allt gamla gubbar som "iar", unga tjejer pratar göteborgska nu för tiden


Som Gott mos?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav Kostymhippie » 2017-09-10 4:36:18

@Alien: mest ute på stan och ibland när någon telesäljare ringer, undantagslöst unga damer 15-35 år.
På Youtube händer det nästan aldrig då jag väljer själv vad jag vill se/lyssna på.

Det är knappast dialekterna i videon jag stör mig på, utan brats-brudar i hela landet i nämnd ålder som pratar så för att verka coola och lite finare än andra.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav Kostymhippie » 2017-09-10 9:57:01

Kostymhippie skrev:@Alien: mest ute på stan och ibland när någon telesäljare ringer, undantagslöst unga damer 15-35 år.
På Youtube händer det nästan aldrig då jag väljer själv vad jag vill se/lyssna på.

Det är knappast dialekterna i videon jag stör mig på, utan brats-brudar i hela landet i nämnd ålder som pratar så för att verka coola och lite finare än andra.


Menade att de pratar med spetsigt I oavsett dialekt i övrigt.
Vanligast i Sthlm och Gbg-området, men förekommer även där jag bor.
När jag gick i gymnasiet var det tre tjejer som envisades med att prata så där. Den ena hette Edith och när en av den andra ropade på henne en gång lät det "Idit".
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Spetsigt I allt vanligare bland unga tjejer - jobbigt!!!

Inläggav slackern » 2017-09-10 12:43:19

Då är det som du säger för att låta fiiinare dom gör det.Klass kommer inte från hur man utalar i eller y.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in