Vilken typ av hund vill ni ha?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2017-08-24 12:27:03

slackern skrev:Blöthundpäls stinker, så därför ingen hund för mig.


men du måste ju tvätta hunden ibland ju. :wink:
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Alien » 2017-08-24 12:50:02

Regnar det så går man inte så långa promenader. Den tjocka pälsen slår ifrån sig väta, först när den fått mycket regn blev den genomvåt. Ibland måste jag duscha hunden, men trots att pälsen var ganska tjock, så torkade den fort. Det lilla obehaget uppvägdes av allt positivt hunden förde med sig. Och när pälsen var torr, som den mestadels var, så luktade den ingenting alls.

Det blev en hel del kardande och borstande med en tjockpälsad hund. Men det kan upplevas positivt också, extra umgänge med hunden. Jag är svag för riktiga pälsbollar. Men en slätpälsad hund som en whippet kan också kännas skön, skinnet känns mjukt som siden. https://se.depositphotos.com/100190288/ ... -over.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2017-08-24 13:43:58

Alien skrev:Regnar det så går man inte så långa promenader. Den tjocka pälsen slår ifrån sig väta, först när den fått mycket regn blev den genomvåt. Ibland måste jag duscha hunden, men trots att pälsen var ganska tjock, så torkade den fort. Det lilla obehaget uppvägdes av allt positivt hunden förde med sig. Och när pälsen var torr, som den mestadels var, så luktade den ingenting alls.

Det blev en hel del kardande och borstande med en tjockpälsad hund. Men det kan upplevas positivt också, extra umgänge med hunden. Jag är svag för riktiga pälsbollar. Men en slätpälsad hund som en whippet kan också kännas skön, skinnet känns mjukt som siden. https://se.depositphotos.com/100190288/ ... -over.html


jag måste erkänna att jag är ganska bra på att ta hand om hundar.
Men jag kan inte dressera dem tyvärr men jag är mera som en vän till hundarna vänligt inställd till alla hundar.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2017-08-24 13:49:41

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:kaukasisk ovtjarka


Jag googlade på den, den ser också mysig ut. Jag klappade en hund en gång, i Polen var det - det var den största hunden jag sett. Kanske inte större än dem vanliga största hundarna så som Grand Danois eller irländsk varghund i höjd, men den där var ganska lång och relativt långhårig. Väldigt tätt päls, även på huvudet och svansen. Nån som har en idé vad det var? Den var ovanlig, folk reagerade på den.


kaukasisk ovtjarka är en väldigt svår hund att ta hand om då den skyddar fåren och är van att jobba på egenhand och ta egna beslut när den vaktar hjordarna och den kan slåss mot en varg till och med.
vargen har ingen chans mot denna hund. :D
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-08-24 15:02:16

manne skrev:Men jag kan inte dressera dem tyvärr men jag är mera som en vän till hundarna vänligt inställd till alla hundar.

Det räcker alldeles utmärkt.

Hundar känner av om en människa är snäll eller inte och det gäller ju att etablera trygghet och kommunikation med hundar snarare än lära dom cirkuskonster och kadaverdisciplin.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2017-08-24 15:14:53

KrigarSjäl skrev:kaukasisk ovtjarka


men jag tror kaukasisk ovtjarka och schäfer och dobermann och rottweiler, pitbuls och dessa hundar kräver väldigt stora kunskap och erfarenhet att bemästra . :? :?:

jag har tyvär inte den kunskapen.fast alla hundar jag träffar och möter brukar vara glada och vifta på svansen.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-08-24 15:28:15

Jo, olika raser har ju olika behov och fungerar olika.
Om de är avlade för särskild uppgift har de ju starka instinkter åt aktiviteter i den riktningen.
Sånt måste man förstå och kunna hantera.

Brukshundar som schäfer och rottweiler behöver ju motion och aktivitet.
Inte sitta i en lägenhet hela dagarna, då blir det till slut en labil hund.
Men deras dåliga rykte, åtminstone på 80-talet, berodde till stor del på att pundare, kriminella och andra tvivelaktiga figurer gärna skaffade de hundarna för att skrämmas med.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav kiddie » 2017-08-24 15:41:25

Alien skrev:Cavalier och cockerspaniel är ju iaf närbesläktade raser, även om jag ogillar blandrasuppfödning rent principiellt.


Har varit involverad i raskattsuppfödning och jag vet vilket lidande det är för hårt typade raser. Har inget emot hund- och kattraser men den extrema aveln är helt sjuk. Avlar man fram hundar där hälften av valparna anses perfekta och andra hälften har en hjärna som inte får plats i skallen är det något fel. Ändå fortsätter de.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-08-24 16:51:11

Ja det där är komplett vansinne och djurplågeri så det stänker om det.

Att avla fram en påhittad naturvidrig raskarakteristik trots att man vet att det för med sig sjukdomar och invalidiserande fysionomier.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav xty3457 » 2017-08-24 17:32:09

Labrador eller gosig och tillgiven
småhund.

Tyvärr har jag dock ganska svårt och
känner mig starkt äcklad av tanken
på att plocka upp bajs eller liknande
och har även svårt att vakna på
morgonen så det faller ofta på
den punkten :-)
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Dagobert » 2017-08-24 17:49:11

KrigarSjäl skrev:Ja det där är komplett vansinne och djurplågeri så det stänker om det.

Att avla fram en påhittad naturvidrig raskarakteristik trots att man vet att det för med sig sjukdomar och invalidiserande fysionomier.

Har inte Koreansk mastiff invalidiserande fysionomi? Ser ut att ha svårt att äta och se iaf.

koreanskmastiff.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Dagobert 2017-08-24 17:55:54, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14114
Anslöt: 2010-11-30

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-08-24 17:55:25

Jo det får man nog säga.

Sa aldrig att jag förespråkar avel av extremexemplar, det är mer att jag tycker det som sticker ut är intressant, inte minst visuellt i en tråd med bilder.
Normalt nämner folk hundraser alla redan känner till och då brukar jag lyfta fram mer sällsynta eller udda raser för att få bredd och nyans i hundpratet och det är från den vinkeln man ska tolka inlägget.

En mer allmän tanke är att extremer utgör bra jämförelsepunkter.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2017-08-24 18:02:28, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2017-08-24 18:01:49

kaukasisk ovtjarka en sådan hund spöar en varg. :!:
inget för nybörjare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-08-24 18:05:49

Ovtjarka och andra stora herdehundar är extremt krävande hundar.

De passar inte vanliga svenska livsmönster för fem öre utan kräver stora ytor, en annan hundvana än den gängse, för att inte tala om mängder mat och motion.
Lägg till slitage på möbler, faciliteter.

Om det ska funka måste man minst bo på en gård med stora egna ägor där de kan röra sig fritt.

I klippet nedan har vi en kangal.
Promenera med en sån i stadsparken?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2017-08-24 18:10:02, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2017-08-24 18:07:31

KrigarSjäl skrev:Ovtjarka och andra stora herdehundar är extremt krävande hundar.

De passar inte vanliga svenska livsmönster för fem öre utan kräver stora ytor, en annan hundvana än den gängse, för att inte tala om mängder mat och motion.
Lägg till slitage på möbler, faciliteter.

Om det ska funka måste man minst bo på en gård med stora egna ägor där de kan röra sig fritt.


som sagt ingen hund man kan i lägenheten i förorten direkt.
man skall ha gård eller bo på landet med denna. :-)063
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2017-08-24 18:14:59

KrigarSjäl skrev:Ovtjarka och andra stora herdehundar är extremt krävande hundar.

De passar inte vanliga svenska livsmönster för fem öre utan kräver stora ytor, en annan hundvana än den gängse, för att inte tala om mängder mat och motion.
Lägg till slitage på möbler, faciliteter.

Om det ska funka måste man minst bo på en gård med stora egna ägor där de kan röra sig fritt.

I klippet nedan har vi en kangal.
Promenera med en sån i stadsparken?


en varg har ingen chans mot en sådan dära.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav Bamse » 2017-08-24 18:15:57

Den perfekta hunden för mig är en blandras. För närvarande en rondell :) fem sorter och den fick jag just för att jag har stor hundvana och den var väldigt dominant, med bla Karelsk Björnhund i sig. Numera en lugn trygg nallebjörn som älskar skogen lika mycket som jag och ändå mer att bada
Bamse
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2012-11-07
Ort: Norrbotten

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2017-08-24 18:23:45

Silky Terriers en sådan där hund har min mamma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav ängslig » 2017-08-24 19:05:01

Rhodesian ridgeback
Dobermann
Foxterrier
Labrador
Leonberger
ängslig
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2017-08-24

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2017-08-24 19:06:02

Små hundar är ofta roligare än stora, samt egentligen bättre vakthundar, de vaknar direkt medan de stora bara ligger och sover. Läste någonstans att dom vid en flyghangar hade några små hundar som vakt, för dom väckte de stora om det kom dit någon oinbjuden... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav manne » 2017-08-24 19:08:38

här är också en ras som jag gillar

australian cattle dog

Weight 15–22 kg (33–49 lb)
Height Male 46–51 cm (18–20 in)
Female 43–48 cm (17–19 in)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18451
Anslöt: 2007-08-23

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav kiddie » 2017-08-24 19:21:55

antonius skrev:Små hundar är ofta roligare än stora, samt egentligen bättre vakthundar, de vaknar direkt medan de stora bara ligger och sover. Läste någonstans att dom vid en flyghangar hade några små hundar som vakt, för dom väckte de stora om det kom dit någon oinbjuden... :-)063


Lhasa Apso är framtagen som varningsras. De har inte mycket kropp att sätta emot men de är vaksamma på ovanliga ljud. Nu är de ju inte allra minsta hunden men ganska liten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav antonius » 2017-08-24 19:29:23

kiddie skrev:
antonius skrev:Små hundar är ofta roligare än stora, samt egentligen bättre vakthundar, de vaknar direkt medan de stora bara ligger och sover. Läste någonstans att dom vid en flyghangar hade några små hundar som vakt, för dom väckte de stora om det kom dit någon oinbjuden... :-)063


Lhasa Apso är framtagen som varningsras. De har inte mycket kropp att sätta emot men de är vaksamma på ovanliga ljud. Nu är de ju inte allra minsta hunden men ganska liten.


Just de, var det inte dom som buddistiska munkar hade i ärmarna, samt avlat så dom såg ut som små tempellejon, för att skrämma bort demonerna... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken typ av hund vill ni ha?

Inläggav kiddie » 2017-08-24 19:30:31

Angående högt pris på pom. Ett bra avelspar kostar kanske 80 000. Sedan kan man inte bara ta kull efter kull, mamman måste ju få vila. En pomtik föder ofta två valpar. Med så små kullar blir det dyra valpar. Sedan kostar det ca 8000 att föda upp varje valp till försäljningen, med mat, vaccination, försäkring, reggning osv (tandutdragning har jag aldrig hört om). Så på varje pomtik kan du om valpen kosta 22 000 kr tjäna 28 000 per kull. Och då är mat och vård till mamma och pappa hund inte ens inräknade. Det är en ganska dålig årslön.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in