Vad göra när man har tinnitus och är ljudöverkänslig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad göra när man har tinnitus och är ljudöverkänslig?

Inläggav OsynligtBarn » 2015-04-04 17:38:03

Det här är mitt första inlägg. Jag är en kvinna på ca. 30 år och väntar på min diagnos, det är alltså en utredning som pågår men själv har jag misstänkt sedan tonåren att jag har as eller adhd eller liknande.

Hursomhelst nu har jag ett problem som jag har haft hur många gånger som helst men jag har inte hittat något sätt att hantera det på ett bra sätt ännu. Jag har haft mycket stress sistone och som följd blev jag deprimerad några veckor sedan. Då blir jag även ökad känslig mot intryck, vilket jag alltså alltid är, även när jag mår bättre. Nu har det blivit så att jag har tinnitus hela tiden och om jag försöker göra något annat än ligga på sängen så får jag jätteont i huvudet. Dessutom gör ljud fysiskt ont i kroppen, behövs inte vara mycket mer än att grannarna skrattar eller att deras unge spelar med boll. Det värsta är att jag kan inte göra någonting. Igår försökte jag gå på promenad i skogen och fick bara mer ont i huvudet av fågelsång.

Är det någonting som någon annan känner till? Hur brukar ni göra eller är det bara att acceptera att man kan inte göra någonting, att det är bara att lida tills det går över?


Moderator Sjuckert: Förtydligade rubriken.
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav geocache » 2015-04-04 17:45:47

Hej, OsynligtBarn :-)Happy.

Jag har delvis samma problematik som du, när det gäller intryck i allmänhet och ljudintryck i synnerhet. Jag antar att du har testat med hörselproppar, eller hörlurar med musik du gillar...?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav OsynligtBarn » 2015-04-04 18:14:33

Tack för svaret geocache, skönt att veta att jag är inte ensam. :-)Happy

Det är klart att jag har använt och använder öronproppar och hörlurar med musik jag gillar osv. Hursomhelst tar öronproppar inte bort tinnitusljudet, även musik jag tycker om kan göra ont i kroppen och varken hörlurar eller öronproppar tar bort ilskan och frustrationen när man inte får vara i fred när man behöver. Jag har t.o.m. tänkt hur skönt det vore att vara döv. Synd att man kan inte bli det, det vore underbart om hörselsinnet kunde opereras bort - som en lindrig version av eutanasi... Är jag helt konstig med mina tankar?
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav plåtmonster » 2015-04-04 18:16:15

Hur bor du? eget hus? lägenhetsboende? vid storstan? på landet? mittemellan?

Spelar diagnosen roll för att få hjälp eller är det bara för att få veta?

Kanske husvagn och boende i någon skog i ett par dagar skulle hjälpa? eller i tält?

Bygg en ljudisolerad koja innuti lägenheten?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav OsynligtBarn » 2015-04-04 21:47:09

Jag bor i en lyhörd lägenhet i Stockholmstrakten, har bott här i en månad nu. Och ja, det är en lång historia men det var väldigt jobbigt där jag bodde innan jag flyttade hit också och dessutom bodde jag där på tredje hand så hade jag ingen rätt till att klaga heller. Nu har jag fått förstahandskontrakt och knappast gjort något annat än klagat. Det känns att jag har blivit en riktig grinig kärring - det var jag ju förut också men nu får jag även rätt till att gnälla och behöver inte hålla den ilskan i mig längre.

Det värsta är att ingen verkar bry sig. Efter den senaste störningsanmälan jag har gjort så pratade jag med en kvinna som jobbar på fastigheten och frågade om det vore möjligt att isolera lägenheten bättre. Hon sa att de kommer inte att göra det och att "då är det kanske inte lämpligt att du bor i flerfamiljshus". Ikväll var jag precis hos grannen som spelar trummor (som sagt jag får ont i huvudet bara av normalt ljud så ni kan ana hur det känns när någon spelar trummor) och fick höra samma sak; så här är det i det här området, om jag inte tål ljud så får jag flytta. Jag sa till honom att jag mår inte bra, jag har huvudvärk, jag behöver vila, det här är mitt hem, det enda stället jag har. Grannen sa att han bryr sig inte om, det är inte hans problem och att jag är sjuk i huvudet.

Jag tror att en diagnos kunde vara bra av många anledningar men orkar inte gå in i det just nu. Är så upprörd över hur folk kan bete sig.

Eftersom jag är deprimerad just nu så orkar jag knappast göra någonting, är helt slut efter att jag har duschat och det är ungefär allt jag orkar på en dag. Så jag har ingen kraft att fixa någon tält/husvagn-grej just nu men i framtiden kunde husvagn vara en lösning som permanent bostad... Tack för tipset!
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav plåtmonster » 2015-04-04 22:00:27

Alltså man kan ordna ett helt hem i en buss för cirka 200 000 kr utan att kompromissa med komforten speciellt mycket. Som plus kan man flytta rätt ofta och får mycket mer pengar över. Man kan även ta flykten till kusten på helgen.

Det som kräver lite tanke är isolering, uppvärmning, varmvatten, elektricitet och färskvatten. Men om man betänker att även en liten bostadsrätt i Tokholm lätt går på 2 miljoner är det fikapengar i sammanhanget. Det enda som kan ställa till det är väl parkering med tillgång till kollektivtrafik. Där bussen inte saknar fälgar och annat efter jobbet.

Hur lyckades du fixa förstahandskontrakt?

Har för övrigt för mig att om man klagat till störningsjouren 3 ggr och de gjort anmärkning så kan den som stör få sin rätt att bo kvar annulerat. Annars finns alltid Hyresnämnden om man vill köra lite hårdare tag.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav Cellardoor » 2015-04-04 22:32:02

Noise canceling headphones kanske kan vara värt att investera i? Öronproppar stänger ju oftast inte ute alls, men det är det meningen att sånna hörlurar ska göra.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav JapeFox » 2015-04-04 22:43:36

Aspergers syndrom och tinnitus är ingen bra kombination, jag vet eftersom jag har båda dessa diagnoser och det är liksom kört att fixa till en bättring rent vetenskapligt. Men något måste man göra åt denna terror. Personligen måste jag lägga mig och vila flera gånger om dagen för att liksom pressa ner tt till någon rimlig nivå som sedan efter några timmar eskalerar igen. Annars hjälper mig mn kreativitet genom vardagen, att sitta och titta på tv går bara inte, nej upp och hoppa, lyssna på musik (inte stillasittande), skriva, rita och fotografera, det är vad jag försöker fylla min As- och tt vardag med.

På sommarhalvåret försöker jag cykla och där passerad omgivning med olika synintryck förvillar mitt fräsande i huvudet och även den uppkomna fartvind hjälper. Har även sk tinnitusbreaker i mina happar som jag skaffat via hörselvården. Förövrigt lever vi med tinnitus i sus och dus och med kombinationen As så blir det ett exceptionellt tillstånd.
JapeFox
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2014-12-04
Ort: Ack Värmland du sköna

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav Ganapati » 2015-04-04 23:49:03

Spela trummor är inte acceptabelt i en vanlig hyresfastighet, oavsett isolering osv. Har du pratat med hyresvärden om det? Annars kan du försöka få hjälp hos hyresgästföreningen. Sk "normala" ljud får man stå ut med tyvärr, som att ungar leker osv. Själv måste jag lyssna på när grannen pissar.

Det stör mig väldigt med grannljud och jag försöker hitta ett hus att hyra istället. Skulle det kunna vara något? Jag får också tinnitus ibland, men inte så mycket som tur är. Fläktljud tycker jag är oerhört störande.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav OsynligtBarn » 2015-04-05 0:17:53

Tack alla för svar och hänsyn, det värmer i hjärtat.

Jag googlade de där noise cancelling headphones och såg att de dämpar inte lågfrekventa ljud. Och det är grannens basljud som är bland de värsta. Tack för tipset i alla fall, jag kanske kollar den och priser närmare ändå!

Säkert finns det någon lösning; husvagn eller -bil, stuga, båt (jag har en kompis som bor på en segelbåt)... Så det finns möjligheter. Om det finns kraft och pengar att flytta är en annan fråga. Jag har flyttat 22 gånger i mitt liv (och är som sagt ca. 30 år) så jag är ganska trött på att flytta. Dessutom har jag varit sjukskriven nästan ett år nu och det påverkar såklart min ekonomi också. Det var meningen med flytten att jag skulle få en fast punkt i livet, hitta trygghet och rutiner och komma tillbaka till arbetet så småningom och vara även lite nytta till samhället men killen som bor ovanför mig verkar tycka att det är viktigare att han får festa och spela trummor. :evil: Och han spelar inte sent på kvällar, problemet på nätterna är helt enkelt dålig ljudisolering. När jag har ringt till störningsjouren så var det pga att de PRATADE, vilket inte låter i trappan så störningsjouren kunde inte göra någonting. Det ingår väl i "vanligt ljud som man måste tåla" och vakterna kommer inte hem till mig för att lyssna hur det låter, tyvärr.

Det visste jag inte att man får inte spela trummor i lägenheten. Fast de som min granne spelar är inga vanliga trummor utan sådana där afro-trummor eller vad de nu kallas för, vet ni om det är så att man får inte spela sådana heller? Hursomhelst jag är visst medlem hos Hyresgästföreningen och har tänkt på att kontakta de också... när jag orkar.
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav plåtmonster » 2015-04-05 1:19:33

I värsta fall kan man rigga upp mikrofoner för basljud och skicka ut det som fångas upp med fasförskjutning till en förstärkare med bashögtalare så att det tar ut varann. Eller vara lagligt men jobbig granne tillbaks..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav OsynligtBarn » 2015-04-05 1:34:53

Låter intressant men jag är inte riktigt tekniskt begåvad. :D Dessutom ogillar jag störa andra, kanske t.o.m. mer än att bli störd, om möjligt. Jag vill bara att alla ska få leva i fred och harmoni. Om det finns en plats i himmeln där alla har Aspergers syndrom, dit vill jag. :-)Happy
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav Ganapati » 2015-04-05 15:37:05

Socialstyrelsens nivåer för ljudnivå inomhus (finns i SOSFS 2005:6) ligger på 25 eller 30 dB. (Vissa avsteg förekommer från hissar bla där man kan få stå ut med upp till 45 dB, men det är ju tillfälliga ljud.)

Jag hittade en referenstabell för olika ljudtrycksnivåer, så man kanske förstår om man inte har koll på ljudnivåer.

0 dB Det svagaste ljud ett friskt öra kan uppfatta.
10 dB Vindens sus
20 dB Viskning
30 dB En modern videoprojektor
40 dB Bakgrundssorl, radio på låg volym
50 dB Lågmält samtal
60 dB Normal samtalston
70 dB Normal tvättmaskin
75 dB Referensnivå för kalibrering av hembio högtalare enligt THX
80 dB Café, affär
85 dB Den rekommenderade ljudvolymen där du kan vistas i under åtta timmar om dagen utan att ta skada. Nivåer över detta börjar att bli "farliga".
90 dB Högt skrik
100 dB Bra drag på stereon, grannarna knackar nog snart på!
110 dB Nattklubb, hårdrocksbaren på Sturecompagniet!
120 dB Rockkonsert, jetplan startar på ca 100m avstånd. Varning - kan ge hörselskador!
125 dB Den s.k. smärtgränsen. Det är när man börjar känna obehag inne i örat. Men tänk på att långt innan dess är ljudvolymen farlig.
140 dB Jetflygplan, grava hörselskador!
150 dB Gevärskott, ljudet är så kort att örat uppfattar inte det som farligt. Men örat tar fortfarande skada!
180 dB Kraftig explosion, Kanonskott, trumhinnorna spricker!
Drygt 190 dB Den högsta nivå som ljud kan ha i luft

Tittar man här ser man att det man får acceptera ligger i nivå med en videoprojektor. Det går att mäta ljudnivåer själv, men lågfrekvent ljud kräver lite referensmätning och vid olika terser tydligen. Apparaterna kostar ju en slant, så enklast är nog att kontakta hyresgästföreningen, som kan hjälpa till med kontakter. Då kan kommunen du bor i göra mätningen. För loggbok, om du inte redan gör det, när det trummas och hur länge osv.
Ganapati
 
Inlägg: 243
Anslöt: 2013-08-23

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav cocos » 2015-04-05 16:02:17

KBT ihop med medicinering har visats väldigt effektivt mot ljudkänslighet. Många blir helt bra. Tinnitus kan mildras med ssri-preparat (sertralin). Går även att lägga en ton i örat med en apparat för att avleda bruset.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav OsynligtBarn » 2015-04-05 16:34:29

Tack Ganapati, det var verkligen till nytta. Efter jag läste listan så kontaktade jag faktiskt Hyresgästföreningen, nu är det ju tydligt att ljudnivån i lägenheten är oacceptabel.

Det finns lite olika åsikter angående SSRI, min erfarenhet är att jag blir aggressiv och får självmordstankar (har alltså provat olika i flera år) så båda jag och min läkare är överens om att det är bäst att jag inte använder de. Dessutom beror min depression på det att jag har tvingats anpassa mig i miljöer och i livet som jag inte passar i och att jag har inte fått förståelse av omgivningen. Så bland annat därför tycker jag att en diagnos är jätteviktig.
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav plåtmonster » 2015-04-05 17:37:00

OsynligtBarn skrev:Dessutom beror min depression på det att jag har tvingats anpassa i miljöer och i livet som jag inte passar mig i och att jag har inte fått förståelse av omgivningen.

Med pengar så kan man köpa sig eget boende osv och slippa dåliga miljöer och personer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav OsynligtBarn » 2015-04-05 21:05:30

plåtmonster skrev:
OsynligtBarn skrev:Dessutom beror min depression på det att jag har tvingats anpassa mig i miljöer och i livet som jag inte passar i och att jag har inte fått förståelse av omgivningen.

Med pengar så kan man köpa sig eget boende osv och slippa dåliga miljöer och personer.


Det är klart men har man inga pengar så får man hitta en annan lösning. :-)Happy
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav OsynligtBarn » 2015-04-06 0:17:48

cocos skrev:KBT ihop med medicinering har visats väldigt effektivt mot ljudkänslighet. Många blir helt bra. Tinnitus kan mildras med ssri-preparat (sertralin). Går även att lägga en ton i örat med en apparat för att avleda bruset.


Jag måste tillägga att det där med KBT låter som en bra idé. Är det någon som har erfarenhet om KBT som behandling för ljudkänslighet? Kanske värt att prova?
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav frokensvar » 2015-04-06 10:48:58

Hej, osynligt barn!
Jag gick en kbt-behandling för några år sen då jag hade stora problem av min ljudkänslighet på jobbet. Det gick ok, men det blev bara resultat då jag tog semester och fick lugn och ro. Då blev det bra resultat.
För mig går ljudkänslighet och stress hand i hand, så om jag mår bra tål jag det mesta, mår jag sämre tål jag ingenting. (jag kämpade in i det sista men till slut stängde hjärnan ner och jag har inte kunnat jobba sen dess, kan tilläggas)
Jag har fortfarande nytta av det jag lärde mig i behandlingen.
Jag skulle absolut tipsa om KBT om du är nyfiken på det. I läget som du är nu så låter det som att inte så mycket annat alternativ finns?

Jag önskar dig lycka till, jag känner så väl igen det du beskriver från när jag själv gick in i väggen och var nästintill okapabel att ta hand om mig själv. All form av aktivitet var jättesvårt.
Lyssna och känn efter och gör bara det du själv vill, eller iaf det du vet att du brukar vilja. Det hjälpte mig mycket.
Jag bor på landet och det är det enda alternativet för mig om jag vill må bra.
Då slipper man som sagt ovälkomna ljud och människor, åtminstone oftast!


/Fröken svår
frokensvar
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2015-03-20

Vad gör man när man inte kan göra någonting?

Inläggav Maggi » 2015-04-06 12:31:10

Hej Fröken svår!
Hur går kbt-behandling mot ljudkänslighet till?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vad göra när man har tinnitus och är ljudöverkänslig?

Inläggav OsynligtBarn » 2015-04-06 18:02:05

Jag skulle gärna vilja höra mer om hur det går till att flytta till landet, rent praktiskt. Jag har drömt om det så länge jag kan komma ihåg, men det är flera frågor som bollar i huvudet, liksom: Hur hittar jag någonstans att bo i Stockholms län, om jag måste flytta någon annanstans så hur fixar jag inkomst (jag har i princip ett fast jobb i Stockholm, trots att jag förmodligen aldrig kommer att jobba som förut så är anställningsavtal en merit när man söker bostad), hur klarar jag mig ekonomiskt båda med flytten och livet, hur blir det med socialt liv, måste man ha bil och hur tar man hand om det när man knappast orkar ta hand om sig själv...?

Jag blir bara förtvivlad när jag försöker lösa hela situationen ensam. Det vore underbart att få prata igenom min situation med någon som kan lyssna och ge konkret hjälp; jag menar inte bara råd utan även hjälp för att utföra saker på riktigt för min kraft räcker inte till. Är det möjligt att få sådan hjälp, vem/vad ska jag vända mig till i så fall?
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Vad göra när man har tinnitus och är ljudöverkänslig?

Inläggav Flinta » 2015-04-06 18:18:57

En tanke; Du skulle kunna söka lss-boende i ngn av kommunerna i länets utkanter där du i princip kan bo på landet (ok, liten stad kanske)? Om du har tur e lägenheten ljudisolerad, du kan ju ha d som önskemål. Att d e svårt att bli beviljad och ofta tar lång tid ska understrykas. Å andra sidan; om du inte har ngt som helst behov av boendestöd inkl socialt stöd i din vardag kanske detta inte är ngn idé.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad göra när man har tinnitus och är ljudöverkänslig?

Inläggav OsynligtBarn » 2015-04-06 18:56:20

Flinta skrev:En tanke; Du skulle kunna söka lss-boende i ngn av kommunerna i länets utkanter där du i princip kan bo på landet (ok, liten stad kanske)? Om du har tur e lägenheten ljudisolerad, du kan ju ha d som önskemål. Att d e svårt att bli beviljad och ofta tar lång tid ska understrykas. Å andra sidan; om du inte har ngt som helst behov av boendestöd inkl socialt stöd i din vardag kanske detta inte är ngn idé.


Behov för LSS stöd har jag och det är stort men problemet är att jag har inte fått min diagnos än. Utredningen skulle väl bli klar i nära framtiden men jag behöver hjälp NU. Så jag undrar vad jag kan göra, jag har bara diagnos för depression och ångest...
OsynligtBarn
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2015-04-04

Höga ljud

Inläggav OroligPappa » 2017-07-21 21:38:21

Hej!

Är det vanligt med känslighet för höga ljud? Hur upplever du det?

Mvh
Orolig pappa
OroligPappa
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in