Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2017-07-16 21:08:32

Den här mangateckningen med flickor i olika sorters religiös klädsel tyckte jag var lite rolig.
Manga religion.jpg


"Sabian" är tydligen det samma som mandé, en gammal gnostisk religion från Mellanöstern som fortfarande utövas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Alyana » 2017-07-19 19:05:33

Tänk om kristna ej skulle få be till Jesus i Betlehem, eller muslimer inte få be till allah i Mecka?

Judar får inte be till Herren på deras mest heliga plats.

Så har det varit i decennier...

:-(

Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav Julianus » 2017-07-19 20:29:40

Det är bara påhitt! Som muslim får man inte ens be under fredagsbönen, sionist-staten gör det svårt att leva som muslim. Speciellt som palestinier.

Så har det varit sen begynnelsens tid.

:cry:

Moderator: Den politiska diskussionen har flyttats hit.
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Religion

Inläggav Huggorm » 2017-07-19 23:03:14

Vad var det för religion i Palestina och Israel innan de hittade på islam på 600-talet?
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Religion

Inläggav Furienna » 2017-07-19 23:31:33

Huggorm skrev:Vad var det för religion i Palestina och Israel innan de hittade på islam på 600-talet?

Jag skulle tro att de flesta var kristna. Det finns ju fortfarande kristna palestinier.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Religion

Inläggav triggerhappyD » 2017-07-19 23:43:22

Julianus skrev:@triggerhappyD

Absolut bästa och mest konstruktiva inlägget jag har läst här på Aspergerforum :)

Syns väldigt tydligt att du är påläst om historia, jämfört med en ignorant forum medlem som kallar mig för en lögnare.

Att klistra på epitet mot lilla mig, är mer vanligare än jag trodde.


tack! :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4868
Anslöt: 2015-06-01

Religion

Inläggav triggerhappyD » 2017-07-19 23:52:44

Furienna skrev:
Huggorm skrev:Vad var det för religion i Palestina och Israel innan de hittade på islam på 600-talet?

Jag skulle tro att de flesta var kristna. Det finns ju fortfarande kristna palestinier.


Jag tror han syftar på ett Kanaanitiskt folkslag som påstås ha existerat där långt innan Kristus

från wiki:

"Jevuseerna (hebreiska: יְבוּסִי, Yəvusi, tiberiansk hebreiska: Yəḇûsî) var enligt Bibeln ett kanaanitiskt folkslag som bebodde Jerusalem innan staden erövrades av kung David omkring år 1000 f.Kr. I Kungaböckerna får vi veta att Jerusalem före denna händelse kallades Jevus.

Jevuseerna bodde i Jerusalems bergsbygd, enligt Fjärde Moseboken 13:30 och Josua 11:3.[1] Enligt Josua ledde Adoni-Sedek, kungen i Jerusalem, en trupp jevuseer och stammarna från grannstäderna Hebron, Jarmut, Lakish och Eglon mot Josua (Jos. 10:1-5),[2] men besegrades och dödades. Men Juda stam kunde inte driva bort jevuseerna. Domarboken 1:21 lyder: "Benjaminiterna drev inte bort jevuseerna, som bodde i Jerusalem, och än i dag bor det jevuseer bland benjaminiterna i Jerusalem".[3]

Kanaan är i Gamla testamentet i Bibeln namnet på landet väster om floden Jordan, senare känt som kungariket Israel och - efter det israelitiska folkets splittring i två riken - sydriket Juda respektive nordriket Israel. I Nya Testamentet är den romerska provinsen benämnd Judéen resp. Galiléen. Något senare Palestina som romarna till sist kallade landet - samt nuvarande staten Israel och de palestinska områdena Gaza resp. Västbanken. Namnet Kanaan är även känt från äldre egyptiska källor, och landet tillhörde möjligen tidvis det forntida Egypten.

Enligt judarnas heliga skrifter och Gamla Testamentet är Kanaan "det förlovade landet", det som Gud lovade dem på Abrahams tid och dit de vandrade i fyrtio år under det av Moses ledda uttåget, Exodus, ur Egypten efter att Israels tolv stammar förökade sig där. Först som Faraos gäster, men många generationer senare som slavar.

Landet befolkades av kanaanéer, Namnet kommer från Bibeln där åtminstone Jerikos befolkning beskrivs som en av israeliternas fiender.

Kanaan är även namnet på en son till Ham, som i sin tur är son till Noa. (1 Mos 10:6)

"Moderna historiker och arkeologer som Finkelstein och Silberman ifrågasätter Bibelns berättelser om de tidiga enade kungariket och kungarna som David och Salomo och de tidiga kungarna för Juda och Israel. Trots en rikedom av arkeologiska fynd och flera externa samtida textkällor från tidsperioden, så menar forskarna att inga av dessa fynd verkar ge stöd åt att dessa bibliska personligheter existerat."

Och visst, klart man kan hävda att gud gav en landet för tusentals år sen, men tycker det känns ytterst tveksamt ifall sånt skall gälla som solidt argument för att ockupera området nu.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4868
Anslöt: 2015-06-01

Religion

Inläggav Furienna » 2017-07-20 0:12:36

triggerhappyD skrev:
Furienna skrev:
Huggorm skrev:Vad var det för religion i Palestina och Israel innan de hittade på islam på 600-talet?

Jag skulle tro att de flesta var kristna. Det finns ju fortfarande kristna palestinier.

Jag tror han syftar på ett Kanaanitiskt folkslag som påstås ha existerat där långt innan Kristus.

Jag svarade på vilken religionen i Palestina torde ha varit på 600-talet, samtidigt som islam uppkom i nuvarande Saudiarabien. Och de gamla kananitiska religionerna hade redan för- svunnit då.

"Moderna historiker och arkeologer som Finkelstein och Silberman ifrågasätter Bibelns berättelser om de tidiga enade kungariket och kungarna som David och Salomo och de tidiga kungarna för Juda och Israel. Trots en rikedom av arkeologiska fynd och flera externa samtida textkällor från tidsperioden, så menar forskarna att inga av dessa fynd verkar ge stöd åt att dessa bibliska personligheter existerat."

Detta blir nästan off topic för den här tråden, men jag tycker att det är idiotiskt att inte se Bibeln själv som en textkälla.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Religion

Inläggav triggerhappyD » 2017-07-20 15:11:12

Furienna skrev:
triggerhappyD skrev:
Furienna skrev:Jag skulle tro att de flesta var kristna. Det finns ju fortfarande kristna palestinier.

Jag tror han syftar på ett Kanaanitiskt folkslag som påstås ha existerat där långt innan Kristus.

Jag svarade på vilken religionen i Palestina torde ha varit på 600-talet, samtidigt som islam uppkom i nuvarande Saudiarabien. Och de gamla kananitiska religionerna hade redan för- svunnit då.

"Moderna historiker och arkeologer som Finkelstein och Silberman ifrågasätter Bibelns berättelser om de tidiga enade kungariket och kungarna som David och Salomo och de tidiga kungarna för Juda och Israel. Trots en rikedom av arkeologiska fynd och flera externa samtida textkällor från tidsperioden, så menar forskarna att inga av dessa fynd verkar ge stöd åt att dessa bibliska personligheter existerat."

Detta blir nästan off topic för den här tråden, men jag tycker att det är idiotiskt att inte se Bibeln själv som en textkälla.


Aah okey ^^
triggerhappyD
 
Inlägg: 4868
Anslöt: 2015-06-01

Religion

Inläggav Huggorm » 2017-07-20 15:43:27

Bibeln kunde ha varit en acceptabel historisk källa om den skrivits närmare inpå det som hände. Den äldsta versionen av gamla testamentet är väl den judiska "Tanakh" som skrevs år 450 före Kristus och har förblivit ganska oförändrad sedan dess. Då hade Salomo redan varit död i 500 år. Det är som om vi skulle beskriva Stockholms blodbad idag.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Religion

Inläggav Furienna » 2017-07-20 15:59:48

Men det verkar som att berättelserna om Israels kungar kommer från en tidigare kungakrönika, som tidigt har gått förlorad. Texten i Kungaböckerna refererar ofta till den.

Dessutom är det ett alldeles för svartvitt för mig att säga "Kungar som David och Salomo nämns inte i några andra källor än Bibeln, därmed har de aldrig funnits". Nähej? Men varför skulle man i så fall ha hittat på de här personerna? Och vem gjorde det? Jag tycker helt enkelt att man får fler frågor än svar av ett sådant antagande.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Religion

Inläggav Huggorm » 2017-07-20 16:07:34

Furienna skrev:Men det verkar som att berättelserna om Israels kungar kommer från en tidigare kungakrönika, som tidigt har gått förlorad. Texten i Kungaböckerna refererar ofta till den.

Dessutom är det ett alldeles för svartvitt för mig att säga "Kungar som David och Salomo nämns inte i några andra källor än Bibeln, därmed har de aldrig funnits". Nähä? Men varför skulle man i så fall ha hittat på de här personerna? Och vem gjorde det?
Vår nuvarande kung heter Karl XVI Gustav. Men är han verkligen den sextonde kung Karl vi haft? Det finns många påhittade kungar i sagor och historia.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Religion

Inläggav Furienna » 2017-07-22 22:14:58

Huggorm skrev:Vår nuvarande kung heter Karl XVI Gustav. Men är han verkligen den sextonde kung Karl vi haft? Det finns många påhittade kungar i sagor och historia.

Vi vet ju egentligen inte om de där svenska kungarna bara är påhittade. Dessutom känns det som att vi vet för mycket om David och Salomo för att jag ska avskriva dem som påhittade.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2017-07-22 22:18:28

Bögjesus.jpg


Älskar den här bilden!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Alyana » 2017-08-04 23:51:40

Bibeln
Gamla Testamentet dvs Hebreiska Bibeln
Rut 1:1-2

På den tiden när domarna regerade blev det svält i landet.
Då gav sig en man i väg från Betlehem i Juda med sin hustru och sina båda söner för att bo en tid i Moabs land.
Mannen hette Elimelek, hans hustru Noomi och hans båda söner Mahlon och Kiljon.
Familjen var efratiter från Betlehem i Juda.
De kom till Moabs land och stannade där.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav slackern » 2017-08-05 1:12:20

Furienna skrev:
Huggorm skrev:Vår nuvarande kung heter Karl XVI Gustav. Men är han verkligen den sextonde kung Karl vi haft? Det finns många påhittade kungar i sagor och historia.

Vi vet ju egentligen inte om de där svenska kungarna bara är påhittade. Dessutom känns det som att vi vet för mycket om David och Salomo för att jag ska avskriva dem som påhittade.


Har för mig att det var Erick XIV som bättrade på och hittade på kungar för att få ett högre nummer.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Furienna » 2017-08-05 2:13:32

Kahlokatt skrev:
Bögjesus.jpg


Älskar den här bilden!

Tyvärr tror jag att den här bilden har fel. Visst var Jesus mycket förlåtande mot den, som kom att ångra sina synder. Men det är också tydligt att han hade en sträng syn på vad som var rätt och fel. Visserligen är det sant att Jesus inte talade om just homosexualitet i något av evangelierna. Det var tydligen inte ett ämne, som var på tapeten bland judarna i den tidens Israel. Det var ett brott belagt med dödsstraff i Mose lag. Och även om Jesus var beredd att bryta mot somliga av sitt folks seder och regler, så trodde han tydligen på en sträng sexualmoral. Så det är svårt för mig att tro att han skulle tycka att homosexualitet var helt okej.

Ta berättelsen om äktenskapsbryterskan, som Jesus räddar från att bli avrättad. Han ger henne en ny chans, men innan hon går säger han också till henne att inte synda mer. Jesus skulle nog ha handlat likadant, om i stället en homosexuell man hade förts fram till honom: räddat honom, men även bett honom att inte göra om det han gjort.

Paulus verkade i den grekisk-romerska miljön, där det fanns en mer liberal syn på homosexualitet. Och i och med det hade han desto mer att säga om saken, och det är inga positiva synpunkter precis. Paulus är jude precis som Jesus, även om han dessutom är romersk medborgare. Och det är tydligt att han är påverkad av en ortodox judisk sexualmoral. Även han tror dock att alla kan bättra sig, om de blir kristna och finner den rätta tron.
Senast redigerad av Furienna 2017-08-05 2:15:01, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Religion

Inläggav Furienna » 2017-08-05 2:14:40

Alyana skrev:Bibeln
Gamla Testamentet dvs Hebreiska Bibeln
Rut 1:1-2

På den tiden när domarna regerade blev det svält i landet.
Då gav sig en man i väg från Betlehem i Juda med sin hustru och sina båda söner för att bo en tid i Moabs land.
Mannen hette Elimelek, hans hustru Noomi och hans båda söner Mahlon och Kiljon.
Familjen var efratiter från Betlehem i Juda.
De kom till Moabs land och stannade där.

Vad vill du ha sagt med att skriva det här? :-)063
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Religion

Inläggav Furienna » 2017-08-05 2:16:40

slackern skrev:
Furienna skrev:
Huggorm skrev:Vår nuvarande kung heter Karl XVI Gustav. Men är han verkligen den sextonde kung Karl vi haft? Det finns många påhittade kungar i sagor och historia.

Vi vet ju egentligen inte om de där svenska kungarna bara är påhittade. Dessutom känns det som att vi vet för mycket om David och Salomo för att jag ska avskriva dem som påhittade.


Har för mig att det var Erick XIV som bättrade på och hittade på kungar för att få ett högre nummer.

Jag ska nog forska i saken en annan gång, när jag inte är trött och måste gå och lägga mig.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Religion

Inläggav slackern » 2017-08-05 3:02:27

Furienna skrev:
slackern skrev:
Furienna skrev:Vi vet ju egentligen inte om de där svenska kungarna bara är påhittade. Dessutom känns det som att vi vet för mycket om David och Salomo för att jag ska avskriva dem som påhittade.


Har för mig att det var Erick XIV som bättrade på och hittade på kungar för att få ett högre nummer.

Jag ska nog forska i saken en annan gång, när jag inte är trött och måste gå och lägga mig.


Alla regenterna härstammar ju från Oden och sagokungarna, så Googla Oden och sagokungar så kommer du att hitta informationen släng även in Erik XIV.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Wine » 2017-08-07 21:08:47

DN - Arkeologer: Vi har funnit aposteln Petrus hemstad
PUBLICERAD 7 augusti 2017

Forskare kan ha funnit aposteln Petrus hemstad Julias, en stad som betraktats som försvunnen. Arkeologen Mordechai Aviam säger att fynd som gjorts på ett strandavsnitt intill Gennesaretsjön i norra Israel tyder på att det är Julias som kommit i dagen.


Jag tror inte att personerna i Bibeln är påhittade utan precis som i yngre historieböcker så är det personer som beskrivs och berättas om som har funnits på riktigt.

Tips på trådar:

History Channel - The Real Face of Jesus

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Religion

Inläggav Alyana » 2017-08-08 13:15:52

Wine skrev:
DN - Arkeologer: Vi har funnit aposteln Petrus hemstad
PUBLICERAD 7 augusti 2017

Forskare kan ha funnit aposteln Petrus hemstad Julias, en stad som betraktats som försvunnen. Arkeologen Mordechai Aviam säger att fynd som gjorts på ett strandavsnitt intill Gennesaretsjön i norra Israel tyder på att det är Julias som kommit i dagen.


Jag tror inte att personerna i Bibeln är påhittade utan precis som i yngre historieböcker så är det personer som beskrivs och berättas om som har funnits på riktigt.

Tips på trådar:

History Channel - The Real Face of Jesus

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Ja det finns historiska bevis för att Jesus funnits.

Leif Nummela och hans gäst Stefan Gustavsson diskuterar om vad vi kan veta om Jesus baserat på Bibeln och andra historiska dokument.
http://www.himlentv7.se/vod/player/58325/
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Religion

Inläggav slackern » 2017-08-08 13:38:36

Alyana skrev:
Wine skrev:
DN - Arkeologer: Vi har funnit aposteln Petrus hemstad
PUBLICERAD 7 augusti 2017

Forskare kan ha funnit aposteln Petrus hemstad Julias, en stad som betraktats som försvunnen. Arkeologen Mordechai Aviam säger att fynd som gjorts på ett strandavsnitt intill Gennesaretsjön i norra Israel tyder på att det är Julias som kommit i dagen.


Jag tror inte att personerna i Bibeln är påhittade utan precis som i yngre historieböcker så är det personer som beskrivs och berättas om som har funnits på riktigt.

Tips på trådar:

History Channel - The Real Face of Jesus

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Ja det finns historiska bevis för att Jesus funnits.

Leif Nummela och hans gäst Stefan Gustavsson diskuterar om vad vi kan veta om Jesus baserat på Bibeln och andra historiska dokument.
http://www.himlentv7.se/vod/player/58325/


Bibeln är inte ett historiskt dokument, det har blivit nedtecknat flera år efter att Jesus dog och andra dokument som omnämner honom är också skrivna flera år efter hans död och den historikern räknas inte som tillförlitlig.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Alyana » 2017-08-08 15:09:23

slackern skrev:
Alyana skrev:
Wine skrev:
Jag tror inte att personerna i Bibeln är påhittade utan precis som i yngre historieböcker så är det personer som beskrivs och berättas om som har funnits på riktigt.

Tips på trådar:

History Channel - The Real Face of Jesus

Var Jesus gift? Nytt papyrusfynd från 300-talet.

Ja det finns historiska bevis för att Jesus funnits.

Leif Nummela och hans gäst Stefan Gustavsson diskuterar om vad vi kan veta om Jesus baserat på Bibeln och andra historiska dokument.
http://www.himlentv7.se/vod/player/58325/


Bibeln är inte ett historiskt dokument, det har blivit nedtecknat flera år efter att Jesus dog och andra dokument som omnämner honom är också skrivna flera år efter hans död och den historikern räknas inte som tillförlitlig.

Jaså du...
Kan du ge belägg för det då?
Du kräver ju sådant av andra som påstår saker.
Jag gav mina belägg i länken ovan.
Frid från Herren till dig min kära vän. :-)154
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in