Erfarenheter från KBT

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Erfarenheter från KBT

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-17 18:36:05

Är det någon som har erfarenhet från KBT? Positivt eller negativt?
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Erfarenheter från KBT

Inläggav johan88 » 2017-07-17 22:12:49

Provade KBT för typ 10 år sedan när jag hade problem att gå utanför dörren, planen var att jag skulle göra saker innan jag själv kände mig redo vilket inte alls funkade för mig. Det som hjälpte mig var att bara vänta tills jag kände mig redo, men jag har alltid haft svårare att göra något om jag känner mig tvingad.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Erfarenheter från KBT

Inläggav Dreamtrance » 2017-07-17 23:32:42

Är inte tvingad till kbt. Vore intressant att veta om det fungerat för någon.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Erfarenheter från KBT

Inläggav ankhh » 2017-07-17 23:51:01

Jag gick på KBT för x antal år sedan - långt innan diagnos, men för problem som sannolikt egentligen berodde på AS-diagnosen.

Det fungerade ändå bra på så sätt att jag kände mig stärkt och vågade mig på att göra en del av det som tidigare gav mig (panik-)ångest. Jag är tveksam till om det var just för att det var KBT, dock. Jag tror att det handlade mer om att jag råkade komma till en terapeut som hade respekt för mig, behandlade mig som en medmänniska, och samtidigt var professionell i sitt bemötande, och som sannerligen aldrig försökte pressa mig till mer än jag var redo för.

(Övriga psyk-kontakter, mest av psykoanalytiskt slag, har varit sämre än värdelösa.)

Så, ta det för vad det är värt. Mitt råd, om det är så att du blir erbjuden KBT, skulle vara att testa, och vara beredd att resa dig upp och gå om du känner att terapin, eller terapeuten, inte funkar för dig. Efter att (mentalt) ha gett det ett ärligt försök, förstås.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Aspergare och vården



Logga in