Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Religion

Inläggav elle » 2017-07-11 9:49:05

triggerhappyD skrev:Alla stora religioner är kapade, och dom högst uppsatta prästerna, imamerna och rabbinerna verkar väldigt ofta vara intresserade av makt, pengar, sex och blodsspillan, framför sina medmänniskors väl.

Icke troende verkar också i högsta grad vara intresserade av makt, pengar, sex och blodspillan framför sina medmänniskors väl. Detta har ingenting med religion att göra. Det finns inga perfekta människor. Jag vet inte hur många gånger jag har läst om pedofilskandaler på dagis eller skatteflykt, skafttefusk, rån, ofredande på festivaler osv.
triggerhappyD skrev:Det ger tyvärr en dålig bild av religioner och dess utövare.

Det är farligt att bilda sig en uppfattning om en religion och dess utövare genom att läsa vad som står i tidningar eller i sociala medier. Många journalister är religiösa analfabeter och inte bara dem för den delen.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav nescio » 2017-07-11 14:47:45

Alyana skrev:och Jakob till Josef, Marias man.
Av henne föddes Jesus,
som kallas Kristus.
Men Josef var ju inte Jesus pappa, så vad spelar Josefs stamtavla för roll?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav Alien » 2017-07-11 15:10:33

Därför att enligt profetian skulle Messias vara ättling till kung David.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav nescio » 2017-07-11 17:10:56

Alien skrev:Därför att enligt profetian skulle Messias vara ättling till kung David.
För att uppfylla det måste ju Maria vara ättling till kung David. Josef är ju inte släkt med Jesus.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav Toblerone » 2017-07-11 17:49:13

nescio skrev:
Alien skrev:Därför att enligt profetian skulle Messias vara ättling till kung David.
För att uppfylla det måste ju Maria vara ättling till kung David. Josef är ju inte släkt med Jesus.


En vännina till mig är troende katolik, men hon tror faktiskt att Jesus ÄR son till Josef. Det där med helige anden var väl då en extra-grej, inte istället för biologiske pappa. Låter iofs vettigt?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav ankhh » 2017-07-11 18:47:29

Toblerone skrev:
nescio skrev:
Alien skrev:Därför att enligt profetian skulle Messias vara ättling till kung David.
För att uppfylla det måste ju Maria vara ättling till kung David. Josef är ju inte släkt med Jesus.


En vännina till mig är troende katolik, men hon tror faktiskt att Jesus ÄR son till Josef. Det där med helige anden var väl då en extra-grej, inte istället för biologiske pappa. Låter iofs vettigt?

Men, då går ju det där med jungfrufödsel bort.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Religion

Inläggav Toblerone » 2017-07-11 19:16:08

ankhat skrev:
Toblerone skrev:
nescio skrev:För att uppfylla det måste ju Maria vara ättling till kung David. Josef är ju inte släkt med Jesus.


En vännina till mig är troende katolik, men hon tror faktiskt att Jesus ÄR son till Josef. Det där med helige anden var väl då en extra-grej, inte istället för biologiske pappa. Låter iofs vettigt?

Men, då går ju det där med jungfrufödsel bort.


ja, det är sant. Men min kompis skulle nog säga där att det inte var så konkret menat. Kanske menades snarare att hon var oskyldig till sinne?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav triggerhappyD » 2017-07-12 0:25:21

Till elle :

Mjo jag håller med dig.

Menade givetvis inte att det helt och hållet skulle vara något exklusivt för enbart religioner.

Dock så är det ju sällan man hör typ "Ateistiska rebeller spränger bla bla" eller "Agnostisk gruppering tar över..."

Väldigt mycket krig och blodsspillan har skett och sker i religionernas namn, på eldade och pådrivna av dess "lärda", dess presidenter och kungligheter. Trots att det går emot vad religionerna oftast står för så verkar många av dess anhängare ofta manipuleras och hjärntvättas till att båge hemskheter mot sina medmänniskor.

Så menade egentligen bara att det var trevligt med lite exempel på religiösa som verkar ha lite bättre förnuft och kontakt med gud/gudarna och därav förstått att vi alla är guds barn och att skada eller bete sig illa mot andra är en skymf mot gud/gudarna samt mot mänskligheten.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Religion

Inläggav Julianus » 2017-07-12 0:55:52

Vi muslimer tror helt annat.

Jesus (fred vare med honom är INTE Guds son och vi muslimer tror också på jungrfrufödsel.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Religion

Inläggav Furienna » 2017-07-13 0:00:56

Men jag trodde att det stod även i Koranen att Jesus kom till genom jungfrufödsel? Eller är det kanske jag, som är helt ute och cyklar?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Religion

Inläggav Maximilian » 2017-07-13 9:34:55

Furienna skrev:Men jag trodde att det stod även i Koranen att Jesus kom till genom jungfrufödsel? Eller är det kanske jag, som är helt ute och cyklar?


Nej, du har helt rätt. Se här:

http://imgur.com/a/8cxHm
Maximilian
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2017-02-02

Religion

Inläggav elle » 2017-07-13 15:28:13

Furienna skrev:Men jag trodde att det stod även i Koranen att Jesus kom till genom jungfrufödsel? Eller är det kanske jag, som är helt ute och cyklar?

Du har helt rätt!

Det står i Koranen precis samma sak som i Evangelierna om Isa:s jungfrufödsel.

" Enligt Koranen, vilken muslimerna anser vara Guds slutliga uppenbarelse, föddes Jesus av Maria (arabiska: Maryam) genom jungfrulig befruktning, en mirakulös händelse vilken inträffade genom Guds (arabiska: Allah) påbud."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Isa

I Koranen står det också att Isa utförde många mirakel och botade de sjuka precis som det står i Evangelierna.

Både muslimer och kristna väntar på Jesus återkomst.

Men enligt islam anses Jesus vara en ...muslim.

" Liksom alla profeter inom islam anses Jesus ha varit en muslim"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Isa
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Batte » 2017-07-15 13:10:41

Vet ikke om jeg tror på gudommelig jomfrufødsel, men en jomfrufødsel kan ganske sikkert oppnås selv med stenalderteknologi. :-)063
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Religion

Inläggav Alien » 2017-07-15 14:50:43

Kristna ser Jesus som Messias och Guds son, och muslimer ser Jesus som en profet, en föregångare till Muhammed men inte Guds son. Båda tror på jungfrufödseln. Men vad ser judarna Jesus som? En falsk profet? Förvisso inte jungfrufödd utan son till Josef, Yeshua bar Yosef.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav Julianus » 2017-07-15 16:50:20

Det är ju judarna som har dödat Isa (fred vare med honom) enligt kristen tradition.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Religion

Inläggav Huggorm » 2017-07-15 17:52:44

Julianus skrev:Det är ju judarna som har dödat Isa (fred vare med honom) enligt kristen tradition.
Det var den romerska kejsaren Pontius Pilatus som dömde honom till döden. Romarna hade väl en egen religion? Han tycks i alla fall ha varit känd för att ha bråkat mycket med judar också, så jag tror inte han var jude själv.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Religion

Inläggav slackern » 2017-07-15 19:26:31

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Det är ju judarna som har dödat Isa (fred vare med honom) enligt kristen tradition.
Det var den romerska kejsaren Pontius Pilatus som dömde honom till döden. Romarna hade väl en egen religion? Han tycks i alla fall ha varit känd för att ha bråkat mycket med judar också, så jag tror inte han var jude själv.


Inte för att vara den men han var inte kejsare utan ståthållare eller någon liknande titel.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Huggorm » 2017-07-15 19:28:56

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Julianus skrev:Det är ju judarna som har dödat Isa (fred vare med honom) enligt kristen tradition.
Det var den romerska kejsaren Pontius Pilatus som dömde honom till döden. Romarna hade väl en egen religion? Han tycks i alla fall ha varit känd för att ha bråkat mycket med judar också, så jag tror inte han var jude själv.


Inte för att vara den men han var inte kejsare utan ståthållare eller någon liknande titel.
Okej då, lokal ledare snäppet under kejsaren
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Religion

Inläggav Furienna » 2017-07-16 0:43:21

Enligt evangelierna så var det alldeles riktigt judiska präster, som ville ha Jesus dödad. De var dock förbjudna att utföra avrättningar själva, så de var tvungna att vända sig till Pontius Pilatus. Han var nämligen som sagt ståthållare över Judéen då och hade makten att döma ut dödsstraff. Men han kunde inte finna Jesus skyldig till något brott mot den romerska lagen, så han ville inte avrätta honom. Men han blev tvungen att göra det ändå, för han blev rädd att det annars skulle kunna bryta ut ett uppror bland det judiska folket.

Idag är det svårt att veta exakt vad som hände. Vissa tror ju att berättelsen som den skrivits ner i Bibeln är korrekt, detalj för detalj. Andra påstår att Pilatus gladeligen dömde Jesus till döden, men att de tidiga kristna flyttade över skulden till judarna i stället (de ville ju hålla sig på god fot med de romerska myndigheterna, så då var det tryggast att inte ha en romersk ståthållare som skurk i berättelsen). Ytterligare andra påstår att Pilatus spelade ett spel med de judiska ledarna, så att de tvingades bekänna att de inte hade någon annan kung än den romerske kejsaren.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Religion

Inläggav elle » 2017-07-16 9:51:29

Alien skrev:Men vad ser judarna Jesus som? En falsk profet?

Det finns judar som tror på Jesus som Guds son. De heter messianska judar. Många bor i USA men även i Israel.

" Messianska judar blir fler i Israel"

" De är messianska judar – och tillhör en liten men växande rörelse i Israel som vill förena sin judendom med sin tro på Jesus."

" Vi ser Jeshua som den judiske Messias som Bibeln och profeterna talar om. Tyvärr har det judiska folket inte insett det än, säger Tsuriel Bar-David, en församlingsäldste i Yad Hashmona."
http://www.dagen.se/dokument/messianska ... l-1.923303
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2017-07-16 9:59:07

Furienna skrev:Enligt evangelierna så var det alldeles riktigt judiska präster, som ville ha Jesus dödad

Alldeles riktigt!

Enligt judendomen var det en mycket allvarlig hädelse att kalla sig Guds son. Man fick inte göra det om man ville leva !!!

Straffet var en avrättning genom korsfästelse. Bara de allra värsta brottslingar dömdes till korsfästelse.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2017-07-16 10:06:31

Julianus skrev:Det är ju judarna som har dödat Isa (fred vare med honom) enligt kristen tradition.


Alldeles riktigt!

Fariséerna var judiska religiösa ledare och det var de som ville bli av med Jesus.

Jesus nya lära fick många anhängare och det gillade inte fariséerna. De försökte sätta dit honom flera gånger. Jesus kallade sig Guds son och det var droppen för fariséerna.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Huggorm » 2017-07-16 10:58:56

Aha, dessa mäktiga judar som styr i hemlighet genom att manipulera ledare av annan religionstillhörighet...
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Religion

Inläggav Toblerone » 2017-07-16 11:35:57

elle skrev:
Julianus skrev:Det är ju judarna som har dödat Isa (fred vare med honom) enligt kristen tradition.


Alldeles riktigt!

Fariséerna var judiska religiösa ledare och det var de som ville bli av med Jesus.

Jesus nya lära fick många anhängare och det gillade inte fariséerna. De försökte sätta dit honom flera gånger. Jesus kallade sig Guds son och det var droppen för fariséerna.


Politik, inte religion. Religiösa ledare som har stor makt är en politisk faktor snarare än en religiös.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in