Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav alixha » 2017-03-07 15:22:55

Wine skrev:Verkar fullt rimligt att man knappast på ett trovärdigt sätt kan uttala sig om sin egen empatiska förmåga om man har dålig självkännedom och självinsikt, vilket är kännetecknande för individer med diagnosen AS.
...


Jag har uttalat mig om min empatiska förmåga.

Kan säga helt ärligt att detta inte är jag själv som har kommit till den insikten utan min psykiatriker och min tidigare psykolog så visst, vissa saker vet man inte om sig själv. Jag förstår förklaringarna och jag förstår logiken bakom empati men jag känner sällan av det. Känslomässigt.
Dock ska det sägas att detta aldrig har kopplats till min Aspergerdiagnos.

Eftersom folk vill påstå (som på sidan dit länken gick) att brist på empati eller avsaknad av empati hör ihop med diagnosen betyder det att ALLA personer som har AS har brist på eller saknar empati. Många med AS har stor förmåga till empati, några har mindre förmåga till empati, precis som människor utan AS, därför blir detta påstående felaktigt. I Trumps anda, alternativ fakta.

Så tycker jag, jag har rätt, varsågoda :wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav kiddie » 2017-03-07 18:00:56

Tror inte aspergers är som psykos, att man inte vet att man har det. Tror att man kan ha olika grad av insikt i alla sina problem, med eller utan aspergers. Bara för att man har aspergers är man väl inte helt förståndshandikappad eller? Beror säkert på hur mycket man har har tillgång till att jämföra med andra. Har man inte det så kan man ju inte veta något alls. Som en unge jag läste om som var synskadad men ingen förstod det så hon trodde till skolåldern att alla såg lika dåligt och bara gissade vad de såg. Eller alla med prosopagnosi som först i vuxen ålder har fattat att folk faktiskt känner igen ansikten mycket bättre än dem.

Har man inget att jämföra med är det svårt att förstå om man är udda. Kanske inte så konstigt...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Wine » 2017-03-10 13:08:57

Rainman skrev:
People with AS become angry when told they are unempathetic. In fact, they’ll insist you’re the one without empathy. Why? Because they’re mindblind.

Låter logiskt, riktigt dumma människor förstår inte hur dumma de är och anklagar andra för att vara det. Folk utan eller med nedsatt empati förstår inte hur oempatiska de är och anklagar andra för att vara det.


+1
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Wine » 2017-03-10 15:49:51

Lite motsägelsefullt blir det ju när man ser ganska många exempel på hur individer diagnostiserade med Aspergers syndrom beter sig på precis samma sätt som de förhatliga NT som de ofta klagar på och förfasar sig över, och fryser ut, smutskastar och mobbar personer som har avvikande åsikter, utseenden och beteenden, alltså samma beteenden som de har observerat hos NT och som de upprörs över. Ett sådant beteende visar väl snarare att man inte har särskilt god förmåga till självreflektion och självinsikt?

Huruvida dessa individers Asperger diagnos är korrekt kan man ju i och för sig inte vara riktigt säker på.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Toblerone » 2017-03-10 18:42:09

Wine skrev:Lite motsägelsefullt blir det ju när man ser ganska många exempel på hur individer diagnostiserade med Aspergers syndrom beter sig på precis samma sätt som de förhatliga NT som de ofta klagar på och förfasar sig över, och fryser ut, smutskastar och mobbar personer som har avvikande åsikter, utseenden och beteenden, alltså samma beteenden som de har observerat hos NT och som de upprörs över. Ett sådant beteende visar väl snarare att man inte har särskilt god förmåga till självreflektion och självinsikt?

Huruvida dessa individers Asperger diagnos är korrekt kan man ju i och för sig inte vara riktigt säker på.


Försöker du verkligen påstå nu att folk med Asperger har BÄTTRE förmåga till självreflektion och självinsikt än NT? Det måste du väl förstå att det inte kan vara så. En hel del med Aspergerdiagnos förstår inte sammanhang tillräckligt bra för att kunna vara bra på sånt. Dessutom - Asperger eller NT, kanske är det mänskliga drag?

Och hur vet du att de beter sig så? För att den där kvinnan påstår det? Henne kan du väl inte lita på!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Wine » 2017-03-10 19:05:28

Toblerone skrev:Försöker du verkligen påstå nu att folk med Asperger har BÄTTRE förmåga till självreflektion och självinsikt än NT?


Nej, tvärtom.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Toblerone » 2017-03-10 19:45:32

Wine skrev:
Toblerone skrev:Försöker du verkligen påstå nu att folk med Asperger har BÄTTRE förmåga till självreflektion och självinsikt än NT?


Nej, tvärtom.


Sorry, det stämmer ju. Jag måste vara trött, det är fredag. :wink:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Wine » 2017-03-10 19:48:57

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:Försöker du verkligen påstå nu att folk med Asperger har BÄTTRE förmåga till självreflektion och självinsikt än NT?


Nej, tvärtom.


Sorry, det stämmer ju. Jag måste vara trött, det är fredag. :wink:


Ja, hoppas att du varvar ned nu och snart är tillbaka på banan igen. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav kiddie » 2017-03-11 0:36:21

Tror det är rätt lätt att vara "mindblind" för de flesta som är i en helt annan situation. På den sajten finns noll medkänsla eller förståelse för aspergare. Det ÄR svårt att relatera till saker som inte är självupplevda. Gå bara till vilken stödgrupp som helst för allt från depression till tarmsjukdom och folk kommer säga samma sak, att omgivningen inte förstår.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-11 0:53:36

Att man gör en sån där sida efter skilsmässan tyder kanske på att man inte är helt neurotypisk i förhållande till genomsnittshjärnan.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav Rainman » 2017-03-11 0:59:42

Pinghis Khan skrev:Att man gör en sån där sida efter skilsmässan tyder kanske på att man inte är helt neurotypisk i förhållande till genomsnittshjärnan.


Låter inte helt omöjligt. Det sägs ju att aspergare inte glömmer, att oförrätter kan pyra i år efter.
Rainman
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2017-02-06

Den hjärtlösa aspergaren (sajt på engelska)

Inläggav onionhttps » 2017-07-03 22:13:38

De som står bakom sajten saknar empati och föredrar ignorans samt är full av fördomar om olika "grupper". Aspergare är väl bara början, sen följer säkert fördomar om allt ni kan tänka er
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in