All play and no work makes Jack a dull boy.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

All play and no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Savanten Svante » 2017-04-22 23:07:19

Blir snart galen på att inte ha nåt vettigt att göra.

"Men du kan väl gå ut och gå en runda? Gå till biblioteket, du som gillar böcker!"

Mm. På bibblan frågar de inte efter mitt namn när jag har beställt böcker, de går bara och letar i hyllan. De vet vad jag heter. Ibland missar de, för då utgår de från att ett av mina smeknamn är mitt riktiga.

"Kan du inte volontärjobba på nån loppis då?" /min terapeut

Jovisst. Bra ide. Har föreslagit det på några volontärloppisar. Mitt krav: Busskort så jag kan ta mig dit. Jag vill inte BETALA för att jobba gratis, speciellt inte på de ställen som säger sig jobba för sådana som mig. Men de erbjöd mig 10% rabatt, om jag jobbade som volontär. Yey. Jag brukar köpa böcker på sånna ställen. 10% rabatt på en pocket för en tia, det blir en hel spänn.

"Men du kan väl umgås med dina vänner, du som är så social!"

Ja, mina vänner ja. De välanpassade, lyckade vännerna med gott om pengar som har karriär, och är trötta när de kommer hem från jobbet, de som inte orkar lyssna på när jag berättar om intressanta böcker. De som går på restauranger jag inte har råd med. De som har ett helt annat liv än jag. Jovisst. Jag umgås gärna med dom. Men de hinner sällan med mig. De har barn, och en viktig affärsresa till asien, du vet, de ska ju snart släppa den där nya produkten du vet. Och när de kommer hem är det trötta. Så dom kan man umgås med en gång i kvartalet.

DV? Inte på min ort iaf. I desperation så gjorde jag ett försök för några år sen. De har verkligen ingenting som passar mig. Noll. Inte ens när jag sade att det vore fint med ett rum med en dator, ett rum där jag kunde vara ensam och ifred. Inte ens det funkar. Nån kommer alltid och stör. Nån ska alltid göra nåt. Nån glömde nyckeln, så jag kommer inte in i rummet den dan, och gud förbjude att jag skulle få en egen nyckel... och nyckel till pappret till skrivaren. Tänk om jag skulle få för mig att sno med mig ett paket a4? De kostar säkert 20 spänn!


Och skulle man försöka sig på ett riktigt jobb så kommer väl FK och slår en i huvudet.

Vad fan ska man göra, vad ska man hitta på som är meningsfullt?


All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.
All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.All play an no work makes Jack a dull boy.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav KrigarSjäl » 2017-04-22 23:11:36

-Beats me.

Samma problem här.
Böcker, träning, odla sina intressen, kanske föreningsliv.

Tycker det borde vara tillåtet att studera på högskola på sjukersättning.
Nu när inte det går finns det inte så mycket annat.

DV och sånt är ju inte "meningsfull sysselsättning" om man har tresiffrigt IQ.
Då är det under ens värdighet.

Jag blir heller inte "rehabiliterad" av att jobba gratis.
Det finns det ingen som blir.
Om så vore skulle ju alla jobba utan krav på lön.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2017-04-22 23:20:35, redigerad totalt 3 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Savanten Svante » 2017-04-22 23:15:30

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav snuggelhund » 2017-04-22 23:19:57

Själv volontärjobbar jag på Erikshjälpen i Lund.

Lägger ner 850 kr på tågkort bara för att ta mig dit. Jävligt surt givetvis. Men ibland tvingas man prioritera..

Vill jag sitta hemma i min ensamhet i total sysslolöshet men ha mer pengar över..

Eller vill jag komma iväg. Få behövligt miljöbyte, sociala kontakter och känna att jag gör nåt värdefullt av min tid. ( Trots att det gräver djupa hål i mina fickor)

För mig är valet enkelt.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Savanten Svante » 2017-04-22 23:30:22

snuggelhund skrev:850 kr


Helt okej val i din situation, kanske. Det är ditt val.

850 spänn i mitt fall är skillnaden på en rätt bra månad och en katastrofmǻnad. Jag sitter lite tight till med ekonomin, och FK gör att man inte ens seriöst får försöka göra nåt åt det.

Lund. Då har vi kanske setts :)

Emaus Lund:

§2 Form och ändamål
Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden. Den ska verka i Emmausrörelsens anda, med och för samhällets mest utsatta och i första hand genom meningsfull sysselsättning och positiv arbetsgemenskap motverka socialt utanförskap i Lund. Eventuellt ekonomiskt överskott skall skänkas till av medlemmarna vald aktör som verkar i Emmaus anda.

http://www.emmauslund.se/om-oss/stadgar/

"Medlemmarna" - det är INTE du som volontärarbetare.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav KrigarSjäl » 2017-04-22 23:33:12

Skillnad på folk och folk alltså.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav snuggelhund » 2017-04-22 23:38:11

(Nu är det visserligen inte på Emmaus jag volontärarbetar utan Erikshjälpen.)

Ska tilläggas min pappa är snäll nog att betala hälften av summan, dvs 425 kr. Annars hade jag förmodligen ej haft råd.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-22 23:38:36

snuggelhund skrev:Själv volontärjobbar jag på Erikshjälpen i Lund.

Lägger ner 850 kr på tågkort bara för att ta mig dit. Jävligt surt givetvis. Men ibland tvingas man prioritera..

Vill jag sitta hemma i min ensamhet i total sysslolöshet men ha mer pengar över..

Eller vill jag komma iväg. Få behövligt miljöbyte, sociala kontakter och känna att jag gör nåt värdefullt av min tid. ( Trots att det gräver djupa hål i mina fickor)

För mig är valet enkelt.

Kommunen borde betala det.
Om det hade varit DV iaf.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Savanten Svante » 2017-04-22 23:42:19

Loppiset i åkarp, de som har vansinniga priser på halvtrasig elektronik. Där skulle jag kunna göra nytta på allvar. Vettiga priser på elektroniken. Laga lite av den och öka värdet.

De erbjörd mig kaffe. En kopp kaffe. MMm. Men ligger på man existensminimum så skulle ett busskort som bonus vara så bra.

Ett busskort som betalning. Då kan man jobba någon dag i månaden, och sen åka nånstans man inte bruka utan att det kostar skjortan.

En kaffe. EN KAFFE. Visst. En kaffe. 80 koppar kaffe på ett zoegaspaket, sade de i reklamen. Dricker jag jävligt mycket kaffe kanske jag komer upp i fyra paket på ett år. Det är ... en normal timlön. För att öka deras inkomster. Glöm det. Behåll diplomen ni har skrivit ut åt er själva i entren, utnyttja andra, men jag ska inte vara en av dom.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Savanten Svante » 2017-04-22 23:43:36

snuggelhund skrev:(Nu är det visserligen inte på Emmaus jag volontärarbetar utan Erikshjälpen.)

Ska tilläggas min pappa är snäll nog att betala hälften av summan, dvs 425 kr. Annars hade jag förmodligen ej haft råd.


Jag har frågat på flera loppisar. Blandar ihop dem ibland.


Trivs du på loppisen? Det är en otroligt viktig aspekt!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Savanten Svante » 2017-04-22 23:44:31

Pinghis Khan skrev:
snuggelhund skrev:Själv volontärjobbar jag på Erikshjälpen i Lund.

Lägger ner 850 kr på tågkort bara för att ta mig dit. Jävligt surt givetvis. Men ibland tvingas man prioritera..

Vill jag sitta hemma i min ensamhet i total sysslolöshet men ha mer pengar över..

Eller vill jag komma iväg. Få behövligt miljöbyte, sociala kontakter och känna att jag gör nåt värdefullt av min tid. ( Trots att det gräver djupa hål i mina fickor)

För mig är valet enkelt.

Kommunen borde betala det.
Om det hade varit DV iaf.


Kommunen betalar inte busskort till DV har jag fått veta, när jag försökt gräva i det åt andra.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav snuggelhund » 2017-04-22 23:46:55

Pinghis Khan skrev:
snuggelhund skrev:Själv volontärjobbar jag på Erikshjälpen i Lund.

Lägger ner 850 kr på tågkort bara för att ta mig dit. Jävligt surt givetvis. Men ibland tvingas man prioritera..

Vill jag sitta hemma i min ensamhet i total sysslolöshet men ha mer pengar över..

Eller vill jag komma iväg. Få behövligt miljöbyte, sociala kontakter och känna att jag gör nåt värdefullt av min tid. ( Trots att det gräver djupa hål i mina fickor)

För mig är valet enkelt.

Kommunen borde betala det.
Om det hade varit DV iaf.


Kommunen är så jävla snåla.

5 kr timme är allt jag får i sk "flitpeng". Täcker inte ens en bråkdel av tågkostnaden.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav snuggelhund » 2017-04-22 23:53:05

Savanten Svante skrev:
snuggelhund skrev:(Nu är det visserligen inte på Emmaus jag volontärarbetar utan Erikshjälpen.)

Ska tilläggas min pappa är snäll nog att betala hälften av summan, dvs 425 kr. Annars hade jag förmodligen ej haft råd.


Jag har frågat på flera loppisar. Blandar ihop dem ibland.


Trivs du på loppisen? Det är en otroligt viktig aspekt!


Jo. Jag trivs oerhört bra.

Bara att vistas kring normalintelligenta istället för förståndshandikappade är en gigantisk bonus. Sen är alla förbaskat trevliga.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav slackern » 2017-04-23 1:06:33

snuggelhund skrev:
Savanten Svante skrev:
snuggelhund skrev:(Nu är det visserligen inte på Emmaus jag volontärarbetar utan Erikshjälpen.)

Ska tilläggas min pappa är snäll nog att betala hälften av summan, dvs 425 kr. Annars hade jag förmodligen ej haft råd.


Jag har frågat på flera loppisar. Blandar ihop dem ibland.


Trivs du på loppisen? Det är en otroligt viktig aspekt!


Jo. Jag trivs oerhört bra.

Bara att vistas kring normalintelligenta istället för förståndshandikappade är en gigantisk bonus. Sen är alla förbaskat trevliga.

Fins det några ögongodis att vila ögonen på?
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav snuggelhund » 2017-04-23 2:26:28

Ja. :-)Happy
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

All play an no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Batte » 2017-04-23 13:36:40

Så kjedelig at det er slik! Forslag: :-)063

Lag et eget prosjekt. F.eks. innen kultur/litteratur/opplevelse/konseptkunst. Søk om midler til kostnader, som privat ildsjel eller med egen organisasjon. F.eks. kan du gjerne finne en type gjenstander i naturen. Prege dem. (Gjerne med formål om å skape interesse for litteratur.) Plassere i offentlig miljø.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

All play and no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Geisha » 2017-04-24 3:30:32

Snyggt citerat från en av mina absoluta favoritfilmer - The Shining!
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

All play and no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Savanten Svante » 2017-04-24 13:57:50

Geisha skrev:Snyggt citerat från en av mina absoluta favoritfilmer - The Shining!


Bild

Ja, den illustrerar känslan rätt bra.. även om det är omvänt för mig. No work..

Batte skrev:Så kjedelig at det er slik! Forslag: :-)063

Lag et eget prosjekt. F.eks. innen kultur/litteratur/opplevelse/konseptkunst. Søk om midler til kostnader, som privat ildsjel eller med egen organisasjon. F.eks. kan du gjerne finne en type gjenstander i naturen. Prege dem. (Gjerne med formål om å skape interesse for litteratur.) Plassere i offentlig miljø.



Har gjort. Det blev tillochmed en artikel av det, men eftersom verket är anonymt så blir det ingen länk :)

Men.. sen då?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

All play and no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Batte » 2017-04-24 14:15:59

Savanten Svante skrev:Har gjort. Det blev tillochmed en artikel av det, men eftersom verket är anonymt så blir det ingen länk
:-)226 Blir nysgjerrig også! :D

Savanten Svante skrev:Men.. sen då?

Da gjør du noe nytt? :D

F.eks. Du åpner paint og velger noe du kan gjøre der. Velg en funksjon. Gjør det samme, (i overført betydning,) med det du tidligere har laget/gjennomført.

Eller, du går ut fra det samme konseptet, men gjør det til noe helt nytt. Eller noe annet, helt nytt! :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

All play and no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Savanten Svante » 2017-06-25 21:24:16

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

All play and no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Batte » 2017-06-25 21:33:33

Ingen nye prosjekter?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

All play and no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Savanten Svante » 2017-06-25 21:35:11

Jag behöver ett socialt sammanhang, utöver projekt.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

All play and no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Batte » 2017-06-25 21:36:42

Frivillig arbeid?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

All play and no work makes Jack a dull boy.

Inläggav Savanten Svante » 2017-06-25 21:47:32

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in