Politik och världen

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Politik och världen

Inläggav Pingla95 » 2017-06-06 9:44:59

Okej, det här är en tråd för diskussion med ett ohotade diskusdsionsklimat! säg gärna era åsikter men hoppa inte på varandra och använd en trevlig ton!

Det jag vill diskutera är att världen är svår. Med det menar jag, det finns så mycket som behöver bli bättre, så mycket som är skit och så många olika tankar kring hur man kan förbättra. Vissa åsikter vill samma sak men argumenterar ändå mot varandra. Jag känner mig dragen mellan två läger som i grunden vill samma sak. Det allra viktigaste för mig är alla människors lika värde men många partier har kunder som grund. Så det hjälper mig inte. Tillslut slutar det här med passivitet eftersom jag inte fattar hur jag ska hitta fram till vägen som jag tror är bäst för världen.
Allt känns förvirrat och ganska trassligt. Ibland hopplöst men även om det skulle vara det måste man ju kämpa.
Pingla95
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2016-09-01

Politik och världen

Inläggav antonius » 2017-06-06 10:13:45

Läste en intervju med James Dean Bradfield, sångaren i "Manic Street Preachers". Deras texter har ju ofta haft ett politiskt budskap, men han säger att idag är allt så komplicerat och polariteten är svår. Det finns inte längre lika tydliga linjer mellan höger och vänsterpolitik.

Vi står nog inför många mycket svåra saker inom de närmaste hundra åren, som alla förstår och de omställningar vi står inför är gigantiska. Kanske kan kallfusionen rädda mänskligheten, men är det försent, har vi redan förgiftat ytan på den planet vi har att bo på för mycket. Man ser inte mycket optimism, när man öppnar en tidning, ta en promenad i skogen istället, vi har för mycket negativa inputs från allt. Läs bra böcker ibland, som omväxling till alla krigsrubriker... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Politik och världen

Inläggav Mountain_lion » 2017-06-25 5:13:57

Detta är ett så stort ämne.
Det går liksom vågor över världen i olika tider.
På 70-talet så gick det i många delar av världen åt ett mer fredligt håll.
Nu de senaste åren känns det som att det går åt det andra hållet.
65 miljoner personer på flykt undan krig och förtryck.
Världens ledare är idag inte tillräckligt intresserade och starka för att föra fram fred på ett mer framgångsrikt sätt.
Det är väldigt sorgligt att det går åt ett håll med mindre tolerans och förståelse.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in