Göra samma saker om och om igen

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Göra samma saker om och om igen

Inläggav kiddie » 2017-06-08 19:10:32

Det är en av grejerna man tydligen ofta gör om man har aspergers, enligt Arlas mjölkpaket. Jag har sett samma formulering på andra ställen också. Men vad betyder det rent konkret?

Här handlar det inte direkt om att man gör saker på samma sätt, t ex att man föredrar att göra saker i en fastställd ordning när man gör en macka för att det är enklare att ha regler för det när man har taskig autopilot. Utan det handlar om något annat. Något man tycker om att göra.

Man tycker om det och man gör det om och om igen. Som vaddå? Jag tror jag behöver exempel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Batte » 2017-06-08 19:17:50

Jeg har ikke sett disse melkekartongene. Er de ikke ute i hele landet?

Men til spørsmålet ditt da... Kan det være snakk om en viss type spesialinteresse da? At man hver dag går til jernbanen for å se toget, ser på en roterende vifte etc.?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Göra samma saker om och om igen

Inläggav kiddie » 2017-06-08 19:22:54

Nä, specialintresse nämns separat. Och det är ju inte bara på kartongen som det står, känner igen det från hemsidor pch så. Ska hitta en bild på kartongen.

http://scontent.cdninstagram.com/t51.28 ... %3D%3D.2.c
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Dreamtrance » 2017-06-08 19:29:16

Äter samma mat hela tiden och sådant kanske de menar.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Göra samma saker om och om igen

Inläggav ankhh » 2017-06-08 19:31:46

Jag vet inte, kan det vara att många med AS inte tycker att omväxling är positivt i sig, till skillnad från många "vanliga" människor?

Själv är jag inte medveten om att jag skulle göra samma saker om och om igen... men jag har svårt att se varför man skulle behöva gå till ett annat fik eller en annan pub än man brukar, och kan äta rätt enformigt ibland: fastnar för en viss maträtt och trivs med att äta den dag efter dag (fast jag ser till att komplettera så att det inte blir näringsbrist av det hela).

Dessutom handlar mjölkpaketskampanjen om barn (som bekant finns det inga vuxna aspies :P ) - det är ju möjligt att det blir tydligare om de vill upprepa samma aktiviteter (lekar) om och om igen.

---
Edit - Skrev medan Dreamtrance postade, vi tycks tänka i likartade spår här.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Göra samma saker om och om igen

Inläggav kiddie » 2017-06-08 19:35:39

Låter inte som det heller riktigt.

Men jag anlitade google med lite random fraser. Det verkar som vissa gillar att spela samma spel hela tiden (kanske inte är så konstigt i smartphoneeran, så gör ju andra med), spela samma låt många gånger efter varandra, kolla på samma youtubeklipp flera gånger direkt efter varandra och liknande.

Det verkar bara vara just de sakerna, andra saker har jag inte hittat.

Kan relatera i att fastna i ett spel, annars vet jag inte riktigt. Jag tröttnar rätt fort. Hade en kompis som liten som började om i samma serietidning så fort hon var klar med den. Jag tyckte det var skitkonstigt! ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Batte » 2017-06-08 19:42:23

ankhat skrev:Dessutom handlar mjölkpaketskampanjen om barn (som bekant finns det inga vuxna aspies ) - det är ju möjligt att det blir tydligare om de vill upprepa samma aktiviteter (lekar) om och om igen.
Åja, samme leke. Det kan det jo være. Kanskje bare en del av leken til og med. :-)063

kiddie skrev:Men jag anlitade google med lite random fraser. Det verkar som vissa gillar att spela samma spel hela tiden (kanske inte är så konstigt i smartphoneeran, så gör ju andra med), spela samma låt många gånger efter varandra, kolla på samma youtubeklipp flera gånger direkt efter varandra och liknande.
:oops: Jaha, har dette med AS å gjøre?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Göra samma saker om och om igen

Inläggav kiddie » 2017-06-08 19:42:46

Nyheter är jag kanske inte så förtjust i. Kanske ibland. Som äter man från ett visst ställe händer det ofta att jag tar samma sak som förra gången. Fast vill ha lite variation med.

Så kanske inte riktigt behöver samma omväxling som andra, iallfall på vissa saker.

Men minns inte att jag gjorde saker om och om igen (den formuleringen har jag sett om aspergare i alla åldrar) som barn heller.

Fast det kanske är formuleringen som förvirrar för mig. För mig låter det som att man gör det direkt igen. Inte som att man gör det nästa gång man äter (det är ju ganska lång tid emellan). De kanske menar sådana saker med. Men jag tänkte mer på att man gör samma sak direkt igen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Göra samma saker om och om igen

Inläggav kiddie » 2017-06-08 19:44:09

Batte skrev:Jaha, har dette med AS å gjøre?


Kollade vad andra aspergare på andra forum gör om och om igen. Och det verkar vara spel, låtar och videor. Ibland filmer. Men inget annat. 8)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Batte » 2017-06-08 19:47:59

kiddie skrev:Nyheter är jag kanske inte så förtjust i. Kanske ibland. Som äter man från ett visst ställe händer det ofta att jag tar samma sak som förra gången. Fast vill ha lite variation med.
Er ikke dette også ganske normalt da? :shock:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Göra samma saker om och om igen

Inläggav ankhh » 2017-06-08 19:54:11

Batte skrev:
kiddie skrev:Nyheter är jag kanske inte så förtjust i. Kanske ibland. Som äter man från ett visst ställe händer det ofta att jag tar samma sak som förra gången. Fast vill ha lite variation med.
Er ikke dette også ganske normalt da? :shock:

Vete katten. Jag (och en annan som gör likadant) har fått kommentarer på jobbet om att variera mig (oss) och/eller prova något nytt istället för att äta så enformigt.

(Självklart ignorerar jag sådana kommentarer, de ska inte lägga sig i vad jag har lust att äta.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Göra samma saker om och om igen

Inläggav kiddie » 2017-06-08 19:55:42

Min kompis vill alltid prova ny mat. Finns det en maträtt hon inte testat tar hon den. Så gör inte jag. Jag tar oftast det jag tyckte bäst om även om jag inte har testat allt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Toblerone » 2017-06-08 20:04:39

Visst, det är ju ganska vanligt att man gör så om man har något inom autism-spektrum. Om man tittar på barn som märks dem med ASD mest för att de lyssnar på samma sagan, vill läsa samma bok om och om igen, eller tittar på en film om och om igen.

Och jag har mycket sånt kvar som vuxen också. Jag har en "default"-lunchrätt som jag brukar äta om jag är hemma. Jag läser böcker som jag gillar flera gånger, även när det gäller att lyssna på musik eller vilka kläder jag har på mig, så varierar jag inte så värst mycket.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Göra samma saker om och om igen

Inläggav antonius » 2017-06-08 20:09:39

När man var yngre ville man väl helst förändra hela universum om man kunde, men numer efter allt stundtals negativt man stött på, är man nog mer sansad och går mer gärna i samma beprövade fotspår. Mest för att slippa att göra om samma misstag, såklart... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Batte » 2017-06-08 20:37:35

ankhat skrev:
Batte skrev:
kiddie skrev:Nyheter är jag kanske inte så förtjust i. Kanske ibland. Som äter man från ett visst ställe händer det ofta att jag tar samma sak som förra gången. Fast vill ha lite variation med.
Er ikke dette også ganske normalt da? :shock:

Vete katten. Jag (och en annan som gör likadant) har fått kommentarer på jobbet om att variera mig (oss) och/eller prova något nytt istället för att äta så enformigt.

(Självklart ignorerar jag sådana kommentarer, de ska inte lägga sig i vad jag har lust att äta.)
Oi da. Utrolig hva visse folk kan henge seg opp i. :-)002 Selvsagt velger man som regel noe man har lyst på eller har behov for. Noe annet ville være uforståelig for meg. Hva da, skal man bytte rett for å oppnå høyere status? :lol:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Batte » 2017-06-08 20:39:02

kiddie skrev:Min kompis vill alltid prova ny mat. Finns det en maträtt hon inte testat tar hon den. Så gör inte jag. Jag tar oftast det jag tyckte bäst om även om jag inte har testat allt.
Er det kanskje fordi hun aktivt søker etter en ny favoritt kanskje? :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Batte » 2017-06-08 20:40:58

Toblerone skrev:Visst, det är ju ganska vanligt att man gör så om man har något inom autism-spektrum. Om man tittar på barn som märks dem med ASD mest för att de lyssnar på samma sagan, vill läsa samma bok om och om igen, eller tittar på en film om och om igen.

Och jag har mycket sånt kvar som vuxen också. Jag har en "default"-lunchrätt som jag brukar äta om jag är hemma. Jag läser böcker som jag gillar flera gånger, även när det gäller att lyssna på musik eller vilka kläder jag har på mig, så varierar jag inte så värst mycket.


Jeg er ganske overbevist om at det du beskriver om voksne er ganske vanlig blant voksne mennesker generelt. :-)063
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-08 20:43:14

Jag lyssnar på samma skivor och läser samma manga om och om igen, för det gör mig trygg. Men jag har inget EMOT att lyssna på nya skivor eller läsa ny manga!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Göra samma saker om och om igen

Inläggav kiddie » 2017-06-08 20:43:31

Toblerone skrev:Visst, det är ju ganska vanligt att man gör så om man har något inom autism-spektrum. Om man tittar på barn som märks dem med ASD mest för att de lyssnar på samma sagan, vill läsa samma bok om och om igen, eller tittar på en film om och om igen.


Hur märker man skillnad från andra barn? Alla ungar jag träffat har haft en "sjuklig" fixering vid sin snutte, krävt samma saga om och om igen, berättat samma roliga historia en miljon gånger, lyssnat på samma jobbiga barn-CD hela tiden och fått utbrott om man vill byta musik och inte orkar höra Krokodilen i bilen en enda gång till...

Ungar i en viss ålder verkar aspiga av naturen. Det onormala är kanske att det ska gå över när de är en viss ålder. När de börjar skolan brukar den där barnsliga samma-grejen ha slutat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Braincandy » 2017-06-10 23:33:27

Det finns många saker som alla människor gör om och om igen.

Så det känns lite lustigt hur arla förenklar beskrivningen av AS.

"Sov du den här natten också?"

"Ja, hurså?"

"Du har sovit tidigare, att du gjort det igen kan vara ett tecken på att du har aspergers"

:roll:
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Batte » 2017-06-10 23:47:50

Braincandy skrev:"Sov du den här natten också?"

"Ja, hurså?"

"Du har sovit tidigare, att du gjort det igen kan vara ett tecken på att du har aspergers"

:roll:
:wink: Haha. :lol:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Alien » 2017-06-11 1:51:55

Kanske de menar samma rutiner? Typ titta på TV varje kväll, gå och handla el träna alltid samma dag i veckan.

När det gäller mat så kan jag förstå att man inte vill pröva på något nytt. Varför riskera att få något man inte tycker om. Jag äter samma sak till lunch varje dag. Men nästan alla äter väl samma sak till frukost?

Men iofs är jag tydligen inte så kräsen när det gäller mat som många aspergare tycks vara. Jag nämnde för min dotter att jag aldrig ätit falafel och då köpte hon det i matavdelningen på ett stort varuhus. Smakade gott. Men tidigare hade hon berättat om när hon köpt falafel på gatan som smakade så illa att hon kastade den. Vilket gör att jag knappast vågar köpa det själv.

När jag köper glass så blir det alltid samma glass (Magnum classic), där tar jag inga risker.

Men se samma film om och om igen, kan jag inte tänka mig. Möjligen om det gått några år sen sist.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Göra samma saker om och om igen

Inläggav kiddie » 2017-06-11 2:07:53

Kanske menar de det. Men tycker man kanske då kunde uttrycka sig bättre? Det skulle funka även på den språknivån barn fattar. Att man vill göra saker på samma sätt som man brukar hade funkat.

Jag brukar kolla på Youtube innan jag sover. Det i sig är ingen rutin utan handlar om att jag ibland kan plötsligt överfallas av panikattacker och det är extra dåligt om de kommer när man ska sova. Distraktion gör mig tryggare i perioder då jag känner mig skör.

Men VAD jag kollar på blir en slags rutin. Jag måste kolla mig mätt på ett ämne innan jag byter, det känns fel att kolla på något som verkar intressant om jag inte är inne i en period av att kolla på det. Så på det sättet gör jag samma sak om och om igen, kanske. Jag kollar sällan på samma film flera gånger dock.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Trollmor » 2017-06-12 14:41:33

Jag antar att vi ska vara glada att Arla iaf försöker! :-)Happy
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in