Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Sarah1 » 2017-05-09 21:31:08

Jag är försatt i en svår situation och ännu en gång har jag upplevt ett negativt och nedsättande bemötande inom öppenpsykiatrin. Jag var hos en läkare, en hyrläkare jag inte träffat innan, för att förlänga min sjukskrivning. Hon var den typen som mest "håller föredrag" och efter en timme och en rad nedlåtande uttalanden började jag gråta och valde att lämna mötet utan att frågan om sjukskrivning blivit löst.

Jag utgick ifrån att denna läkare inte alls skulle skriva något nytt läkarintyg då vi inte samtalat kring det mer än att jag nämnt att jag ville få sjukskrivningen förlängd. Men hon hade då skrivit ett läkarintyg, helt utan att diskutera med mig och lämnat ut uppgifter jag definitivt inte vill att socialtjänst samt arbetsförmedling ska ta del av.

Dock är flera av uppgifterna korrekta och har en diagnosgrund men det är ändå sådant som jag bett tidigare läkare om att inte nämna. Nu sitter jag i ett läge där jag inte kan använda läkarintyget då uppgifterna är sådana att jag inte vill lämna läkarintyget vidare till socialtjänst som kräver detta för att jag ska få försörjningsstöd.

Inte heller kan man få det makulerat utan en lång process och jag har även vänt mig till verksamhetschefen och påtalat detta och avvaktar svar. Man kan heller inte söka annan läkare som så att säga "skriver över" detta intyg och gör ett nytt.

Är det någon som vet någon lösning på det här?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav ankhh » 2017-05-09 21:45:28

Står de uppgifter du inte vill ha spridda på sida 1 av intyget? Det är ju oftast där de skriver mest detaljerat.

När det gäller arbetsgivare vet jag att man har rätt att sudda ut diagnosuppgifter innan man lämnar intyget till dem. Jag har vid flera tillfället bara gett dem sida 2, där läkaren intygar att man inte kan arbeta (till 25-100%), och de har nöjt sig med det.

Du kanske kan testa det med socialtjänsten också - det kanske rentav går att förklara att du träffade en hyrläkare som skrev integritetskänsliga och i sammanhanget onödiga uppgifter i intyget.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav ankhh » 2017-05-09 22:09:23

Och så var det det där med empatin. Jag gick rätt på det praktiska (det skulle vara det som oroade mig mest, till att börja med). Men jag vill också säga att det är för jäkligt att du fick ett sånt dåligt bemötande.

Jag har viss förståelse för att vårdpersonal kan vara stressade, men att arbeta med människor som mår dåligt psykiskt och inte kunna ge dem ett värdigt bemötande... *skakar på huvudet * Det finns inga ursäkter för det.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Sarah1 » 2017-05-09 22:26:35

Tack. Tack för tipset men tyvärr står så pass mycket info även på sida 2 att detta skulle få socialtjänsten att fatta misstankar. Iom att socialtjänsten kan utpressa en på samtycke i att de får se i journalerna så har jag inte hittat någon väg att komma runt detta.

Det är alltså ett gravt övertramp av denna läkare att utfärda ett läkarintyg med uppgifter hon inte alls stämt av med mig om. Men jag har inte funnit någon rättslig grund att sen makulera eller ändra så nu vet jag inte hur jag ska få ersättning kommande månad.

ankhat skrev:Står de uppgifter du inte vill ha spridda på sida 1 av intyget? Det är ju oftast där de skriver mest detaljerat.

När det gäller arbetsgivare vet jag att man har rätt att sudda ut diagnosuppgifter innan man lämnar intyget till dem. Jag har vid flera tillfället bara gett dem sida 2, där läkaren intygar att man inte kan arbeta (till 25-100%), och de har nöjt sig med det.

Du kanske kan testa det med socialtjänsten också - det kanske rentav går att förklara att du träffade en hyrläkare som skrev integritetskänsliga och i sammanhanget onödiga uppgifter i intyget.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Sarah1 » 2017-05-09 22:28:23

Tack. Ja, man är verkligen i underläge. Olika diagnoser vänds emot en och så fort de anser att man gör något avvikande, ja, då förklarar vissa läkare det direkt genom en diagnos. I detta fall var det en hyrläkare som aldrig träffat mig tidigare. Det hjälper ju heller inte att anmäla. Tack för stödet.

ankhat skrev:Och så var det det där med empatin. Jag gick rätt på det praktiska (det skulle vara det som oroade mig mest, till att börja med). Men jag vill också säga att det är för jäkligt att du fick ett sånt dåligt bemötande.

Jag har viss förståelse för att vårdpersonal kan vara stressade, men att arbeta med människor som mår dåligt psykiskt och inte kunna ge dem ett värdigt bemötande... *skakar på huvudet * Det finns inga ursäkter för det.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Truls » 2017-05-10 0:36:32

Rimligen borde chefen på mottagningen kunna säga till ansvarig läkare att skriva om intyget och då ta bort alla integritetskränkande uppgifter. Så att du får ett helt nytt, och mer lämpligt, intyg för samma period så att säga. Och så lämnar du endast det nya intyget till socialtjänsten.

Om socialtjänsten senare begär ut journaler från vårdgivaren så tror jag att de endast får just journaler. Alltså inte de läkarintyg som skrivits. Jag tror inte att socialtjänsten efterfrågar läkarintyg eftersom de utgår ifrån att de redan har dessa då alla perioder är täckta.

Kanske att vårdgivaren för säkerhets skull också kan lägga in någon tydlig markering i din journal om att de inte får skicka just det läkarintyget till någon annan part än dig på grund av att det innehåller just integritetskränkande uppgifter som du inte vill ska spridas?

Vad trist att du blivit så dåligt bemött. Man är så himla utsatt som sjukskriven och beroende av sjukpenning eller försörjningsstöd. Jag tycker ofta att det känns som att jag inte längre har någon bestämmanderätt över mitt eget liv. Jag tror inte all vårdpersonal förstår hur det är.
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Sarah1 » 2017-05-10 1:05:23

Tack. Ja, mitt hopp står till detta men enligt IVO så finns ingen juridisk skyldighet för en läkare att ändra i ett läkarintyg om uppgifterna bygger på medicinska diagnoser vilket de gör. Det är ju bara det att rent moraliskt och ur patientens synvinkel så ska ju det som står i en journal eller läkarintyg gagna en, inte själpa en.

Problemet om socialtjänsten begär ut journaler är just att där finns mängder av andra uppgifter som jag inte vill ska komma fram som är av liknande slag som de i läkarintyget. En öppen journal är mycket integritetskränkande men tyvärr har socialtjänsten rätt att se detta med motiveringen att "arbetsförmåga måste kunna bedömas".

Jag håller verkligen med dig i det att man inte har den bestämmanderätt över sitt eget liv som andra har som arbetar och inte "snyltar på systemet" som många anser att en person gör om man behöver nyttja samhällssystemen. Jag går jämt med en oro över vad socialtjänsthandläggaren ska komma med näst, om jag kommer att bli tvungen att lämna ut uppgifer för att inte stå utan pengar. Nu när det gäller läkarintyget så blir det bara en extra oro och energitjuv.

Hur har du gjort om du varit i liknande läge? Har du lämnat den information som krävts trots att du själv inte velat?

Truls skrev:Rimligen borde chefen på mottagningen kunna säga till ansvarig läkare att skriva om intyget och då ta bort alla integritetskränkande uppgifter. Så att du får ett helt nytt, och mer lämpligt, intyg för samma period så att säga. Och så lämnar du endast det nya intyget till socialtjänsten.

Om socialtjänsten senare begär ut journaler från vårdgivaren så tror jag att de endast får just journaler. Alltså inte de läkarintyg som skrivits. Jag tror inte att socialtjänsten efterfrågar läkarintyg eftersom de utgår ifrån att de redan har dessa då alla perioder är täckta.

Kanske att vårdgivaren för säkerhets skull också kan lägga in någon tydlig markering i din journal om att de inte får skicka just det läkarintyget till någon annan part än dig på grund av att det innehåller just integritetskränkande uppgifter som du inte vill ska spridas?

Vad trist att du blivit så dåligt bemött. Man är så himla utsatt som sjukskriven och beroende av sjukpenning eller försörjningsstöd. Jag tycker ofta att det känns som att jag inte längre har någon bestämmanderätt över mitt eget liv. Jag tror inte all vårdpersonal förstår hur det är.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Truls » 2017-05-10 13:58:34

Ah, jag förstår. Jag tänkte att du nog inte ville lämna ut journalen alls för där står ju ofta väldigt mycket känsliga grejer.

Hm, svår nöt att knäcka men jag undrar om kommunen verkligen skulle få rätt i förvaltningsrätten om de avslog din ansökan om försörjningsstöd för att du inte vill att de tar del av dina journaler med hänvisning till känslig information. Förutsatt att du har lämnat in giltiga läkarintyg som beskriver varför du inte kan arbeta så att säga. Om det som hindrar dig från att arbeta är andra diagnoser än asperger borde inte asperger eller andra känsliga uppgifter behöva stå med på läkarintyget. På läkarintyget kan läkaren tydligt skriva vilken typ av arbete/arbetsträning som skulle fungera och inte fungera för dig samt i vilken omfattning och hur upptrappning bör ske. Läkaren kan också tydligt ange vilka anpassningar du skulle behöva om du behöver sådana.

Jaja, det är ju tyvärr inte till jättemycket hjälp att du skulle kunna vinna i förvaltningsrätten även om du nekar kommunen att ta del av din journal. Man har ju liksom ändå inte har råd att vänta på pengar att försörja sig med tills domen kommer.

Men kanske om du hintar handläggaren på socialtjänsten om att du avser att överklaga eventuellt avslag att handläggaren ändrar sig eftersom denne egentligen vet att den inte har någon klockren rätt att begära ut alla dina journaler. Rätten för en handläggare att begära ut journaler begränsar sig till det den verkligen behöver veta för att kunna bedöma i ärendet. Dessa uppgifter torde kunna fås genom ett välskrivet läkarintyg. Och då torde socialtjänsten inte längre kunna kräva att du ska godkänna att de tar in journaler. De kan försöka få ditt samtycke och de kan försöka pressa dig så du känner dig tvingad. Men det är inte samma sak som att de verkligen har laglig rätt att avslå din ansökan om försörjningsstöd. Handläggaren vet sannolikt detta.

Att jag känner till hur det fungerar beror på att jag själv hanterar liknande frågor i mitt jobb på en myndighet. Vår rätt att begära ut journaler är större än Socialtjänstens men ändå väldigt reglerad. Vi är uttryckligen instruerade att begära ut journaler i så liten utsträckning som möjligt just för att det kan kännas integritetskränkande. Vi ska heller inte kräva ut hela journaler utan måste veta vad det är vi söker, till exempel info från en viss insats. Osv osv...

Jag har personligen inte behövt lösa något liknande problem eftersom jag känt mig ok med att berätta för alla om min aspergerdiagnos och allt runt den. Så allt har stått med på mina läkarintyg till både arbetsgivare och försäkringskassan. Och skulle de begära ut mina journaler skulle de inte få veta något nytt. MEN jag har helt och hållet förståelse för att man inte alltid vill dela med sig av all info om en själv.
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Sarah1 » 2017-05-10 23:41:23

Tack. Ja, jag håller med, det är ju sällan så att en läkare sjukskriver baserat enbart på en AS-diagnos eftersom den ju så att säga är livslång. Snarare handlar det om symptom som kan komma av en AS-diagnos eller av andra anledningar och då bestå i t ex depression. Mina tidigare läkare har sjukskrivit mig för GAD samt depression men denna läkare gjorde av någon anledning en helt annan bedömning utan att vi ens diskuterat sjukskrivning.

Nu vet jag inte alls hur jag ska göra eftersom socialtjänsten kräver läkarintyg för utbetalning av försörjningsstöd och det är tillräckligt många uppgifter i läkarintyget i sig för att socialen skulle dra igång en process. Det räcker att en liten diagnoskod finns och sen sitter man där och är funktionskodad och har inte mycket att säga till om när det gäller t ex åtgärder. Ännu har socialen inte krävt hela journalen i sig och det ska jag försöka undvika att ge samtycke till men nu är själva läkarintyget tillräckligt illa.

Det enda jag har mitt hopp till är att verksamhetschefen kan ordna med någon form av ändring i det här läkarintyget.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav slackern » 2017-05-11 0:19:27

Sarah1 skrev:Mina tidigare läkare har sjukskrivit mig för GAD samt depression men denna läkare gjorde av någon anledning en helt annan bedömning utan att vi ens diskuterat sjukskrivning.


Jag har för mig att du skrev i startinlägget att du hade beställt en tid med läkaren för att förlänga din sjukskrivning? Så ditt svar här blir väldigt motsägelsefullt.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Truls » 2017-05-11 0:25:15

Precis! Jag har också varit sjukskriven för annan diagnos, i mitt fall depression. Men sen när jag fick min AST diagnostiserad skrev de till den också.

Hur som helst tycker jag att det verkar helt galet om inte mottagningen kan skriva om ditt läkarintyg när du ber dem och förklarar varför! Tycker de verkligen att den info de lämnar ut i dagsläget är så avgörande för bedömning av arbetsförmåga att den MÅSTE stå med? Som patient måste man ändå ha rätt att välja hur mycket privata uppgifter man vill dela med sig av och ändå få hjälp med sjukskrivning så länge läkaren ändå har en rimlig chans att förklara varför man inte kan jobba just nu!

Blä för allt strul. Man blir inte direkt friskare av att behöva oroa sig för såna här saker!
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Sarah1 » 2017-05-11 0:27:10

Ja, det stämmer att jag bokat denna tid för att förlänga sjukskrivningen men då jag väl var hos läkaren börjar hon istället rota i olika diagnossättningar och efter en hel timme har vi inte diskuterat sjukskrivningen och vad som ska skrivas. Jag går därifrån då jag enbart blivit upprörd och ledsen i mötet och trots detta skriver sedan läkaren ett intyg som hon formulerar utan min vetskap.

slackern skrev:
Sarah1 skrev:Mina tidigare läkare har sjukskrivit mig för GAD samt depression men denna läkare gjorde av någon anledning en helt annan bedömning utan att vi ens diskuterat sjukskrivning.


Jag har för mig att du skrev i startinlägget att du hade beställt en tid med läkaren för att förlänga din sjukskrivning? Så ditt svar här blir väldigt motsägelsefullt.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Sarah1 » 2017-05-11 0:33:04

Tack. Ja, den här läkaren var självsvåldig och en sådan som tolkar in alla möjliga former av beteenden i en diagnos och vill få allt att bero av just en diagnos. Jag har skrivit till verksamhetschefen och påtalat vilka ändrar jag vill ha och varför och kan bara hoppas att hon lyssnar till det och antingen ber läkaren jag hade eller en helt annan läkare (då hon ej är läkare själv) att skriva under ett nytt intyg.

Dock har de rättsligen rätt att göra så här så jag har inte mycket att säga till om om den här verksamhetschefen ställer sig på läkarens sida. Jag anser definititvt inte att min AS-diagnos måste stå med då det rör en sjukskrivning på ytterligare en månad, alltså inte någon lång sjukskrivning. Läkaren har flera andra anledningar att åberopa som ångest, depression, utmattning delvis.

Nej, det skapar nu bara massa oro och så ska jag gå och vänta på chefens beslut om en ändring kan ske och sen oro inför hur jag ska få försörjningsstödet om läkarintyget inte ändras. Att t o m läkare utöver den här typen av makt, sitta själv och skriva ett läkarintyg där hon inte alls hör med mig som patient, under all kritik.

Truls skrev:Precis! Jag har också varit sjukskriven för annan diagnos, i mitt fall depression. Men sen när jag fick min AST diagnostiserad skrev de till den också.

Hur som helst tycker jag att det verkar helt galet om inte mottagningen kan skriva om ditt läkarintyg när du ber dem och förklarar varför! Tycker de verkligen att den info de lämnar ut i dagsläget är så avgörande för bedömning av arbetsförmåga att den MÅSTE stå med? Som patient måste man ändå ha rätt att välja hur mycket privata uppgifter man vill dela med sig av och ändå få hjälp med sjukskrivning så länge läkaren ändå har en rimlig chans att förklara varför man inte kan jobba just nu!

Blä för allt strul. Man blir inte direkt friskare av att behöva oroa sig för såna här saker!
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Truls » 2017-05-11 0:37:19

Slackern: Sara1 hade bokat tiden för att diskutera sjukskrivning men läkaren kände av någon anledning att hen först ville prata massa annat och uttryckte sig då på ett sätt som inte kändes ok för Sara1. Sara1 gick därför därifrån utan att sjukskrivningen hade hunnit diskuterats. Resterande del gjorde läkaren på egen hand och utan att stämma av med Sara1. Sara1 blev inte nöjd med resultatet. Jag ser inget motsägelsefullt i den beskrivningen alls. Jag ser snarare en läkare som helt har tappat samspelet med sin patient.
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Truls » 2017-05-11 0:40:05

Du skriver snabbare än mig Sara! Men vi verkar ha samma uppfattning!
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav slackern » 2017-05-11 0:41:36

Truls skrev:Slackern: Sara1 hade bokat tiden för att diskutera sjukskrivning men läkaren kände av någon anledning att hen först ville prata massa annat och uttryckte sig då på ett sätt som inte kändes ok för Sara1. Sara1 gick därför därifrån utan att sjukskrivningen hade hunnit diskuterats. Resterande del gjorde läkaren på egen hand och utan att stämma av med Sara1. Sara1 blev inte nöjd med resultatet. Jag ser inget motsägelsefullt i den beskrivningen alls. Jag ser snarare en läkare som helt har tappat samspelet med sin patient.


Givetvis inser jag att läkare kan göra fel det var inte det jag tyckte var motsägelsefullt. Men läkaren har ju trotts allt gjort det vederbörande träffades för att göra, skriva ett nytt sjukintyg.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Truls » 2017-05-11 0:52:24

Slackern: Ok, då förstår jag mer hur du menar. Kanske att läkaren egentligen försökte göra det Sara1 hade bett om och ville väl. Men jag tycker nog ändå att läkaren har brustit en hel del i sin roll om hen inte inser att hen inte får till ett fungerande samspel med sin patient. På något sätt blir det rätt kränkande att läkaren skriver en massa saker på ett intyg utan att alls stämma av med patienten. Jag personligen får intrycket att läkaren tycker att hen helt själv vet bäst precis vad Sara1 behöver utan att ens lyssna på Sara1s egen upplevelse. Det känns inte så respektfullt.
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Sarah1 » 2017-05-11 0:59:13

Tack. Det är precis så det är, att helt radera det som står i nuvarande läkarintyg och lägga till andra diagnoser utan att tala om för mig att det är så hon tänker göra är rent kränkande. Dessutom hade denna läkare lagt till kommentarer hur jag varit i mötet och att jag lämnat mötet, sånt ska enligt det regelverk som finns inte alls förekomma då det inte har med arbetsförmågan att göra.

Hon är bara hyrläkare, har inte ens tillgång till något som helst utredningsmaterial då det finns på annan klinik och har heller inte pratat med någon av mina tidigare vårdgivare så det här verkar mest bara vara en tro på hennes egen fullkomlighet. Det är en typisk sådan läkare som bara utöver makt, hon frågade inte en enda gång i mötet frågan "hur mår du" eller motsvarande.

Truls skrev:Slackern: Ok, då förstår jag mer hur du menar. Kanske att läkaren egentligen försökte göra det Sara1 hade bett om och ville väl. Men jag tycker nog ändå att läkaren har brustit en hel del i sin roll om hen inte inser att hen inte får till ett fungerande samspel med sin patient. På något sätt blir det rätt kränkande att läkaren skriver en massa saker på ett intyg utan att alls stämma av med patienten. Jag personligen får intrycket att läkaren tycker att hen helt själv vet bäst precis vad Sara1 behöver utan att ens lyssna på Sara1s egen upplevelse. Det känns inte så respektfullt.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav slackern » 2017-05-11 1:14:36

Truls skrev:Slackern: Ok, då förstår jag mer hur du menar. Kanske att läkaren egentligen försökte göra det Sara1 hade bett om och ville väl. Men jag tycker nog ändå att läkaren har brustit en hel del i sin roll om hen inte inser att hen inte får till ett fungerande samspel med sin patient. På något sätt blir det rätt kränkande att läkaren skriver en massa saker på ett intyg utan att alls stämma av med patienten. Jag personligen får intrycket att läkaren tycker att hen helt själv vet bäst precis vad Sara1 behöver utan att ens lyssna på Sara1s egen upplevelse. Det känns inte så respektfullt.


Det kan jag hålla med dig om att det inte är respektfullt om det skulle vara så. Jag har själv träffat på läkare som inte har varit särskilt bra eller som har kört sitt eget race och jag har bara suttit där och undrat vad i helvete är det som händer.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Truls » 2017-05-11 14:14:54

Slackern: Eller hur! Det har tyvärr hänt mig med. Sen jag fick kontakt med en specialiserad neuropsykiatrisk mottagning samt med en habilitering med mycket kunskap om autismspektrumdiagnoser har jag dock blivit väldigt väl bemött.
Truls
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2016-06-22

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav kiddie » 2017-05-13 4:29:09

Vet att på min tid kunde man lämna in kopia där man täckt över diagnosraden. Soc har egentligen inte med det att göra. Bara med att du ska sjukskrivas och vilka datum. Ta reda på vad som verkligen gäller på soc numera. De vill gärna snoka men de har egentligen inte så stora befogenheter som de försöker påstå.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Heliora » 2017-05-14 16:41:29

Ett läkarintyg som skrivits utan att patienten varit närvarande borde väl knappast vara giltigt. Så jag tycker du har rätt att ogiltigförklara och inte acceptera detta intyg. Det kan du säga till verksamhetschefen och begära ett nytt läkarbesök, med en annan läkare.

Precis detsamma kan du säga till socialen också, att du inte vill lämna in ett intyg som skrivits utan din närvaro.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Läkare skrev läkarintyg utan samråd med mig som patient.

Inläggav Sarah1 » 2017-05-14 16:54:49

Tack. Jag är osäker på där hur de rättsliga föreskrifterna ser ut men ett intyg som bara stjälper och lämnar ut en patient borde överhuvudtaget inte accepteras av en verksamhetschef. Jag väntar fortfarande på svar från chefen och kan bara hoppas att hon kan göra något. Annars är det ju ren utpressning bara då läkaren kände till att jag har försörjningsstöd och måste visa intyget från socialen och att jag alltså då blir utan pengar om jag inte uppvisar läkarintyg.

Det handlar om att helt omyndigförklara en patient som jag ser det, att utöva en maktfullkomlighet där man agerar i form av en bödel som avgör en människas öde och liv. Tyvärr finns allt för många såna inom psykiatrin.

Heliora skrev:Ett läkarintyg som skrivits utan att patienten varit närvarande borde väl knappast vara giltigt. Så jag tycker du har rätt att ogiltigförklara och inte acceptera detta intyg. Det kan du säga till verksamhetschefen och begära ett nytt läkarbesök, med en annan läkare.

Precis detsamma kan du säga till socialen också, att du inte vill lämna in ett intyg som skrivits utan din närvaro.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in