Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav Alien » 2017-05-11 14:55:00

Visserligen förklarade skalden och biskopen Esaias Tegnér den svenska befolkningsökningen under 1800-talet med “freden, vaccinet och potäterna”. När svenska folket verkligen började äta potatis slapp de baka barkbröd och fick i sig vitaminer och därmed större motståndskraft mot sjukdomar.

Men kan man leva enbart på potatis året om? Det gjorde ju inte ens fattiga svenskar på 1800-talet.

Expresssen skrev:Under de sista skälvande timmarna av 2015 vägde australiske Andrew Taylor in på 151 kilo.
Hans högsta vikt någonsin.
http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/ ... r-potatis/

Hög tid att banta. Och det skulle han göra genom att enbart äta potatis:

Under 2016 skulle han uteslutande äta potatis i alla dess former.
– Jag ville förändra sättet jag ser på mat. Jag vill inte att det ska kontrolla mitt liv, säger han till sajten 9news
Sagt och gjort. Den 1 januari drog han i gång projektet som dokumenteras viaYoutube och Facebook. Det enda han äter, förutom potatis, är kryddor och olika typer av såser. I skrivande stund äter han tre kilo om dagen.
Gått ner tio kilo - varnas av läkare
Hittills har Andrew gått ner tio kilo. Efter en första läkarkontroll säger han sig må bra även om det finns en del problem.
– Jag mår fantastiskt, riktigt, riktigt bra. Jag har tränat mer och är full av energi.
Läkare och dietister höjer dock ett varningens finger och listar en rad problem som kan uppstå.
– Han kommer få i sig en massa kolhydrater men inte fett, proteiner eller näringsämnen. Han kommer sakna järn, zink, kalcium, jod, omega-3, antioxidanter och vitaminer, säger läkaren Joanna McMillan till sajten.


Förutom de ev brister en ensidig potatisdiet kan medföra, så låter det tråkigt och enformigt att bara äta potatis. Men just det är avsikten. Man ska äta enbart för att bli mätt, inte för att det är så gott. Då äter man inte för mycket och blir inte fixerad vid mat .

Svenska Jenny har också hoppat på “potatisdieten”, inspirerad av australiensaren Andrew Taylor..

Hon vill göra ätandet tråkigt bland annat för att komma ifrån sitt matmissbruk men också för att få en hälsosammare livsstil.
Potatis, ångkokad potatis, klyftpotatis i ugn och sötpotatis. Jennys kök är fullt av potatis och det är precis det hon har bestämt sig för att äta under ett helt år.
– Jag åt när jag var ledsen, arg och glad – jag fokuserade bara på mat, hela tiden, säger Jenny Lind.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... tt-helt-ar

Livsmedelsverket förespråkar inte en så ensidig kost:
– Man ska äta varierat. Det finns flera viktiga komponenter som Jenny inte kommer att få i sig. Det blir för lite fett och för lite av vissa proteiner och vitaminer, säger Hanna Eneroth nutritionist på Livsmedelsverket.
Hon menar att det kan vara farligt att äta väldigt ensidigt och säger att det går att göra å under kortare tid men att det påverkar hälsan negativt på lång sikt.

Men Jenny mår bra, har gått ner fem kilo och viktigast av allt, genomgår regelbundna blodprovskontroller. De kommer att visa om hon fått någon brist och då avbryter hon.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav slackern » 2017-05-11 18:25:54

Irland hade ju en stor hungersnöd där människor dog som flugor någon gång under den sista halvan utav 1800-talet pga missväxt på potatisen.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav Huggorm » 2017-05-11 18:30:55

slackern skrev:Irland hade ju en stor hungersnöd där människor dog som flugor någon gång under den sista halvan utav 1800-talet pga missväxt på potatisen.
Jo men det var ju för att potatisen gjort att befolkningen kunde öka trots begränsade odlingsytor. När det sedan blev missväxt räckte ju inte maten på långa vägar. Sedan flyttade en stor del av befolkningen till Amerika och nu är den gröna ön inte så trångbodd längre.

Jag skulle nog kunna leva ett tag på potatisdiet om jag fick steka den och variera kryddorna och såserna. Nog måste man väl kunna få lite sallad till också? Den innehåller ju inga kalorier. Fast det kanske inte blir tillräckligt tråkigt att äta då så att diet går om intet.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav slackern » 2017-05-11 18:43:25

Huggorm skrev:
slackern skrev:Irland hade ju en stor hungersnöd där människor dog som flugor någon gång under den sista halvan utav 1800-talet pga missväxt på potatisen.
Jo men det var ju för att potatisen gjort att befolkningen kunde öka trots begränsade odlingsytor. När det sedan blev missväxt räckte ju inte maten på långa vägar. Sedan flyttade en stor del av befolkningen till Amerika och nu är den gröna ön inte så trångbodd längre.

Jag skulle nog kunna leva ett tag på potatisdiet om jag fick steka den och variera kryddorna och såserna. Nog måste man väl kunna få lite sallad till också? Den innehåller ju inga kalorier. Fast det kanske inte blir tillräckligt tråkigt att äta då så att diet går om intet.


Det finns ju en massa ätbara växter som innehåller både näring och smak, du får helt enkelt gå en överlevnadskurs eller köpa en bok, och på västkusten kan du säkert koka tranolja och steka det i. :)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav Flinta » 2017-05-11 19:50:59

Jag kommer att tänka på potatismannen som bloggat mycket om ätstörningar. Han åt (äter) potatis och mycket annat:
http://potatismannen.nu/potatismannens- ... h-fodelse/
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav elle » 2017-05-11 19:55:42

Walter Kempners patienter åt bara ris, dessutom vitt ris, vitt socker och frukt i olika former, inget mer och deras vikt rasade. Det var på 1930-talet. Det är ingen diet man ska leva på.

En annan amerikansk läkare John McDougall har skrivit en bok om en diet där man enbart äter kolhydrater och hur mycket man vill (potatis, ris, sötpotatis, sädesslag, pizza, bröd osv ) blandade med grönsaker eller frukt. Kolhydrater får inte blandas med fett från växt-och djurriket om man vill tappa i vikt och återfå hälsan enligt honom.

Han mår fantastiskt och är full av energi trots att han äter ensidigt. Låter som autofagi.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav slackern » 2017-05-11 20:01:39

Bananer innehåller nästan allt som kroppen behöver, så tydligen ska man kunna leva väldigt länge på en kost bestående utav endast bananer.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-11 21:34:13

elle skrev:
Han mår fantastiskt och är full av energi trots att han äter ensidigt. Låter som autofagi.


Trodde autofagi var när man åt på sig själv. :shock:
Tack för att du fick mig att lära mig ett nytt ord.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-11 21:46:29

Det finns en Rocky-stripp (alltså Martin Kellermans serie) där en av Rockys kompisar berättar om en konstig diet:
"Man äter bara en enda matvara per dag! Ena dagen bara potatis, nästa dag bara tomater, nästa bara bröd..."
"Ketchupdagen måste vara jobbig..."
:mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav Dagobert » 2017-05-11 22:01:48

Jag tänker förstås på Potatisätarna av van Gogh. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav nallen » 2017-05-11 22:19:17

Kahlokatt skrev:"Ketchupdagen måste vara jobbig..."

Haha, för att inte tala om tabasco-dagen...
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav Flinta » 2017-05-11 22:25:39

Idag är det chokladbollens dag.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav Robin Fasth » 2017-05-11 22:35:03

Det finns ju ett fåtal matsubstanser som innehåller väldigt mycket av RDI, däribland just potatis, men även ägg och mjölk.
Jag vet även att det under andra världskriget gjordes ett experiment där en kvinna käkade i princip bara vitkål, någon form av sädesslag och möjligen någon potatis i ett par år för att se om det var tillräckligt för kroppen att överleva på utan bieffekter för soldater. Hon klarade sig fint.
Robin Fasth
Inaktiv
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-05-11

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav Kahlokatt » 2017-05-11 22:35:22

nallen skrev:
Kahlokatt skrev:"Ketchupdagen måste vara jobbig..."

Haha, för att inte tala om tabasco-dagen...


Och under vitlöksdagen skall man nog hålla sig hemma...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav Mountain_lion » 2017-05-11 22:38:37

Inga dieter är bra. Ät varierande kost med mycket grönsaker. Se till att förbränna lite mer än du lagt in. Där har du hemligheten. :-)Happy
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav ankhh » 2017-05-11 22:51:44

Mountain_lion skrev:Inga dieter är bra. Ät varierande kost med mycket grönsaker. Se till att förbränna lite mer än du lagt in. Där har du hemligheten. :-)Happy

Klokt, förstås. :-)Happy

Men om man nu tycker så mycket om viss mat att man inte klarar av att äta så lite som man bör (relativt energiförbrukningen), då är ju grundtanken bakom potatisdieten riktigt vettig, tycker jag.

Ja, inte att bara äta potatis (eller bara någonting annat), förstås. Men nog borde det gå att plocka ihop ett litet antal riktigt tråkiga rätter som innehåller vad man behöver, så kan man alternera mellan dem och äta enbart för bli mätt? Dvs. inte lockas att äta för mycket för att det är gott och/eller fixeras vid den goda maten.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav elle » 2017-05-12 7:06:10

Kahlokatt skrev:Trodde autofagi var när man åt på sig själv.

Autofagi är en naturlig fysiologisk process som händer inne i kroppen när man bl.a. fastar och spelar en roll vid homeostas.

I processen bryts ner sjuka och gamla celler som kan omsättas till energi. Här spelar lysosomer en viktigt roll som finns inne i cellerna. Därför de som fastar upplever ofta mycket energi.

Jag minns min första fasta i 10 dagar. En fantastisk upplevelse.
Men man måste först läsa lite på innan man börjar, det är viktigt att skaffa lite kunskap om vad som händer i kroppen och hur det kan påverka människan. Kort sagt, man ska inte fasta utan kunskap och inte alla människor borde fasta.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Potatisdieten (att BARA äta potatis)

Inläggav Flinta » 2017-05-12 15:29:35

Mountain_lion skrev:Inga dieter är bra. Ät varierande kost med mycket grönsaker. Se till att förbränna lite mer än du lagt in. Där har du hemligheten. :-)Happy


Du beskrev just en diet. Varierad kost med mycket grönsaker är en diet. Diet är ett sätt att äta på. Många förknippar diet med bantning.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in