70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: 70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav slackern » 2017-04-02 0:09:21

kiddie skrev:
slackern skrev:Min son har NPF och vi har inte fått någon sådan anmälan, jag tror precis som Toblerone att det är föräldrarna som missköter sitt ansvar att uppfostra ungarna.


Vad bra att man kan uppfostra bort NPF till den grad att extra stöd inte behövs i skolan!

Det var inte det jag skrev, men föräldrarna har ett stort ansvar så att inte trotts syndrom och i slutänden psykopati uppstår, att lagar och regler ska följas. Punkt.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav kiddie » 2017-04-02 0:49:16

Det finns väl många elever som är väldigt skötsamma som ändå mår dåligt av en oanpassad skolmiljö? Jag blev själv inte minsta psykopatisk av mina föräldrars uppfostran, däremot var det rätt jobbigt att bli spottad på och sparkad på i högstadiet. På den tiden fanns ingen anpassning men jag hade kunnat ge mycket för ett tyst rastrum, dvs ett ställe där jag kunde få ha rast och vila mig där mobbarna inte kunde komma in. Vi hade inga sådana utrymmen. De längre rasterna tillbringade jag på stan och de korta rasterna gömde jag mig utanför de salar som det inte var lektion i än. Stod där och bara väntade på att tiden skulle gå.

Minst hälften reagerar inåt istället för utåt, tror jag. Jag följde de flesta regler (vissa gick inte som när föräldrarna skulle skriva på något, glömde alltid att fråga dem och jag hade supersvårt att koncentrera mig på läxor), men var trevlig med lärarna, pratade inte på lektionerna, väntade på min tur, var inte elak mot någon elev. Det var aldrig någon som hade problem med mig.

Nog för att regler är viktiga men det är lika viktigt att stötta de eleverna som inte har beteendestörningar som stör andra eller skadar andra. Visst ligger det på föräldrarna att uppfostra sina barn men de vet inte alltid hur barnen är i skolan. Det gäller alla barn, inte bara de med NPF. Vi hade en psykopatmobbare vars mamma trodde att han var jättesnäll bara för att han var snäll med henne hemma. Det vore ju trevligt om mobbarnas föräldrar också tog sitt ansvar men får de aldrig veta något från skolan så vad göra? Hans mamma jobbade t o m på skolan! Det känns som det ställs större krav på NPF-elevernas beteenden än på mobbarnas.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav tahlia » 2017-04-02 2:27:20

slackern skrev:
kiddie skrev:
slackern skrev:Min son har NPF och vi har inte fått någon sådan anmälan, jag tror precis som Toblerone att det är föräldrarna som missköter sitt ansvar att uppfostra ungarna.


Vad bra att man kan uppfostra bort NPF till den grad att extra stöd inte behövs i skolan!

Det var inte det jag skrev, men föräldrarna har ett stort ansvar så att inte trotts syndrom och i slutänden psykopati uppstår, att lagar och regler ska följas. Punkt.


Oh jösses. Du förutsätter alltså att varken psykopati eller trotssyndrom kan vara medfödda?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav kiddie » 2017-04-02 2:36:41

Dessutom verkar det ju som trotssyndrom när det uppkommer som en följd till NPF gör det för att spara den sista självkänslan man har och den enda makten man har. Man försöker men alla tycker man gör fel. Så man börjar göra fel med flit för det är det enda man har kontroll över. Att det sedan blir psykopati av det hela verkar ovanligt. Det är vanligare att uppförandestörning leder till psykopati.

Den mobbaren jag tyckte var psykopat hade tydligen det jättebra hemma. Han tyckte helt enkelt bara om att plåga folk och han lurade hela tiden sin mamma. Han hade inte minsta tillstymmelse till trots och att försöka bevara sin självkänsla. Denna killen tyckte helt enkelt att det var hans rättighet att göra andra illa, han var inte strulig och känslomässig, han var iskall med döda ögon.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: 70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav slackern » 2017-04-02 12:46:45

tahlia skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:
Vad bra att man kan uppfostra bort NPF till den grad att extra stöd inte behövs i skolan!

Det var inte det jag skrev, men föräldrarna har ett stort ansvar så att inte trotts syndrom och i slutänden psykopati uppstår, att lagar och regler ska följas. Punkt.


Oh jösses. Du förutsätter alltså att varken psykopati eller trotssyndrom kan vara medfödda?

Oj jag menade trotssyndrom som utvecklas till antisocial personlighetsstörning, det har inte med arv att göra såvitt jag vet.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav tahlia » 2017-04-02 12:56:01

slackern skrev:
tahlia skrev:
slackern skrev:Det var inte det jag skrev, men föräldrarna har ett stort ansvar så att inte trotts syndrom och i slutänden psykopati uppstår, att lagar och regler ska följas. Punkt.


Oh jösses. Du förutsätter alltså att varken psykopati eller trotssyndrom kan vara medfödda?

Oj jag menade trotssyndrom som utvecklas till antisocial personlighetsstörning, det har inte med arv att göra såvitt jag vet.


Du är medveten om att enda anledningen till att barn inte diagnostiseras med psykopati är för att det har bestämts att den stämpeln inte får sättas på barn, därför finns stämplar med andra namn men som uppfyller samma kriterier för barn. Det betyder att det inte alltid handlar om att nåt utvecklas till psykopati utan snarare att det alltid har varit psykopati och det kan en människa faktiskt födas med.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: 70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav slackern » 2017-04-02 13:20:56

Så tar vi och läser länken i startinlägget igen, vad det handlar om är personligt uppfattade erfarenheter, hur vi uppfattar saker skiljer sig från individ till individ, jag köper inte bara en sida utav en historia utan vill höra bägge sidor annars tar jag det för rykten och skvaller.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav Rainman » 2017-04-02 13:29:02

slackern skrev:Så tar vi och läser länken i startinlägget igen, vad det handlar om är personligt uppfattade erfarenheter, hur vi uppfattar saker skiljer sig från individ till individ, jag köper inte bara en sida utav en historia utan vill höra bägge sidor annars tar jag det för rykten och skvaller.


Ja, det blir missvisande att höra endast den ena parten och tro att sanningen helt förhåller sig på det sättet.
Rainman
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2017-02-06

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav Toblerone » 2017-04-02 13:57:28

slackern skrev:
kiddie skrev:
slackern skrev:Min son har NPF och vi har inte fått någon sådan anmälan, jag tror precis som Toblerone att det är föräldrarna som missköter sitt ansvar att uppfostra ungarna.


Vad bra att man kan uppfostra bort NPF till den grad att extra stöd inte behövs i skolan!

Det var inte det jag skrev, men föräldrarna har ett stort ansvar så att inte trotts syndrom och i slutänden psykopati uppstår, att lagar och regler ska följas. Punkt.


Man är inte så säker än hur trotssyndrom och i slutet psykopati - eller antisocial personlighetsstörning som det heter nu - uppstår. Det finns en hel del studier som tyder på att det kan finnas två (minst två) olika sorters ADHD varav den ena med trotssyndrom, som är två olika genetiska tillstånd. Åtminstone till viss del eller i en del fall. Det där kommer väl att undersökas ännu närmare.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19015975
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav tahlia » 2017-04-02 14:18:59

slackern skrev:Så tar vi och läser länken i startinlägget igen, vad det handlar om är personligt uppfattade erfarenheter, hur vi uppfattar saker skiljer sig från individ till individ, jag köper inte bara en sida utav en historia utan vill höra bägge sidor annars tar jag det för rykten och skvaller.


Kan att du tar just det här som skvaller och rykten bero på att dina egna erfarenheter är de motsatta? Om undersökningen visade att 70% hade samma upplevelse som du, skulle du då verkligen ta det som rykten och skvaller och frenetiskt argumentera emot resultatet?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav Alien » 2017-04-02 14:31:17

Rainman skrev:
slackern skrev:Så tar vi och läser länken i startinlägget igen, vad det handlar om är personligt uppfattade erfarenheter, hur vi uppfattar saker skiljer sig från individ till individ, jag köper inte bara en sida utav en historia utan vill höra bägge sidor annars tar jag det för rykten och skvaller.


Ja, det blir missvisande att höra endast den ena parten och tro att sanningen helt förhåller sig på det sättet.


Nu gäller det inte en rättegång där alla argument för och emot måste framläggas innan domen faller.

Man får helt enkelt göra en egen rimlighetsbedömning. Och eftersm ekonomin ofta styr, så tycker jag det låter helt rimligt att många skolor inte ger det stöd barnen behöver. Därför vägrar barnen att gå i skolan/låter föräldrarna barnen stanna hemma, och då gör skolan en orosanmälan.

Det har ju skrivits om många gånger. Här är två tidigare trådar:
for-dyrt-med-stod-till-svaga-barn-resursskolor-etc-t29535.html
tillaggsbelopp-for-autistiska-barn-i-skolan-minskas-t49020.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav Moggy » 2017-04-02 14:35:54

Alien skrev:
Man får helt enkelt göra en egen rimlighetsbedömning. Och eftersm ekonomin ofta styr, så tycker jag det låter helt rimligt att många skolor inte ger det stöd barnen behöver. Därför vägrar barnen att gå i skolan/låter föräldrarna barnen stanna hemma, och då gör skolan en orosanmälan.


Med samma rimlighetsbedömning sett till hur folk ofta beter sig så hamnar många i konflikter där dom ställer orimliga krav och är helt omöjliga att ha att göra med. Dom har en unge som inte har kapacitet att hänga med i skolan och så skyller föräldrarna på skolan istället för att se verkligheten.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: 70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav slackern » 2017-04-02 14:42:38

tahlia skrev:
slackern skrev:Så tar vi och läser länken i startinlägget igen, vad det handlar om är personligt uppfattade erfarenheter, hur vi uppfattar saker skiljer sig från individ till individ, jag köper inte bara en sida utav en historia utan vill höra bägge sidor annars tar jag det för rykten och skvaller.


Kan att du tar just det här som skvaller och rykten bero på att dina egna erfarenheter är de motsatta? Om undersökningen visade att 70% hade samma upplevelse som du, skulle du då verkligen ta det som rykten och skvaller och frenetiskt argumentera emot resultatet?

Läs hur "undersökningen" har gått till så förstår du att den är rätt vinklad, det är samma sak som att göra en "undersökning" på ett blottar forum vad offren tycker om övergreppen.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav Rainman » 2017-04-02 14:50:59

Moggy skrev:
Alien skrev:
Man får helt enkelt göra en egen rimlighetsbedömning. Och eftersm ekonomin ofta styr, så tycker jag det låter helt rimligt att många skolor inte ger det stöd barnen behöver. Därför vägrar barnen att gå i skolan/låter föräldrarna barnen stanna hemma, och då gör skolan en orosanmälan.


Med samma rimlighetsbedömning sett till hur folk ofta beter sig så hamnar många i konflikter där dom ställer orimliga krav och är helt omöjliga att ha att göra med. Dom har en unge som inte har kapacitet att hänga med i skolan och så skyller föräldrarna på skolan istället för att se verkligheten.


Ja, liknande scenarion har man ju hört talats om. De har ett barn som är lite klen i huvudet (neuropsykiatrisk problematik eller något annat som felar) och kan inte tillstå att deras barn har förståndsmässiga svårigheter. Många griniga rättshaverister behöver nog bara vakna upp.
Rainman
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2017-02-06

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav KrigarSjäl » 2017-04-02 15:28:24

Rainman skrev:
KrigarSjäl skrev:
Rainman skrev:Om barnen har problem är det inte osannolikt att föräldrarna också har det. Att kräva saker och lasta enskilda för systemfel är aldrig populärt, om man har neurologiska sjukdomar kan smidigheten lämna mycket att önska.

-Menar du att du tror att NPF är sjukdomar?


Ja, tyvärr underlättar asperger inte min vardag :( . Nu arbetar jag, men många med asperger verkar ju gå på sjukersättning och då måste man ju vara sjuk. Sen så heter det ju autismspektrumstörning.

Nej, man måste inte vara "sjuk" för att ha sjukersättning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav Rainman » 2017-04-02 15:40:29

KrigarSjäl skrev:
Rainman skrev:
KrigarSjäl skrev:-Menar du att du tror att NPF är sjukdomar?


Ja, tyvärr underlättar asperger inte min vardag :( . Nu arbetar jag, men många med asperger verkar ju gå på sjukersättning och då måste man ju vara sjuk. Sen så heter det ju autismspektrumstörning.

Nej, man måste inte vara "sjuk" för att ha sjukersättning.


Hur förklarar du då läkarintyget? Du får kalla det vad du vill. Men folk som inte är fysiskt sjuk måste ju ha förståndsmässiga nedsättningar, annars vore det hemskt (friska arbetsföra människor som inte vill arbeta :shock: ).
Rainman
Bannad
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2017-02-06

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav Batte » 2017-04-02 16:12:02

Selv om dette ikke var en vitenskapelig undersøkelse er tallende bemerkelsesverdig høye. Skulle likt å vite hva som ligger bak dette. :-)063


Rainman skrev:
KrigarSjäl skrev:
Rainman skrev:Om barnen har problem är det inte osannolikt att föräldrarna också har det. Att kräva saker och lasta enskilda för systemfel är aldrig populärt, om man har neurologiska sjukdomar kan smidigheten lämna mycket att önska.

-Menar du att du tror att NPF är sjukdomar?


Ja, tyvärr underlättar asperger inte min vardag :( . Nu arbetar jag, men många med asperger verkar ju gå på sjukersättning och då måste man ju vara sjuk. Sen så heter det ju autismspektrumstörning.
Altså... En diagnose innebærer ikke alltid at man er syk. AS er ingen sykdom. Derimot kan selvsagt AS føre med seg plager som reduserer arbeidsevne. Men det skjer ikke alltid.

På noen måter blir det litt som med graviditet. Graviditeten i seg selv er ingen sykdom, selv om mye av arbeidet ganske sikkert blir tyngre. Derimot kan plager tilknyttet graviditet lede til arbeidsuførhet. Dette gjør ikke graviditet til en sykdom.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav rdos » 2017-04-02 16:45:27

slackern skrev:Läs hur "undersökningen" har gått till så förstår du att den är rätt vinklad, det är samma sak som att göra en "undersökning" på ett blottar forum vad offren tycker om övergreppen.


Den är ungefär lika vinklad som vilken undersökning (omröstning) som helst här på forumet. Det sista har du totalt missuppfattat. Ingen har gjort någon sådan undersökning vad jag vet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav tahlia » 2017-04-02 17:38:59

slackern skrev:Läs hur "undersökningen" har gått till så förstår du att den är rätt vinklad, det är samma sak som att göra en "undersökning" på ett blottar forum vad offren tycker om övergreppen.


Jag ställde två frågor och förväntade mig svar på nämnda frågor. Det fick jag inte.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav kiddie » 2017-04-02 18:13:07

Jag vet inte hur reglerna är nu, men just hur ungar funkar brukar inte ändras så fort. Hade en skolkompis som hade ADHD och hon var så mobbad man kan bli och lite till. Hade hon stört? Nej. Var hon elak? Nej. Behövde extra hjälp på mellanstadiet för dyslexi och hade behövt hjälp även på högstadiet. Hon blev inte psykopatisk och hade starkt stöd och hjälp hemifrån. Däremot blev hon knäckt för livet eftersom hon med lag tvingades gå i skolan. Det blev aldrig människa av henne efter det.

Ännu ett exempel på där hjälp behövts utan att någon inte "uppfört" sig.

Hjälpen behövs på många plan. Det är inte meningen att den ska frånta föräldrarna ansvar utan göra så att skolgången funkar. Ingen har väl påstått att den ska vara till för att uppfostra?

Hon hade behövt hjälp mot mobbarna. Och mer hjälp att hänga med akademiskt pga dyslexin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: 70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav slackern » 2017-04-02 18:37:17

tahlia skrev:
slackern skrev:Läs hur "undersökningen" har gått till så förstår du att den är rätt vinklad, det är samma sak som att göra en "undersökning" på ett blottar forum vad offren tycker om övergreppen.


Jag ställde två frågor och förväntade mig svar på nämnda frågor. Det fick jag inte.

Jag tolkade dom som retoriska.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav kiddie » 2017-04-02 19:06:37

Rainman skrev:Hur förklarar du då läkarintyget? Du får kalla det vad du vill. Men folk som inte är fysiskt sjuk måste ju ha förståndsmässiga nedsättningar, annars vore det hemskt (friska arbetsföra människor som inte vill arbeta :shock: ).


Man kan få sjukpension för att man är blind. Det är ingen sjukdom. Det är ett handikapp. En funktionsnedsättning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav Alien » 2017-04-02 23:17:30

Moggy skrev:
Alien skrev:
Man får helt enkelt göra en egen rimlighetsbedömning. Och eftersm ekonomin ofta styr, så tycker jag det låter helt rimligt att många skolor inte ger det stöd barnen behöver. Därför vägrar barnen att gå i skolan/låter föräldrarna barnen stanna hemma, och då gör skolan en orosanmälan.


Med samma rimlighetsbedömning sett till hur folk ofta beter sig så hamnar många i konflikter där dom ställer orimliga krav och är helt omöjliga att ha att göra med. Dom har en unge som inte har kapacitet att hänga med i skolan och så skyller föräldrarna på skolan istället för att se verkligheten.


Men om en elev har svårt att hänga med, så har skolan skyldighet att ge extra stöd. Det är inget orimligt krav. Vad menar du att föräldrarna ska göra, strunta i att barnet har svårigheter i skolan?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

70% av föräldrar till barn med #npf orosanmäls

Inläggav kiddie » 2017-04-02 23:37:11

Göra som man gjorde förr, som föräldrarna till ADHD-eleven gjorde? De tränade med henne i timtal på hennes fritid. Hon klarade sig hyfsat för att de var så strikta med det. Hon fick inte leka innan hon tränat inför dem två timmar om dagen. Även på sommaren.

När hon sedan fick rätt hjälp som vuxen förbättrades hennes dyslexi på två månader mer än den gjort då hennes föräldrar tränat henne år efter år. Så kanske expertis är något man vill ha också...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in