Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav rdos » 2017-03-29 11:48:05

Huggorm skrev:Men ångesten och depressionerna beror väl ofta på alla tillkortakommanden man gör på grund av sin AS, samt mobbing i vissa fall? I såna fall kanske man behöver "blomstra" först, för att slippa problemen. Det blir en ond cirkel helt enkelt, man kan inte blomstra för att man mår dåligt och man mår dåligt för att man inte blomstrar.


Nja, jag tror snarare de beror på att man försöker anpassa sig för mycket till NTs.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav slackern » 2017-03-29 12:06:03

rdos skrev:
slackern skrev:
rdos skrev:Att optimera sin tidsanvändning är nivå ett. :roll:

Låter typiskt NT-drag


Jo, precis, man är fast i NT-förväntningar att man måste optimera sin tidsanvändning isf att ha kommit till nästa steg där tid och få saker gjorda inte är det viktigaste. Därav nivå ett.

Låter ju som medveten närvaro som är värsta NT-trenden.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav Batte » 2017-03-29 18:06:26

rdos skrev:
Batte skrev:
rdos skrev:Tja, det finns olika nivåer på självkännedom.

Första nivån är att man förstått att mycket som NTs gillar inte fungerar, och att man har "funktionshinder". Man skulle kunna kalla det "logiska ateistnivån", just för att många då avfärdat NTs syn på religion, och dessutom så har man förstått att det är svårt att dela känslor med NTs. Jag vill nog påstå att komma till den nivån inte ens på långa vägar är tillräckligt för ett bra liv, och depressioner och sånt lär vara vanligt.

Andra nivån är att man har förstått att med neurodiversitet så följer en mängd olika (udda) preferenser som man oftast mår bra av att bejaka. På den nivån så förkastar man funktionshinderstramset och inser att neurodiversitet är ett annat sätt att fungera. Att befinna sig här är bra mycket bättre, men helt tillfredsställande är det inte.

Tredje nivån är när man börjar förstå att man inte är en logisk zombie utan känslor. Kanske att man dessutom börjat utforska sina spirituella sidor. På denna nivå så förskastar man typiskt ateism och logiksynen som hör till första nivån.

Sedan finns det säkert sju nivåer till, men de är mestadels okända för de flesta. Där finns t.ex. naturliga ND relationer.

Nå ble jeg nysgjerrig. Vil du anse at dette er en refleksjon du har gjort, eller noe annet? :-)063


Det kan man nog säga. Jag är väl på nivå fyra, på väg till nivå fem. Första nivån var jag på redan som tonåring. Andra nivån var jag på i början av 2000-talet. Tredje nivån för fem tio år sedan.

Problemet är lite att det finns folk som haft diagnoser i årtionden, och som fortfarande är kvar på nivå ett eller två, som sedan klagar på alla problem de har för att de ligger där.

Batte skrev:Hva betyr naturlige ND relasjoner?


Det är ett stort område. Första steget är att man är eller har varit i en relation med någon annan neurodivers, och att man då inte spelat några NT-roller utan varit naturlig. Det kan man väl kalla nivå fyra.

Femte nivån är att man insett att dejting och andra NT-beteenden på relationsområdet inte leder någonvart (denna del hör nog typiskt till nivå ett, men på nivå ett vill man anpassa sig till döds istället för att inse att det inte fungerar) och istället upptäckt hur det naturliga kontaktbeteendet fungerar.
Hmm. Interessant... Ok, så hvordan ser du for deg resten av nivåene her da?

Jeg er også nysgjerrig på hvorfor du skisserer dette som en lineær/trinnvis prosessmodell, framfor en mer multidimensjonell forklaring/modell? :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav rdos » 2017-03-29 20:15:56

Batte skrev: Hmm. Interessant... Ok, så hvordan ser du for deg resten av nivåene her da?


Ingen aning. Jag bara reserverade några nivåer för sådant jag inte känner till. :-)

Batte skrev:Jeg er også nysgjerrig på hvorfor du skisserer dette som en lineær/trinnvis prosessmodell, framfor en mer multidimensjonell forklaring/modell? :-)Happy


Man skulle kunna använda en multidimensionell modell med. Man kan tänka sig att ha fem nivåer, uppdelade på olika områden, t.ex. enligt följande:

Nivå ett: Man vet att man har problem på vissa områden, men förklarar alltsammans som ett funktionshinder.

Nivå två: Man har accepterat olika drag som naturlig variartion, och underkänner funktionshindersförklaringen.

Nivå tre: Man har upptäckt en del positiva neurodiversa drag som NTs inte känner till, varav man aktivt väljer att bejaka några av dem.

Nivå fyra: Man underkänner hela NTs modell för hur alla människor fungerar, och börjar även intressera sig för sånt som NTs anser som dysfunktionellt eller omoraliskt.

Nivå fem: Man bygger en egen modell för hur neurodiversa fungerar utan att ta hänsyn till om den har något gemensamt med NTs model av hur de fungerar.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav Batte » 2017-03-29 21:00:34

rdos skrev:Man skulle kunna använda en multidimensionell modell med. Man kan tänka sig att ha fem nivåer, uppdelade på olika områden, t.ex. enligt följande:

Nivå ett: Man vet att man har problem på vissa områden, men förklarar alltsammans som ett funktionshinder.

Nivå två: Man har accepterat olika drag som naturlig variartion, och underkänner funktionshindersförklaringen.

Nivå tre: Man har upptäckt en del positiva neurodiversa drag som NTs inte känner till, varav man aktivt väljer att bejaka några av dem.

Nivå fyra: Man underkänner hela NTs modell för hur alla människor fungerar, och börjar även intressera sig för sånt som NTs anser som dysfunktionellt eller omoraliskt.

Nivå fem: Man bygger en egen modell för hur neurodiversa fungerar utan att ta hänsyn till om den har något gemensamt med NTs model av hur de fungerar.
Interessant... Og da tenker du at alle ca. 10 nivåene du refererte til kan fordeles på de 5 nivåene i denne modellen, eller? Kjør gjerne inn noen eksempler. :-)Happy Gjerne noen eksempler fra et utgangspunkt at men gjør det beste ut av sitt liv.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav rdos » 2017-03-29 21:11:14

Jag hoppas komma igång med ett PhD projekt om neurodiversa relationer. Har mycket data om det, varav en del är analyserat på detaljnivå, och annat behöver kompletteras.

Jag tror att de flesta singlar här egentligen skulle vilja vara i relationer, men lyckas inte få till det. När man väl kommit över nivån att överleva i samhället som neurodivers, så är en relation nästa steg för att växa, inte vänskaper eller sociala kontakter. Många blir lurade av NTs modell att man först måste ha jobb, vänner och social kompetens innan man kan få till en relation. Något som givetvis inte stämmer för neurodiversa.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav Batte » 2017-03-29 21:37:36

rdos skrev:Jag hoppas komma igång med ett PhD projekt om neurodiversa relationer. Har mycket data om det, varav en del är analyserat på detaljnivå, och annat behöver kompletteras.

Jag tror att de flesta singlar här egentligen skulle vilja vara i relationer, men lyckas inte få till det. När man väl kommit över nivån att överleva i samhället som neurodivers, så är en relation nästa steg för att växa, inte vänskaper eller sociala kontakter. Många blir lurade av NTs modell att man först måste ha jobb, vänner och social kompetens innan man kan få till en relation. Något som givetvis inte stämmer för neurodiversa.
Ja, det er sikkert spennende å skrive en PhD om det. Hvilke kriterier vil du ha for klassifisering av neurodivers? Tar du høyde for at det å ha vite om sin diagnose kan påvirke selvbevissthet og forståelse av relasjoner?

Jeg blir forvirret når dere skriver relasjon. Det betyr jo bare at man kjenner noen, ikke at man har et seksuelt forhold? :-)063

Klart man gjør som man vil, og i hvilken rekkefølge man vil. Det er bare å ikke vurdere alt opp mot hva som er normen. Normen passer ikke alle og behager ikke alle. :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav tahlia » 2017-03-29 22:25:38

Huggorm skrev:Men ångesten och depressionerna beror väl ofta på alla tillkortakommanden man gör på grund av sin AS, samt mobbing i vissa fall? I såna fall kanske man behöver "blomstra" först, för att slippa problemen. Det blir en ond cirkel helt enkelt, man kan inte blomstra för att man mår dåligt och man mår dåligt för att man inte blomstrar.


I andra fall beror den på en önskan att slutföra eller påbörja studier, att ha vänner att umgås med och liknande som personen till följd av sin variant av AS inte klarar av utan att bli utbränd om och om igen. Det handlar inte heller om att anpassa sig till NT-världen, det handlar om en oförmåga att kunna leva som man önskar därför att det förbaskade funktionshindret gör att allt drar långt mer energi än det borde - intryck, ljud, femtiotolv saker att hålla reda på.

Jag har sett många aspies gå ned sig i depression för att de blir tvingande att välja mellan ensamhet eller total utbrändhet. Eller livslång sjukersättning och total utbrändhet. Tyvärr stämmer inte alltid en människas önskningar, drömmar och behöv överens med vad de klarar av utan att göra sig själv sjuk.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav rdos » 2017-03-30 7:08:16

tahlia skrev:Tyvärr stämmer inte alltid en människas önskningar, drömmar och behöv överens med vad de klarar av utan att göra sig själv sjuk.


Större delen av det är kulturellt, och då vår kultur är gjord för NTs, så är det till stora delar relaterat till att anpassa sig för mycket till NTs. De flesta borde kunna anpassa sina önskningar, drömmar och behov till vad som är naturligt för dem snarare än vad som förväntas av vår kultur, och på det sättet slippa bli sjuka.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav kiddie » 2017-03-30 21:03:04

Vare sig min ångest eller den depression jag haft har handlat om att jag tyckt illa om mitt liv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav tahlia » 2017-03-30 21:16:07

rdos skrev: De flesta borde kunna anpassa sina önskningar, drömmar och behov till vad som är naturligt för dem snarare än vad som förväntas av vår kultur, och på det sättet slippa bli sjuka.


Så det är inte naturligt för en aspie att vilja ha vänner, umgås och utbilda sig menar du?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav rdos » 2017-03-30 22:35:38

tahlia skrev:
rdos skrev: De flesta borde kunna anpassa sina önskningar, drömmar och behov till vad som är naturligt för dem snarare än vad som förväntas av vår kultur, och på det sättet slippa bli sjuka.


Så det är inte naturligt för en aspie att vilja ha vänner, umgås och utbilda sig menar du?


Möjligen det sista, om det är relaterat till specialintressen, men annars, nej. Det är inte naturligt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav kiddie » 2017-03-30 22:40:17

Seriöst? Jag har alltid haft vänner och vänner är viktigt för mig och INTE onaturligt. Att jag behöver egentid utesluter inte vänner. Utbildning har däremot inte passat mig, jag är kunskapshungrig men lär mig inte på samma sätt som skolan lär ut vilket har varit ett problem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav Batte » 2017-03-30 23:05:54

rdos skrev:
tahlia skrev:
rdos skrev: De flesta borde kunna anpassa sina önskningar, drömmar och behov till vad som är naturligt för dem snarare än vad som förväntas av vår kultur, och på det sättet slippa bli sjuka.


Så det är inte naturligt för en aspie att vilja ha vänner, umgås och utbilda sig menar du?


Möjligen det sista, om det är relaterat till specialintressen, men annars, nej. Det är inte naturligt.
Jeg tror det varierer fra individ til individ.

Jeg har et par bestevenner som er interessante og flotte mennesker. Det er vennskap jeg ønsker velkommen. :D Det finnes også andre mennesker som er interessante, f.eks. folk på forumet.

Om det så skulle være rett, det du sier... Spesialinteresser og hvordan de utarter seg varierer dessuten fra individ til individ. Alle tre punkter tahlia nevner kan dessuten knyttes til spesialinteresser.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav Batte » 2017-03-30 23:37:30

rdos skrev:Möjligen det sista, om det är relaterat till specialintressen, men annars, nej. Det är inte naturligt.
Forresten. Jeg har over tid personlig definert spesialinteresser som interessesystemer. Disse kan jeg gradvis og mer eller mindre bevisst reformere ved å... Hm, hva skal man si... Redefinere interesseområdet og legge til nye elementer ved å avdekke relevans til eksisterende interessesystem? Vanskelig å forklare, for det er komplekst. Brain hacks... :lol: 8)
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav rdos » 2017-03-31 8:18:55

Batte skrev:Jeg tror det varierer fra individ til individ.


Absolut. Om någon inte har problem med vänskaper, och trivs med sånt, så ska de självklart fortsätta med det. Vad jag menade var snarare att om man inte ser poängen med vänskaper, eller inte lyckas få till dem, så kan det vara mer sunt att helt enkelt strunta i mantrat "du måste ha vänner", och vara naturlig. I vilket fall som helst så tror jag att skaffa vänner bara för att man ska ha vänner är en dålig idé.

Batte skrev:Jeg har et par bestevenner som er interessante og flotte mennesker. Det er vennskap jeg ønsker velkommen. :D Det finnes også andre mennesker som er interessante, f.eks. folk på forumet.


Jag har inga bästisar om man definierar det som någon jag umgås med för att umgås (typ). Det är sånt jag har partner för. Däremot så har jag ett antal personer som jag gillar och skriver till regelbundet online. Vi umgås eller skriver dock inte bara för att umgås, utan det finns alltid något konkret bakom.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav rdos » 2017-03-31 8:24:19

Batte skrev:
rdos skrev:Möjligen det sista, om det är relaterat till specialintressen, men annars, nej. Det är inte naturligt.
Forresten. Jeg har over tid personlig definert spesialinteresser som interessesystemer. Disse kan jeg gradvis og mer eller mindre bevisst reformere ved å... Hm, hva skal man si... Redefinere interesseområdet og legge til nye elementer ved å avdekke relevans til eksisterende interessesystem? Vanskelig å forklare, for det er komplekst. Brain hacks... :lol: 8)


Samma här. Jag skaffade min civilingenjörsexamen som ett specialintresse. Mycket av det jag jobbat med är oxå nästan specialintressen. Det hjälper definitivt för att skaffa ett meningsfullt arbete.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav Batte » 2017-03-31 8:42:03

rdos skrev:Jag har inga bästisar om man definierar det som någon jag umgås med för att umgås (typ). Det är sånt jag har partner för. Däremot så har jag ett antal personer som jag gillar och skriver till regelbundet online. Vi umgås eller skriver dock inte bara för att umgås, utan det finns alltid något konkret bakom.


Omgås for å omgås... Usikker på om jeg forstår hva det betyr. At man føler seg tvunget til å omgås noen?

Vel, det er ikke slik jeg definerer det. Men må man ha en generell definisjon på det? :wink: For min del er det snakk om personer jeg liker og synes er interessante. Om det er regelmessig eller online/offline er ikke avgjørende for meg. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav Batte » 2017-03-31 8:42:52

rdos skrev:
Batte skrev:
rdos skrev:Möjligen det sista, om det är relaterat till specialintressen, men annars, nej. Det är inte naturligt.
Forresten. Jeg har over tid personlig definert spesialinteresser som interessesystemer. Disse kan jeg gradvis og mer eller mindre bevisst reformere ved å... Hm, hva skal man si... Redefinere interesseområdet og legge til nye elementer ved å avdekke relevans til eksisterende interessesystem? Vanskelig å forklare, for det er komplekst. Brain hacks... :lol: 8)


Samma här. Jag skaffade min civilingenjörsexamen som ett specialintresse. Mycket av det jag jobbat med är oxå nästan specialintressen. Det hjälper definitivt för att skaffa ett meningsfullt arbete.
Kult. :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav tahlia » 2017-03-31 8:53:15

rdos skrev: Vad jag menade var snarare att om man inte ser poängen med vänskaper, eller inte lyckas få till dem, så kan det vara mer sunt att helt enkelt strunta i mantrat "du måste ha vänner", och vara naturlig.


Är du medveten om att det ofta rör sig om ett behov och inte något "mantra"?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav rdos » 2017-03-31 9:05:28

tahlia skrev:
rdos skrev: Vad jag menade var snarare att om man inte ser poängen med vänskaper, eller inte lyckas få till dem, så kan det vara mer sunt att helt enkelt strunta i mantrat "du måste ha vänner", och vara naturlig.


Är du medveten om att det ofta rör sig om ett behov och inte något "mantra"?


Det kan man aldrig riktigt veta med tanke på det kulturella "tryck" som finns på att "alla måste ha vänner". För egen del vet jag att det inte är något behov. Jag har behov av en partner, men inte av vänner. Faktum är ju att det alltid finns romantiskt intresse bakom om jag måste träffa någon regelbundet. Det händer aldrig med rena vänskaper.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav rdos » 2017-03-31 9:09:11

Batte skrev:Omgås for å omgås... Usikker på om jeg forstår hva det betyr. At man føler seg tvunget til å omgås noen?


Att man träffar någon bara för att umgås, eller skickar meddelanden till någon bara för att hålla kontakten, utan att ha något väsentligt att diskutera. När det händer för mig så är det alltid en tjej, och det är alltid kombinerat med romantiska känslor, eller rent av att jag är kär i henne. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav Batte » 2017-03-31 10:00:20

rdos skrev:
Batte skrev:Omgås for å omgås... Usikker på om jeg forstår hva det betyr. At man føler seg tvunget til å omgås noen?


Att man träffar någon bara för att umgås, eller skickar meddelanden till någon bara för att hålla kontakten, utan att ha något väsentligt att diskutera. När det händer för mig så är det alltid en tjej, och det är alltid kombinerat med romantiska känslor, eller rent av att jag är kär i henne. :wink:
Aha. :-)063 Men jeg er overbevist om at det ikke stemmer for alle. Platoniske vennskap går helt fint det. Romantiske følelser, hva er det? Er det et patentert NT-konsept? :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Aspergare/autister som gör det bästa av sina liv

Inläggav rdos » 2017-03-31 11:58:24

Batte skrev: Aha. :-)063 Men jeg er overbevist om at det ikke stemmer for alle. Platoniske vennskap går helt fint det. Romantiske følelser, hva er det? Er det et patentert NT-konsept? :wink:


Nej, det är ett neurodiverst patent. :wink: Neurodiversa har mycket starkare förälskelser än NTs. För NT är det bara sex och prat som gäller. De har ingen känsla för romantik. :mrgreen:

Det är lite därför som polyamory är intressant. Det är lite som mer än en "Vän".
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in