Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-24 18:46:02

rdos skrev:
Kristofer skrev:Nej rdos! Att SD är ett högerextremt parti är inget skitsnack.


SD är inte på höger-vänster skalan ö.h.t.

Kristofer skrev:Det är inget skitsnack. Ett av många exempel på SD:s tvivelaktiga nutidshistoria:

Engelbrektsmarschen 1993, med tal av SD:s partiledare Anders Klarström
https://youtu.be/4Lf5qFRStVc

Notera att begrepp som "landsförrädare", "bevara Sverige svenskt" och "befrielsekamp" används av dåvarande partiledare. Det här är för mindre än 25 år sedan.


Det var i princip 25 år sedan, och jag kan inte ens se några nazihälsningar eller liknande.

Den här typen av bortförklaringar är ju rent parodiska.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Winterblues » 2017-03-24 19:25:32

Den här tråden är inget vidare, oavsett var man står i frågan. Det är bensin på elden. Den uppviglar till ett tänk av "vi och dem". Tråden är emotionell framför rationell.

Om man inte kan överkomma sitt jag och ta sig själv och sitt ego ur diskussioner så blir hela förehavandet meningslöst. Människor kan inte lämna sina känslor utanför. Det finns ingen mening med att ha diskussionen då: alla agerar efter övertygelser som just de växt upp med och indoktrinerats till. Här krävs objektivitet när man förhåller sig till olika problematiska områden, inte känslor.

Enligt min uppfattning är ingen sida bättre än den andra. Båda sidor är populistiska, såväl extremhögern; Trump, till rörelser av hipsters och den politiskt korrekta eliten. Allting är motreaktioner på vartannat. Samtidigt försöker vänstern lägga monopol på antirasism och få det synonymt med politisk korrekthet – vilket jag anser som mycket dråpligt eftersom man knyter ett viktigt ställningstagande till något som kan vara en kortvarig era av friserat skägg, vinylskivor och pottfrisyrer. Det råder en masshypnos som drar över världen, en där man som alltid klamrar sig fast vid övertygelser och förenklingar.
Resultatet blir åsiktskorridorer och politiska minfält, censur och nedskärningar på demokratin. Båda sidor driver på rädslor, ingen är oskyldig. Jag önskar att folk förstod allvaret i dessa rädslor. Men istället råder total förvirring: kanske därför som just Centern verkar växa störst just nu (tillsammans med tydlig politik, avstånd från både vänster och höger m.m.).

Den här splittringen vi skapar, detta "vi och dem", föder våld. Alltid i alla konflikter och krig så skapas just detta fenomen. Det är samma fenomen som gav bränsle till folkmordet i Rwanda: livslånga goda grannar kunde plötsligt gå ut samvetslöst och hugga ihjäl varandra med machete.

Att ens förslaget om att kasta ut oliktänkande kommer på tal speglar nog vår tid ganska bra. PK är en slags krigsmundering som avvärjer slag, moralen dessa höga häst som skapar befogenheter. Nej, folk borde träda ur sina känslor och istället adressera de faktiska problem som skapar dessa klyftor och lösa dem konstruktivt. Kan den stora massan det, är den tillräckligt intelligent? Populism är en värja i demokratin.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav kiddie » 2017-03-24 19:57:23

Underliga tider man lever i när man anses extrem för att man inte tycker om nazism.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Huggorm » 2017-03-24 19:59:51

kiddie skrev:Underliga tider man lever i när man anses extrem för att man inte tycker om nazism.
I princip ingen tycker om nazism, ej heller 99% av SD:s väljare.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav kiddie » 2017-03-24 20:07:51

Hur trevliga folk kan vara kan man se om man läser kommentatorsfälten på de högerextrema sajterna. Men man får inte kalla sådant fascism eller nynazism för man måste vara snäll mot människor med väldigt extrema åsikter, som ibland t o m manar till våldsbrott och liknande. För det är helt jäkla normalt nuförtiden att ha sådana åsikter, kalla folk niggrer och babianer osv. Annars blir de ledsna och sårade.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav DIProgan » 2017-03-24 20:37:24

kiddie skrev:Hur trevliga folk kan vara kan man se om man läser kommentatorsfälten på de högerextrema sajterna. Men man får inte kalla sådant fascism eller nynazism för man måste vara snäll mot människor med väldigt extrema åsikter, som ibland t o m manar till våldsbrott och liknande. För det är helt jäkla normalt nuförtiden att ha sådana åsikter, kalla folk niggrer och babianer osv. Annars blir de ledsna och sårade.
+1

Allt mynnar mycket riktigt ut i en åsiktskorridor men den som tror mänskligheten någonsin levt utan en sådan bör ju vakna upp.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Alien » 2017-03-24 21:01:22

TORatANDET skrev:Jag saknar ett tydligare syfte (från ledningen, inte "Alien") om vad AF skall åstadkomma, så de kan börja jämföra det med vilka man låter härja fritt här och vad dessa åstadkommer i förhållande till övergripande syftet. Om man inte vet vart man är på väg så kommer man inte fram.


Så här står det nu:

Om Aspergerforum
Aspergerforum är en mötesplats på nätet för Aspergare i första hand men självklart får alla som är intresserade av ämnet vara med i diskussionerna. Forumet startades 2005 och står helt oberoende i förhållande till organisationer och andra intressen.
---
Aspergerforum skiljer sig inte i någon större grad från andra forum såtillvida att en mängd olika slags medlemmar samlas här för att diskutera och utbyta erfarenheter.
---
this_is_af.php

Vad tycker du det borde stå i stället?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav ankhh » 2017-03-24 21:05:07

@Winterblues: Jag tror att du har rätt i att "vi och dem"-tänkande kan vara destruktivt. Det behöver inte vara det; "de" kan t.ex. också vara en grupp personer som man tar särskild hänsyn till, som många vuxna gör gentemot barn. Men när etiketterandet av "dem" följs av att "de" kan behandlas lite hur som helst, och att man inte alls behöver bry sig om vad "de" säger, då blir det förolämpande och obehagligt, och kan bli farligt.

Det är en anledning att, på AF, ha regler mot etikettklistrande.

Däremot tror jag inte att lösningen, om nu debatten blivit polariserad av ett "vi och dem"-tänkande, är att försöka bortse från sina känslor. Tron att just jag kan vara objektiv, medan de andra styrs av känslor och åsikter (som de kanske inte ens är medvetna om själva), den är också farlig. Det är lätt att den "objektiva" tror att hen har rätt.

Det man kan göra är att erkänna att man själv har åsikter och känslor, och att dessa sannolikt påverkar hur man uppfattar fakta, precis som de gör för andra. Är man medveten om sina känslor och åsikter har man betydligt bättre möjligheter att rannsaka i vad mån de påverkar det egna omdömet, både vad gäller fakta och meningsmotståndare.

Sedan tränar man, med den insikten, respekt för andras känslor och åsikter, också.

---

Det betyder inte att man ska lämna walk-over till uttryck för intolerans och faktiska hatbudskap (jag skriver faktiska, för det finns så mycket som kallas hat idag när det gäller sådant som bara ogillas av den som säger att det är hat). Men man ska kunna hantera dem för vad de är, utan att sätta etiketter (som knappast har något konstruktivt syfte) på de som uttrycker intolerans och hat.

Av det här följer förstås att jag fortfarande inte tycker att somliga forumister ska slängas ut grundat på de etiketter de har fått (genom forumhistorik). Återigen: följ reglerna, skärp (eller förtydliga) dem om det behövs, men tillämpa dem på handlingar (gjorda inlägg), inte grupper av personer.

Redigering: Läste mitt inlägg igen, och insåg att det kan tolkas som att jag är total relativist, att vissa fakta kan vara "sanna för mig" även om de inte är "sanna för dig". Det är jag inte. Sanning är sanning, och är därmed ett begrepp att använda med försiktighet. (Det är en annan sak att det kan finnas olika perspektiv på en och samma sak - men det är en diskussion för någon annan tråd.)
Senast redigerad av ankhh 2017-03-24 21:16:23, redigerad totalt 2 gånger.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav nescio » 2017-03-24 21:09:49

Alien skrev:Var står det?
Kommer jag inte riktigt ihåg. Här forintelsen-och-nazismen-t35345.html skriver Xfiler och Smeus åt det hållet.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Braincandy » 2017-03-24 21:17:05

Kristofer skrev:Att SD är ett högerextremt parti är inget skitsnack.


Det beror på vem du frågar. Frågar du MP och V är det så, frågar du sossar är det så med en smula tvekan, frågar du borgerliga placerar de SD något till vänster.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Moggy » 2017-03-24 21:17:36

kiddie skrev:Hur trevliga folk kan vara kan man se om man läser kommentatorsfälten på de högerextrema sajterna. Men man får inte kalla sådant fascism eller nynazism för man måste vara snäll mot människor med väldigt extrema åsikter, som ibland t o m manar till våldsbrott och liknande. För det är helt jäkla normalt nuförtiden att ha sådana åsikter, kalla folk niggrer och babianer osv. Annars blir de ledsna och sårade.


Du kan lika gärna gå in på vänsterextrema och feministisks sajter för att läsa mycket hatiska kommentarer...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Alien » 2017-03-25 0:33:32

nescio skrev:
Alien skrev:Var står det?
Kommer jag inte riktigt ihåg. Här forintelsen-och-nazismen-t35345.html skriver Xfiler och Smeus åt det hållet.

Puh, jag trodde det var några välkända forumister som yttrat sig så. Men den ene har bara skrivit ett par inlägg, den andre är förhandsgranskad. De fick ju mothugg. Kan vara bättre att vanliga forumister säger ifrån, än att ledningen slår ned med censur.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav kiddie » 2017-03-25 0:39:18

Moggy skrev:Du kan lika gärna gå in på vänsterextrema och feministisks sajter för att läsa mycket hatiska kommentarer...


Har inte läst såna sajter, men har du en länk kollar jag gärna på den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Huggorm » 2017-03-25 0:44:36

kiddie skrev:
Moggy skrev:Du kan lika gärna gå in på vänsterextrema och feministisks sajter för att läsa mycket hatiska kommentarer...


Har inte läst såna sajter, men har du en länk kollar jag gärna på den.

http://feministisktinitiativ.se/
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav kiddie » 2017-03-25 0:48:14

Finns det kommentarer?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Huggorm » 2017-03-25 0:49:28

kiddie skrev:Finns det kommentarer?
Alla har någon kommentar om det partiet
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav kiddie » 2017-03-25 0:54:05

Jag söker kommentatorsfält i rabiatfeministanda.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Huggorm » 2017-03-25 0:54:47

kiddie skrev:Jag söker kommentatorsfält i rabiatfeministanda.
Då är du på rätt ställe.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Vildsvin » 2017-03-25 4:20:15

kiddie skrev:
Moggy skrev:Du kan lika gärna gå in på vänsterextrema och feministisks sajter för att läsa mycket hatiska kommentarer...


Har inte läst såna sajter, men har du en länk kollar jag gärna på den.


Här är ett exempel:
I fredagens avsnitt av "Veckans boss" intervjuas Tankesmedjans före detta programledare Dilan Apak – och hon frågas då ut om den kontrovers som följde efter att Göteborgs-postens Alice Teodorescu kallats "husblatte" i programmet.

Men den här gången är det även Moderaternas riksdagsledamot Hanif Bali som hånas.

Komikerna sitter och skrockar högt medan de säger ”husblatte” om och om igen när de pratar om Teodorescu och Bali.

– Jag skäms så klart. Det korrekta begreppet är "rasförrädare", säger Dilan Apak i sändningen.

Programmet har fått Hanif Bali att gå ut och starkt kritisera Sveriges Radio.

"Att tro att människors moral, världsåskådning och idéer är bundna till deras biologi, deras DNA, deras melaninhalt, är även med den allra striktaste definitionen, ren rasism", skriver Hanif Bali på sin Facebook-sida.
http://nyheter24.se/nyheter/politik/847178-hanif-bali-till-attack-mot-sveriges-radio-de-kallar-mig-rasforradare

Men bisarrast av allt är när Tino Sanandaji som gjort sig känd för att debattera om integrationsproblem blir hånad för sin svenska:
Tino Sanandaji
den 18 februari ·
Mårten Schultz är skribent på SVD och professor i juridik. Han är också invandringsaktivist som regelbundet delar texter av extremvänstern. Professor Schultz som profilerat sig på arbete mot nätmobbing bemöter nu min bok, genom att håna min svenska och utmåla mig som kriminell. Han härmar mig och skriver:
”Jag håller på med en crowdfundingkampanj för min bya bok Massstormning. Tryck gilla för att swisha stöd”
”Vi sannings sägare riskerar alltid att få sparken så då är det viktigt att man måste ha säkerhets kapital”
”Den är inte klar än Jenny! Jag måste få finanser först eftersom det kommer vara en bok som utmanar etablissemanget mer än någon annan bok någonsin. (Jag har massa information!!!!!)” ”jag har fått kontakt förbud”
Professor Schultz vänner hånar vidare
”Oj vad mycke hur jag göra nu?” ”Min man inte bli glad”
Skämtet är att invandrare är dålig på svenska och ofta är kriminella, haha. Så pratar de! Hahaha. Det kanske framstår som plump och vulgärt, men ni missar poängen! Det är fint när vänstern säger det, var är er humor? Det gillas därför förtjust av liberaler som Eric Rosén och Ali Esbati. De som söker expertutlåtande om juridik kan läsa artiklar på SVD som ”Allemansrätten gäller även tiggarna” och ”Byt ut ordet tiggare mot arbetare”.
Jag kommer att säga upp min prenumeration på SVD, när jag vill läsa näthat av vänstertroll finns alternativ som ETC, som får mindre presstöd än SVD.
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10154381877388231
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Winterblues » 2017-03-25 15:11:39

ankhat skrev:@Winterblues: Jag tror att du har rätt i att "vi och dem"-tänkande kan vara destruktivt. Det behöver inte vara det; "de" kan t.ex. också vara en grupp personer som man tar särskild hänsyn till, som många vuxna gör gentemot barn. Men när etiketterandet av "dem" följs av att "de" kan behandlas lite hur som helst, och att man inte alls behöver bry sig om vad "de" säger, då blir det förolämpande och obehagligt, och kan bli farligt.

Det är en anledning att, på AF, ha regler mot etikettklistrande.

Däremot tror jag inte att lösningen, om nu debatten blivit polariserad av ett "vi och dem"-tänkande, är att försöka bortse från sina känslor. Tron att just jag kan vara objektiv, medan de andra styrs av känslor och åsikter (som de kanske inte ens är medvetna om själva), den är också farlig. Det är lätt att den "objektiva" tror att hen har rätt.

Det man kan göra är att erkänna att man själv har åsikter och känslor, och att dessa sannolikt påverkar hur man uppfattar fakta, precis som de gör för andra. Är man medveten om sina känslor och åsikter har man betydligt bättre möjligheter att rannsaka i vad mån de påverkar det egna omdömet, både vad gäller fakta och meningsmotståndare.

Sedan tränar man, med den insikten, respekt för andras känslor och åsikter, också.

---

Det betyder inte att man ska lämna walk-over till uttryck för intolerans och faktiska hatbudskap (jag skriver faktiska, för det finns så mycket som kallas hat idag när det gäller sådant som bara ogillas av den som säger att det är hat). Men man ska kunna hantera dem för vad de är, utan att sätta etiketter (som knappast har något konstruktivt syfte) på de som uttrycker intolerans och hat.

Av det här följer förstås att jag fortfarande inte tycker att somliga forumister ska slängas ut grundat på de etiketter de har fått (genom forumhistorik). Återigen: följ reglerna, skärp (eller förtydliga) dem om det behövs, men tillämpa dem på handlingar (gjorda inlägg), inte grupper av personer.

Redigering: Läste mitt inlägg igen, och insåg att det kan tolkas som att jag är total relativist, att vissa fakta kan vara "sanna för mig" även om de inte är "sanna för dig". Det är jag inte. Sanning är sanning, och är därmed ett begrepp att använda med försiktighet. (Det är en annan sak att det kan finnas olika perspektiv på en och samma sak - men det är en diskussion för någon annan tråd.)


Jag vet inte. Jag tror ändå att "vi och dem" alltid är negativt i sammanhanget. Enda gången det är befogat är väl vid förmynderi? (som med barn som du tar upp). Det är inte ens positivt med ett sådan identifiering när man behandlar minoriteter. Det finns liksom en exkludering och ett sätt att icke-identifiera sig själv med en grupp inbakat i begreppet. Det kan inte leda till någonting gott, historien har påvisat det.

Men jag tror du har rätt i att människor fortfarande skulle tro att de sitter på en objektiv sanning, även om de var känslomässigt engagerade så skulle de flesta inte märka det – framförallt när det gäller försvarsställningar: sådant går oftast bara att upptäcka retroaktivt. Men det knyter väl också an till frågan jag ställde mot slutet av inlägget: "kan den stora massan det (träda ur jaget/känslan), är den tillräckligt intelligent?" Människor följer strömningar, de kopierar bara varandra. I den bemärkelsen är jaget överskattat – det är den om något idag.

Jag tänkte inte att du var relativist. Men samtidigt intressant att du tar upp det. Uppenbarligen så är ju faktiskt frågan komplicerad.

Man måste alltid förhålla sig mycket kritisk, FRAMFÖRALLT gentemot den ideologi du mest sympatiserar med. Så även om det inte är fullt möjligt att åsidosätta känslor och träda ur sitt jag, så är det åtminstone en mer konstruktiv inställning, vågar jag påstå.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Moggy » 2017-03-25 16:17:52

Winterblues skrev:Man måste alltid förhålla sig mycket kritisk, FRAMFÖRALLT gentemot den ideologi du mest sympatiserar med. Så även om det inte är fullt möjligt att åsidosätta känslor och träda ur sitt jag, så är det åtminstone en mer konstruktiv inställning, vågar jag påstå.


Eller så accepterar man läget och väljer nåt att tro på utan att dyka ned i djupa resonemang om vad det innebär att tro och tycka så. Man kan ha en åsikt och stå för den utan att man behöver granska den från alla tänkbara håll. Man kan helt enkelt tycka att det verkar vettigt utan behov av akademisering och analyser. Gör men inte allt så komplicerat så blir det lättare att acceptera att andras åsikter utan att man behöver bli förfärad över att nån tycker si eller så.

Vi och dem är två pronomen i svenska språket och betydelsen av dessa är klar för de flesta. Språkfilosofiska resonemang kring dessa intresserar inte alla. Säger nån 'Vi som bor l Göteborg' eller 'Dom som bor i Stockholm' så vet man vad som menas.

Det finns människor som är mer eller mindre okunniga och dumma men det kan man inte heller göra nåt åt, det går inte stoppa nån från att vara det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav nescio » 2017-03-25 16:30:51

En del pratar om vänsterextremister här. Jag ser inga sådana här, men många högerextremister.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav Moggy » 2017-03-25 17:10:04

nescio skrev:En del pratar om vänsterextremister här. Jag ser inga sådana här, men många högerextremister.


Vilka då? Jag har inte sett nån?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Släng ut de främlingsfientliga en gång för alla!

Inläggav slackern » 2017-03-25 17:28:38

Moggy skrev:
nescio skrev:En del pratar om vänsterextremister här. Jag ser inga sådana här, men många högerextremister.


Vilka då? Jag har inte sett nån?

Missat Pikachu och Smeus?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in