Vita lögner, vad tycks? Lojalitet vs ärlighet. Strategier

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det okey att dra små Vita lögner?

Inläggav Kattmamma » 2013-04-16 15:41:29

Gafsan skrev:Jag tycker att vita lögner är helt OK om det huvudsakliga syftet är att skona mottagarens känslor.

Säg att en person som man inte känner att man vill umgås med kommer med inbjudningar eller andra förslag på aktiviteter. Då tycker jag faktiskt att det är bättre att säga att man tyvärr inte hinner/orkar med mera inplanerat än vad man redan har, än att tala om sanningen: "jag uppfattar dig som tråkig och irriterande och skulle heller gnaga av mig ena foten och slå mig själv medvetslös med den än att umgås med dig". Såna budskap går liksom inte att formulera på ett bra sätt, utan att såra.

Håller helt och hållet med. Du skriver verkligen härligt och målande. :D
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Är det okey att dra små Vita lögner?

Inläggav Azo85 » 2013-04-16 20:28:41

OM jag misstänker att det jag skall säga kan påverkar mottagaren negativt säger jag att jag inte tror att den personen vill höra mitt svar. Insisterar personen att jag ändå skall berätta får den skylla sig själv.

Har inga problem med att säga till en person att de är tråkig, dum, korkad, ful, fet eller vad som helst om de tydligt uttryckt att de vill höra min åsikt samtidigt som jag uppmärksammat risken. Om andra människor blir generade eller känner sig obekväma är inte mitt problem.

Föredrar att säga "Det vill jag inte säga" eller "Jag tror inte du vill veta" framför att ljuga. Men om folk insisterar så insisterar dom och då får de skylla sig själva.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Är det okey att dra små Vita lögner?

Inläggav plåtmonster » 2013-04-16 20:43:14

Problemet är att det kan påverka dig själv tillbaks. Så att det i slutändan blir så att du hade haft det bättre genom att säga en lögn av valfri gråskala.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är det okey att dra små Vita lögner?

Inläggav antonius » 2013-04-16 21:00:57

Det gamla talesättet, 'tala är silver men tiga är guld', är det man tänker kan passa, men kan vara, med ett annat jäkla talesätt, 'lättare sagt än gjort' eller tvärt om. Vet inte riktigt vad jag menade. Jo, det är lätt att snärja in sig i små lögner, som tillslut blir stora...:-)006 :wink:
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är det okey att dra små Vita lögner?

Inläggav Juggernawt » 2013-04-16 21:13:54

Helt ok, tycker jag. Dock tycker jag att du kanske ska tänka igenom vad du "drar till med" i framtiden. Var det nödvändigt att säga varför du hade förhinder? Skulle det inte räcka med att säga att du har fått förhinder och tyvärr inte kan närvara - varför du inte kan har väl ingen med att göra?
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Vita lögner, vad tycks?

Inläggav Unib12 » 2013-04-19 5:34:45

Det tredje alternativet är att ge dina kollegor en chans. Men om du inte berättar sanningen blir det svårt att göra det på dina villkor.
Unib12
 
Inlägg: 191
Anslöt: 2012-03-29
Ort: Solna

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav kiddie » 2017-03-16 12:27:19

En vit lögn är egentligen inte en lögn för i nästan alla fall handlar det om tycke och smak. En tröja kan inte vara ful. Folk tycker olika om den bara.

Finns det mycket vanliga fall av vita lögner där det inte handlar om relativa begrepp?

Moderator Alien: Detta och följande inlägg har flyttats från vad-ar-det-med-oss-som-retar-nt-s-t50534-72.html
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav honeypie81 » 2017-03-20 17:17:07

kiddie skrev:En vit lögn är egentligen inte en lögn för i nästan alla fall handlar det om tycke och smak. En tröja kan inte vara ful. Folk tycker olika om den bara.

Finns det mycket vanliga fall av vita lögner där det inte handlar om relativa begrepp?


Jag tycker att man (alla så väl NT som AS:are) har som en skyldighet att försöka lära sig det här med vita lögner för dem är till för att man ska vara snäll och inte såra någon. Jag vet t ex att man inte ska säga att man inte tycker om det man blir bjuden på om någon bjuder en på mat. Man ska fast det är mycket vidrigt (enligt mig själv) säga "Tack vad gott det var".
"Makes sense". Dem få gånger jag lagar mat och bjuder på det så vill jag inte höra att någon tycker att det är det värsta dem har ätit, om jag har ansträngt mig så det har med Hänsyn å göra.

Som ett exempel så fick jag en lampa till sovrummet av min ena syster och då sade jag (eftersom jag inte tyckte den var fin eller praktisk) att jag inte tyckte om den. Hon sa att det var Ok att jag sa så till henne men att många skulle bli lessna av det. Vita lögner igen :-)063
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav kiddie » 2017-03-20 18:22:46

Jag är definitivt inte en sådan som talar om allt jag tycker om andra, inte ens om de frågar. Den klassiska fula tröjan. Jodå, jag säger också att den är snygg. Dessutom försöker jag att inte köra över folk med mina åsikter. Däremot känner andra att de får köra över mig med saker de liksom bara tänkte just då... :-)063 Tror fan jag bjuder in till det på något sätt. De kanske känner på sig att jag inte skulle vara lika fräck tillbaka.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav Toblerone » 2017-03-20 18:50:44

honeypie81 skrev:
kiddie skrev:En vit lögn är egentligen inte en lögn för i nästan alla fall handlar det om tycke och smak. En tröja kan inte vara ful. Folk tycker olika om den bara.

Finns det mycket vanliga fall av vita lögner där det inte handlar om relativa begrepp?


jag tycker att man (alla så väl NT som AS:are) har som en skyldighet att försöka lära sig det här med vita lögner för dem är till för att man ska vara snäll och inte såra någon. Jag vet t ex att man inte ska säga att man inte tycker om det man blir bjuden på om någon bjuder en på mat. Man ska fast det är mycket vidrigt (enligt mig själv) säga "Tack vad gott det var".
"Makes sense". Dem få gånger jag lagar mat och bjuder på det så vill jag inte höra att någon tycker att det är det värsta dem har ätit, om jag har ansträngt mig så det har med Hänsyn å göra.

Som ett exempel så fick jag en lampa till sovrummet av min ena syster och då sade jag (eftersom jag inte tyckte den var fin eller praktisk) att jag inte tyckte om den. Hon sa att det var Ok att jag sa så till henne men att många skulle bli lessna av det. Vita lögner igen :-)063


Men det är ju också förståeligt, att du sa sanningen till din syster. Det finns högre acceptans för sånt inom familjen och ni har kontakt regelbundet så att det inte skulle gå att upprätthålla en lögn där i längden.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vad är det med oss som retar nt:s?

Inläggav honeypie81 » 2017-03-20 19:52:01

kiddie skrev:Jag är definitivt inte en sådan som talar om allt jag tycker om andra, inte ens om de frågar. Den klassiska fula tröjan. Jodå, jag säger också att den är snygg. Dessutom försöker jag att inte köra över folk med mina åsikter. Däremot känner andra att de får köra över mig med saker de liksom bara tänkte just då... :-)063 Tror fan jag bjuder in till det på något sätt. De kanske känner på sig att jag inte skulle vara lika fräck tillbaka.



Jag har lärt mig det där du beskriver. Jag måste verkligen tänka till... före jag uttalar mig. :-)063
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in