Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav kiddie » 2017-03-01 5:21:15

Ser att Aftonbladet har en ny artikelserie. När det gäller hälsa så kräver de betalning, men antar att dessa artiklar kanske finns i papperstidningen?

Nåväl, man kan läsa rubrikerna. Det handlar om att man kan skada sig själv svårt utan att ens minnas det. Gissar att det gäller Stilnoct. Sedan skriver de att hjärnceller dör och att man blir kroniskt och obotligt dum av sömnmedicin.

Jag väntar på en ny läkare, min slutade. Jag har kämpat i motvind för att hitta sömnmedicin som passar mig vilket varit jättesvårt. Hela vintern har jag haft enorma problem med sömn. Har alltid haft någon form av problem men det har blivit värre. Så jag känner att får jag inte ta sömnmedicin när jag behöver, då dör jag nog. Har en sort nu som är halvdan. Men ändå livräddande.

Jag nojjar nu över att min nya läkare ska påverkas av media. Känns som de borde stå över att påverkas men man vet aldrig. En av mina forna samtalskontakter var väldigt inspirerad av dr Phil och försökte med hans metoder på mig vilket var rätt oprofessionellt. Så jag antar att de tar till sig media precis som vem som helst.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 19:30:49

Finns förstås alltid en risk att vårdpersonal påverkas av media. Men jag tror inte att de är hur lättpåverkade som helst, så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket över just det.

Sedan går det ju att byta läkare också.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 19:31:55

Finns ju chans att din nya läkare visa sig vara väldigt bra! :-)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav kiddie » 2017-03-01 19:34:48

Går inte att byta läkare här, det är inom psykiatrin. Men jag hoppas att det är som du säger, att jag inte bör oroa mig. Och ja, jag hoppas det blir en bra läkare.

Undrar lite vem dessa artiklar vänder sig till. Låter som sömnmedicin är överförskrivet, har ingen aning om så är fallet. Lite svårt att tro det dock. Kan uppleva att det kan vara svårt att ens få det utskrivet inom psykiatrin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 19:44:48

kiddie skrev:Går inte att byta läkare här, det är inom psykiatrin. Men jag hoppas att det är som du säger, att jag inte bör oroa mig. Och ja, jag hoppas det blir en bra läkare.

Undrar lite vem dessa artiklar vänder sig till. Låter som sömnmedicin är överförskrivet, har ingen aning om så är fallet. Lite svårt att tro det dock. Kan uppleva att det kan vara svårt att ens få det utskrivet inom psykiatrin.


Jag skulle tro att åtminstone EN anledning till att publicera den typen av artiklar är att de är så kallade "click bait(s)." Jättemånga människor (I vårt upp stressade samhälle) sover dåligt och är beroende av sömnmedicin eller är rädda för att de måste börja med sömnmedicin. Om man då skriver en artikel i det ämnet som man måste betala för att läsa så kan man locka många att just betala för att läsa.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 19:50:45

Är det den här:

"Allt fler använder mediciner för att sova bättre. Men pillerknaprandet kan ha ett högt pris. Här berättar tre experter om de okända riskerna med våra vanligaste sömnmediciner.

✓ Elin, 28, tog Stilnoct – vaknade sönderskuren
✓ Neurolog: Piller ökar risken att dö i förtid
✓ Studie: Medicinerna kan göra dig dummare
✓ Fimpa tabletterna – så ska du göra i stället"
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 19:56:24

Eller den här? :wink:

Allt fler läser Aftonsnabeln för att bli klokare. Men aftontidningsläsandet kan ha ett högt pris. Ett plus-pris. Här berättar tre experter om de okända riskerna med våra vanligaste kvällstidningar.

✓ Elin, 28, somnade när hon läste en kvällstidning – vaknade sönderskuren av de vassa papperskanterna. Samt svårt nerkletad av tidningssvärta.
✓ Neurolog: Kvällstidningsläsning ökar risken att dö i förtid.
✓ Studie: Kvällstidningsläsning kan göra dig dummare
✓ Fimpa kvällstidningar (och ciggissar) – så ska du göra i stället: läs en bok. Och rök pipa.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-01 19:59:10

Klarar inte läkare av att ignorera aftonbladets hälsoartiklar så är vi riktigt illa ute.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 20:06:44

Hm, men det går väl att byta läkare också inom psykiatrin?

Men sedan skulle jag tro att din läkaren visar sig vara bra och förstående. Det är viktigt att få sova, och bra om man hittat en bra medicin för det om man har problem med sömnen.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 20:09:29

Man Kan bli lite trött på att ordet "pillerknaprande" används. Hur många pillerknaprande skrivs det om när det gäller andra typer av sjukdomar? Som till exempel högt blodtryck?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav sugrövmanövern » 2017-03-01 20:25:34

Jag minns när Rohypnol togs bort från svenska marknaden. The date rape drug. Det kan inte sägas vara annat än mediatokeriers fel. Roche :-)154 . Det tog många år innan man vågade börja använda dess generika alls typ. Vet inte hur det gick för de som då stod på Rohypnol. Många blev nog utan sömnmedicin.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav kiddie » 2017-03-01 20:38:58

Fleure123 skrev:Eller den här? :wink:

Allt fler läser Aftonsnabeln för att bli klokare. Men aftontidningsläsandet kan ha ett högt pris. Ett plus-pris. Här berättar tre experter om de okända riskerna med våra vanligaste kvällstidningar.

✓ Elin, 28, somnade när hon läste en kvällstidning – vaknade sönderskuren av de vassa papperskanterna. Samt svårt nerkletad av tidningssvärta.
✓ Neurolog: Kvällstidningsläsning ökar risken att dö i förtid.
✓ Studie: Kvällstidningsläsning kan göra dig dummare
✓ Fimpa kvällstidningar (och ciggissar) – så ska du göra i stället: läs en bok. Och rök pipa.


:lol: Hahahahahaha!

Ja, det går officiellt att byta läkare inom psykiatrin. Men i praktiken är det jättesvårt här för de är alldeles för få. Vet inte vad som ens händer när min läkare slutar, de får väl ta in en tillfällig hyrläkare eller något. De har inte lyckats anställa en ny fast psykiater på flera år nu. Finns en hyrläkare där som vägrar bli fast anställd fast hon hon jobbat där i tre-fyra år nu! För hon tjänar fyrdubbelt jämfört med fast anställd. Jag lyckades byta från henne för hon var inte riktigt klok. Men då fick jag byta till en som inte hade tid att träffa mig någonsin. Då fick jag sluta med Ritalin för det kräver personlig uppföljning.

Så de kan ha underbemanning som gör att det inte går att få det man har rätt till.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav kiddie » 2017-03-01 20:53:14

sugrövmanövern skrev:Jag minns när Rohypnol togs bort från svenska marknaden.


Jag fick testa generikan men den gör noll och intet på mig. Känns tryggt, då kan ingen droga mig. Jag har den medicinen hemma men den kommer åka i plastpåse tillbaka till apoteket. När den var borta måste det varit skitjobbigt för de som bara hade hjälp just av den. Den skrivs på någonslags superextra recept iom att den tydligen är värre än andra benso fortfarande... Nu finns bara två sorters sömntabletter kvar som är benso. De är definitivt på väg ut.

Ska Stilnoct också ut blir det inte mycket kvar. Imovane och Propavan typ. Alla ska samma medicin.

Jag undrar om Aftonbladet varnar för användande av antihistaminer för sömnstörning, medicin som kopplas till demens... men skulle inte tro det. Jobbigt att de vill tjäna pengar på folks hälsofobier.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 21:49:53

kiddie skrev:
Fleure123 skrev:Eller den här? :wink:

Allt fler läser Aftonsnabeln för att bli klokare. Men aftontidningsläsandet kan ha ett högt pris. Ett plus-pris. Här berättar tre experter om de okända riskerna med våra vanligaste kvällstidningar.

✓ Elin, 28, somnade när hon läste en kvällstidning – vaknade sönderskuren av de vassa papperskanterna. Samt svårt nerkletad av tidningssvärta.
✓ Neurolog: Kvällstidningsläsning ökar risken att dö i förtid.
✓ Studie: Kvällstidningsläsning kan göra dig dummare
✓ Fimpa kvällstidningar (och ciggissar) – så ska du göra i stället: läs en bok. Och rök pipa.


:lol: Hahahahahaha!

Ja, det går officiellt att byta läkare inom psykiatrin. Men i praktiken är det jättesvårt här för de är alldeles för få. Vet inte vad som ens händer när min läkare slutar, de får väl ta in en tillfällig hyrläkare eller något. De har inte lyckats anställa en ny fast psykiater på flera år nu. Finns en hyrläkare där som vägrar bli fast anställd fast hon hon jobbat där i tre-fyra år nu! För hon tjänar fyrdubbelt jämfört med fast anställd. Jag lyckades byta från henne för hon var inte riktigt klok. Men då fick jag byta till en som inte hade tid att träffa mig någonsin. Då fick jag sluta med Ritalin för det kräver personlig uppföljning.

Så de kan ha underbemanning som gör att det inte går att få det man har rätt till.


Tack! Bra att det fungerade lite grann som "comic relief", det var så det var tänkt. :-)Happy

Jo, jag vet att det är jättejobbigt med situationen med läkare. Jag är egentligen inte helt nöjd med den jag har, men orkar/vågar inte byta.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Fleure123 » 2017-03-01 21:58:53

kiddie skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag minns när Rohypnol togs bort från svenska marknaden.


Jag fick testa generikan men den gör noll och intet på mig. Känns tryggt, då kan ingen droga mig. Jag har den medicinen hemma men den kommer åka i plastpåse tillbaka till apoteket. När den var borta måste det varit skitjobbigt för de som bara hade hjälp just av den. Den skrivs på någonslags superextra recept iom att den tydligen är värre än andra benso fortfarande... Nu finns bara två sorters sömntabletter kvar som är benso. De är definitivt på väg ut.

Ska Stilnoct också ut blir det inte mycket kvar. Imovane och Propavan typ. Alla ska samma medicin.

Jag undrar om Aftonbladet varnar för användande av antihistaminer för sömnstörning, medicin som kopplas till demens... men skulle inte tro det. Jobbigt att de vill tjäna pengar på folks hälsofobier.


Alla tidningar - ok, undantag finns, till exempel engelska guardian - har betalartiklar. Hälsonojjor är ett område. Ett annat är detta med barn. Barnuppfostran. DN har t ex en betalartikel som man kan läsa om man är orolig för sitt barns framtid. Vilket typ alla föräldrar är.

"Barn har en enastående förmåga att påverka sina hjärnor och öka sina studieresultat i skolan. Om vi bara ger dem en knuff i rätt..." står det i DN. Om Man vill veta mera om hur ens avkomma ska få bättre studieresultat - och konkurrera ut Sina kamrater - måste man dock pröjsa. "Sådan Är kapitalismen" *sjunger*.

Ursäkta mycket OT. Men tidningen är bara ute efter att skrämma upp dig så pass mycket att du väljer att köpa artikeln. Och det i bokstavligt bemärkelse.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Re: Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav slackern » 2017-03-02 1:27:00

sugrövmanövern skrev:Jag minns när Rohypnol togs bort från svenska marknaden. The date rape drug. Det kan inte sägas vara annat än mediatokeriers fel. Roche :-)154 . Det tog många år innan man vågade börja använda dess generika alls typ. Vet inte hur det gick för de som då stod på Rohypnol. Många blev nog utan sömnmedicin.

Trotts allt är det ett godkänt läkemedel i Sverige och får förskrivas, i USA är den olaglig och kan ge rätt långa straff för dom som handlar med det och säkert även för missbrukarna som har en förpackning med dom.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav kiddie » 2017-03-02 2:40:34

Rohypnol slutade säljas i Sverige 2004. Vet inte hur lång tid efter det såldes generika på den i Sverige sedan. Jag vet första rundan jag testade denna medicin var det märkesvaran och det var före 2000, tror inte det fanns generika på flunitrazepam då.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Savanten Svante » 2017-03-02 12:18:24

Ny eländesartikel i aftonbladet. Kan nån som har plus sammanfatta?

(eller samma med ny rubrik)

http://www.aftonbladet.se/halsa/a/LzM04 ... tter/promo
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav kiddie » 2017-03-02 12:33:18

Skulle också vilja veta vad det stod...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav kiddie » 2017-03-02 12:37:42

Vet att det hävdas att man riskerar dö i förtid om man tar sömntabletter. Någon studie. Men hur vet de det egentligen? Har de jämfört med de som har lika grava sömnstörningar och knappt sover och de lever ett normallångt liv, eller har de jämfört med friska som sover bra? Om de har jämfört med kraftigt sömnstörda så kan man iallafall undra om de är lika dåliga i sin sömnstörning som de med medicin eftersom de kunnat välja bort medicin.

Om man jämfört med friska så är det kanske inte konstigt att man dör i förtid med sömnmedicin, det finns ju en orsak till att man inte sover bra som säkert inte bara drabbar sömnen utan hela kroppen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-03-03 2:40:59

kiddie skrev:Vet att det hävdas att man riskerar dö i förtid om man tar sömntabletter. Någon studie. Men hur vet de det egentligen? Har de jämfört med de som har lika grava sömnstörningar och knappt sover och de lever ett normallångt liv, eller har de jämfört med friska som sover bra? Om de har jämfört med kraftigt sömnstörda så kan man iallafall undra om de är lika dåliga i sin sömnstörning som de med medicin eftersom de kunnat välja bort medicin.

Om man jämfört med friska så är det kanske inte konstigt att man dör i förtid med sömnmedicin, det finns ju en orsak till att man inte sover bra som säkert inte bara drabbar sömnen utan hela kroppen.


Kohort studie.
svårt att komma undan att folk äter sömnmediciner av anledningar som alltid innebär att man är i sämre skick en dem som inte gör det.
By extrapolating their findings to the entire US population, the researchers estimate that sleeping pills may have been associated with 320,000 to 507,000 excess deaths in 2010. The researchers note that it is possible that their study failed to account for other causes of increased mortality among sleeping pill users, such as depression, anxiety, and other emotional factors, which are kept confidential due to Pennsylvania law. In addition, they note that the study was unable to verify that drugs prescribed to the users were actually dispensed and consumed, nor was it able to account for the possibility that nonusers may have consumed OTC anithistamines or sleeping pills prescribed to others. A randomized, clinical trial could avoid these shortcomings, although the researchers note that running such a trial would likely be seen as unethical.

http://www.pharmacytimes.com/news/sleep ... death-rate
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav kiddie » 2017-03-03 21:29:45

Låter som en skitstudie. Om det är frivilligt att vara med så ser jag inget oetiskt i att göra en studie som faktiskt mäter det som ska mätas.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Påverkar media utskrivning av sömnmedicin?

Inläggav tahlia » 2017-03-09 16:53:01

Att Aftonbladet valde att lägga upp just det där och fokusera det på sin sida vid just det tillfället kan bero på att de, alldeles innan, hade en artikel som tog upp effekterna av sömnbrist.
Den här taktiken av att, efter varandra, lägga ut polariserade artiklar (en gratis och den andra för premium) har de använt tidigare och det tycks fungera eftersom jag ser det allt oftare.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Aspergare och vården



Logga in