Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2017-02-19 14:55:37

1. Namnen bärs av medelålders/äldre personer

2. Namnen låter utländska (men inte anglosaxiska)

3. Namnen påminner om något svenskt el engelskt ord med pinsam betydelse

Precis som jag kunde tänka mig att folk utan minsta perspektiv skulle reagera förr i tiden. Lite enfaldigt "höhö". Sverige är jordens mittpunkt och allt som är osvenskt är fel. Eller som mobbande skolbarn. Om jag finge veta att Gamlic betydde något fint på ryska el något annat språk, så skulle jag inte tycka att det var fult och konstigt längre. Nafisa betyder "gemstone; precious thing" och det påverkar min uppfattning om namnet. Men för andra tycks det inte ha någon betydelse.

Endast jag är en äkta aspie med nördigt intresse för namnens ursprung och betydelse. :P Alla andra är ytliga NT:s som föredrar att göra sig lustiga över allt som avviker och fullkomligt dammsuger efter långsökta otrevliga ord som namnen påminner om. (Ja, jag överdriver, jag vet.)

Är det för att vi är aspergare som "fulaste namnen"-tråden är på 42 sidor och "vackraste namnen" på bara 6 sidor? Eller är det typiskt mänskligt att vara så negativ?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav antonius » 2017-02-19 16:21:03

För att inget barn ska behöva lida för att de hade idioter till föräldrar som gav dem ett hopplöst namn som de sen fick lida för, (t ex moi) borde alla bara ha ett nummer...
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fulaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2017-02-19 16:28:22

antonius skrev:För att inget barn ska behöva lida för att de hade idioter till föräldrar som gav dem ett hopplöst namn som de sen fick lida för, (t ex moi) borde alla bara ha ett nummer...
Alla har ett personligt nummer.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2017-02-19 16:35:03

Alien skrev:Krimtatarer ända bort i Österbotten? Kanske ett ryskt namn? Googlar jag på Gamlic tycks det bara handla om World of Warcraft.


Här kan du läsa om tatarerna i Finland, om dom har spridit ut sig till Österbotten har jag inte den blekaste om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finl%C3%A4ndska_tatarer
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav antonius » 2017-02-19 16:39:32

Huggorm skrev:
antonius skrev:För att inget barn ska behöva lida för att de hade idioter till föräldrar som gav dem ett hopplöst namn som de sen fick lida för, (t ex moi) borde alla bara ha ett nummer...
Alla har ett personligt nummer.


Just precis, men det vill man inte skylta med för det kan illvilliga idioter missbruka, eller om man är född på ett i NT:världen konstigt datum kan man bli hånad för det, utan man kan ha ett "smeknamns" nummer istället, som inte är kopplat till banker etc... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fulaste namnen?

Inläggav Dagobert » 2017-02-19 16:51:24

Dagobert skrev:Nu förstår jag inte. Vilka kriterier skulle vi ha då?

Jag menade vilka kriterier du tycker att vi borde ha om inte tid och rum räcker.


Alien skrev:Om jag finge veta att Gamlic betydde något fint på ryska el något annat språk, så skulle jag inte tycka att det var fult och konstigt längre. Nafisa betyder "gemstone; precious thing" och det påverkar min uppfattning om namnet. Men för andra tycks det inte ha någon betydelse.

Jaså, tog du upp Gamlic för att du tyckte det var fult? Räcker det inte att någon någongång någonstans har tyckt det var ett bra namn? Det inlägget passar bättre i en tråd om namns betydelse.

Ang. Nafisa:
Kahlokatt skrev:Jag tycker mer synd om ungar som heter Bajramsa, Anass, Fjolla, Ruken och Nafisa och flyttar till Sverige.

Gissningsvis med tanke på mobbande "svennebananer", hon skrev inte att hon tyckte det var fult, "höhö".
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-02-19 19:07:41

Dagobert skrev:Ang. Nafisa:
Kahlokatt skrev:Jag tycker mer synd om ungar som heter Bajramsa, Anass, Fjolla, Ruken och Nafisa och flyttar till Sverige.

Gissningsvis med tanke på mobbande "svennebananer", hon skrev inte att hon tyckte det var fult, "höhö".


Nej, det gjorde jag faktiskt inte och det sårar mig att du kommer med sådana insinuationer, Alien. Jag skulle aldrig drömma om att mobba någon för hens namn. Jag mår fortfarande dåligt för att jag började fnissa när en person berättade sitt andranamn för mig och det var ett typiskt gammalt tantnamn. Otroligt barnsligt av mig!

Om du går igenom vad jag har skrivit om namn, Alien, så ser du att jag har startat åtminstone två trådar där jag skäller ut personer som dömer ut namn bara för att de låter fel på engelska.
I sina respektive kulturer är det inget fel alls på namnen Bajramsa ("festlighet" på turkiska), Anass ("vänlighet" på arabiska), Fjolla ("snöflingor" på Albanska), Ruken ("leende", vet ej på vilket språk) eller Nafisa ("ädelsten" på arabiska). Likaså är det inget fel på Jerk och Jerker i Sverige. Men det kommer alltid finnas idioter som tycker att vissa namn är hysteriskt roliga.
Att jag sedan skrattar åt den holländske forskaren Kommer Brunt betyder inte att jag tycker att hans namn är "fel" och "fult", bara att det låter jäkligt kul på svenska. Tror du jag skulle ställa mig framför Kommer Brunt och hånskratta åt hans namn? Eller tror du jag skulle söka upp estniskan Pille Rünk och håna henne för hur snuskigt hennes namn låter på svenska?

Jag tappar helt lusten att skriva något i den här tråden när man skall pekas ut som en elaking! Jag blir ledsen. Jag mår dåligt nog som det är utan att pekas ut som nån jävla mobbare så fort jag skriver något. Jag anstränger mig hela dagarna för att inte trampa någon på tårna, men lik förbannat lyckas jag reta upp folk så fort jag trycker ned en tangent! FAN!! :cry:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-02-19 19:26:02

Tyvärr, vi måste lägga ned hela den här tråden, för man får inte tycka att namn är fula, då är man ytlig och fördomsfull.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav atoms » 2017-02-20 0:18:33

Moderator:


Ett antal inlägg som innehåller påhittade namn har brutits ut till en ny tråd.

Första inlägget - post1424007.html#p1424007
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-20 1:32:32

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:Fridtjuv Berg hette ecklesiastikministern 1905.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fridtjuv_Berg


Ja, vad är det för fel med fornnordiska namn?

Fel och fel, det är kul att nån kan ha "tjuv" i sitt namn.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav kiddie » 2017-02-20 12:15:04

Är Gubb Jan Stigson ett fult namn?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-20 12:20:38

Det beror på vem man frågar. Alien kanske tycker det är ett nobelt klingande namn.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav Dagobert » 2017-02-20 12:22:01

Alien skrev:Är det för att vi är aspergare som "fulaste namnen"-tråden är på 42 sidor och "vackraste namnen" på bara 6 sidor? Eller är det typiskt mänskligt att vara så negativ?

Typiskt mänskligt.
Du skrev själv bara 4 inlägg om namn under trådens första vecka 2012, därefter inget.
vackraste-fornamnen-t30572.html
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-02-21 23:08:20

Många ryska namn är vackra och pampiga, men ett namn jag verkligen inte gillar är GLEB. Det låter som något man hostar upp.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2017-02-22 1:55:25

kiddie skrev:Är Gubb Jan Stigson ett fult namn?


Inte vackert men personligt. Ett namn man kommer ihåg. Jag antar att Gubb är ett gårdsnamn, inget förnamn?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2017-02-22 2:11:20

Kahlokatt skrev:Många ryska namn är vackra och pampiga, men ett namn jag verkligen inte gillar är GLEB. Det låter som något man hostar upp.

Nej, jag gillar inte heller ljudkombinationen. Generellt är jag inte förtjust i enstaviga namn. Och antagligen associerar jag Gleb med ord som "slob", "blob", "bleb" och "glib".

Men jag var tvungen att slå upp namnet, misstänkte att det är en förkortad form. Och det är faktiskt skandinaviskt till ursprunget:
Russian and Ukrainian form of the Old Norse name Guðleifr, which was derived from the elements guð "god" and leifr "heir".
http://www.behindthename.com/name/gleb

En modern svensk form borde bli Gudleif, Godleif el Gottleif. Som Gudmar, Gudrun el Gottfrid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav Dagobert » 2017-02-22 5:22:21

Hjukström trodde jag var en felskrivning.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-22 6:02:55

Dagobert skrev:Hjukström trodde jag var en felskrivning.

Det trodde jag också, men så såg man den stavningen lite för många gånger för att det skulle kunna vara så.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav geocache » 2017-02-22 17:05:12

Flertalet dansbandsnamn är "fula", anser jag... några exempel finns här http://katastrofalaomslag.blogspot.se/s ... l/Dansband
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Fulaste namnen?

Inläggav Kostymhippie » 2017-02-22 18:29:18

geocache skrev:Flertalet dansbandsnamn är "fula", anser jag... några exempel finns här http://katastrofalaomslag.blogspot.se/s ... l/Dansband


Tonfixarna såg ut som ett gäng från något DV eller lärvux.
Deras outfits lämnar en hel del i övrigt att önska.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Fulaste namnen?

Inläggav Qwerty42 » 2017-02-22 20:39:14

Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Fulaste namnen?

Inläggav Huggorm » 2017-02-22 21:11:04

_______ skrev:Dick Woodcock

Bevis: https://www.linkedin.com/in/dick-woodcock-1ba23920
Förnamnet valdes nog inte av en slump... Men efternamnet är ju det engelska namnet på morkulla så det är inte så konstigt som det låter
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2017-02-22 21:53:04

Kostymhippie skrev:
geocache skrev:Flertalet dansbandsnamn är "fula", anser jag... några exempel finns här http://katastrofalaomslag.blogspot.se/s ... l/Dansband


Tonfixarna såg ut som ett gäng från något DV eller lärvux.
Deras outfits lämnar en hel del i övrigt att önska.


Det var något med att de skulle kunna deklarera det som "scenkläder". Annars tror jag inte nödvändigtvis att dansbandsmusiker har sämre klädsmak än andra. Kanske sämre omdöme, dock.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Dagobert » 2017-02-22 22:34:36

Kahlokatt skrev:Det var något med att de skulle kunna deklarera det som "scenkläder".

Visst ja, för att vara avdragsgilla skulle dansbandskläder sticka ut för mycket för att kunna användas utanför scenen.

Och det var nån här som förslog att vi skulle gadda oss samman och köpa likadana kläder och använda till vardags för att förstöra deras skatteplan. :D
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Språket



Logga in