Hjälp, kan inte installera skrivaren på Mac laptop!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hjälp, kan inte installera skrivaren på Mac laptop!

Inläggav Alien » 2017-02-16 17:54:51

Min gamla stationära dator bara dog. Så nu skriver jag på dotterns gamla Mac laptop. Har stoppat in skrivarens sladd i laptopen. Skirvaren lyser grön.

Men när jag ska skriva ut kommer kommandot "Save" istf "Print". Jag klickar på Save och vet inte var det sparade dokument nu finns. Det ursprungliga finns på Google Drive.

Försöker igen och klickar nu på "Print using system dialog" och då kommer "No printer selected" och när jag försöker med "Add printer" kommer en ruta upp där jag ska skriva in namn (skrivarens märke antar jag), men det går inte att skriva någonting.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, kan inte installera skrivaren på Mac laptop!

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-16 18:35:00

Vad heter skrivaren?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Hjälp, kan inte installera skrivaren på Mac laptop!

Inläggav ankhh » 2017-02-16 18:38:23

Skrivaren ska synas automatiskt i dialogfönstret Add printer om Mac-en "ser" den, så det är problemet. (Att Mac-en inte känner av skrivaren, alltså.) Fälten för Name och Location (motsvarande på svenska) kan man skriva vad man vill i, t.ex. för att identifiera färgskrivaren i källaren, om man har hus med många skrivare.

Kanske prova att slå av och sedan på skrivaren, och se om Mac-en då upptäcker den?

Prova en annan USB-port, om det finns flera?

---

När skrivaren väl syns går det att välja den genom att klicka på den, och så fylla i annat namn och annan plats än de automatiska, om man vill. Mac-ar brukar vara duktiga på att hitta drivrutiner (sista dialogrutan, förutsätter förstås nätverksanslutning, men det har du ju om du kör från Google Drive), men misslyckas den fungerar den generiska som går att välja i drop-down-menyn i de allra flesta fall för enkla utskrifter.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hjälp, kan inte installera skrivaren på Mac laptop!

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-16 18:50:04

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Hjälp, kan inte installera skrivaren på Mac laptop!

Inläggav Alien » 2017-02-16 21:29:52

Tack för era svar!

Maken drog (under irriterat svärande) en del sladdar, och nu är det en sladd som slutar i en röd rektangel i datorn. Och plötsligt så kommer det ett program liksom från himlen/rymden och föreslår att jag ska ladda ner det. Jag gör det och då är skrivaren automatiskt installerad/konfigurerad. Men dokumentet som jag skulle ha skickat idag blir skickat först i morgon.

"Googla det", blir ofta förslaget. Men jag förstår ofta inte alls vad jag läser, som oftast är på engelska. Försökte med en video på youtube "for Dummies", men den förutsatte att något skulle redan vara klart, som inte var det på min dator.

Att fråga dottern hjälpte inte, hon hade aldrig haft någon skrivare kopplad till denna laptop.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp, kan inte installera skrivaren på Mac laptop!

Inläggav ankhh » 2017-02-16 21:50:46

Men så bra att det löste sig (trots svärande). :-)Happy

Jag har ingen aning om vilken anslutning som ser ut som en röd rektangel på en bärbar Mac (har en Mac mini, alltså liten stationär, här), men programmet från himlen/rymden är jag bekant med. Känner Mac bara av att man har anslutit en ny skrivare letar den (för det allra mesta) upp rätt drivrutin på nätet, frågar artigt om man vill installera den, och sedan funkar det.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hjälp, kan inte installera skrivaren på Mac laptop!

Inläggav Alien » 2017-02-16 21:56:52

Ja, den helsvarta sladden var tydligen fel (trots att skrivaren lyste grön) för då kom inget program från himlen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in