Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 1:42:20

Funderar lite vagt på folkhögskolekurser. Men inte främst de som "bara" är för folk med AS, utan andra mer specialinriktade. Har sett att det finns mkt på distans då också. Och tänkte personligen på mer "rejäla" kurser, attde pågår åtminstone ett halvår eller ett år. Både heltid, halvtid och 1/4-tid.

Till exempel datakurs, fotokurs, skrivarkurs, Finns kanske mer man kan läsa på distans.

Synpunkter? Erfarenheter?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav ankhh » 2017-01-30 2:03:12

Spontant: om du ser en kurs (eller flera, förstås) som du är intresserad av, var inte rädd för att kontakta kursansvariga med frågor om hur det praktiskt går till.

Sådant som jag tycker är väsentligt - tänker just nu på distanskurser, men det kan ju vara vettigt att kolla om man tänker gå på plats också.

  • Finns det något slags närvaroplikt? (Ibland har distanskurser en eller flera träffar på plats, ibland ska man vara med på lektioner/föreläsningar/gruppövningar över nätet på bestämda tidpunkter.)
  • Finns det delmoment med bestämda deadlines under kursens gång? (Personligen blir jag störd av sånt, föredrar att läsa och öva i egen takt.)
  • Studerar man ensam eller finns det obligatoriska grupparbeten? (Jodå, det händer att man antas grupparbeta på distans också.)
  • Hur går examinationen till? (Kan t.ex. vara löpande inlämningsuppgifter, praktiska uppgifter, projekt + redovisning, prov/tentamen på hela kursen...)
  • Kan man hoppa av om kursen trots allt inte passar, eller om man inte orkar studera trots allt? Ska det helst göras inom en viss tid efter kursstart?
  • Kan man få extra funktionshinderstöd vid behov, eller kanske anpassning av arbetssätt?

Och, tar du studielån är det ju jätteviktigt att hålla koll på vad som gäller där.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 2:49:30

Tack!!! :D
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 2:54:51

Det här som Ankhat skrev ovan är något jag funderar mycket på just nu:

"Finns det delmoment med bestämda deadlines under kursens gång? (Personligen blir jag störd av sånt, föredrar att läsa och öva i egen takt.)"

Ja, sånt tycker jag kan vara extremt stressande. En del personer blir taggade och entusiasmerade av deadlines verkar det som. Jag blir nog tyvärr mer stressad. När jag funderar över detta tänker jag att jag kanske skulle ägna mig helt och hållet åt självstudier istället. :-)063
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 2:58:51

Finns funktionshinderstöd på folkhögskola också? Alltså på linjer som inte främst är tänkta för folm med Asperger?

( jag känner till att det ska finnas något slags stöd när man studerar på högskola, när jag gjorde det så hade jag inte fått någon diagnos än.)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-30 3:17:56

Finns det något slags närvaroplikt? (Ibland har distanskurser en eller flera träffar på plats, ibland ska man vara med på lektioner/föreläsningar/gruppövningar över nätet på bestämda tidpunkter.)
-Ja närvaroplikt finns det förstås. Det kan variera, har varit med om 70 procent och 85 procent.


Finns det delmoment med bestämda deadlines under kursens gång? (Personligen blir jag störd av sånt, föredrar att läsa och öva i egen takt.)
-Deadlines är att ta i om vi snackar folkhögskola. Det är mer av överenskommen tid och plats som det ofta ruckas på eller som skjuts upp.

Studerar man ensam eller finns det obligatoriska grupparbeten? (Jodå, det händer att man antas grupparbeta på distans också.)
-På folkhögskolor älskar man grupparbeten och den som hellre jobbar själv ses i princip som moraliskt klandervärd vilket också påverkar slutomdömet negativt.

Hur går examinationen till? (Kan t.ex. vara löpande inlämningsuppgifter, praktiska uppgifter, projekt + redovisning, prov/tentamen på hela kursen...)
-I regel gruppredovisningar och sällan eller aldrig regelrätta prov. Dessa ruckas också på och skjuts ofta upp.

Kan man hoppa av om kursen trots allt inte passar, eller om man inte orkar studera trots allt? Ska det helst göras inom en viss tid efter kursstart?
-Jo visst kan du det, men går du på CSN kan det bli problem.

Kan man få extra funktionshinderstöd vid behov, eller kanske anpassning av arbetssätt?
-Nja, folkhögskolor med särskilda aspergerlinjer och aspergerklasser bör undvikas eftersom dessa präglas mycket av funktionshinderkultur och allmänt dalt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 3:25:23

KrigarSjäl skrev:Finns det något slags närvaroplikt? (Ibland har distanskurser en eller flera träffar på plats, ibland ska man vara med på lektioner/föreläsningar/gruppövningar över nätet på bestämda tidpunkter.)
-Ja närvaroplikt finns det förstås. Det kan variera, har varit med om 70 procent och 85 procent.


Finns det delmoment med bestämda deadlines under kursens gång? (Personligen blir jag störd av sånt, föredrar att läsa och öva i egen takt.)
-Deadlines är att ta i om vi snackar folkhögskola. Det är mer av överenskommen tid och plats som det ofta ruckas på eller som skjuts upp.

Studerar man ensam eller finns det obligatoriska grupparbeten? (Jodå, det händer att man antas grupparbeta på distans också.)
-På folkhögskolor älskar man grupparbeten och den som hellre jobbar själv ses i princip som moraliskt klandervärd vilket också påverkar slutomdömet negativt.

Hur går examinationen till? (Kan t.ex. vara löpande inlämningsuppgifter, praktiska uppgifter, projekt + redovisning, prov/tentamen på hela kursen...)
-I regel gruppredovisningar och sällan eller aldrig regelrätta prov. Dessa ruckas också på och skjuts ofta upp.

Kan man hoppa av om kursen trots allt inte passar, eller om man inte orkar studera trots allt? Ska det helst göras inom en viss tid efter kursstart?
-Jo visst kan du det, men går du på CSN kan det bli problem.

Kan man få extra funktionshinderstöd vid behov, eller kanske anpassning av arbetssätt?
-Nja, folkhögskolor med särskilda aspergerlinjer och aspergerklasser bör undvikas eftersom dessa präglas mycket av funktionshinderkultur och allmänt dalt.


Tack!!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 3:27:33

Ja, detta med grupparbeten är inte alls min grej förstås... :-)004

Jag gillar att jobba självständigt...
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 3:30:28

KrigarSjäl skrev:Finns det något slags närvaroplikt? (Ibland har distanskurser en eller flera träffar på plats, ibland ska man vara med på lektioner/föreläsningar/gruppövningar över nätet på bestämda tidpunkter.)
-Ja närvaroplikt finns det förstås. Det kan variera, har varit med om 70 procent och 85 procent.


Finns det delmoment med bestämda deadlines under kursens gång? (Personligen blir jag störd av sånt, föredrar att läsa och öva i egen takt.)
-Deadlines är att ta i om vi snackar folkhögskola. Det är mer av överenskommen tid och plats som det ofta ruckas på eller som skjuts upp.

Studerar man ensam eller finns det obligatoriska grupparbeten? (Jodå, det händer att man antas grupparbeta på distans också.)
-På folkhögskolor älskar man grupparbeten och den som hellre jobbar själv ses i princip som moraliskt klandervärd vilket också påverkar slutomdömet negativt.

Hur går examinationen till? (Kan t.ex. vara löpande inlämningsuppgifter, praktiska uppgifter, projekt + redovisning, prov/tentamen på hela kursen...)
-I regel gruppredovisningar och sällan eller aldrig regelrätta prov. Dessa ruckas också på och skjuts ofta upp.

Kan man hoppa av om kursen trots allt inte passar, eller om man inte orkar studera trots allt? Ska det helst göras inom en viss tid efter kursstart?
-Jo visst kan du det, men går du på CSN kan det bli problem.

Kan man få extra funktionshinderstöd vid behov, eller kanske anpassning av arbetssätt?
-Nja, folkhögskolor med särskilda aspergerlinjer och aspergerklasser bör undvikas eftersom dessa präglas mycket av funktionshinderkultur och allmänt dalt.


Vad menas med funktionshinderkultur? Varför Är det dåligt? Om man behöver stöd?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-30 3:32:32

Syftar inte på stödet i sig utan på de attityder och bemötanden som ofta vidhäftar stödet eller anpassningen ifråga. Det är inte ovanligt att vuxna aspergare blir behandlade som barn i såna sammanhang.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 3:35:28

Jag funderar både på distanskurs.

Och lite på skrivarkurs eller nåt annat. Foto kanske, som inte är distans också. Om man går något sådant så borde det väl vara mycket självständigt arbete och inte så mycket grupparbeten?

Vet egentligen inte om jag skulle orka något av alternativen, men kanske längre fram. Så bra att fundera lite redan nu... Både på distanskurs och kurs man går iväg till.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 3:36:49

KrigarSjäl skrev:Syftar inte på stödet i sig utan på de attityder och bemötanden som ofta vidhäftar stödet eller anpassningen ifråga. Det är inte ovanligt att vuxna aspergare blir behandlade som barn i såna sammanhang.


Ok, ja det låter ju inte så roligt att bli behandlad som ett barn när man är vuxen. Det skulle kännas förminskande.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-30 6:06:58

Skrivarkurser fungerar nog annorlunda med mer eget skrivarbete.
Verkar det intressant så kör på!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 17:19:26

KrigarSjäl skrev:Skrivarkurser fungerar nog annorlunda med mer eget skrivarbete.
Verkar det intressant så kör på!


Tack!

Är fortfarande osäker men håller på och "samlar in information inför framtiden". Det verkar som det kan vara en hel del grupparbeten av olika slag på skrivarkurser också. I min perfekta värld så skulle jag nog hitta en mentor att bolla text med direkt, one-to-one och slippa engagera mig så mycket i andras texter.

Och det verkar som att de flesta distanskurser går ut på att man delas in i responsgrupper och ska läsa och ge respons på väldigt många andra som skriver. Jag vet inte om jag skulle fixa det och samtidigt komma framåt i mitt eget novell-skrivande. Jag har en tendens att fångas upp för mycket av vad andra gör då, i alla fall blev det så för mig när jag gick en kort kvällskurs som var upplagd på det viset, jag hann liksom inte med mitt eget skrivande. "Alla andra" verkade tycka att det var jättebra med dead-lines medan jag bara gick i baklås av sådant.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 17:19:56

Tack alla för bra "input" i tråden!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Montag » 2017-01-31 19:34:47

Fleure123 skrev:
KrigarSjäl skrev:Skrivarkurser fungerar nog annorlunda med mer eget skrivarbete.
Verkar det intressant så kör på!


Tack!

Är fortfarande osäker men håller på och "samlar in information inför framtiden". Det verkar som det kan vara en hel del grupparbeten av olika slag på skrivarkurser också. I min perfekta värld så skulle jag nog hitta en mentor att bolla text med direkt, one-to-one och slippa engagera mig så mycket i andras texter.

Och det verkar som att de flesta distanskurser går ut på att man delas in i responsgrupper och ska läsa och ge respons på väldigt många andra som skriver. Jag vet inte om jag skulle fixa det och samtidigt komma framåt i mitt eget novell-skrivande. Jag har en tendens att fångas upp för mycket av vad andra gör då, i alla fall blev det så för mig när jag gick en kort kvällskurs som var upplagd på det viset, jag hann liksom inte med mitt eget skrivande. "Alla andra" verkade tycka att det var jättebra med dead-lines medan jag bara gick i baklås av sådant.

För att bli en kompetent skrivare är det bra att vara en kompetent läsare också. När jag gick skrivarkurs så gick jag runt och frivilligt gav respons på kurskamraters texter för att det hjälpte mig förstå och nöta in vad som gör en text bra eller inte. Man blir populär av det, också.
Montag
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2015-05-22
Ort: Karlstad

Studier efter gymnasiet, t ex folkhögskola.

Inläggav Fleure123 » 2017-01-31 20:02:47

Montag skrev:
Fleure123 skrev:
KrigarSjäl skrev:Skrivarkurser fungerar nog annorlunda med mer eget skrivarbete.
Verkar det intressant så kör på!


Tack!

Är fortfarande osäker men håller på och "samlar in information inför framtiden". Det verkar som det kan vara en hel del grupparbeten av olika slag på skrivarkurser också. I min perfekta värld så skulle jag nog hitta en mentor att bolla text med direkt, one-to-one och slippa engagera mig så mycket i andras texter.

Och det verkar som att de flesta distanskurser går ut på att man delas in i responsgrupper och ska läsa och ge respons på väldigt många andra som skriver. Jag vet inte om jag skulle fixa det och samtidigt komma framåt i mitt eget novell-skrivande. Jag har en tendens att fångas upp för mycket av vad andra gör då, i alla fall blev det så för mig när jag gick en kort kvällskurs som var upplagd på det viset, jag hann liksom inte med mitt eget skrivande. "Alla andra" verkade tycka att det var jättebra med dead-lines medan jag bara gick i baklås av sådant.

För att bli en kompetent skrivare är det bra att vara en kompetent läsare också. När jag gick skrivarkurs så gick jag runt och frivilligt gav respons på kurskamraters texter för att det hjälpte mig förstå och nöta in vad som gör en text bra eller inte. Man blir populär av det, också.


Ja, det har du förstås rätt i. :-)

Men då var det en kurs IRL? Så att du kunde ge kommentarer muntligt istället för skriftligt? Var det en bra kurs?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in