Svenska dramathrillern "Innan vi dör" på TV1, ser ni den?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Svenska dramathrillern "Innan vi dör" på TV1, ser ni den?

Inläggav Alien » 2017-01-29 21:47:20

svt skrev:Hanna Svensson är en polis med hög moral och fasta principer. För två år sedan anhöll hon sin egen son Christian för knarklangning. Han har just avtjänat sitt straff men till Hannas stora sorg vill han inte längre veta av henne. När hennes kollega och älskare Sven försvinner upptäcks att han bedrivit en hemlig utredning om ett kriminellt MC-gäng. Bara Hanna vet att Sven har en infiltratör och hon tar över SMS-kontakten på Svens mobil. Hanna vet inte vem det är, bara att täcknamnet är "Inez". Snart inser Hanna vidden av utredningen. Ett brutalt och djävulskt iscensatt maktövertagande är på gång i den undre världen, och Inez är Hannas enda chans att förhindra det. Samtidigt måste hon hitta Sven. I rollerna: Marie Richardson, Adam Pålsson, Alexej Manvelov, Magnus Krepper, Sofia Ledarp, Johan Hedenberg, m fl. Regi: Simon Kaijser.
http://www.svtplay.se/video/11933746/in ... ?info=visa

Inte konstigt kanske att förhållandet mellan Hanna och hennes son Christian är spänt och distanserat. Hur många föräldrar skulle se till att deras eget barn åkte i fängelse? I princip vill vi att barnen ska ta konsekvenserna av sina handlingar, men i praktiken curlar vi dem och gör allt för att de ska just slippa ta konsekvenserna.

Christian jobbar nu som diskare på en restaurang. Inget statusjobb precis men det är ju bättre att han jobbar än langar narkotika. Fast familjen som äger restaurangen är just en kriminell kroatisk familj som ägnar sig åt knarklangning.

Spoiler: visa
Vad Hanna inte vet är att "Inez" är hennes son Christian som jobbar som infiltratör på restaurangen och den ende som vet det är den försvunne Sven. Det är farligt för Christian om hans arbetsgivare får veta att hans mor är polis. Det är döden för Christian om de misstänker att han spionerar på dem. Hanna och Inez har nu kontakt via Svens mobil men ingen vet vem den andra är.


Det är spännande och jag tycker Marie Richardson spelar bra som polisen Hanna.

Det verkar finnas en läcka inom polisen, vem kan det vara? Svens närmaste kollega misstänker t o m Hanna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska dramathrillern "Innan vi dör" på TV1, ser ni den?

Inläggav nallen » 2017-01-29 22:33:34

Jag tyckte första delen var OK eller rent av ganska bra, men andra delen var mest seg. Tredje delen har jag inte sett ännu.

Berättarstilen, och kanske även handlingen, är rörig och som i så många andra svenska produktionen är skådespelet överdrivet och allmänt konstlat. Även detaljer i både miljöer och handling känns konstiga, som om manusförfattaren eller scenograf inte förstått vad det är de försöker visa.

Jag har svårt att se att serien kommer att hålla i tio avsnitt - tre hade kanske varit lagom, men vi får väl se, jag ska se nästa avsnitt i alla fall.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Svenska dramathrillern "Innan vi dör" på TV1, ser ni den?

Inläggav nescio » 2017-01-30 15:44:01

Serien är bra (hittills).
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svenska dramathrillern "Innan vi dör" på TV1, ser ni den?

Inläggav Alien » 2017-01-30 19:14:52

Ja, tio avsnitt känns för mycket, men får se vad de kan hitta på för ytterligare svängar. Det kändes som om serien skulle ha kunnat sluta i går. Men så kom en tvist när Hanna och Björn skulle gripa mördaren när han kom ut från en pizzeria. "Skjut honom i benet", sa chefen i telefon, "jag tar ansvaret".

Spoiler: visa
Men då förhindrar Björn handgripligen Hanna från att skjuta Svens mördare. Det viktigaste är att få fast hela gänget, inte bara denne mördare.


Att vara infiltratör tycker jag verkar vara ett helvete. Hela tiden spela en roll och så rapportera till polisen på sin "tjallartelefon". Bara att ha två mobiler på sig är ju misstänkt. Vem har det? Förutom gifta som är otrogna.

Spoiler: visa
Så man oroar sig för Christian. Och vad gör han då när han redan lever så farligt? Inleder en relation med sin "gangsterkompis" flickvän Blanka. Livsfarligt för henne och för honom. Det sista han borde göra. Beter sig folk verkligen så idiotiskt el är det författarna som bara skruvar upp spänningen till max?


Dessutom finns det en läcka inom polisen också. Därför bildar chefen, Björn och Hanna en hemlig utredningsgrupp, som träffas hemma hos Björn av någon anledning. Varför hos Björn som tydligen har minst två thailändskor boende hos sig och inte hos Hanna som bor ensam? Vem kan spionen hos polisen vara?
Spoiler: visa
Just nu misstänker jag antingen Vicky el Rakel.


Hanna är verkligen en engagerad polis. Men tydligen har detta bara medfört att karriären gått nedåt, det är därför hon hamnat på ekoroteln, och hennes egen chef vill pensionera henne. Låter orealistiskt, när vi redan har ont om poliser och många erfarna slutar, varför vill man göra sig av med en både erfaren och engagerad polis då? Enda orsaken jag kan tänka mig är att hon inte är tillräckligt smidig och diplomatisk.

Nu har det kommit en hund in i handlingen som en slags "comic relief" och då oroar jag mig för den. Det brukar inte gå så bra för djur i thrillers. Den stackars hunden Jönsson får gå från den ena till den andra, ingen har tid med honom. Bara det inte slutar med bilden av en död blodig hund! (Det är hemskt att se även om det är fejk.)

Spoiler: visa
Svens änka vill helt kallsinnigt låta avliva honom. Det var ju mannens hund, inte hennes. Nu förstår jag att Sven var otrogen, en sådan hemsk kvinna som inte har det minsta flockkänsla med hunden. Christian bryr sig mer om hunden (han var fästad vid Sven) men lämnar honom sedan till sin far, som lämnar honom till sitt ex, Christians mor Hanna. Denna hunden den ska vandra, från den ena till den andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska dramathrillern "Innan vi dör" på TV1, ser ni den?

Inläggav kiddie » 2017-03-15 8:12:27

Jag har kollat tills nu. Förutom att spänning måste byggas upp i onödan tycker jag om serien för den är så himla mörk. Man undrar om det som offras är värt det man vinner. Och tycker Christians dåligmående skildras bra. Verkligen mörk och obehaglig stämning, berörande.

Men sedan undrar jag

Spoiler: visa
Om nu Sven uppgav sin källa, Christer, så måste han ha vetat att Christer var Inez. Minns jag fel att det ännu inte var uppdagat vem Inez var då? Sedan så visste den där mördaren från början nästan att Christian var spion så varför gjorde han inget för att utnyttja kontakten eller stoppa Christian innan?


Fattar lixom inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svenska dramathrillern "Innan vi dör" på TV1, ser ni den?

Inläggav Alien » 2017-03-21 0:50:20

Ja, Hanna som var så rättrådig från början, hur gick det med hennes principer?

Spoiler: visa
Hon avrådde Christian från att vittna mot gangsterfamiljen, eftersom det var för farligt så länge de inte visste vem läckan hos polisen var. Vi tittare fick i sista avsnittet veta vem det var. Men läckan visste själv inte att Christian var infiltratören hos Mimicas förrän då.

Och för att rädda Christian var Hanna beredd att döda gangsterledaren Davos och hans närmaste hantlangare och gräva ned liken istf att meddela polisen.


Och Christian tvingas kallblodigt skjuta ner en person i sin roll som gangstermedhjälpare. En som fick skulden för att vara "råttan". Christian kunde inte säga att vederbörande var oskyldig utan att avslöja sig själv. Och eftersom detta filmades riskerar Christan att bli åtalad för mord.

Den oväntade tvisten kom alltså alldeles i slutet av näst sista avsnittet.

Spoiler: visa
Davor (och hans mor och vem mer?) visste alltså från början att Christian var spion. Därför var hela historien om miniubåten fejk. Allt för att lura så många poliser som möjligt i en fälla och döda dem.
Men Davor var alltså beredd att offra den lojale maffiamedlemmen Stefan Vargic, systerns tilltänkte make, för att vagga Christian i säkerhet. Och för att få bildbevis på att han mördat. Det tycker jag verkar svårt att förstå. Stefan var inte så smart, så han kunde offras?


Sedan fattade jag inte alls vem som mördade Mobsterledarens fru och varför. Jag kunde aldrig skilja på de olika mc-gängsmedlemmarna.

Jag undrar om det blir någon fortsättning?

Spoiler: visa
Visserligen är Mimicaledaren Davor död men hans mor lever och kan säkert vara ute efter hämnd.


Jag tyckte serien var bra (även om jag missade vissa saker). Den var nästan otäckt spännande. Hela tiden var jag orolig för att Christian skulle bli avslöjad och vad han skulle tvingas göra i sin roll som gangster. Det var så jag tyckte det var nervpåfrestande att kolla. Jag lever mig kanske alltför mycket in i handlingen, som om allt vore på riktigt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska dramathrillern "Innan vi dör" på TV1, ser ni den?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-03-21 1:27:18

Har sett alla tio avsnitt.

Dussindeckare av sedvanligt svenskt format.
Bikers och juggegangstrar framställda på klichéartat vis.
Marie Richardsson gör en polistyp vi sett alltför många gånger tidigare.
Med typisk skådespelarröst. De andra snutarna har samma skådespelarröster.
Huvudpersonen en tvålfager tintintyp.
Alltsammans både låter och ser ut som Wallander.
Intrigturer hit eller dit förändrar inte saken - det är det gamla vanliga med svek och dubbelspel.

Nä, det här var ingenting nytt och ingenting som engagerar.
2-3 av 10.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svenska dramathrillern "Innan vi dör" på TV1, ser ni den?

Inläggav nescio » 2017-03-21 15:05:53

Väldigt ovanligt slut på en serie om poliser och bovar.
Spoiler: visa
Att polisen bara avrättar bovarna för att de inte kan sätta fast dem.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Svenska dramathrillern "Innan vi dör" på TV1, ser ni den?

Inläggav Alien » 2023-08-25 17:53:25

Det var alltså två säsonger av den svenska serien.

Men nu finns det en brittisk version också, Before we die. Hanna Svensson har blivit Hannah Laing.

Lesley Sharp spelar huvudrollen som kriminalkommissarie Hannah Laing i den gripande kriminalserien Before We Die. Hannahs partner och kollega Sean försvinner och polisen påbörjar sökandet efter honom. Spåren leder till den undre världen och snart gör Hannah en fruktansvärd upptäckt som kommer att förändra livet för hennes familj. Before We Die är baserad på den svenska serien Innan vi dör.
https://www.tv4play.se/program/68c86c23 ... ore-we-die

Lesley Sharp såg bekant ut, hon har spelat i kriminalserien Scott och Bailey. I remaken utspelar sig handlingen i Bristol men har spelats in i Bryssel (!), antagligen pga ekonomiska orsaker.

Visas f n på Britbox (på TV4 Play+), så inget jag kan se.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in