Läsa böcker "systematiskt"

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 18:59:01

Någon/några som har något "uttänkt system" för bokläsandet? Tänker på både skönlitteratur och facklitteratur.

Till exempel att man bestämmer sig för att läsa alla ryska klassiker. Eller "bara" Selma Lagerlöf under några månader, eller "allt" om katter?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav KrigarSjäl » 2017-01-18 19:00:38

Nej, eftersom jag läser av lust och inte av plikt.

Läsning är för mig ingen uppgift utan en naturlig del av livet, som att äta eller andas.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 19:07:09

KrigarSjäl skrev:Nej, eftersom jag läser av lust och inte av plikt.


Good point! :)

Fast jag tänkte mig att en del kanske tycker det känns lustfyllt att läsa böcker enligt något slags system som de själva hittat på? Det verkar i alla fall inte vara helt ovanligt att göra så.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav RapeRegs » 2017-01-18 19:15:10

Ett roligt sätt att läsa in sig på ett forskningsområde är att börja "från början" och följa med utvecklingen som ett sorts intellektuellt äventyr.

Om du t.ex. är nyfiken på vad gravitation är kan du börja med de teorier man hade under antiken och sedan successivt läsa dig framåt för att sätta dig in i mer och mer komplicerade (och oftast felaktiga) teorier. På köpet kommer du lära dig en hel del om matematik och fysik.

Det är en rafflande berättelse där kristendomens företrädare spelar ondskefulla bovar och där den aspiga vetenskapsmannen hjältemodigt försöker hitta sanningen till varje pris. En sorts visselblåsare innan det ens fanns visselblåsare.

Gravitationens historia är dessutom kantad av smarta, roliga och galna experiment.

Tillsammans med Aristoteles, Galilei, Newton och Einstein mfl har du inte en tråkig sekund, jag lovar!
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Fleure123 » 2017-01-18 20:02:33

RapeRegs skrev:Ett roligt sätt att läsa in sig på ett forskningsområde är att börja "från början" och följa med utvecklingen som ett sorts intellektuellt äventyr.

Om du t.ex. är nyfiken på vad gravitation är kan du börja med de teorier man hade under antiken och sedan successivt läsa dig framåt för att sätta dig in i mer och mer komplicerade (och oftast felaktiga) teorier. På köpet kommer du lära dig en hel del om matematik och fysik.

Det är en rafflande berättelse där kristendomens företrädare spelar ondskefulla bovar och där den aspiga vetenskapsmannen hjältemodigt försöker hitta sanningen till varje pris. En sorts visselblåsare innan det ens fanns visselblåsare.

Gravitationens historia är dessutom kantad av smarta, roliga och galna experiment.

Tillsammans med Aristoteles, Galilei, Newton och Einstein mfl har du inte en tråkig sekund, jag lovar!


Tack vad intressant!

Nu blev jag nyfiken på vad man "förr" trodde var orsaken till att vi inte trillar ut i rymden. Hm, måste varit annorlunda tänk när man trodde jorden var platt förstås.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav honeypie81 » 2017-01-18 21:36:39

Jag läser på ett spontant och "ostrukturerat" vis, vilket kanske går stick och stäv med min AS? Min huvud genre är fantasy och till viss del sci fi men jag tycker om att läsa klassiker också, o att bara gå till min mitt närmsta bibliotek och ta något på Nyhets hyllan. Så har jag till ex. upptäckt Liw Strömqvists serier och Elena Ferante och mycket mer. Jag lånat också böcker av mina systrar som läser mycket dem också
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Kahlokatt » 2017-01-18 23:40:08

Jag följer inget "system" när jag läser, däremot snöar jag in på olika ämnen, som väl många aspergare gör. En period läser jag jättemycket om främmande kulturer, sedan kan det vara udda religioner, sedan någon speciell artist, etc...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Fleure123 » 2017-01-20 22:03:42

Tack för bra "input"! :D
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Alien » 2017-01-21 3:02:27

Ja, jag kan vilja läsa en viss slags författare. Just för att jag tycker att hen är så bra. Som just Selma Lagerlöf. Eller just ryska författare för att det fanns så många bra (Pusjkin, Gogol, Turgenjev, Tolstoj, Dostojevskij m fl), och det ryska 1800-talssamhället var skrämmande ojämlikt. Även alla ryska namn med förnamn, fadersnamn och efternamn och dessutom smeknamn var kul att lära sig. Rika godsägare och livegna bönder. Eller författarinnor från det viktorianska England (systrarna Brontë, Elizabeth Gaskell, George Eliot), det var då den borgerliga romanen slog igenom stort och även kvinnliga författare (det gick ju an att sitta hemma och författa).

Det finns alldeles för mycket att läsa bara. Jag kan vilja läsa och läsa om klassiker. Samtidigt som det ju kommer ut nya böcker man också vill läsa, både skönlitteratur och facklitteratur.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav snuggelhund » 2017-01-21 3:11:44

Jag ser till att läsa 30 minuter varje dag.

Jag väljer däremot inte böcker efter ett visst system utan läser vad jag känner för.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Flinta » 2017-01-22 19:58:48

Jag kan inte följa handlingar i böcker eller på tv. Kan inte ta in det jag läser/hör/ser. Faktaböcker som intresserar mig kan jag skumma igenom och kanske hittar jag någon rad/några rader som väcker min uppmärksamhet och som jag sedan minns några dagar..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav nescio » 2017-01-23 15:12:09

Kahlokatt skrev:Jag följer inget "system" när jag läser, däremot snöar jag in på olika ämnen, som väl många aspergare gör. En period läser jag jättemycket om främmande kulturer, sedan kan det vara udda religioner, sedan någon speciell artist, etc...
Räknas det här som sådana specialintressen som aspergare ska ha? Eller ska ett sådant intresse vara mera permanent?
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Kahlokatt » 2017-01-24 21:30:24

nescio skrev:
Kahlokatt skrev:Jag följer inget "system" när jag läser, däremot snöar jag in på olika ämnen, som väl många aspergare gör. En period läser jag jättemycket om främmande kulturer, sedan kan det vara udda religioner, sedan någon speciell artist, etc...
Räknas det här som sådana specialintressen som aspergare ska ha? Eller ska ett sådant intresse vara mera permanent?


Ingen aning. Jag har öht aldrig gillat klassificeringen "normalt intresse vs. specialintresse". Vem bestämmer det?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav nisse » 2017-01-28 8:50:59

När jag var yngre så kunde jag läsa en bok om dagen. Då kunde jag också gå in för att läsa en författare eller fördjupa mig i ett ämne. Tyvärr så har jag inte längre denna uthållighet.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 2:48:17

nisse skrev:När jag var yngre så kunde jag läsa en bok om dagen. Då kunde jag också gå in för att läsa en författare eller fördjupa mig i ett ämne. Tyvärr så har jag inte längre denna uthållighet.


Har du provat lyssna istället för att läsa?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Furienna » 2017-01-30 4:18:09

Jag håller just nu på med att plöja genom en hylla med historiska ungdomsromaner på vårt närmsta bibliotek. Det kommer att ta mig flera år, tyvärr. Men om jag försöker se det från den ljusa sidan, så kommer jag aldrig drabbas av brist på lektyr.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav nisse » 2017-01-30 8:55:31

Fleure123 skrev:
nisse skrev:När jag var yngre så kunde jag läsa en bok om dagen. Då kunde jag också gå in för att läsa en författare eller fördjupa mig i ett ämne. Tyvärr så har jag inte längre denna uthållighet.


Har du provat lyssna istället för att läsa?


Jag har faktiskt aldrig tidigare tänkt på att det finns ljudböcker! Jag har självklart vetat om att det finns ljudböcker men jag aldrig tänkt tanken på att det är något som jag själv skulle kunna lyssna på.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 17:28:27

nisse skrev:
Fleure123 skrev:
nisse skrev:När jag var yngre så kunde jag läsa en bok om dagen. Då kunde jag också gå in för att läsa en författare eller fördjupa mig i ett ämne. Tyvärr så har jag inte längre denna uthållighet.


Har du provat lyssna istället för att läsa?


Jag har faktiskt aldrig tidigare tänkt på att det finns ljudböcker! Jag har självklart vetat om att det finns ljudböcker men jag aldrig tänkt tanken på att det är något som jag själv skulle kunna lyssna på.


Det var ett av mina "trix" för att klara högskolestudier. Jag hade ofta böckerna både i ljudform och som fysiska böcker.

Nu lyssnar jag mest på romaner och novellsamlingar, men finns mycket faktaböcker också.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 17:29:32

Jag tror den här idén med att "läsa systematiskt" är för att jag ska "känna att jag gör något". Att jag liksom har "ett projekt" och inte bara "flummar"- :?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Flinta » 2017-01-30 18:24:10

Fleure123 skrev:Det var ett av mina "trix" för att klara högskolestudier. Jag hade ofta böckerna både i ljudform och som fysiska böcker.
Hur fick du dom i ljudform? Var det ett krav du kunde ställa och en rättighet du hade tack vare diagnosen?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Läsa böcker "systematiskt"

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 18:56:14

Flinta skrev:
Fleure123 skrev:Det var ett av mina "trix" för att klara högskolestudier. Jag hade ofta böckerna både i ljudform och som fysiska böcker.
Hur fick du dom i ljudform? Var det ett krav du kunde ställa och en rättighet du hade tack vare diagnosen?


Det finns en hel del talböcker intalade för högskolestudier. Långtifrån allt, dock, jag överdrev nog lite i min framställning tidigare.
Jag vet inte om man kan beställa och liksom ligga på med att böcker man behöver läses in. Jag gjorde inte det, utan mer att jag upptäckte att en del av min studentlitteratur fanns inläst redan. Det var på "speciell" CD - mp3 tror jag det hette - men finns kanske för dator och telefon numera.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in